Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jennifer
MEDLEM

Ta ut sparade semesterdagar

Hej! Jag undrar om det finns något sätt att välja att använda de sparade semesterdagarna tex de som är över 5 år innan man tar årets betalda semesterdagar?

Tack,

Jennifer

7 SVAR 7
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Jennifer 

Tack för att du kontaktar oss. 

När du tar ut sparade semesterdagar måste du först ha tagit ut årets semesterdagar. De sparade dagarna tas ut i den ordning de tjänats in, det vill säga de äldsta först. Löneprogrammet går rakt av på semesterlagen och hanterar detta per automatik. 

Vill du se antalet semesterdagar så visas dessa under Personal - Anställda, fliken Semester. Genom att klicka på knappen Visa sparade dagar kan du se antalet sparade dagar från tidigare semesterår.

Visma Lön 600 hanterar automatiskt uttag av semesterdagar i rätt ordning, så som löneadministratör behöver du inte ange i vilken ordning dagarna ska tas ut.

Ha en fortsatt fin dag. 

/Tinna

Jennifer
MEDLEM

Hej!

Tack för svar, så om jag tolkar det rätt så finns det inte ett sätt alls att komma runt det? Om man skulle vilja tex att någon tog ut sparade dagar först?

Mvh

Jennifer

Hej @Jennifer 

Det finns säkert sätt att "komma runt det" men min rekommendation är att du följer semesterlagen 🙂 

/Tinna

Lina__16
MEDLEM

Hej,

Då semesterlagen är delvis dispositiv så kan man tex. avtala om att frångå lagen om det blir till det bättre för de anställda. Vi funderar därför på att avtala så att de anställda kan ta ut sparade sem.dgr innan de betalda sem.dagarna och undrar därför om någon har något tips på hur man kan lösa det i Visma Lön 600? Vet att inom vissa kollektivavtal har man avtalat om detta tex. bankavtalet.

Hej @Lina__16 

Du har helt rätt i att semesterlagen är dispositiv och att man genom avtal kan avvika från den om det är till fördel för de anställda. Sedan är jag lite nyfiken på varför det skulle vara en fördel för de anställda att få ta de sparade dagarna före de betalda? Du får även ta hänsyn till att det kommer att krävas manuell handpåläggning med risk för att det inte blir korrekt hanterat i ditt program. Snabbvalen kommer inte att kunna användas utan i så fall är det något du manuellt behöver hantera i ditt löneprogram.

Gällande specifik hantering av detta i Visma Lön 600 vill vi förtydliga att programmet i sin utformning automatiskt prioriterar årets betalda semesterdagar före sparade dagar - precis som du vet. Vi förstår att detta kan vara en utmaning i relation till era önskemål och avtal.

Vår rekommendation är att du börjar med att kontakta ert fackliga avtal för att säkerställa att ert avtal om hantering av semesterdagar blir korrekt utformat.

Informera era anställda om den nya policyn där de kan välja att ta ut sparade semesterdagar först. Se till att detta är tydligt kommunicerat och dokumenterat.

Be de anställda att i sina semesteransökningar specificera när de vill ta ut sparade semesterdagar. Detta behöver ni hantera manuellt genom att justera uttag av semesterdagar i Visma Lön 600.

Lina__16
MEDLEM

Tack för svar och information Tinna! 🙂 Vi tycker det blir mer flexibelt för den anställde; de behöver inte tömma sina betalda dagar för att kunna ta ut en sparad sem.dag samt att de kan spara nya dagar samma år som de tar ut sparade dagar.

Synd att det inte går att använda snabbvalen, de är smidiga att jobba med... 🙂 Har kikat lite på hur vi skulle hantera det manuellt och kommit fram till nedan (månadslön tjänstemän), ser det rätt ut?

Skärmbild 2025-02-24 150241.png

Hej igen @Lina__16 

Ja bara ni är överens så blir det säkert jättebra. Det blir lite krångligare för den som gör lönerna och kanske även för de anställda men det känns som om du har koll på läget. Snabbvalen kommer inte att funka så om du behöver göra korrigeringar så får du sköta dessa manuellt. Nog med förmaningar från mitt håll 🙂 

Lönearterna du visar är de lönarter som passar för uttag av sparad semesterdagar för en månadsavslönad där du inte har betalat ut semestertillägget i klump sedan tidigare. 

Ha det fint och välkommen tillbaka till forumet.