Hej!
Jag har ett problem som jag skulle behöva hjälp med och som jag inte haft tidigare.
På företaget har två personer ätit middag för 1.000 sek som betalats med företagskortet.
Hur beräknas förmånsbeskattningen på detta?
Jag har varit inne på "löneart 2113" men vet inte hur man fyller i och vad man skall fylla i?
/Gunilla
Hej @Gunilla-57
Tack för din fråga.
Om aktiviteten inte var en intern representation, såsom en konferens, julbord eller personalfest behöver de anställda, som jag ser det, förmånsbeskattas. Det schablonvärde som används är 120 kr per person, vilket innebär att den anställde ska beskattas för detta belopp. I så fall låter 2113 som ett bra val av löneart.
Det är viktigt att skilja på vad som räknas som intern representation och vad som inte gör det, då det påverkar beskattningen. Intern representation innefattar vanligtvis aktiviteter som syftar till att främja samhörighet och trivsel inom företaget, och dessa är oftast undantagna från förmånsbeskattning. Men om aktiviteten har ett annat syfte eller riktar sig utanför företagets personal, bör förmånsbeskattning tillämpas.
För säkerhets skull rekommenderar jag att du stämmer av med Skatteverket så allt blir korrekt hanterat. Du hittar även mer information i länken Kostförmån
Lycka till och trevlig helg!
/Tinna
Hej Tinna
Tack för snabbt svar och vad jag förstår kan jag använda 2113 och lägga in schablonvärdet 120 kr/middag/person, men sedan kommer följdfrågan om dryck ( öl och sprit ) innefattas även detta i de 120 kr? eller hur skall detta hanteras.
Trevlig Helg!
Gunilla
Hej igen @Gunilla-57
För att få ett exakt besked om hur kostnaden för dryck, inklusive öl och sprit, ska hanteras inom schablonvärdet på 120 kr per middag/person, rekommenderar vi starkt att du kontaktar Skatteverket. De kan ge dig specifika riktlinjer för hur drycken ska behandlas, så att du kan vara säker på att följa deras regler korrekt.
När du har fått klarhet från Skatteverket om hur detta ska hanteras, finns vi här för att hjälpa dig vidare med att redovisa detta korrekt enligt deras riktlinjer.
Ha det fint
/Tinna
Hej igen Tinna,
Nu har jag fått nedanstående svar från SKV.
Totalbeloppet för samtliga "övriga förmåner", vilket är alla förmåner förutom bilförmån, bostadsförmån och drivmedelsförmån ska redovisas i fältet 012 "Övriga skattepliktiga förmåner" i arbetsgivardeklarationen.
https://skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/lamnaarbetsgivardeklaration/safyllerduiarbetsgivardekla...
Detta står under 012:
Här redovisar du det sammanlagda värdet av andra förmåner än bilförmån och förmån av fritt drivmedel vid bilförmån, som är underlag för arbetsgivaravgifter. Det kan vara till exempel förmån av fri kost, bostad, semesterbostad, telefon, rot- och rutarbete, fria tidningar, fritt garage, fri parkering eller ränteförmån. Om en betalningsmottagare har fått förmån av drivmedel utan att också ha bilförmån ska du redovisa marknadsvärdet av förmånen av fritt drivmedel.
Har betalningsmottagaren betalat för förmånen genom nettolöneavdrag drar du av den anställdas betalning när du beräknar förmånens värde. Om värdet blir noll (0) efter avdrag ska du fylla i en nolla (0) i ruta 012.
Om du som arbetsgivare har ansökt och fått beslut från Skatteverket om justering av förmånsvärdet för kost eller bostad ska du redovisa det justerade värdet i den här rutan och sätta ett kryss i ruta 048 – Förmån har justerats.
Hur går jag nu vidare med detta?
Skall totalbeloppet för öl och sprit/antalet personer, läggas ihop med de 120 sek för middag som man skriver in på löneart 2113, och kommer detta i så fall att hamna i ruta 012 på AGI:n? eller man får göra en ny löneart för detta? I så fall exempel.
Ha en bra Dag
/Gunilla
Bästa @Gunilla-57
Jag har helt missat att du återkom. Förlåt!
Du kan använda löneart 2113, Kostförmån middag, för att registrera kostförmånen middag, och detta redovisas i ruta 012 på AGI:n, precis som du beskrivit. När det kommer till totalbeloppet för öl och sprit delat på antalet personer, kan du använda löneart 2118, Övriga förmåner, tabellskatt, som också redovisas i ruta 012 på AGI:n. Beloppet måste anges manuellt eftersom det varierar.
Alltså, båda lönearterna går mot ruta 012 på AGI:n. Om du vill lägga dem på samma löneart eller separera förmånerna behöver du själv avgöra eller kontrollera med Skatteverket.
Har du ytterligare frågor kring förmånen rekommenderar vi att du kontaktar Skatteverket.
Ha en riktigt fin eftermiddag.
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.