Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fora - planerad övergång till månadsrapportering

(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2024-04-08 11:52 )

Uppdaterad 2024-04-08 

Fora AB gör förändringar i deras rapportering.

Från årlig lönerapportering till att uppgifterna ska lämnas in varje månad.

Fördelen är att både arbetare och tjänstemän kommer få sina pensionspremier överförda varje månad och ger större möjlighet till ränta och avkastning. Samtidigt hoppas man att det passar bättre för lönearbetet med rapportering varje månad på samma sätt som till exempel arbetsgivaravgifter.

Det är en gradvis förändring med start för arbetare Q1 2024.

Läs mer på fora.se: https://www.fora.se/manadsrapportering/ 

 

Rapportering arbetare

Det första som påverkas är rapportering av tjänstepension och försäkringar för arbetare. Där sker övergången till månadsvis rapportering via fil i Q1 2024 (tjänstemän inkluderas inte utan sker senare).

 

Fora informerar huvudadministratören på ditt företag när det är dags för rapportering.

Du som administratör hos Fora bör ha fått tillgång till de nya koderna i början av februari 2024.

Ditt löneprogram är uppdaterat för att hantera redovisningen.

 

Fora kommer löpande uppdatera Fora-administratören vad som gäller. 

 

Hur kan jag förbereda mig?

  • Se till att prenumerera på denna forumtråden för att veta när du kan göra inställningar i ditt löneprogram (vi inväntar uppmärkningskoder från Fora).
  • Kontrollera att företaget har en huvudadministratör hos Fora
  • Boka in dig på något av Foras webbinarium gällande förändringen: https://cloud.info.fora.se/webinar-list 

 

Hur ser 2024 ut?

  • Senast 31 januari kommer du som vanligt redovisa löneuppgifter som har betalats ut under 2023
  • I början av februari kommer du få de nya koderna och märka upp arbetare
  • I början av februari uppdateras också ditt program
  • Löneuppgifter för arbetare som har betalats ut i januari och februari kan du rapportera till och med 31 mars. Därefter rapporteras arbetare månadsvis månaden efter
  • Januari 2025 rapporterar du 2024 års löner för tjänstemän.

Läs mer på fora.se: https://www.fora.se/manadsrapportering/ 

 

Så funkar det i ditt program 

Kika gärna på våra webbinarier där vi går igenom uppmärkning, rapportering och enkel felsökning.

Webbinarium Fora i Visma Lön Smart »

Webbinarium Fora i Visma Lön 300/600 »

Läs mer om Hänförlig lön: Hänförlig lön i månadsrapportering till Fora »

 

Visma Lön Smart: Vi har uppdaterat Visma Lön Smart så att du kan lägga in uppmärkningskoder på de anställda och ta ut fil för att rapportera arbetare månadsvis. Det går också fint att redovisa Hänförlig lön direkt i programmet.

 

Visma Lön Direkt: Vi har uppdaterat Visma Lön Direkt så att du kan ta ut underlaget för arbetare månadsvis. 

 

Visma Lön 300/600: I version 2024.1 kan du lägga in uppmärkningskoder på de anställda och ta ut fil för att rapportera arbetare månadsvis. I version 2024.2 kan du också redovisa Hänförlig lön direkt i programmet.

 

För att få mejl när vi uppdaterar tråden klickar du på de tre prickarna uppe till höger och väljer Prenumerera. Du måste skapa en användare och vara inloggad för att kunna prenumerera.

Medverkande
24 Kommentarer
Lisa_Boiardt_
MEDLEM

Hej, kan man förbereda sig på något sätt? tänker på uppmärkningen. vi har idag på flik 6 rapportering Fora kollektivavtal "ej specificerad" . ska vi där välja "bemanningsföretag" eller kommer uppmärkning ske på annat sätt så det bara är ogjort arbete?. idag funkar det fint med "ej specificerad" vid den årliga rapporteringen och när filen är inne kryssar vi bara i att alla ska ha samma kollektivavtal väl inne på foras rapporteringssida.

ska vi satsa på att lägga in "bemanningsföretag" redan nu  (3000-4000 anställda) eller ska vi avvakta?

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Bra fråga @Lisa_Boiardt_ !

Jag behöver undersöka detta lite. Låt mig återkomma senare i veckan med den infon jag har och om det går att förbereda på något sätt. 

Vi vet att detta kommer innebära mycket jobb för våra användare och vill såklart göra det så bra och smidigt som möjligt!

/Anna

 

 

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej @Lisa_Boiardt_ !

Nu har jag lite mer att ge dig:

De nya uppmärkningskoderna som ska användas 2024 är inte de som finns i löneprogrammet idag. Du ska alltså inte lägga tid på det nu. 

Vi inväntar fortfarande alla uppmärkningskoder från Fora, så det är inte helt klart från deras sida. Därefter kommer vi ha tydliga instruktioner för hur du gör på bästa sätt i löneprogrammet. Och jag lovar att uppdatera här så fort som det går att agera.

