Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tillfällig höjning av rotavdraget till 50% föreslås gälla från 12 maj

(uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER 11 timmar sedan )

Enligt promemorian Tillfälligt höjd subvensionsgrad för rotavdraget höjs avdraget tillfälligt från 30% till 50%. Lagändringarna föreslås att träda i kraft den 12 maj och gälla fram till årets slut.

De tillfälliga bestämmelserna ska tillämpas på rotarbete som har betalats, förmån av rotarbete som har tillhandahållits och rotarbete som har redovisats i en förenklad arbetsgivardeklaration efter den 11 maj 2025 till och med den 31 december 2025. Regeringen har lämnat in förslaget till Riksdagen, och det väntas gå igenom den 7 maj.

Om du vet att dina kunder inte kommer att betala förrän efter den 12 maj kan du ändra inställningen för alla fakturor som kommer skapas framåt. Har du vissa kunder som betalar tidigare och vissa senare är det enklare för dig att ändra på respektive faktura.

Ändra i programmet 

Du behöver själv ändra procentsatsen i programmet under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Försäljning, och fliken Inställningar.

I fältet för Skattereduktion i % ändrar du från 30 till 50. 

2025-04-01 08_30_51-Inställningar.png

Redan registrerade ordrar och fakturor påverkas inte av en ändring du gör här, utan ändringen gäller från och med nästa nya order/faktura.

Befintlig order/faktura

Du kan också ändra uppgifterna direkt på ordern/fakturan under fliken Moms, konton om det är så att redan skapade ordrar/fakturor berörs.

Faktura är inte journalförd

Är inte fakturan journalförd, så går det bra att ändra procentsatsen under fliken Moms, konton. 

Fakturan är journalförd

Då måste du kreditera fakturan och skapa ny med rätt procentsats.

Vill du erbjuda 50 % i rotavdrag men samtidigt få betalt direkt?

Då kan du sälja fakturorna i ditt program via Betalt Direkt och få pengarna redan nästa bankdag.  Läs mer på Betalt direkt.

Medverkande
7 Kommentarer
CeciliaKjellstorp
NY MEDLEM

Enligt Byggföretagen och Skatteverket är det inte beslutat än.

Enligt Byggföretagen är det inte heller något datum satt när arbetet skall vara utfört.

Mita Jonsson
CONTENT PRODUCER

Hej Cecilia!
Tack för att du återkopplar 🙂

Jag har ändrat texten här med att det än så länge är ett förslag, och att det förväntas komma mer information den 15 april i samband med vårändringsbudgeten. 

I mitt inlägg länkar jag också nu till regeringens promemoria för Tillfällligt höjd subvensionsgrad för rotavdraget, och på sidan 3 så står datumet 12 maj -31 december 2025.

Annlouise
NY MEDLEM

Om det gäller för arbete som är utfört från 1 april med betalning efter 11/5 hur gör vi då med fakturor som skrivs nu för april? På dom blir det rot med 30% men kunden kanske betalar efter 11/5 och då ska det vara 50% rot-avdrag.

Davor P1
CHAMPION

Som tidigare skribenter så är ingenting spikat ännu.

Det där med "SKALL" är nog rätt hård skrivning.

Jag hade använt mig av 30% ROT avdrag fram till dess det är klarlagt att det går igenom. Kunden kan eventuellt i efterhand komma med synpunkter. till saken hör att takat på roten höjs ju inte. Det innebär med stor sannolikhet att man ändå slår i taket på vad man kan begära som betalande kund.

Så länge inte kunden kommer med synpunkter är det bättre att köra på 30%. Kunden lär ju försöka betala efter den 12/5 i hopp om att det går igenom hos utföraren.....

Får vi frågor från kund om detta hade jag hänvisat till att det inte är klara regler i dagsläget vad som kommer att gälla den 12 maj. Normalt vill man ju ha kortare betaltider till privatpersoner (typ 10 dagar netto istället för 30 dagar).

Min rekommendation är att ha lite is i magen och avvakta med att göra ändringar från 30 till 50 procents rot avdrag. Säger SKV nej får du ju ändå åka och "vända upp och ner på kunden" för att få ut de kronor som SKV inte vill betala ut. Det bör ni ju ha med i klausulen kring ROT&RUT avdrag att kunden får göra en tilläggsbetalning om skatteverket inte beviljar den sökta ersättningen.

//Davor P

Annlouise
NY MEDLEM

Jag är fullt medveten om att det är ett förslag!

Det jag vill veta är vilken lösning Visma har rent administrativt:

- Fakturerar med 30% rot-avdrag men kunden betalar efter 11/5 

- Fakturerar, om beslut, med 50% rot-avdrag men kunden betalar innan 11/5

Måste fakturan krediteras och skrivas om då?

Davor P1
CHAMPION

Hej @Annlouise,

Jag tror dessvärre att det är eget arbete som krävs för att få rätsida på det hela.

• Fakturera med 30% rot fram till 11/5
  • Fakturera med 50% rot efter 11/5 (eller tidigare om kunden informeras om de nya reglerna så att de kan betala efter 11/5)
    • Betalar kunden före kan du bara begära 30% rot. Kunden får göra en tilläggsinbetalning precis som idag om kunden inte har tillräckligt mycket kvar av roten för att fakturan skall bli betald till 100%

Eftersom du sköter ansökan till SKV är det ju lite ditt huvudbry att hålla tungan rätt i munnen under övergången.

Jag tror inte att Visma kan komma med en universallösning på en kafferast som skall kunna hålla koll på alla eventualiteter.

I programmet kan du gå in och ändra både procentsatser och beloppsgränser som programmet skall använda. Däremot finns det ingen automatik idag som tar hänsyn till fakturadatum för att ställa om beräkningen med automatik.

När det gäller fallet där kunden betalar efter 11/5 och hävdar att skatteverket skall stå för resten tror jag att du får prata med SKV. Eventuellt kan det vara så att du får skapa begäran manuellt och inte via programmet eftersom programmet är ställt på att kunden skall betala sin del till fullo innan du kan söka med automatik.

Eventuellt får du kreditera och skapa en ny. Det blir en del huvudbry i skarven.....

Om kunden påtalar det innan förfallodatum går det att korrigera rätt lätt. Det som kan bli lite knepigt är om kunden betalar in del av fakturan och behåller 20% extra rot....

Då blir du nog ändå tvungen att kreditera hela ursprungsfakturan och skapa en ny med 50% rot. Sen får du manuellt boka om "tillgodohavandet" från kundens kredit-faktura och boka det mot den nya fakturan.

Mita Jonsson
CONTENT PRODUCER

Hejsan!
Jag har försökt att förtydliga mitt inlägg lite mer här ovan.

Om du vet att dina kunder inte kommer att betala förrän efter den 12 maj, så kan du ändra inställningen för alla fakturor som kommer skapas framåt, under Företagsinställningarna.  Men har du vissa kunder som betalar tidigare, (tänker om betaldatum är på ett tidigare datum) och vissa senare är det enklare för dig att ändra procentsatsen på respektive faktura. Är fakturan inte journalförd kan du ändra procentsatsen under fliken Moms, Konton.
procent_rot_faktura.png