2020-03-05
10:58
Hej @Fd medlem
Jag tolkar det som att din kund gjort en beställning i din webshop, betalat med kort eller valt delbetalning och du undrar nu hur du bokför detta i ditt bokföringsprogram. I eEkonomi skulle jag säga att lättast hantering är att ha kunden och artikeln upplagd även där så du kan skapa en faktura/ kortfaktura, precis som vid en försäljning som sker utanför din webshop. Under Försäljning - Kunder börjar du lägga upp kunden och vid Betalningsvillkor lägger du in det val kunden gjort av betalsätt vid beställningen. Artiklarna du säljer lägger du upp under Försäljning - Artiklar, när du skapar artikeln får du också välja Artikelkontering som då avgör hur köpet bokförs när fakturan skapas/ betalas. Sen skapar du fakturan till kunden och bokför betalningen till fakturan under Kassa och Bankhändelser. Du kan bokföra försäljningen med manuella verifikationer också men då har du inga artiklar eller kunder knutna till den specifika försäljningen, tänker främst på försäljningsstatistiken och uppföljningar du kanske vill kunna få ut.
Eftersom att du använder Visma eEkonomi så tänkte jag om du vet om integrationen du kan ha mellan Shopify och eEkonomi så du slipper dubbelarbetet som uppstår? Din webshop skulle alltså kunna synka med ditt eEkonomi så försäljning och annat kan registreras betydligt lättare. På vår hemsidas inlägg Shopify integration till eEkonomi kan du läsa mer om det skulle vara av intresse. 🙂
Återkom om något känns oklart!
/My
... Visa mer
2020-03-05
09:31
@Fd medlem,
Jag funderar också på vilket program du arbetar i. Hos mig ser det ut som om du både har Föreningsprogrammet och eEkonomi. I vilket fall så kommer texten preliminär från att du behöver låsa bokföringsåret.
När det gäller eEkonomi kan du tänka på är att även tidigare år (alltså inte bara aktiva året) ska vara låsta. Du bockar i rutan för Lås bokföringsår på alla år. Skriv sedan ut rapporterna igen så ska meddelandet vara borta.
Önskar dig en härlig torsdag!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-04
21:05
2 Gillar
Har du stängt 2019? Annars bokför du momsen i december och gör en rättelse av momsdeklarationen. Om 2019 är helt klar kan du bokföra momsen nu, med hänvisning till den gamla verifikationen.
... Visa mer
2020-03-04
08:02
1Gilla
Tusen tack för alla tips, jag kontaktar supporten för årtalet. Mvh
... Visa mer
2020-03-03
22:58
3 Gillar
Hej Vinst ökar det egna kapitalet, som är företagets skuld till dig som ägare och således har kreditsaldo dvs har minustecken. Om företaget är en enskild firma gör man omföring av kapitalkontona som första händelse på nya året genom att debitera 2019 och kreditera 2010. Om det är ett AB gör man inget förrän efter årsstämman, då man bokför stämmans beslut. Om ingen utdelning är beslutad debiteras 2099 och krediteras 2091 Balanserat resultat.
... Visa mer
2020-03-02
10:04
2 Gillar
Du kan inte använda olika fakturamallar i eEkonomi tyvärr, så fakturorna kommer att se likadana ut för båda verksamheterna. (Det går däremot utmärkt i Visma Administration) Däremot är det lätt att använda olika artikelnummer för att få konteringen rätt, och ev också använda olika resultatenheter för de olika grenarna.
... Visa mer
2020-03-02
10:00
1Gilla
Ja, det bästa är att kreditera hela och göra en ny. lite ovanligt att kunden betalar en för hög faktura i sin helhet!
... Visa mer
2020-03-01
15:02
2 Gillar
Om du har diff på kassakontot ska det rättas på fg år då diffen uppstod. Då blir det automatiskt rätt i ingående balansen för det nya året. Girokontot ska definitivt inte "nollställas" om du inte har tagit ut alla pengar från det. Det ska ha samma ingående saldo som det utgående var på gamla året.
