Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MalinHolmstrom
UTFORSKARE

Utbetalning slutlön skapade minussaldo i arbetstidsförkortning

Hej,

jag har gjort en slutlön och betalt ut de timmar den anställde hade i sitt arbetstidsförkortnings saldo. Saldot hos oss hamnar i komptid. Nu när jag gjort utbetalningen upptäckte jag att saldot fortfarande är kvar på komptid och att jag har ett minus saldo i arbetstidsförkortning istället.

Hur gör jag för att nolla saldona?

Saldo för period.jpg

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Malin,

När du ska betala ut slutlönen och det finns komptimmar som ska utbetalas så gör du det genom att använda snabbvalet Tidbank - uttag av kompkomptid i pengar

När lönekörningen sen är klar kan du gå in i anställningsregistret och markera rutan Har slutat och slutlön är utbetald.

Har du några följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig! /Tinna

Ja det förstår jag, men jag använde alternativet för arbetstidsförkortning som orsakade att jag istället fick ett minus saldo i arbetstidsförkortning och att komptiden stod kvar.

Eftersom lönekörningen redan var körd och den anställde redan markerad som Har slutat.. så undrade jag hur jag skulle lösa problemet som uppstått.

Nu löste jag det tillsammans med supporten på chatten igår.

Enklaste lösningen var att skapa en ny lönekörning (efter att jag tagit bort markeringen för "har slutat..)
Där fick jag lägga in saldo så att jag nollade både komptid och arbetstidsförkortning. På så vis kunde vi nolla systemet