Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Linköping
MEDLEM

Traktamente utomlands

Hej,

 

Anställda åkte på en affärsresa till Kina. Hotellkostnader och biljett betalades av ägare.

Frukost ingick i hotellet så vi ska inte ha betalt för det. 

Det var några personer som betalade för sin måltid, annars betalades allt av ägare.

Vad gäller vid traktamentet ?

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Linköping 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

Tolkar dig som om du undrar hur du lägger traktamenten i Visma Lön 600. Det gör du med hjälp av snabbvalet Resor, kost och utlägg. Gäller din fråga regler och vad som gäller kring dessa tror jag att det bästa är att du slår en signal till Skatteverket som har stenkoll på läget. 

 

Jag skulle vilja skicka med dig ett tips på en superbra tilläggstjänst Visma Utlägg som kanske skulle kunna vara något för ditt företag. Visma Utlägg är en tilläggstjänst till Visma Lön 600 där de anställda registrerar utlägg, representation, milersättning och traktamente på webben eller via appen. När det är dags för lönekörning hämtas underlagen till reseräkningarna och uppgifterna läggs in på respektive anställds lönebesked i Visma Lön. Dessutom är tjänsten enkel att aktivera från ditt löneprogram 🙂 Läs mer under Visma Utlägg på vår hemsida. 

 

Ha en fin dag

/Tinna

 

 

 

Vi har redan visma utlägg.

Jag tänker så här - ska man få betalt för traktamente om man inte hade extra kostnader?

vd betalade alla våra kostnader  dvs mat, resa mm. 

Hej igen @Linköping 

Härligt att höra. 

 

Detta är en fråga för Skatteverket men jag ska skicka med dig hur vi har resonerat från vår sida. 

 

Rätten till traktamente börjar gälla så snart man är på resande fot. Å andra sidan bör man dra av kostnader för samtliga måltider som den anställda får.

 

För resor till Kina finns en maxgräns på 688 kronor per dag när det gäller traktamente. Dock är jag osäker på exakt hur man gör avdrag för de utgifter man haft för måltider, men jag hittade denna länk på Skatteverkets webbplats som känns tämligen aktuell för din del. 

 

 

 

Ha en fin dag

/Tinna

Ok, tack för ditt svar.

Då reducerar jag traktamente med 85%.

Tycker bara att det är konstigt att man får betalt för något man inte bekostar

och enl. skatteverket ska traktamente täcka ökade levnadskostnader som kan uppkomma för resan och det hade vi inte.

Tack en gång till 🙂