Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Retroaktiv lönhöjning under sjukskrivning

Hej,

Jag skall hantera en retroaktiv lönehöjning för januari och februari, dock har den anställda varit sjukskriven 50% under denna period så jag undrar om någon har något råd om hur jag ska hantera detta?

 

Tack på förhand!

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Har ni kollektivavtal? I vissa kollektivavtal så finns det skrivet att retroaktiv lön inte ska påverkas av sjukfrånvaro.

Har du Visma Lön 600 och kör den retroaktiva beräkningen där så tar systemet hänsyn till tillägg och avdrag som skett under de löneperioder som den retroaktiva beräkningen omfattar.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar!

Nej, inget avtal.

Jag använde mig av den retroaktiva beräkningen i programmet och det såg ut att bli rätt. Inte helt med i hur det beräknades dock.

 

 

Det kan vara lite knepigt att följa upp beräkningen eftersom tillägg och avdrag fr o m det datum den nya lönen gäller också räknas om. Är det en person med mycket frånvaro som genererat löneavdrag, typ VAB eller sjukdom så påverkar det den retroaktiva lönen negativt eftersom avdraget ska beräknas på en högre lön än vad som gjorts vid löneberedningen när frånvaron registrerades. Å andra sidan så påverkas det positivt om den anställde har fått ut övertidsersättning eller haft semester.