2023-04-19
14:27
2 Gillar
Tänk dig en lönekörning där du tar en fika med en kompis, hinner med en promenad i solen och med gott samvete kan flexa hem den 21:e. Eller slipper avbryta semestern för att skicka iväg lönebeskeden. Alltså hållbart arbetsliv med lön när DU vill.
Kanske är vi en bit på vägen från och med nu?
Nu finns nämligen möjligheten för dig som löneadministratör att bestämma när de digitala lönebeskeden ska visas för de anställda. Det funkar både i Spiris och i Visma Lön 300/600.
Funktionen är enkel.
Du ställer in när lönebeskeden ska skickas till de anställda och sen behöver du inte göra mer. Lönebeskedet syns för den anställda senast klockan 17.00 den valda dagen.
(Självklart kan du ändra datumet och lönebeskedet fram till och med utbetalningsdatum).
Schemalägg lönebesked i Visma Lön 300/600
Om du också skickar löneutbetalningen via bankkoppling eller fil så kan du enkelt ställa in när pengarna ska trilla in på de anställdas konton.
Härligt va?
Kanske är det också dags att se över personalhandboken så att alla på företaget vet vad som gäller.
Förslag på en månads checklista:
De anställda:
1:a - Tidrapporter för fg månad ska klarmarkeras
2:a - Tidrapporter ska attesteras
5:e - Utlägg och reseräkningar ska vara inskickade och attesterade
23-26:e - Rapportera om något är knasigt på lönebeskedet.
Löneadministratören:
1-12:e - Gör klart och redovisa arbetsgivardeklarationen för föregående månad
5-20:e - Fixa lönerna
25-30:e - Rätta eventuella fel från lönekörningen
Om företaget använder Anställd för att stämpla, Resor & Utlägg eller Tid/Tid&Projektplanering för att registrera arbetstid, frånvaro, utlägg och reseräkningar finns också smarta påminnelser för både klarmarkering och attest.
Läs mer om Anställd: Anställd
Läs mer om Tid & Projektplanering: Tidredovisning med det lilla extra
Tips! Ytterligare en grej som underlättar för dig som löneadministratör är att ni har avvikelseperiod föregående månad. Dvs att frånvaro i april redovisas på lönekörningen i maj. Om ni idag har avvikelseperiod till exempelvis den 15:e i månaden kan du börja med att undersöka om ert avtal tillåter att ni har kalendermånad istället.
... Visa mer
Etiketter:
2023-02-13
14:48
Hej @Therese Hildorsson!
Om du har sålt ett flerfunktions presentkort, dvs ett presentkort som kan användas till olika varor/tjänster med olika momssatser så är det korrekt att bokföra det utan moms, men du skall redovisa hela beloppet som presentkortet är på inte dra av momsen. Du kommer inte heller kunna använda 1930 vid två tillfällen, för du har bara fått in pengarna på banken en gång samt måste även redovisa själva intäkten vid tillfället som kunden nyttjar presentkortet. För att du skall få det rätt i momsrapporter m.m. så rekommenderar jag dig att kolla i detta tipset om hur man bokför presentkort i Visma eEkonomi. Utan att ta hänsyn till momskoder m.m. så blir hanteringen som följande om det är ett så kallat flerfunktions presentkort:
Vid försäljning av presentkort
1931 med 550 i debet
2420 med 550 i kredit
Vid inlösen
2420 med 550 i debet
30XX med 440 i kredit
2611 med 110 i kredit
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-24
14:00
Hej!
Den som väntar på något gott...
Mallen för anställningsavtal är uppdaterad. Den finns tillsammans med våra övriga gratismallar på sidan: https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/mallar-och-blanketter
/Anna
... Visa mer
2022-11-25
16:56
Fel i lönearbetet uppstår av många olika anledningar. Vanligast är väl att man fått fel eller för sen info och behöver korrigera från tidigare lönekörningar. Här kommer vi gå igenom enkla sätt att rätta om något blivit knasigt.
Oavsett är det alltid bra att ha en dialog med den anställda, så att de förstår vad som händer. På den anställdes lönebesked kan du antingen lägga in en textrad bland löneraderna eller via Meddelande på anställdas lönebesked.
Tips! För att du ska slippa behöva rätta arbetsgivardeklarationen (det är mycket krångligare) är det smart att vänta till månaden är slut innan du redovisar arbetsgivardeklarationen till Skatteverket.
