Jag har missat registrera förskottssemester på en anställd i samband med anställningen. Hur kan jag korrigera detta?
Medarbetaren anställdes som tjänsteman den 1 mars 2022 och fick då registrerat enbart 5 obetalda semesterdagar för perioden till 31 mars.
För innevarande semserår har han fått 3 betalda och 22 obetalda semesterdagar.
Hur kan jag korrigera detta så har får den obetalda semestern tillgodoräknad som förskottssemester? Han har tagit ut 15 semesterdagar och har fått betalt för 3 dagar och 12 obetalda dagar.
Tack på förhand,
//Davor P
Löst! Gå till lösning.
Hej Davor P!
För att korrigera detta så gör du enligt nedan:
1. Korrigera snabbvalet med uttaget av semester så de 12 uttagna obetalda dagarna läggs tillbaka.
2. Ändra i anställningsregistret, flik 5, ta bort de obetalda dagarna och flytta dem till förskottsrutan istället.
3. Registrera uttaget av semester på nytt med snabbvalet, programmet kommer nu plocka från förskott istället och en förskottsskuld genereras på flik 5.
Jag hoppas detta hjälper dig i din fråga. Om problemet kvarstår är du varmt välkommen att återkomma så kikar vi på det igen. Förhoppningsvis fungerar stegen jag beskrivit i texten ovan för dig.
Ha en fin dag!
/Tinne
Det enda som fattades var att ändra företagsinställningarna så att FÖRSKOTTSSEMESTER är aktiverat....
Allt annat stämde på pricken och nu har jag kunnat ändra uppgifterna och allt fungerar normalt.
Tack för hjälpen @Tinne Lestrin
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.