- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Tjänstledighet utan lön
Hej.
Jag har en medarbetare som har tar tjänstledighet då och då. Ibland hel veckor och ibland delar av veckan. Min fråga gäller om helgdagarna. Om jag har förstått det rätt, så fördelas månadslönen på alla dagar i månaden. Och om man tar semester/ tjänstledighet en vecka, ska även lördag och söndag inkluderas (vi arbetar bara på vardagar och är lediga på helgerna.
När medarbetaren tar tjänstledighet hela vecka, lägger hen in tjänstledighet även lördag och söndag. Men hur ska tänka om hen tar tjänstledighet på ons, tors och fre en vecka? Ska helgen inkluderas i tjänstledigheten?
Eller om tjänstledigheten gäller enbart fredag, ska helgen inkluderas i tjänstledigheten?
MVH
Mojgan Montakhaby
- Välj din produkt:
-
Lön 600
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej @Mojgan
Välkommen som ny forummedlem.
Jag förstår att detta kan vara svårt att avgöra och det är en ganska vanlig fråga från våra kunder. Dock är det så att detta är något som ni själva måste veta. I programmet kan du välja timavdrag, dagsavdrag och kalenderdagsavdrag, vilket avdrag du ska använda styrs av ditt kollektivavtal eller företagets lokala avtal.
I hjälpavsnittet Varför blir det olika avdrag timmar/dagar/kalenderdagar när en anställd varit frånvarande? beskriver vi just detta.
Det vanligaste är att man vid tjänstledighet på fem dagar eller mindre gör ett dagsavdrag och då använder du snabbvalet Övrig frånvaro - Tjänstledig Programmet kommer då ge dig löneart 3326 Tjänstledig <5 kaldgr.
Vid längre tjänstledighet än fem arbetsdagar görs avdrag för varje kalenderdag som frånvaron omfattar och då genererar snabbvalet Övrig frånvaro - Tjänstledig löneart 3327 Tjänstledig >5 kaldgr.
Slå en signal till ert avtal så får du information om hur du ska hantera detta på ditt företag.
/Tinna
