Hur ska jag tänka kring middagar under resor för den anställde. Jag har två säljare som ätit middag ihop för 1000 kr och den ena har betalat. I sina utläggsrapporter då de ber om traktamente har de markerat kostavdrag då de inte betalat för middagen själva. Den ena vill ha ersättning för hela beloppet och har presenterat det som ett utlägg och normalt skulle jag bokat dessa mot 1227. Jag funderar på följande. Ska jag även klicka i kostförmån middag då så att de beskattas? Dvs kostförmån på bägge för 500 kr styck eller ska jag bara acceptera beloppet på 110 kr som dyker upp fast middagen var dyrare än så? Hur gör jag praktiskt i visma lön 600 så att de beskattas?
Hej @Anna M1
Tack för att du kontaktar oss.
För den anställda som har betalat 1000 kronor kan du, precis som du nämner, använda löneart 1227 Övrig nettoersättning för att återbetala beloppet.
När det kommer till förmånsbeskattningen bör de anställda själva beskattas för hela beloppet, vilket motsvarar 500 kronor per person. För att enklast hantera detta i löneprogrammet kan du använda löneart 2118 Övriga förmåner, tabellskatt.
Här vill jag betona vikten av att kontrollera med Skatteverket för att säkerställa att hela hanteringen följer alla regler, inklusive eventuella kostavdrag eftersom de anställda även kommer att förmånsbeskattas.
Det är en komplex fråga och jätteviktigt med korrekt hantering.
Trevlig helg!
/Tinna
Hej,
En fundering kring Tinnas svar: Förmånsvärdet är väl alltid av skatteverket fastställda belopp, och inte vad måltiden verkligen kostat?
/ Monica
Hej @Monica T
Använder du snabbvalet Resor, kost och utlägg i programmet anger du endast datum för resan och antal traktamente samt om den anställda ska redovisa kostförmån eller kostavdrag. Beloppen fyller programmet sedan i vilket minimerar risken att du gör fel. Så här ser det ut:
Är det vanligt förekommande att anställda är på resande fot och har utlägg rekommenderar vi tjänsten Visma Utlägg som du kan läsa mer om här.
Vill du läsa mer om kostförmåner finns en länk till Skatteverket här.
Ha en fin eftermiddag
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.