Korrigera registrering via snabbval
När du har gjort en registrering via snabbval har rätt lönearter valts och det är också enklare att rätta till felet. Läs mer om du registrerar här: Registrera tider och avvikelser
För att rätta en felaktig registrering är det lättast att gå in i Kalender på den anställde och leta upp dagarna då det har blivit fel. Kanske har det registrerats semester istället för sjuk?
Registreringar som finns med på ett lönebesked har en liten bock till höger.
Snabbval på lönekörning
Klicka på snabbvalet och välj nere till vänster i dialogrutan Korrigera registrering. Alla lönerader "vänds" nu på nästa olåsta lönebesked och visas då som överstruken i kalendern.
Korrigerat snabbval
Ska det istället vara sjuk registrerat på dagarna markerar du dem igen och väljer Sjuk istället.
Korrigerat och nytt snabbval
På nästa lönebesked visas nu både det korrigerade snabbvalet och den nya registreringen
Lönebesked med korrigerat och nytt snabbval
Omvända tecken med löneart
Om du av någon anledning har registrerat en löneart direkt på lönebeskedet kan du korrigera det genom att lägga samma löneart igen med omvänt tecken framför. Dvs ett avdrag som normalt sett har ett minustecken registrerar du med ett plustecken och vice versa.
Tips! Jag rekommenderar att du plockar upp lönearter via snabbvalet Övriga tillägg/avdrag. På så vis kan du också korrigera de snabbvalen om det skulle vara fel.
Justera på nästa lönekörning
Har du missat betala ut en ersättning till den anställda och lönebeskedet är redan skickat och betalfilen uppladdad hos banken? Lätt hänt.
Gör det enkelt för dig och skapa en extra löneutbetalning med det belopp som har missats eller kontrollera med den anställda om det går att ta med på nästa månads utbetalning istället.
Är det ett avdrag som skulle ha gjorts är det bättre att göra den justeringen/avdraget på nästkommande månads lönekörning.
Bra länkar:
Ändra felaktig registrering från tidigare lönekörning
Rättelser av arbetsgivardeklaration hos Skatteverket
... Visa mer
Etiketter:
2022-10-28
09:07
Åh tack för förtydligandet gällande kopieringen. Jag ser till att lyfta den biten!
Ha en fin fredag och helg!
... Visa mer
2022-10-21
15:05
1Gilla
Lönen i Spiris fantastiskt smart om du använder det på rätt sätt, därför tänkte jag ge lite tips om hur du arbetar med kalendern/tidsregistrering i lönearbetet! Häng med!
Löneadministratör registrerar tider och frånvaro
Snabbval
Händelser och avvikelser för de anställda registreras via något som vi har valt att kalla snabbval. Det finns snabbval för det flesta typerna av händelser, till exempel sjuk, semester, arbetstidsförkortning, övertid osv.
Snabbval i Visma Lön Smart
När du använder snabbvalen hämtas rätt lönearter för just den anställde och vald snabbvalstyp.
Du kan enkelt se vilka lönearter som skapas för den anställde när du använder snabbvalen.
Snabbval går likabra att använda direkt på den anställdes lönebesked som i kalendern.
Kalendern
I kalendern får du en överblick av den schemalagda tiden och kan direkt registrera händelser.
Genom att markera flera dagar kan du lägga in till exempel Sjuk över en period.
Då hjälper programmet dig med att registrera rätt lönearter på den schemalagda tiden.
Som administratör kan du ändra den schemalagda tiden för en specifik dag om det sker någon tillfällig förändring. Det gör du antingen via den lilla pennan vid valet av snabbval eller knappen Ändra schemalagd dag längst upp till höger.
Är det en längre förändring är det bättre att istället ändra den anställdes arbetsschema.
Anställd registrerar tid själv
Spiris Anställd
Med funktionen Anställd registrerar den anställde själv sina tider och frånvaro i en kalender via en smidig app eller webben.
Även här väljer den anställde vilken typ av händelse som ska registreras och kan direkt lägga in till exempel Arbetad tid, Sjuk, Föräldraledig eller Semester.
På så sätt får den anställde också en överblick över sina saldon såsom semester, ev flex och övertid.
Arbetar ni med attest kan en attestansvarig eller löneadministratör kontrollera tiderna innan de hämtas till lönen.
Anställd lägger du till under Fler funktioner i Spiris.