 

Fora har uppdaterat sina sidor med info och jag hittade en bra checklista här: https://www.fora.se/manadsrapportering/typ-av-anstallda/arbetare-och-tjansteman/

Just nu kan du vara säker på att löneprogram från Visma Spcs kommer ha hantering för de nya reglerna.

Ett tips är också att du bokar in dig på ett av Foras webbinarium och kontrollerar att företaget har en huvudadministratör registrerad hos Fora.

 

Jag ser till att uppdatera huvudinlägget med infon. 

Tveka inte att dela med dig om du har fler funderingar... finns säkert fler löneadministratörer där ute och har samma frågor!

/Anna

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER
(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2023-11-14 13:22 )

Hej!

Nu har jag uppdaterat tråden med ytterligare lite information.

Den nya informationen är att Fora kommer skicka ut koder för arbetare först den 1 februari 2024.

Då kommer vi vara redo med uppdaterade löneprogram där du kan uppdatera de anställda med rätt koder.

Rapportering för löner som betalas ut i januari ska göras senaste 31 mars. - då kan du alltså rapportera både januari och februaris löner för arbetare.

 

Det är viktigt att du först rapporterar 2023 års löner precis som vanligt senast 31 januari. 

 

Vi planerar för webbinarier i slutet av januari/början av februari där vi kommer visa hur du gör i våra program.

 

Tveka inte att skriva om du har några frågor - du är förmodligen inte ensam om att ha dem 🙂

/Anna

 

Lena63
MEDLEM

Hej, 

Vi har två anställda som har både arbetare och tjänstemän som avtal.

Ska jag rapportera in som arbetare först och sen när det blir dags för tjänstemännen, det blir väl fel med intjänandet till pensionen ?

Mvh

Lena 

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej @Lena63 !
Tolkar jag dig rätt att du har anställda som har bytt avtal med Fora? Annars får du gärna förklara hur du menar 🙂
I löneprogrammet ställer du in när den anställde byter avtal och då känner programmet av vilken lön som tillhör respektive kategori.

I januari 2024 redovisar du både tjänstemän och arbetare precis som tidigare till Fora. Då är det löner för 2023 som redovisas.

Senast 31 mars redovisar du arbetares löner för januari och februari 2024.

Januari 2025 redovisar du tjänstemännens löner för hela 2024.

/Anna

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Jag vill passa på att tipsa om att Fora har släppt ytterligare ett webbinarium om du är nyfiken på lära dig ännu mer: Lär dig mer om uppmärkning av anställda ».

 

Vi på Visma Spcs kommer också ha webbinarium tillgängliga där vi visar hur det funkar i våra program. Det är planerat till månadsskiftet januari/februari och jag lovar att skriva här och inne i tipsrutan i ditt program när det finns bokningsbart.

 

/Anna

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Tipsdags! 

Nu har Fora släppt ytterligare ett webbinarium med temat Lär dig mer om rapportering av löner. Bokas här: https://cloud.info.fora.se/webinar-list

/Anna

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

NU vänner har vi lagt ut två webbinarier där vi pratar Fora i ditt löneprogram.

Webbinarium Fora i Visma Lön Smart »

Webbinarium Fora i Visma Lön 300/600 »

Båda tillfällena spelas in och finns tillgängliga i efterhand om datumen inte passar eller om det blir fullbokat.

Hoppas vi ses!

Helene42
MEDLEM

Hej!

Var kan jag hitta det inspelade webbinariet om månadsrapportering till FORA?
Jag använder Visma Lön 600.

 

Med vänliga hälsningar

Helene Karlsson

Tinna Gunnarsson
MODERATOR
(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2024-02-06 14:00 )

Hej @Helene42 

 

Vi kommer publicera det inspelade webbinariet på startsidan i ditt program under veckan. 

 

Ha en härlig dag

/Tinna

Annelie L
UTFORSKARE
(uppdaterad av Annelie L ‎2024-02-07 09:41 )

Hej

Vårt Visma lön 600 är nu uppdaterad till version 2024.1 och jag har gjort uppmärkningen för våra arbetare och det var inga problem. 

Det jag ser är att under flik 6 - på den anställdes kort är det förbockat i rutan Ansluten Fora årsrapportering och vårt kollektivavtal är automatiskt ifyllt. Som jag har förstått det ska bara tjänstemännen vara ibockade här. Har jag förstått fel eller jag ska bocka ur denna rutan och om jag ska göra det vilket datum ska jag ange när programmet frågar ifrån vilket datum detta ska gälla?

Mvh Annelie

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej @Annelie L !

Du kan låta markeringen vara kvar, det är förra årets uppgifter som ligger kvar och det påverkar ingenting. Så länge som du har Personalkategorin Arbetare så går programmet på Forainställningarna för månadsrapportering.

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Idag uppdaterade vi Visma Lön Smart och Visma Lön Direkt så att du kan påbörja uppmärkning av de anställda och version 2024.1 av Visma Lön 300/600 finns för nedladdning på vismaspcs.se/support/ladda-ner-och-uppdatera

Det betyder att du nu kan påbörja arbetet med att redovisa Fora månadsvis om du vill. Det ska göras senast 31 mars och jag vill fortfarande tipsa om att se till att rätt person är huvudadministratör på fora.se och att du spanar in foras webbinarier om förändringen.

