Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ella1978
MEDLEM

Karensdag och karensavdrag

Hej.

Vi har en anställd som slutat men sen kommit tillbaka igen.

Personen har uppnått 10 karensdagar föregående anställning vilket innebär att programmet via snabbval ej drar karensdag, men nog ska väl den anställde ha ett karensavdrag på den nya perioden?

Tänker att det som skett föregående anställning inte borde påverka den nya anställningen? 

Tack på förhand

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Ella1978 

Tack för att du kontaktar oss. 

Precis som du redan vet så finns det ett skydd mot inkomstbortfall för anställda som ofta är sjuka. Det finns ett allmänt och ett särskilt högriskskydd.

Allmänt högriskskydd: Om en anställd är sjuk fler än 10 gånger under en tolvmånadersperiod hos samma arbetsgivare, slipper den anställda karensavdrag, och får i stället sjuklön redan från första dagen vid sjukdom. Från och med det elfte sjuktillfället inom tolvmånadersperioden ska arbetsgivaren alltså inte göra något karensavdrag, utan betala ut sjuklön från och med den första sjukdagen. Allt detta märker jag att du har koll på och det har Visma Lön 600 också 🙂

Jag har försökt hitta information kring vad som gäller återanställning och karens men det fanns inte mycket. Försäkringskassan skriver en del i denna länken men de nämner inget om vilken period mellan anställningarna som gäller när det är karens.

Däremot om du läser under "Vad innebär att medarbetaren har påbörjat anställningen?" (långt ner på sidan under frågor och svar)
Så skriver de så här: Om medarbetaren har varit anställd hos samma arbetsgivare tidigare och får en ny anställning, så räknas den tidigare anställningen med i de 14 dagarna. Glappet mellan de två anställningarna får dock inte vara längre än fjorton kalenderdagar.

Frågan är om samma 14 dagar gäller vid återanställning och karens? 

Du får helt enkelt slå en signal till Försäkringskassan och höra med dem hur du ska hantera det och blir det sedan något problem i Lön 600 så får vi kika på det igen. Uppdatera gärna din tråd sedan med svaret från Försäkringskassan så kan du kanske hjälpa någon annan i liknande sits. 

Ha en fin eftermiddag

/Tinna

Hej.

Tack för ditt svar!

Kollade med Försäkringskassan och det ska läggas in manuellt och den anställde ska ha avdrag för karens.

Hur lägger jag in det enklast? Det är ju via snabbval som det inte blir något karensavdrag.

Tack på förhand.

Hej @Ella1978 

Tack själv för att du uppdaterade tråden. 

Just i detta läget kommer du att behöva lägga in karensavdraget med manuella lönearter direkt på lönespecifikationen eftersom Visma Lön kommer hävda att det inte ska vara något karens 🙂 

Kika på vilka lönearter som genererades vid hans/hennes förra karens (förutsatt att personen fortfarande har samma kategori och anställningsform) så bör det bli bra. 

Ha en fin dag och kul att du hänger i forumet. 

/Tinna