Tid & Projektplanering
Samla din tidsreistrering och projekthantering i Spiris! Dina medarbetare registrerar arbetade timmar, utlägg eller milersättning som sedan blir underlag för fakturering till kunder och till lönebeskeden,
När månaden är slut klarmarkeras tiderna av medarbetare som sen attesteras. När det är dags för lön hämtas allt, tryck bara på (nästan) en knapp så är lönen klar!
Förutom tidregistrering finns det stora möjligheter att planera hela projekt från första kontakten med kunden till planering och till slut avslut.
För att göra registreringen extra effektiv när de anställda arbetar utanför kontoret rekommenderar vi att du använda dig av den flexibla appen Spiris Tid.
Bra länkar:
Kalender
Mer om Spiris Anställd
Registrera tid i appen Anställd
Registrera tid i appen Tid
Arbetstid, Övertid, OB och mycket mer!
... Visa mer
2022-09-23
08:46
Ca tre månader före ett nytt semesterår kan det vara klokt att se över de anställdas semesterdagar.
Hur många betalda dagar har den anställde kvar? Finns det några sparade dagar äldre än fem år som förfaller vid semesterårsskiftet?
Mitt tips är att du kontrollerar hur det ser ut och ser till att planera upp ledigheten i god tid tillsammans med den anställde.
I semesterskuldlistan kan du se antalet semesterdagar alla anställda har och på fliken Semester på de anställda ser du enkelt både kvarvarande och vilka år de sparade semesterdagarna tillhör.
Bra länkar:
Planera ledighet
Sparad semester
... Visa mer
Etiketter:
2022-09-22
12:20
1Gilla
Ni kan titta på att använda Visma Tid kanske?
... Visa mer
2022-09-09
14:49
Mina kollegor på supporten finns tillgängliga ett par timmar till om du vill ringa in 🙂
Annars trevlig helg!
... Visa mer
2022-09-09
13:01
Hej!
Vi har ingen superlösning på det här så jag föreslår att du manuellt lägger in löneart 3336 eller skapar en kopia av den.
Här kan du läsa om hur du kopierar en löneart: Anpassa lönearter
... Visa mer
2022-09-09
09:12
Hej!
I dag finns möjligheten att använda ett terminalläge för en gemensam instämpling via en terminaldator. Då kan man stämpla in och ut direkt utan inloggning.
Läs mer om det här: Terminalläge »
Om du menar en tagg på så sätt som till exempel vissa idrottsanläggningar har så finns inte det i dagsläget.
Lämna gärna förslag via Feedback och förslag längst ner till vänster i Visma Lön Anställd.
... Visa mer
2022-08-22
08:48
Hej!
Jag skulle vilja göra ett tillägg i den här tråden. Om lönebeskeden skickas vidare till den anställdes Kivra-låda så finns lönebeskeden kvar så länge den anställde vill.
För att skicka vidare lönebeskeden till Kivra behöver du aktivera en integration inne i Visma Lön Anställd/Min Lön. Läs mer här: Kom igång med att skicka lönebesked till Kivra »
... Visa mer
2022-08-16
15:03
1Gilla
Hej @AnnELarsson!
Detta går att lösa genom att välja ett oregelbundet arbetsschema på personen. Då lägger du in timmarna som den anställde arbetar istället för att få förslag på timmar.
Detta betyder också att om den anställde är frånvarande till exempel sjuk eller semester behöver du se till att det ligger en arbetstid som den anställde kan vara frånvarande från 🙂
Du kan läsa mer om oregelbunden arbetstid här: Arbetsschema Oregelbunden arbetstid »
Precis som @CarinaEsp skriver är du varmt välkommen att kontakta mina kollegor på supporten för fler tips om hur du gör bäst! Du hittar kontaktuppgifter här: vismaspcs.se/kontakta-oss
... Visa mer
2022-07-27
13:42
Som administratör i Resor & Utlägg kan du ställa in att momsen ska visas på en egen rad och också att den förs över till Visma Lön 300/600 på egna lönearter.
Välj Inställningar - Utläggshantering, Integrationer. Klicka på Visma Lön TLU-fil och Avancerade inställningar. Under Momshantering väljer du Skicka in momsbeloppet på egen löneart.
Då kommer både utläggsrapporten och lönebeskedet visa momsen på egen rad.
Utläggsrapport med moms specificerad per löneart.