... Visa mer
2020-02-28
11:11
3 Gillar
Tack så jättemycket för all hjälp! du har sparat mig dagar av förbryllning och gråa hår ❤️
... Visa mer
2020-02-28
10:29
2 Gillar
Eget kapital ska vara negativt om det gått bra för dig! Det är företagets skuld till dig och därför med samma tecken som andra skulder - titta på skatteskuld mm. Detta är ju en naturlig följd av dubbel bokföring, att debet och kredit balanserar.
... Visa mer
2020-02-27
09:58
1Gilla
hade inte bokfört extra utbetalningen ännu så tack gjorde efter ditt råd
... Visa mer
2020-02-26
23:19
Tack och bock, Annica!😊
... Visa mer
2020-02-26
20:54
2 Gillar
Hej. Du ska absolut utgå från bankhändelsen. Bara därifrån kan du göra denna kvittning. Du klickar på Ändra bankhändelsen och klicka i Utlandsbetalnibg, fyll i rätt valuta och beloppet i valuta. Då hittar programmet fakturan.
... Visa mer
2020-02-25
16:45
Alternativet är att använda ett korrigeringskonto (4059) där man krediterar beloppet och sedan lägger kostnaden där den hör hemma i bokföringen.
... Visa mer
2020-02-25
16:39
1Gilla
Du kan ta bort avrundningen under Företagsinställningar/Faktureringsuppgifter. Valen är ingen eller hel krona. Det går ju dessvärre inte att koppla detta till enskild kund eller så, men om det inte är alltför ofta detta händer kan du ju ändra före och efter just dessa fakturor.
... Visa mer
2020-02-25
16:30
har du testat att bara ändra låsningen till november 2019? Då ska du kunna bokföra på december.
... Visa mer
2020-02-20
11:25
3 Gillar
Hej. Vi kan väl förutsätta att hela inventarien har mottagits även om den inte betalats. Alltså ska hela inventarievärdet in i anläggningsregistret och även i bokföringen. Du får helt enkelt lägga upp en skuld i bokföringen som du bokför delbetalningarna mot. I Anläggningsregistret lägger du upp en tilläggstillgång kopplad till den du har så att det totala värdet blir korrekt enligt faktura eller avtal, använd samma anskaffningsdatum som på den första delen och gör sedan avskrivning på tillägget så att du kommer ikapp.
... Visa mer
2020-02-20
11:16
1Gilla
Det blir så om du har tagit ut mer än vinsten, eller mer än vinst plus insättningar.
... Visa mer
2020-02-19
08:16
1Gilla
Det ska du absolut göra. De ska inte bli en kostnad förrän de förbrukas och det görs först när ni fakturerar kunden.
... Visa mer
2020-02-18
16:03
Du får nog ge lite mer info om någon ska kunna hjälpa dig. Menar du leverantörsfakturor eller manuella verifikationer? Och i vilket program ? Hur gamla är de händelser du söker, är det rent av tidigare år?
... Visa mer
2020-02-15
11:18
Jättebra, tack så mycket Annica!
... Visa mer
2020-02-15
09:23
1Gilla
Mallarna i eEkonomi kan inte ändras. Vet inte om jag tycker att det är det bästa programvalet för ett K3-bolag, men om ni vill fortsätta använda det får du också leva med den begränsningen.
... Visa mer
2020-02-15
09:10
1Gilla
Det är inte helt ovanligt att fakturor kommer sent och som du säger borde det bokförts en upplupen kostnad i ABt och en upplupen intäkt i EF, men nu är det som det är. Bokför fakturan nu när den gjorts, i båda företagen och gör noteringar (om det inte klart framgår av fakturan) om när det hela skedde.
... Visa mer
2020-02-13
10:18
Hej Mattias,
På konto 1220 bokas anskaffningar av maskiner och inventarier vars anskaffningsvärde överstiger ett halvt prisbasbelopp och därmed anser för värdefulla för att kostnadsföras under ett och samma år. Konto 1229 används för ackumulerade avskrivningar av maskiner och inventarier.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-12
08:59
2 Gillar
Hej en avsättning till reservfond är bara en omfördelning av eget kapital, det har inget med utbetalning att göra. Beslut om avsättning tas av stämman och du bokför K2086 Reservfond D 2099 eller var nu kapitalbeloppet ligger.
