Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Louice_f
MEDLEM

Sjukavdrag vid deltidssjukskrivning

Hej, 

vi har en anställd som vanligtvis jobbar 100%. I dec blev hon sjukskriven på 100% fram tills jan, i februari gick hon ner till 50% sjukskrivning. Pga kort anställningstid har hon inte rätt till sjuklön efter dag 45.

På lönespecen för mars så har sjukavdrag gjorts för hela kalenderdagar, trots att hon jobbat 4 tim och varit sjukskriven 4 tim varje dag, och det har hon rapporterat i kalendern för Visma lön anställd.. Är det korrekt? Eller måste jag manuellt justera sjukavdraget så att det motsvarar 4 tim, dvs en halv kalenderdag?

 

Louice_f_0-1711531051959.png

 

Tack på förhand.

 

//Louice

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Hej

Är hon sjukskriven på 50 % så ska avdraget vara per kalenderdag, men endast med halva dagsbeloppet.

som det ser ut i registreringen ovan så är det gjort uppehåll vid helgerna, det blir fel, eftersom avdraget är i kalenderdagar så innebär det även avdrag lördag och söndag.. Tror att det är enklast att göra en manuell registrering där du gör sjukavdrag med den lönearten som använts ovan, men för hela månaden i samma registrering och anger 50 % i den ruta där sjukfrånvaron ska anges.
//Carina

Louice_f
MEDLEM

Hej, 

tack okej då ska jag se om jag kan rätta det utifrån det du skriver, det kändes fel med helt avdrag. Men vad är det för ruta som avses, känner inte igen att jag har sett att det går att fylla i procent av sjukfrånvaro. Jag använder Visma lön smart, vet inte om den funktionen finns i programmet. 

 

/Louice

CarinaEsp
CHAMPION

Hej Louice,

 

Tyvärr vet jag inte hur det ser ut i Visma Lön smart, men samma funktion borde finnas där så som det gör i Visma Lön 600.

Tryck F1 och se om du får fram hjälptext eller kontakta supporten, de brukar vara mycket hjälpsamma 🙂

 

Lycka Till!

 

//Carina

Louice_f
MEDLEM

Tack så mycket 😀

 

/Louice