Tänk på! Om du sedan tidigare har ställt in i Visma Lön 300/600 att den ingående momsen ska specificeras behöver du ta bort inställningen i ditt löneprogram. Det gör du under Arkiv - Inställningar- Företagsinställningar, Bokföring. Avmarkera rutan Specificera ingående moms på utlägg.
Inställningen betyder att om du registrerar några utlägg manuellt på en lönespecifikation och vill särredovisas momsen behöver du lägga upp löneart 1235 manuellt på lönebeskedet.
Ett smartare tips är isåfall att ansluta anställda till Resor & Utlägg och välja licenstypen Styckpris. Då betalar du endast för de utlägg som registreras.
... Visa mer
Etiketter:
2022-07-13
07:29
Hej Sallybadini!
Jag är inte riktigt med på vad det är som har skickats till dig. Är det ett användartips om att man kan klarmarkera tidrapporterna i förväg eller är det något annat som du har fått? Är det kanske ett sommarbrev med tips från oss där vi tipsar om lösningar och funktioner som kan underlätta arbetet i löneprogrammet?
Det är bäst att du slår en signal till oss på supporten så kan vi lösa det via den kanalen istället och så får du förklara vad det är vi har skickat så löser vi det tillsammans.
Välkommen att kontakta supporten och glad sommmar!
//Tinna
... Visa mer
2022-07-08
12:44
Ändå blir det alltid fel då payson inte har pengarna på sitt konto förrän efter 10 dagar. Även om du fått en redovisning för försäljninigen. Så stämmer då inte det med Saldot på paysonkontot. Detta gör att jag inte ser annan lösning än att bokföra det vid uttag till mitt företagskonto om jag gör så varje vecka.
... Visa mer
2022-06-20
15:37
1Gilla
När anställningen upphör ska en slutlön betalas ut till den anställde. Här har vi försökt samla de vanligaste frågorna.
När ska slutlön betalas ut?
Slutlön ska i normala fall göras senast en månad efter anställningens sista dag.
Innan du börjar beräkna slutlönen ska all intjänad lön och frånvaro registreras/betalas ut. Om du inte vill invänta ordinarie lönekörning för att betala ut slutlönen kan du göra en extralön.
Sista lönen - daglön
Om en anställd är månadsavlönad och slutar mitt i löneperioden ska en daglön betalas ut för de arbetade dagarna istället för månadslön.
Normalt sett beräknas daglönen enligt formeln: Månadslön*12/365 men du bör kontrollera vad det står i ert avtal.
För en timavlönad är det precis som vanligt de arbetade timmarna som lönen betalas ut för.
Vad ingår i en slutlön?
I slutlönen ingår framförallt semesterslutlön. Det är all semester som den anställde ännu inte har tagit ut: Sparade semesterdagar från tidigare semesterår, Betalda semesterdagar som den anställde tar ut under aktuellt semesterår och Intjänade dagar som är dagar som den anställde håller på att tjäna in.
I Slutlönen kan det också finnas arbetstidsförkortning eller arbetstidskonto, komp och eventuell annan tidbank.
Reglering av förskottsskuld
Ibland kan slutlönen minskas på grund av en förskottsskuld.
Det kan vara aktuellt om företaget arbetar med förskottssemester och den anställde har tagit ut förskottsdagar.
Förskottsskulden dras då av från slutlönen.
Tänk på! Efter fem år skrivs förskottsskulden normalt sett av och ska alltså inte minska slutlönen.
Skatt på slutlön
Vanligtvis beräknas engångsskatt på slutlön. Det betyder att man drar högre skatt som frångår den vanliga tabellskatten.
Läs mer: Skatt för anställda
Hur du gör en slutlön i Spiris
Sätt ett Anställd tom-datum på den anställde 🙂 och sen är det nästan klart!
Läs mer: Betala ut slutlön när anställd slutar
Bra länkar:
Semesterlagen
Lön i Spiris: Betala ut slutlön när anställd slutar
Egen Lön: Checklista när anställd slutar
Visma Lön 600: Checklista när anställd slutar
Forum: Skatt för anställda
... Visa mer
Etiketter:
2022-05-23
17:26
2 Gillar
Månaden efter du har betalat ut lön behöver du redovisa skatter och arbetsgivaravgifter till Skatteverket. Det görs i en arbetsgivardeklaration som innehåller både summering för företaget och varje anställd på individnivå.
