När den anställde gått hem och varit sjuk, vi säger har varit sjuk 2 tim av en dag. Sedan har den varit sjuk 3 dagar efter.
I kalendariet måste jag ju gå in och markera första dagen och att anställde varit sjuk 2 tim. sedan markerar jag ju efterföljande dagar att hen varit sjuk hela dagar.
När jag sedan går in i löneprogrammet så har den ju skapat flera sjuk-lönearter.
Programmet har först gjort ett karensavdrag sedan har den dragit av sjuklön för 2 tim och gett 2 tim sjuklön. Sedan har den dragit av sjuklön för ytterligare 22 timmar och gett sjuklön för 22 timmar.
Det ser jättekonstigt ut för karensavdraget ska ju inte var högre än sjukavdraget. Och nu ser ju det ut så eftersom man jämför med de 2 timmarna. Om programmet slog ihop de 2 timmarna med resten 22 timmar så skulle det inte se så konstigt ut. Nu tror ju den anställde att det är fel karensavdrag eftersom det är större än sjuklönen för 2 timmar.
Om jag bara för en sjukdag på 2 tim och frisk nästa dag, blir karensavdraget ändå större än sjuklön. Jag trodde att programmet skulle reglera detta själv. Eller är det meningen att man ska gå in och ändra.
Tack för svar/Gunilla
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.