Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Redovisat för hög arbetsgivaravgift

Hej, 

 

Jag har råkat betala full arbetsgivar avgift för mig själv som enda anställde i mitt en-mans konsult AB.  Man skulle ju får reducerad skatt med ca 4-5 000,-.  Om man nu har betalt in som vanligt och fortsätter, får man då tillbaka överskottet nästa år i samband med bokslutet/Årsredovisningen?

 

Mvh

Pontus

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Du borde kunna lämna in en rättelsedeklaration eftersom det endast rör arbetsgivaravgiften.

Hej Carina,

 

Tack för svar. Det verkar dock lite "bökigt" att lämna in en rättelse deklaration... Kan man inte bara rätta till detta nästa år i Feb när man gör bokslut/årsred?

Får man inte automatiskt tillbaka? Gällde inte reduceringen för alla?

 

Mvh

Pontus

 

Hej @Pontus66

 

Jag tolkar det också som att en rättning ska göras hos skatteverket. I vårt skrivna hjälpavsnitt Hur gör jag för att ta del av nedsättning av arbetsgivaravgiften om jag har lämnat in arbetsgivardek... finns beskrivet på hur du går till väga mer exakt. 

 

Ha en fin helg!
/My 

Hej Pontus,

 

Nu har jag ju inte provat att rätta någon skattedeklaration sedan man började att lämna deklarationen på individnivå, men det verkar fungera som tidigare ändå.

Du öppnar den deklaration du vill rätta under "Inlämnade deklarationer". Eftersom du inte ska ändra någon inkomst eller avdragen skatt så tror jag inte att det är några problem att göra ändringen.