... Visa mer
2020-02-12
08:56
1Gilla
Visst kan ni sälja inventarierna om de följde med lokalen men det ska ju såklart stämmas av med hyresvärden. Det är troligtvis värden som äger sakerna om tidigare hyresgäst har lämnat dem. Ni ska givetvis ta ut moms på försäljningen och redovisa det som vilken försäljning som helst. Ni har ingen kostnad för sakerna så det blir ren vinst.
... Visa mer
2020-02-10
19:23
1Gilla
När du säljer minskar lagret och det blir en varukostnad. Du minskar 1410 och debiterar kostnadskontot (4000 eller liknande). Ofta gör man denna bokning först vid bokslutet och efter en inventering. När du tar ut pengar till dig själv debiterar du 2393 och krediterar bankkontot.
... Visa mer
2020-02-10
16:10
1Gilla
Hej!
Det låter absolut som en rimlig förklaring, betalning via åtgärder bokför fakturan som betald men det är själva "export" -knappen som skickar fakturan till banken inför den faktiska betalningen som dras.
Detta med papperskvitton och digitala kvitton, vad som ska sparas och hur länge är inte helt enkelt. i vår artikel Digital bokföring vs. papper har vi tagit upp detta fenomen för att bena ut vad som faktiskt gäller i djungeln. Där skriver vi bland annat:
"Har du fått en PDF på mejlen, skriver ut den, sätter papperet i en pärm och slänger PDF:en så har du alltså förstört originalet. Själva mejlet kan du slänga om du sparar PDF:en, men oftast är det enklast att spara mejlet också och söka på kundnamn eller mappa alla mejl från en viss kund. Du kan också skapa en regel i mejlprogrammet som automatiskt mappar alla mejl från samma avsändare.
Och motsvarande: Om du får ett dokument eller papper, exempelvis ett kvitto eller ett avtal, och scannar in det så måste du spara originalet i tre år. Kvitton har en tendens att blekna snabbt så att de blir oläsliga och all räkenskap måste vara läslig. Därför ska man enligt lag göra en kopia som arkiveras tillsammans med det, med tiden, oläsliga kvittot. (Det bästa är att kunden scannar in alla kvitton och underlag själv, i samma stund hen får det i sin hand, och sedan sparar det själv i ordnad form.)"
Jag tror och hoppas detta klarnar upp din fundering lite, du får gärna återkomma annars! 🙂
/My
... Visa mer
2020-02-10
14:32
Ja det stämmer bortsett från att det inte är fråga om att "kostnadsföra", det är ju en intäkt 😉 /Annica
... Visa mer
2020-02-10
13:52
1Gilla
Om du använder eEkonomi går du in på bankhändelsen och klickar på Ändra. Sedan bockar du i att det är en utlandsbetalning, anger valutan NOK och beloppet i NOK. Sen kan du matcha den.
... Visa mer
2020-02-10
13:50
2 Gillar
Hej, bokför båda posterna på konto 6570 Bankavgifter och kreditera 2499 så löser det sig. Lycka till
... Visa mer
2020-02-08
22:04
Har du redan bokat fakturan som betald kan du ta bort bankhändelsen på krysset till höger.
... Visa mer
2020-02-07
16:15
1Gilla
Det är andra fordringar än kundfordringar , t ex förskottsbetalningar till leverantörer eller liknande. Inte alla som har något till denna ruta 😉
... Visa mer
2020-02-07
09:48
1Gilla
Den momsdeklaration som gjordes för december 2018 (eller kvartal 4 eller helåret 2018) borde ha löst momsfrågan, dvs momsen som fakturerats kunden bör ha betalats in till Skatteverket. Du bör ha haft en momsskuld på konto 2650 i ingående balansen på 4800. Kontrollera momsdeklarationen och se om inte felet ligger där! Lycka till /Annica
... Visa mer
2020-02-05
16:28
Hejsan!
Du behöver inte rätta inne i Visma eEkonomi, du behöver bara rätta själva deklarationen. Jag hjälper dig gärna med detta, har du använt vår modul Deklaration/ Årsredovisning till eEkonomi för att skicka in deklarationen till skatteverket? När du använder den för första gången behöver du lägga in beloppet för underskott manuellt, det gör du via Deklaration - Skattemässiga justeringar - Justeringar. Kommande år om du använder tillägget så kommer beloppet med automatiskt.
