Hej!
Jag skriver detta inlägg för att dela med mig av mina erfarenheter kring hur semester enligt detaljhandelsavtalet stöds (eller inte stöds) i Visma Lön 600.
Jag hoppas att både användare med detaljhandelsavtal och personal från Visma vill kommentera detta inlägg.
Löneavdrag vid semester dras alltid i Visma med 4,6% så som det ska göras vid 22 eller färre schemalagda dagar i månaden. Men avtalet säger att avdragen ska vara som för övrig frånvaro (ex sjukdom, föräldraledighet eller annan tjänstledighet). Det betyder att det blir fel avdrag för deltidsanställda och när någon jobbar 23 dagar eller fler i månaden. Detta måste då justeras manuellt. Har påpekat detta men inget har hänt. Jag kan heller inte se att information om detta finns med i den skrivna hjälpen vilket borde vara det minsta Visma kan göra.
Vid semesterårsavslut görs beräkningen inte korrekt. Beräkningen för semestergrundande frånvaro görs som genomsnittsberäkning genom att ta all semestergrundande lön och dela med antal arbetade timmar för att få fram en snitt-timlön som sedan multipliceras med antal semestergrundande frånvarotimmar. Avtalet säger att semestergrundande frånvaro ska öka det semestergrundande underlaget motsvarande vad som skulle jobbats under frånvaron. Dvs man lägger till avdragen för frånvaron till den semestergrundande lönen + ev OB. Genomsnittsberäkningen ska enligt avtalet endast göras om man inte kan fastställa vilken lön de skulle haft. Jag förstår att Visma tycker att detta är mer komplicerat att lösa i programmet men även här tycker jag att den skrivna hjälpen bör påpeka att programmet gör en förenkling (Skillnaden mellan metoderna kan bli ganska stor beroende på hur mycket OB den anställde haft i förhållande till arbetade timmar samt om frånvaron skett en vardag eller en helg). En intressant detalj i Vismas beräkning är att de för månadsavlönade låter OB vara semestergrundande rörlig lön medan för timavlönade räknas det som semestergrundande lön (Dvs. för timavlönade ingår det i snitt-timlönen men inte för månadsavlönade).
Värderingen av garantibeloppet för semesterdagar för deltidsanställda görs i Visma genom att multiplicera garantibeloppet med sysselsättningsgrad. Men avtalet säger att den ska göras genom att ta antalet arbetade timmar / 1796 x garantibeloppet. Och för anställda som inte jobbat hela året ska beloppet proportioneras i förhållande till hur många dagar de varit anställda. Så även här får man manuellt räkna ut sysselsättningsgrad enligt detta och lägga in under justerad sysselsättningsgrad. Detta står det heller inget om i den skrivna hjälpen och det kan göra ganska stor skillnad speciellt för de med mycket mertid.
För sparad semester så beräknar Visma garantibeloppen i förhållande till sysselsättningsgraden för intjänandeåret då semestern intjänades. Men avtalet säger att sparad semester ska ha samma värde som övrig semester när den tas ut. Dvs hänsyn tas endast till sysselsättningsgrad för senaste året (Dvs intjänandeåret direkt innan innevarande semesterår). Enligt avtalet ska alltså alla sparade dagar alltid har samma värde som innevarande semesterdaglön.
Detta är vad jag kommit fram till och jag hoppas vi kan få en konstruktiv dialog kring hur Visma och ni andra som har detaljhandelsavtalet tänker kring dessa saker.
/Tomas
... Visa mer