Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Amanda1
MEDLEM

Lön

Hejsan

Jag ska göra en lönekörning och har en anställd som slutar hos oss den 11:e april. De sista  dagarna är tänkt att den anställde ska ta ut semester men eftersom jag inte gjort semestgerårsavslut så har den anställde inga semester dagar att ta ut. Hur hanterar jag då uttag av semester dagar?

 

6 SVAR 6
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Jag hade gjort månadslönen nu (dvs månadslön del av månad) och sedan slutlön nästa månad där uttagna semesterdagar regleras och kvarstående semester betalas ut.

Ok så jag kör bara ut lönen med semesterdagar så regleras detta i näst kommande månad då jag även gjort semesterårsavslut och den anställde fått nya semesterdagar.

 

Ja precis. Det brukar vara enklast att göra så eftersom systemet är inställt på lön innevarande månad och avvikelser fg månad.

Är ju mer om man vet att det kommer uppstå en skuld som det är viktigt att reglera allt på en gång

Hej

Gjorde nu körningen och semesterdagarna la sig som preliminära dagar utan avdrag men då rättas detta till vid slutlönen.

Amanda1
MEDLEM

Tack för hjälpen

 

Tror det ligger som preliminära dagar tills du gjort semesterårsavslutet.

 

Jag brukar alltid göra klart lönen i april så långt att jag klarmarkerar alla löner. Därefter semesterårsavslut innan utskrift av lönespecar mm. Då blir det inga preliminära dagar på lönebeskedet till de anställda.