 

Kika också gärna på Visma Spcs webbinarier där vi går igenom uppmärkning, rapportering och enkel felsökning.

Webbinarium Fora i Visma Lön Smart »

Webbinarium Fora i Visma Lön 300/600 »

 

Tips! Du når hjälptexterna under frågetecknet i ditt program där du kan läsa om hur du gör. 

 

Tjompa71
UTFORSKARE

Hej!

Jag skulle idag göra min första månadsrapportering till Fora från Visma Lön 600.

Jag fick då en varning att jag har en anställd som avslutat sin anställning under 2023 men fått slutlön utbetald i januari 2024.

Jag har också några andra som avslutat sin anställning under 2023 och fått lön utbetald 2024, dock inte det vi kallar slutlön då de som extraarbetare får sin semesterersättning utbetald månadsvis. Vi har bruten löneperiod. På dessa kom det ingen varning vilket man kanske kunnat förvänta sig då de ska hanteras på samma sätt.

Sedan märkte jag en sak när det gäller instruktionerna till hur man i programmet hanterar dessa. https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/faq/fora-slutar-2023-slutlon-2024.htm?c...

"Gör så här:

  1. Välj Personal - Anställda, fliken Rapportering.
  2. Markera Ansluten arbetare.
  3. Vid Gäller fr o m väljer du första dagen i utbetalningsperioden.
  4. Klicka på OK.
  5. Avmarkera rutan Ansluten arbetare.
  6. Vid Gäller t o m väljer du andra dagen i utbetalningsperioden."

Om man gör hela instruktionen innan man valt "hämta nya uppgifter" i rapporteringen så kommer de inte med eftersom man avmarkerat dem. (De kommer dock med om man "hämtat nya uppgifter" någon gång då de haft markeringen "Ansluten arbetare" ikryssad.)

Så mellan punkt 4 och 5 behöver man alltså "hämta nya uppgifter" i Forarapporteringen. 

När man sedan har gjort punkt 5 och 6 måste man så klart "hämta nya uppgifter" igen så att slutdatum kommer med.

 

Hoppas dessa erfarenheter kan vara till hjälp för någon.

 

/Tomas

 

 

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Tack @Tjompa71 !

Jag har testat instruktionen och håller med om att det är lite otydligt. Men det räcker med att man klickar på Spara mellan punkt 4 och 5 så jag ser till att vi lägger till det.

/Anna

 

Lisa_Boiardt_
MEDLEM

hej, @Anna Svensson jag bad dem lägga till "spara" i instruktionen i förra veckan ("förbättringsförslag"), är nog bra om de ändrar det så man slipper frågetecken../Lisa

Lisa_Boiardt_
MEDLEM

Hej, lönearter som ska kunna hänföras till tidigare perioder. kommer det någon ny version där inställningar på löneart kan göras eller hur kommer visma lön 600 hantera det? 

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej @Lisa_Boiardt_ !

Ja, det är planerat att det ska komma ytterligare uppdateringar av våra löneprogram för att hantera bland annat Hänförlig lön. Just nu är det inte helt spikat när den versionen kommer men om du har lön som betalats ut i februari som är hänförlig till januari så kan du avvakta med att redovisa den tills slutet av mars.

Lön som är hänförlig till tidigare än 2024-01-01 hanteras inte i månadsrapportering utan jag fattar det som att man då behöver lösa det i tidigare årsrapporteringar.

Du kan läsa mer om hänförlig lön på Foras sida: Lön hänförlig till annan månad » 

Davor P1
CHAMPION

Kommer det även med uppgifter på bokföringsorder så att kostnaden för pensionerna (samt beräknad löneskatt) kan fås med per automatik vid varje månads lönekörning?

 

Sen är dat ju bara att stämma av när fakturan kommer ett par månader senare....

AnetteL
UTFORSKARE

Hej @Anna Svensson 
Hur långt bort ligger uppdateringen för att kunna hantera hänförlig lön? Är det i detta kvartal eller senare?
Vi har ackordsutbetalningar som gäller fler perioder bakåt i tiden?

 

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@Davor P1 Bra idé! Det gör det inte i dagsläget men det vore ju toppenfint! Lägg gärna det som förslag, - jag lägger också från mitt håll 🙂

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@AnetteL och @Lisa_Boiardt_ 

Jag vågar inte svara på exakt när möjlighet för hänförlig lön planeras - men inte jättelångt bort. Vi försöker få med så många ändringar som möjligt som Fora kommer med så att ni slipper installera massvis med versioner.

 

När du har läst in filen på Fora.se kan du göra fördelningen direkt där, så har du löner redan nu som ska tillhöra andra månader och vill bli klar så är det kanske enklast att göra där.

/Anna

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej! 

Hoppas att forarapporteringen har gått fint för de flesta av er, mycket nytt för väldigt många samtidigt.

Jag vill bara uppdatera med att det nu går att redovisa Hänförlig lön direkt i Visma Lön Smart och i Lön 300/600 från version 2024.2.

Du kan läsa mer om det här: Hänförlig lön i månadsrapportering till Fora »