Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Micke_V
MEDLEM

Registrera VAB - månadslön och OB-tillägg

Hur registrerar man VAB vid månadslön där dagarna också innehåller OB tillägg med 100%

Anställd skulle jobbat 6h lörd och 6h sönd  Lördag 6h varav 5 med 100% Ob och hela söndagen 100% Ob

man skulle ju kunna lägga vab som då totalt 6+5+6+6h då blir ju summan förlorad lön rätt men skulle vara bättre med 

lörd 6h vab timlön + 5h vab OB

Sönd 6h vab timlön + 6h vab OB

eller finns det annat sätt ?????

5 SVAR 5
Davor P1
CHAMPION

Hej,

 

Jag tror inte du skall ta med OB när personalen har VAB. Det är försäkringskassan som betalar ut den ersättningen.

 

Du redovisar enbart tiden hen skulle arbetat de båda dagarna. Jag misstänker att du använder kalendariet och ett schema inlagt på den anställda.

 

Arbetstiden/frånvaron blir 6+6 timmar för de båda dagarna. Företaget betalar väl inte för föräldraledigheten?

 

//Davor P

Tack för svar 

Nej såklart betalar inte vi föräldraledigheten den ersättningen står försäkringskassa för men de ej arbetade timmarna skall ju således dras bort från månadslönen och i de timmarna ingår ju även OB tillägg som är inbakat i den fasta månadslönen. skall Hen jobba 6 timmar med OB så räknar vi ju bort 12 timmar från den ordinarie arbetstiden så månadslönen alltid blir samma summa. 24 timmar/vecka vardagar eller om man jobbar 12 timmar vardagar och 6 timmar helg så blir ju lönen fortfarande samma 12+ (6x2) = 24 

Hej Micke!

Ser att du redan har fått ett svar bra av Davor men tänkte att jag delar med mig av hur vi har resonerat kring din fråga. 


Vi anser att detta är en fråga som du behöver börja med att ställa till ert kollektivavtal. Jag tänker också att det bör även finnas information i den anställdas anställningsavtal gällande hur detta hanteras.

Sökte efter information på nätet om hur andra hanterar detta och på någon sida rekommenderade man att kontrollera med den anställd om hon/han har anmält sin årsinkomst till Försäkringskassan baserat på sin ordinarie månadslön plus ett snitt på utbetald OB/rörlig lön.

Skulle den anställda sedan vara hemma för vård av barn så får hon/han avdrag från dig som  arbetsgivare för de timmar som den anställda skulle ha arbetat. Arbetsgivaren betalar ingen OB i det läget.

Helt klart värt att du slår en signal även till Försäkringskassan känner jag 🙂

 

//Tinna
 

Tack Tinna för dit svar. Vi gjorde exakt som du skriver och efter konsultation med revisorn har allt nu blivit korrekt.

Har haft personal i 40 år men detta var första gången jag stötte på VAB och funkade ju inte riktigt likadant som med sjukfrånvaro men härligt att man hela tiden lär sig något nytt.

Snyggt jobbat och tack för återkoppling. 

Glad sommar! //Tinna