Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jenny Lu
UTFORSKARE

Semester vid tjänstledighet

Jag har en anställd som varit tjänstledig (för privata angelägenheter) en dag/vecka under hela 2016. Oklart hur länge han kommer fortsätta, men räknar med hela året.

Vad behöver jag göra i Lön 600 för att allt ska bli rätt med semester för honom?

Har inte dragit ner tjänstgöringsgraden/ändrat schema, utan han rapporterar själv den lediga dagen i Stämpla. 

Vi har sammanfallande semesterår, löpande per kalenderår.

6 SVAR 6
Scrapkuben
MEDLEM

Jag är osäker, men tror detta sker per automatik om programmet är rätt inställt. När du kör semesterårsavslutet, så räknar systemet om personens timmar och drar bort de dagar som personen inte får betalt för. Jag har inte haft detta scenario i Visma Lön, men i Kontek och där blev det korrekt, då personen "bara" fick ihop 22 betalda dagar på grund av tjänstledighet.
Jenny Lu
UTFORSKARE

Fast det blir klurigare när vi har sammanfallande semesterår, då måste det regleras direkt så att inte semesterdagarna blir för många detta året.


Jenny Lu
UTFORSKARE

Tänker att om han är borta en dag per vecka så blir det i år 366-52/366*25=22 dgr?
Scrapkuben
MEDLEM

Jag vågar inte säga helt hundra, då jag inte har reglerna i huvudet där jag sitter just nu, men det låter som tanken är korrekt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Det stämmer, när du har semester året samma som intjänande året får du korrigera ner dagarna så som i ditt fall, alltså under året göra om beräkningen om den anställdes värden förändras. Har man intjänande året före och gör sitt semesterårsavslut, tar programmet hänsyn till ej semestergrundande frånvaro i hela dagar. Har den anställda ej semestergrundad frånvaro i timmar varnar programmet vid årsavslutet att det finns denna sorts frånvaro och att sysselsättningsgraden kan behövas räknas om.

Precis som du nämner så ska den anställde ligga kvar på sina hundra procent som det är avtalat om och att ni i Lön eller Stämpla registrerar in frånvaron.

/Mia
Jenny Lu
UTFORSKARE

Tack Mia, då har jag gjort rätt då. Semester är eg tillräckligt krångligt ändå utan att man ska ha sammanfallande...