Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej,Vi är också anslutna till Byggnads. Majoriteten av företagets anställda är timavlönade arbetare och arbetar också oregelbunden arbetstid, 40h/vecka.Vi har valt att skapa ett grundschema som ligger i botten för alla, då grundschemat i botten är måndag - fredag 8h/dag. Dock har vi slutit överenskommelse om att det är tillåtet att arbeta in fredagar, vilket innebär att man då arbetar sina 40h måndag - torsdag. Tiden dom arbetar stämmer då givetvis inte mot grundschemat som ligger i botten - men vi har upptäckt att vi tappar många funktioner i Visma Tid om vi inte har ett schema med någon arbetstid inlagd på respektive anställd. Bland annat tappar man periodrapporteringen (tex om man registrerar tid i en period). Det positiva med ett 0-schema är att tidbanken inte lever sitt egna liv då systemet inte plockar upp schemaavvikelserna som blir när den anställde registrerar annat än vad schemat säger att dom ska arbeta respektive dag. Vi har därför valt bort funktionen Tidbank i just Visma Tid.Detta var ett litet sidospår. Åter till din fråga... Och detta svar är nog egentligen endast användbart för dig om dina anställda är timavlönade.Vi har skapat en frånvarotyp som heter "Helgdag" i Visma Tid och en tidkod som heter "Helglön". I Visma lön (600) kopplar vi tidkoden till lönearten 1110 Helglön, timavlönad - just för att kunna särskilja helglönen och den normala timlönen åt. Det här året är vi utvalda av SCB att lämna in rapporten KLP, Konjunkturstatistik, löner för privat sektor vilket gör det ännu viktigare för oss att kunna särskilja timlönen för arbetad tid från timlön för ej arbetad tid.När helgdagarna infaller på en arbetsdag får då våra anställda registrera 8 timmar (om dom inte har arbetat såklart) med frånvarotypen "Helgdag" och välja tidkoden "Helglön".Hoppas informationen kan vara behjälplig för dig, eller för någon annan!😊
Hej Tinna, ja tog kontakt med supporten och det gick ej att göra ATF i visma tidsmart/lönsmart än utan bara i lön600, så vi får göra någon habrovink med komptid tills ni fått ordning på funktionen.mvh Stefan
Tack så mycket för ditt svar!
Hej@Norell När det gäller fastprisprojekt så visas i dagsläget alla projekt som saknar datum under Att Fakturera. En workaround tills vidare är att du anger ett datum framåt i tiden på fastpristillfället på projektet. Vi håller dock på att se över denna hantering då vi förstår att det innebär manuellt handpåläggning. Vi kommer uppdatera er användare med mer information när vi kommit lite längre på denna resa. I Visma Tid Smart kan du inte styra grupperingen av poster, utan du kan endast se de fasta posterna som presenteras på fliken Ekonomi på projektet. Kostnaderna kommer sedan automatiskt att landa på respektive post utifrån vad registreringen avser (ex arbetad tid, artiklar eller leverantörsfakturor). För att få korrekta kostnader är det viktigt att det finns en kostnad inlagd på artikeln (via Inställningar - Artiklar & priser) eller användaren (om det gäller arbetad tid och du vill att kostnaden ska hämtas från medarbetaren). När det kommer till underentreprenörer så rekommenderar vi att du antingen lägger in kostnaden för detta via en leverantörsfaktura eller som en artikel på projektet. Om du får en faktura från underentreprenören och har integration mot eEkonomi eller Administration så är det absolut enklaste att du importerar leverantörsfakturan till Tid Smart och sedan överför denna till projektet som det avser. Läs mer om hur integrationerna fungerar i hjälpen: Integrationer. Det kanske inte är aktuellt i ditt fall, men jag vill även passa på att nämna för andra som potentiellt ser tråden att det i Visma Tid Pro finns möjlighet att lägga till fler kostnadsposter och koppla till dessa när du registrerar en leverantörsfaktura. På vår hemsida kan du läsa mer om Tid Pro. Vill du läsa mer om funktion om specifikt projektekonomi hittar du information i hjälpavsnittetProjektekonomi.
Hej Lisa, tack för ditt engagemang.Alltså, nu är jag ingen fena på det här och det kanske inte spelar någon roll men när man tar ut en projektrapport tycker jag det känns fel att 'servicebil' hamnar under 'vidarefakturerade inköp', men jag ändrade artikeln nu till 'maskin/utrustning' så får vi se om det känns bättre..