Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Semesterskuld i eEkonomi Lönebesked

Jag har gjort ett första lönebesked i eekonomi. Lönen betalas ut nu i Januari 2019 men avser arbete i December 2018.
Jag är med på att jag ska boka om en periodisering för att få lönen på rätt år, men jag blir fundersam över de rader som systemet bokat.
Personen i fråga har tagit ut två semesterdagar (förskottssemester) i december varför jag lagt till semesterlön. Systemet bokar denna som "Semesterlöner till tjänstemän". Men jag reagerar på att den inte bokats någon semesterlöneskuld? Borde det inte plockas 2dagar x 12% och samtidigt läggas till en månads intjänad semesterlöneskuld?
4 SVAR 4
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej! 

I eEkonomi har vi inget stöd för semesterhantering mer än en löneart som du kan använda vid utbetalning.
Det finns inget register där du registrerar semestervillkor eller dagar, vilket behövs för att semesterskuld ska kunna bokas upp och bort. För att hålla koll på semesterskulden behöver du själv boka upp denna i bokföringen. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, hur bokar jag det då?
Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej Carolin,

Precis som Lisa skriver så har eEkonomi ingen semesterhantering och därför får du boka upp semesterskulden manuellt.
Detta är inte min starka sida men så här tänker jag.

Det vanligaste är att man vid varje lönetillfälle i så fall bokar upp en semesterskuld samt en preliminär kostnad för de anställda.
När man sen då betalar ut semester till den anställde så minskar man skulden och kostnaden blir definitiv.

Anledningen till att ha en semesteravsättning och med hjälp av den boka upp en skuld varje månad, samt att du minskar den vid semesterutbetalning, är att du hela tiden har en aktuell semesterskuld för dina anställda. 

Min första fråga för att kunna hjälpa dig hur det ska bokföras vid denna lönekörningen då semester har tagits ut är egentligen om någon semesterskuld har bokats upp från början.
I annat fall blir det svårt att boka av den vid uttag av semester.

Ska den annars bokas upp så måste du själv räkna ut det totala antalet semesterdagar som varje anställd har tillgodo samt värdera dessa.
Därefter får du multiplicera dina 12% med den semestergrundande lönen per anställd och boka upp det på konto 2920 och även konto 2941 där du har kostnaden för arbetsgivaravgifterna för semesterlönen.

Ditt dilemma är nog att det inte har gjorts tidigare så du behöver i så fall även boka upp de månader där det inte ha skett.

När du betalar ut semesterlöner sen med de lönearter som finns för utbetalning av semester, debiteras skulden med beloppet för utbetalningen och den definitiva kostnaden (det som utbetalas vid tillfället som semesterlön) 
konteras på konto 7285 alternativt 7082.

Vi har säkert massor med användare på forumet som kan detta bättre än jag så kom gärna med förslag på hur detta ska hanteras eller rätta mig om jag har fel.

Ha en fin dag!
/Cecilia
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Visma har ju en liten löneskola.
https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/personal-hr/loneskola
Del tre tar upp semesterreglerna och hur man räknar, och sista delen förklarar hur man bokför semesterskulden.
Mvh