Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Norsk anställd

Vi skall anställa en norsk medborgare, han skall jobba åt oss i Norge och få lön på ett norskt konto. Nån som vet vad som gäller? Tänker på var han ska skatta eller om man betalar sociala avgifter osv

5 SVAR 5

Å grattis. Antar att ni då har verksamhet i Norge. Om ni omsätter mer än 50 000 kr där så skall ni endera ha ett ombud eller egen redovisning och redovisa moms i Norge. Finns lite att läsa på www.nordisketax.net som är ett samarbete mellan dom nordiska skattemyndigheterna. När det gäller eran norska arbetare så blir han beskattad i Norge och ni får en filial i Norge... Ni får då bokföring i Norge för den norska delen, samma sak skall även då bokföras i den svenska bokföringen och sedan skall ni i bokslut/deklaration ta hänsyn till erlagd norsk skatt. Ni skattar nämligen på den norska delen av ert resultat.... Har haft en kund med detta och det är väldigt "kul"..... Har ni mycket verksamhet där så skulle nog jag rekomendera att ni istället startar ett norskt dotterbolag (AS) och kör all in där med den norska delen. Men det kräver lite jobb och eftertanke. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Som tur är så har vi ingen verksamhet i Norge. Han är norsk och skall jobba som säljare i Norge, men all verksamhet finns i Sverige...

Hmmm. Fast säljer han i Norge så räknas nog det som verksamhet där. Han jobbar ju åt er som säljare där vilket då bör innebära att ni har verksamhet där. Det skulle iaf jag gissa. Bör ni nog kolla upp... blir jäkligt dyrt annars... NI kan även kolla här och antagligen fråga dom vad som gäller: https://www.grensetjansten.com/sv/foretag/planera/syfte/ta-uppdrag-i-norge/svenskt-aktiebolag/
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för hjälpen, ska kolla detta via länken du skicka...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Brønnøysundregistrene.no  - norges motsvarighet till vårt Bolagsverket - har en bra hemsida med enkel och framförallt gratis information om hur du ska gå tillväga och mycket tillmötesgående personal om man ringer och pratar med dem  - de fixar fram en person som kan svenska om du ber om det.
 Det är enkelt.
Lycka till

Mikael