Hej Carolin,
Precis som Lisa skriver så har eEkonomi ingen semesterhantering och därför får du boka upp semesterskulden manuellt.
Detta är inte min starka sida men så här tänker jag.
Det vanligaste är att man vid varje lönetillfälle i så fall bokar upp en semesterskuld samt en preliminär kostnad för de anställda.
När man sen då betalar ut semester till den anställde så minskar man skulden och kostnaden blir definitiv.
Anledningen till att ha en semesteravsättning och med hjälp av den boka upp en skuld varje månad, samt att du minskar den vid semesterutbetalning, är att du hela tiden har en aktuell semesterskuld för dina anställda.
Min första fråga för att kunna hjälpa dig hur det ska bokföras vid denna lönekörningen då semester har tagits ut är egentligen om någon semesterskuld har bokats upp från början.
I annat fall blir det svårt att boka av den vid uttag av semester.
Ska den annars bokas upp så måste du själv räkna ut det totala antalet semesterdagar som varje anställd har tillgodo samt värdera dessa.
Därefter får du multiplicera dina 12% med den semestergrundande lönen per anställd och boka upp det på konto 2920 och även konto 2941 där du har kostnaden för arbetsgivaravgifterna för semesterlönen.
Ditt dilemma är nog att det inte har gjorts tidigare så du behöver i så fall även boka upp de månader där det inte ha skett.
När du betalar ut semesterlöner sen med de lönearter som finns för utbetalning av semester, debiteras skulden med beloppet för utbetalningen och den definitiva kostnaden (det som utbetalas vid tillfället som semesterlön)
konteras på konto 7285 alternativt 7082.
Vi har säkert massor med användare på forumet som kan detta bättre än jag så kom gärna med förslag på hur detta ska hanteras eller rätta mig om jag har fel.
Ha en fin dag!
/Cecilia