Arbetsgivardeklarationen redovisas normalt sett den 12:e varje månad förutom i januari och augusti då inlämning ska göras senast den 17:e. Du hittar datum för arbetsgivardeklarationen och moms här: Momsdeklaration - datum för moms och andra skatter
Vi rekommenderar att du väntar tills efter månadsskiftet med att redovisa uppgifterna. Dels för att du verkligen får med månadens alla utbetalningar, men också för att det är lite stökigt att rätta en felaktig arbetsgivardeklaration.
Du kan läsa mer om rättelser här:
Skatteverket.se: Rätta en arbetsgivardeklaration
Lön i Spiris: Rättelser av arbetsgivardeklaration hos Skatteverket
Visma Lön 600: Rättelser av arbetsgivardeklaration hos Skatteverket
Arbetsgivaravgifter
Arbetsgivaravgifter kallas också sociala avgifter. Full arbetsgivaravgift för 2025 är 31,42% men beroende på bland annat födelseår kan den vara lägre.
I arbetsgivaravgiften ingår
Föräldrarförsäkringsavgift
Ålderspensionsavgift
Sjukförsäkringsavgift
Arbetsmarknadsavgift
Efterlevandepensionsavgift
Arbetsskadeavgift
Allmän löneavgift
Läs mer Skatteverket.se: Arbetsgivaravgifter
Spiris.se: Arbetsgivaravgifter
Verksamt.se: Arbetsgivaravgifter
Arbetsgivaravgifter för födda 1938-1957
För anställda som har fyllt 66 år vid årets ingång betalar du arbetsgivaravgifter på 10,21% (ålderspensionsavgift).
Arbetsgivaravgifter för födda 1937 eller tidigare
För anställda som är födda 1937 eller tidigare betalar du inte några arbetsgivaravgifter alls.
Sänkt arbetsgivaravgift för första anställda
När företaget ska anställa sin första anställda kan du använda dig av Växa-stöd. Det gäller för de två första anställda i mindre bolag och betyder att företaget endast betalar 10,21% i arbetsgivaravgift under det första året för ersättningar upp till 25 000 kronor per månad. Ersättningen gäller inte för lön till delägare, företagsledare eller en närstående.
Skatteverket.se: Växa-stöd, särskild beräkning av arbetsgivaravgifterna
Lön i Spiris: Växa-stöd för första anställda
Visma Lön 600: Växa-stöd för första anställda
Forskning och utveckling
Om du har anställda som arbetar med forskning och utveckling har du möjlighet att få sänkta arbetsgivaravgifter för dem.
Skatteverket.se: Forskningsavdrag i arbetsgivardeklarationen
Arbetar i stödområde
Om företaget finns i vissa stödområden kan företaget få ett regionalt stöd.
Skatteverket: Särskilda avdrag inom ett stödområde (regionalt stöd)
Hur du arbetar i Spiris
Arbetsgivaravgifterna styrs till största del av personnumret som du anger på respektive anställd.
På fliken Skatt kan du också ställa in om den anställda ska ha sänkta arbetsgivaravgifter på grund av att det är en fösta anställd, arbete i stödområde eller jobbar med forskning och utveckling.
Du skapar arbetsgivardeklarationen under Arbetsgivardeklaration.
När du skickat upp arbetsgivardeklarationen på företagets yta på Skatteverket.se kan du eller annan behörig signera och godkänna deklarationen.
Bra länkar:
Forum: Arbetsgivardeklaration (AGI)
Hjälpavsnitt: Arbetsgivardeklaration
Hjälpavsnitt: Arbetsgivardeklaration i Visma Lön 300/600
Forum: Bokföra lön till anställd - så gör du
... Visa mer
Etiketter:
2022-05-09
10:39
Hej!
Jag har varit i kontakt med våra produktspecialister och vi har inget pågående fel gällande detta så därför behöver vi undersöka ditt specifika fall ytterligare. Gör så att du kontaktar supporten så hjälper vi dig vidare i den kanalen i stället.
Välkommen!
//Tinna
... Visa mer
2022-05-03
14:29
1Gilla
Hej, Ja, jag brukar gå efter den utbetalningen som gjordes, men det känns att jag gör dubbelarbete. Först får jag in timmarna och räknar hur mycket måste betalas ut, och när betalningen är gjort måste jag ändra till den rätta belopp som faktiskt gjordes från banken. Men tackar för svar, det känns i alla fall att jag är på rätt spår 🙂
... Visa mer