Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mojgan
MEDLEM

Tjänstledighet utan lön

Hej.

Jag har en medarbetare som har tar tjänstledighet då och då. Ibland hel veckor och ibland delar av veckan. Min fråga gäller om helgdagarna. Om jag har förstått det rätt, så fördelas månadslönen på alla dagar i månaden. Och om man tar semester/ tjänstledighet en vecka, ska även lördag och söndag inkluderas (vi arbetar bara på vardagar och är lediga på helgerna.

När medarbetaren tar tjänstledighet hela vecka, lägger hen in tjänstledighet även lördag och söndag. Men hur ska tänka om hen tar tjänstledighet på ons, tors och fre en vecka? Ska helgen inkluderas i tjänstledigheten?

Eller om tjänstledigheten gäller enbart fredag, ska helgen inkluderas i tjänstledigheten?

MVH

Mojgan Montakhaby

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Mojgan 

 

Välkommen som ny forummedlem. 

 

Jag förstår att detta kan vara svårt att avgöra och det är en ganska vanlig fråga från våra kunder. Dock är det så att detta är något som ni själva måste veta. I programmet kan du välja timavdrag, dagsavdrag och kalenderdagsavdrag, vilket avdrag du ska använda styrs av ditt kollektivavtal eller företagets lokala avtal.

I hjälpavsnittet Varför blir det olika avdrag timmar/dagar/kalenderdagar när en anställd varit frånvarande? beskriver vi just detta. 

 

Det vanligaste är att man vid tjänstledighet på fem dagar eller mindre gör ett dagsavdrag och då använder du snabbvalet Övrig frånvaro - Tjänstledig Programmet kommer då ge dig löneart 3326 Tjänstledig <5 kaldgr

Vid längre tjänstledighet än fem arbetsdagar görs avdrag för varje kalenderdag som frånvaron omfattar och då genererar snabbvalet Övrig frånvaro - Tjänstledig löneart 3327 Tjänstledig >5 kaldgr. 

 

Slå en signal till ert avtal så får du information om hur du ska hantera detta på ditt företag. 

 

/Tinna