Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Semesterdagar och ersättning

Hej!

Jag har aldrig lyckats få till rätt beräkning av antal betalda och uttagna semesterdagar samt semesterlön m.m. via löneprogrammet utan att alltid räknat ut detta manuellt. Nu tänkte jag försöka på ordning på min lönehantering och har därför en del frågor till er för att komma vidare.

1. Intjänande år. Innebär detta att den semester som tas ut nu i juli 2020 har intjänande år april 2019-mars 2020, eller är intjänande år året innan dvs april 2018-mars 2019?

2. Betalda semesterdagar. När jag tittar på lönespec. och löneprogrammet så står det att mina anställda har 25 obetalda dagar och 0 betalda dagar, detta är fel eftersom de arbetat hos mig i flera år. Varför läggs semesterdagarna som obetalda och var ändrar jag detta? 

3. Följdfråga på det.

Hur får jag programmet att känna av när den anställde tar ut semesterdagar, dvs hur ska lönespec utformas?

4. Hur får jag programmet att räkna ut exakt lön utifrån nedanstående:

Jag är osäker på om jag ska beräkna semesterlön enligt 10 eller 20, men när jag tittar i löneprogrammet så låser det fast den anställda på 20, så jag antar att det är den vi ska använda. Min personal är fast anställd sedan flera år och har månadslön. Vi har kollektivavtal med SG (skogs- och träfacket grafiska) vilket innebär att de ska ha bruttolön + 12,96% av intjänad bruttolön exkl. semesterperioden. Jag har som sagt alltid räknat fram semesterlönen manuellt men det blir fel i löneprogrammet och dessutom fel semesterlöneskuld då semesterdagarna ligger kvar i flera år som sparade fast de är uttagna.  

 

Många frågor men jag har verkligen försökt läsa all information som finns på Visma och övrigt utan att lyckas få till det. Tacksam för hjälp.

 

6 SVAR 6
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Fråga 1 till dig: Vad har du för lönesystem?

 

Sen börjar jag bakifrån bland dina frågor.

Fråga 4.

Om semestervillkoren enligt avtalet är 12,75 % av bruttolönen så innebär det att dina anställda har semesterdaglön, dvs villkor 10. Här är det också viktigt att du har rätt inställning under företagsinställningar så att beräkningen blir 12,75 % och inget annat.

 

Fråga 1.

Intjänande året före innebär att man t ex tjänar in sin semester 1/4-2019 - 31/3-2020 och har uttagsår på dessa dagar 1/4-2020 - 31/3-2021.

 

Fråga 2.

Antagligen fel p g a fel inställningar på anställd och företagets grunduppgifter.

 

Fråga 3.

Om du använder Visma lön så har man väldigt bra hjälp av kalendarium och snabbval. Detta används till allt som avviker från ordinarie månadslön.

 

Tipsar dig om att gå en utbildning hos Visma för att få kunskap i lönehanteringen och hur du utnyttjar programmet på bästa sätt. Det hjälper inte bara att ha ett mycket bra löneprogram - information som man stoppar in i det måste vara rätt för att resultatet ska bli rätt.

Därför viktigt att du har avtalet tillgängligt när du ställer in alla parametrar/beräkningar i löneprogrammet. De flesta avtal har ändå standardberäkningar på frånvaro och semester, men kan finnas avvikelser som behöver kontrollera och justeras.

 

Lycka Till!

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

Jag har Visma Lön 600 sedan några år tillbaka. 

 

Funderar på att byta till ett enklare löneprogram då jag idag har endast tre anställda inkl. mig själv.  

Visma har ju version 300 också, men om dina anställda har arbetstidsförkortning i avtalet så kan du inte använda 300.

 

Utav alla de löneprogram som jag jobbat i under min tid som redovisningskonsult så är Visma Lön det som är mest användarvänligt om man använder det på rätt sätt. Man har otroligt mycket hjälp av snabbvalen och kalendariet, men inställningarna är A och O, fast det gäller alla system man jobbar i. 🙂 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej de har inte arbetstidsförkortning.

 

Då kanske jag ska byta till 300 eller 100. Jag vill fortfarande använda Visma, men hade tidigare en enklare version som tydligen försvann. Visma 600 verkar lite för avancerat för ett så litet företag. 

 

Det är rätt det du skriver att man måste få till rätt indata och det är väl det som är och varit problemet. Jag ska titta på detta och försöka göra nödvändiga registreringar. Tack för informationen. 

Då kan du troligen byta till någon av de mindre systemen.

Kolla vad det är som skiljer mellan programmen, du kan säkerligen få hjälp av Visma så att det blir rätt till ditt företag.

Visma har ju även licenstrappa vad gäller antal anställda. Kolla så att du inte betalar för fler anställda än vad du behöver med dina tre löner per månad.

@Fd medlem Har du hunnit få bukt med att hitta rätt programvariant? Annars så kan jag absolut se till att du kommer kontakt med oss på supporten så vi kan hjälpa dig vidare. 🙂 

/My