Hej
Jag använder inte skattekontot utan allt sker från kassa bank dvs lön + arb.givaravgifter etc. Hur matchar jag betalning av soc.avg+skatt mot månadsdeklarationen i Visma Lön Smart?
Och - vår redovisningsbyrå matchar alla transaktioner mot 1630 - gör systemet det också? Om inte hur föreslår ni att jag löser det?
Sist - har jag fattat det ärtt att stegen är:
1. Skapa lönekörning (bokföring sker datumet utbetalningen är satt)
2. Betala ut lönen (i vårt fall manuellt)
3. Matcha utbetalningen mot lönekörning i Kassa & Bankhändelser (matchas mot löneverifikation)
4. Skapa arbetsgivardeklaration
5. Skicka in arb.givardeklaration
6. Lägg in arb.givardekltion för betalning (för oss manuellt)
7. Bokför arbetgivardekl. (HUR i vårt fall?)
Är det allt jag behöver göra? Så läskigt att inte se bokföringen/knappa in själv. Om det är så funkar allt toppen! Bara det där med 1630 också..
Tack
Anna
Hej @BooABja
Stegen du har skrivit stämmer, så du har förstått rätt 🙂
I punkt 5 när du skickar din Arbetsgivardeklaration direkt till skatteverket genom att klicka på "Skicka och Bokför" så bokförs arbetsgivardeklarationen då. Om man fyller i uppgifterna från arbetsgivardeklarationen manuellt på Skatteverkets sida finns det möjlighet att välja "Bokför manuellt rapporterad Arbetsgivardeklaration" för att verifikationen ska skapas, se bilden nedan.
När din byrå sedan ska matcha händelsen på skattekontot i eEkonomi väljer de att matcha mot Bokföringshändelse Arbetsgivardeklaration och väljer vilken Arbetsgivardeklaration i Lön Smart som betalningen avser.
/Malin
Tack Malin!
Jag är med på lön, matchning av löneutbetalning samt skapade och inskickade av arb.givaravg + dekalration - det är matchningen av inbetalningen av arb.givaravg/skatt via kassa-bankhändelser jag inte hittar..måste utbetalningen/matchningen klistras in i skattekontot för att systemet ska hitta? Jag klistrar in allt i Bank/företagskonto. För lönematchning får jag upp det alternativet i rulllistan vid matchning - men inget om arb.givaravg/deklaration.
Tack!
Bokföringshändelsen Arbetsgivardeklaration finns endast att välja om du först valt Skattekonto högst upp istället för Företagskontot under Kassa- och Bankhändelser. Annars ser du endast de alternativen som du har på din bild.
/Malin
Tack Malin
Fastnade ändå - jag tänkte att jag skulle importera in en kassahändelse från banken liksom under kassa/bank? Jag får endast upp nedan. Hittar ingen matcha-funktion
Först måste du lägga till händelsen under Kassa- och bankhändelser likt du påbörjat på bilden.
Hur du skapar upp en bankhändelse manuellt kan du läsa i vår skrivna hjälp. Där finns även information hur man går tillväga för att matcha en händelse.
Skulle du fastna på vägen är du välkommen att kontakta supporten på 0470-706200 så hjälper vi dig.
/Malin
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.