Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sjukavdrag lön

Hej alla kunniga,

 

Jag har en fråga angående en löneutbetalning. Jag gör allt med lön för en kund, men jag funderar på om detta verkligen är rätt. 

 

Den anställda jag har gjort lönebesked ut har varit sjuk sedan slutet av december tram till 8 januari.

Nu på lönen för hen så står det att det är 8 dagar som är avdragna på lönen. Det vill säga 1 Januari till 8 Januari. Men tre av dessa dagarna är röda. Hur går det till?

Mvh
Linnéa

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @LinnéaBäckström 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

Jag tänker att det är helt korrekt att det blir som du skriver. När en anställd insjuknar under den första veckan och fortfarande är sjuk under den andra veckan innebär det också att sjukdomsperioden omfattar helgen. Detta gör att frånvaron beräknas inkludera helgen, vilket är korrekt.

 

Så här skriver Försäkringskassan på sin hemsida:

 

Vad menas med sjuklöneperiod?
Sjuklöneperioden börjar den första dagen som medarbetaren är frånvarande på grund av sjukdom, helt eller delvis. Sjuklöneperioden kan bara börja en dag när medarbetaren i vanliga fall skulle ha jobbat. Om medarbetaren blir sjuk på en ledig dag räknas den första dagen efter det som hen skulle ha jobbat som dag 1 i sjuklöneperioden.
 

Exempel
Medarbetaren arbetar 5 dagar i veckan, måndag till fredag. Hen blir sjuk på en lördag. Sjuklöneperioden börjar då nästa dag som medarbetaren skulle ha arbetat, det vill säga måndag.
Sjuklöneperioden kan vara högst 14 kalenderdagar lång. När sjuklöneperioden väl har börjat räknas även lediga dagar med i sjuklöneperioden.

 

Här finns länken till Försäkringskassans information 🙂

 

Ha en fortsatt fin dag

/Tinna


 

Tusen tack för hjälpen!

Har en annan fråga gällande lön. Om jag har godkänt lönebeskedet, men det har blivit fel i rapporteringen från kund så jag behöver rätta till lönen. Hur gör man för att ta bort det godkända lönebeskedet?

Hej @LinnéaBäckström 

 

Det framgår inte riktigt hur långt du har kommit med din lönekörning men jag tror att du kan hitta svaret i hjälpavsnittet Gör ändringar i en avslutad lönekörning

 

Löser du det inte eller om du vill att vi visar i ditt program är du alltid välkommen att slå en signal till vår kunniga support

 

Ha en fin eftermiddag

/Tinna

Hej @Tinna Gunnarsson 

 

Tack så mycket!