Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ella1978
MEDLEM

Tjänstledig med månadslön efterskott

Hej.

Vi har en anställd med månadslön efterskott som varit tjänstledig halva månaden

 

Personen började jobba 20/6 igen, ska jag lägga in tjänstledigt tom 17/6 eller 19/6?

 

Det skiljer ca 1000 kr på dom 2 dagarna beroende på när man lägger slutdatum på tjänstledigheten.

 

Tack på förhand.

4 SVAR 4
catarina ScF
UTFORSKARE

Titta på löneart 3327 - Tjänstledig mer än 5 kalenderdagar

"Vid längre tjänstledighet än fem arbetsdagar görs avdrag för varje kalenderdag som frånvaron omfattar."

Då tolkar jag det som att tjänstledigheten varar fram tom 19/6.

CarinaEsp
CHAMPION

Hur länge har personen varit tjänstledig?

 

Är tjänstledigheten mer än 5 dagar så görs det avdrag per kalenderdag och därmed ska även helgen dras av. Sen finns det inget krav på att göra avdrag för helgen innan man börjar jobba, men egentligen är det mest rätt att göra så. Du kan ju göra en kontroll på vad lönen för arbetade dagar blir om du räknar 4,6 % av månadslönen x antal arbetsdagar från den 20/6-30/6, men räkna då med midsommarafton som en arbetsdag. Blir det jämförbart med den lön som är kvar när du har gjort tjänstledighetsavdrag t o m den 19/6 så gör du avdraget till det datumet. Blir lönen betydligt lägre med avdraget så kan du ju justera och göra avdrag till den 17/6 istället, under förutsättning att det varit tjänstledighet 1/6-19/6

Hade personen varit sjuk en längre tid så att du gjort sjukavdrag med kalenderdagar så hade du ju gjort det för helgen innan personen börjar jobba också.

 

Är frånvaron för tjänstledighet max 5 dagar så görs ju avdrag per arbetsdag och då ska man inte göra avdrag för helgen.

 

Är ni medlemmar i en arbetsgivarorganisation och har kollektivavtal så kolla vad det står i avtalet och ställ även frågan till arbetsgivarorganisationen. De brukar vara hjälpsamma och snabba med svar.

 

//Carina

Tack för svaret. Ska kolla med Almega.

Ella1978
MEDLEM

Tack för ditt svar. Så tolkar jag det också, och det står i vårat avtal men den anställde hävdar att det är 17/6 som är korrekt. Ska kolla med Almega också.