Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ella1978
MEDLEM

Långtidssjukskrivning över två semesterår

Hej.

 

Vi har en anställd som varit deltidsjukriven under en lång period.

 

Vill bara dubbelkolla så att jag tänker rätt.

 

Personen blev sjuk 2023-01-23 på 25% och den pågår fortfarande, den kommer löpa på även nästa år som det verkar.

 

Ska det vara semestergrundande tom 31/3-23, och sen ytterligare 180 dagar from 2023-04-01?

Löneprogrammet har via snabbval lagt in sjuk dag 91-180 from 23/4-23, och sjuk över 180 dagar from 22/7-23, blir det korrekt? 

 

Och vad lägger jag in from 1/4-24, ska det vara ytterligare 180 semestergrundande sjukfrånvaro då? 

 

Tack på förhand 🙂

12 SVAR 12
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Ella1978!

 

Sjukfrånvaro är semestergrundande i 180 dagar under insjuknandeåret och ytterligare 180 dagar ett år till. Visma Lön hanterar semestergrundande sjukfrånvaro första semesteråret men inte det andra, vilket innebär att sjukfrånvaron måste hanteras manuellt vid andra semesteråret.

 

Jag hittade hjälpavsnittet Hur hanteras långtidssjukskrivning över två semesterår? där vi förklarar detta och hänvisar även till hur du ska hantera det manuellt. Jag tror och hoppas att det kan hjälpa dig, så titta gärna på det och återkom om du har några funderingar.

 

Hoppas att du får en fin helg!

/Tinne

Hej.

 

Problemet var att jag läste det och det skapade min förvirring, därav ställde jag frågan och hoppas någon har ett bra svar.

 

Men jag tolkar ditt svar som att det ska vara 180 dagar from 2023-04-01? och from 2024-04-01 är det inte alls semestergrundande då.

 

Men tack för svaret 🙂

Hej @Ella1978,

Om du har generellt semesterår blir det precis som du skriver 🙂

 

Hoppas du får en fin måndag!

/Tinne

Hej.

 

Visst blir det rätt om jag gör såhär:

 

Ella1978_0-1700218106322.png

Jag har kontrollerat underlag för semesterberäkning och beloppen samt att timmar flyttas från ej semestergrundande till semestergrundande.

 

Jag måste alltså dra bort med en löneart och lägga till med en annan, korrekt?

 

Tack på förhand.

Hej @Ella1978 

 

Det ser ut att stämma då du sänker den ej semestergrundande tiden och höjer den semestergrundande tiden med samma timmar/dagar. 
 

Bra jobbat!

/Tinna

Nu får jag felmeddelande när jag ska låsa lönekörningen att justeringslönerart inte får ha ett datum som omfattar flera dagar, måste jag mata in varje dag manuellt med antal timmar? 

 

Känns galet krångligt. 

Hej igen @Ella1978 

 

Nu är du nästan i hamn med din korrigering av det som varit felaktigt registrerat - håll ut!

 

Är detta det exakta felmeddelandet som du får? Eller fick du detta: "justeringslönearter som påverkar semesterberäkningar måste ha ett datum som ligger inom aktuellt semesterår." Om det var det sistnämnda så Högerklicka på på lönespecifikation, och välja Konvertera snabbval till rader. Därefter har du möjlighet att lägga till datum på lönearterna, och då kan du välja sista dagen i semesteråret exempelvid 2023-12-31 eller 2024-03-31 som både från- och tilldatum. 

 

Det är svårt att hjälpa mer än så när jag inte ser ditt program så om du behöver fortsatt hjälp behöver du slå supporten en signal så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället. 

 

Uppdatera mig gärna sedan så jag vet att det har löst sig för dig. 

/Tinna

 

 

Hej.

 

Nej det står:

 

Justeringslönearter får inte ha ett datumintervall som omfattar flera dagar. Kontrollera datum på rad XX

 

Så blir det på varje inmatning och rad jag lagt in utom den rad som innehåller ett datum bara

Ella1978_0-1700471720469.png

 

 

Testa att du gör det och se om du kan låsa sedan. Filmen är bra - du borde fått den av oss tidigare. 

 

/Tinna

Hej.

 

Nu funkade det, äntligen!

Tack för hjälpen.

 

Ha en fin dag.

Så bra jobbat av dig. Skönt att du löste det och stort tack för din återkoppling. 

/Tinna

Hej.

Såg denna film nu https://www.youtube.com/watch?v=0Cf2KkQlaDM 

 

Kan det vara så enkelt som att jag inte ska lägga in datum varje månad, from-tom, utan bara välja typ 2023-10-31 på alla

 

Och inte specificera varje månad för sig utan bara det totala?