Dessa steg kan du följa om du använt tilläggsmodulen för att rätta.
1. Står du inne i eEkonomi kan du klicka på Visma eEkonomi Smart - Deklaration/ årsredovisning. Välj vilket räkenskapsår det gäller.
2. Klicka på Årsredovisning, är denna också inlämnad och låst klickar du på Inlämning och bockar ur Lås årsredovisning.
3. Klicka sedan på Deklaration - Inlämning - bocka ur Lås deklaration. När du låste deklarationen sist så skapade programmet en verifikationen Bokföring av årets resultat, denna kommer automatiskt också korrigeras när du låser upp så du slipper tänka på den biten själv.
4. Nu kan du göra dina eventuella ändringar i deklarationen, som sagt så lägger du in underskottet via justeringar enligt ovan - glöm inte att klicka på spara på denna sidan när ändringen finns inlagd.
5. När du är klar kan du skapa om deklarationen på nytt, välj din Resultatplanering först och gå sedan till Inlämning för att skapa/låsa deklarationen på nytt. Verifikationen för Bokföring av årets resultat skapas på nytt med korrekta värden efter eventuella ändringar. Innan du låser kan du förhandsgranska deklarationen för att se om beloppet denna gång finns med för säkerhetsskull.
När det gäller Årsredovisningen så är jag dock osäker på om även denna måste skickas en rättelse på, eftersom att den fått låsas upp, skapas om och låsas på nytt. Kan vara bra att dubbelkolla det också.
Återkom om något känns oklar!
/My
... Visa mer
2020-02-05
15:28
1Gilla
Hej @BosseS
Det stämmer bra. Avsättning till och återföring av periodiseringsfond bokförs inte löpande under året, utan endast i samband med bokslut/deklaration.
/My
... Visa mer
2020-02-05
14:06
Hej!
Eftersom det som du skriver blivit fel med momsen redan från början så tycker jag det är svårt att säga exakt hur du ska göra här. Risken att momsredovisningar har blivit fel finns ju i detta läge och kan då också behöva rättas. För att vi ska kunna ge dig ett helt korrekt svar så behöver vi ha in underlag för dessa verifikationer du nämner, både för 2018 och 2019. Så vi kan se hur det är bokfört och vilka bokföringskonton.
Ta gärna skärmklipp/bilder på detta och återkom så ska vi ta en titt!
/My
... Visa mer
2020-01-31
10:49
1Gilla
Hej igen Jag skulle bokföra båda och matcha båda mot betalningen. På det sättet ser du senare att det är jämnt fakturerat.
... Visa mer
2020-01-30
22:25
Tack för svar. Det var väl för väl 😉
... Visa mer
2020-01-30
19:40
1Gilla
Ser inte att det skulle behövas nya handlingar nånstans. Som du säger har ju inga värden ändrats.
... Visa mer
2020-01-30
19:32
1Gilla
Nix, bara att bokföra och begära utbetalning om fakturan blivit betald.
... Visa mer
2020-01-29
09:29
2 Gillar
Tack för svar. Jo det är mkt arbete. Ska försöka ge mig på det hela och lyckas jag inte bollar jag vidare till vår redovisningskonsult 🙂
... Visa mer
2020-01-25
21:07
2 Gillar
Hör finns en bra förklaring till hur man hanterar de olika alternativen. https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Bokfora-inkop-med-kreditkort/m-p/66354 Som du kan se är det inte så stora skillnader.
... Visa mer
2020-01-24
21:31
2 Gillar
Du bokför hela beloppet inkl momsen som kostnad. Ingen omvänd moms alls. Det finns möjlighet att kräva tillbaka momsen men det ska vara stora belopp för att det ska vara värt besväret.
... Visa mer
2020-01-24
10:52
1Gilla
Hej Jag skulle föreslå att du lägger upp ett nytt konto med rätt momskod. Då slipper du detta strul.
... Visa mer
2020-01-23
19:10
1Gilla
Hejsan. Du krediterar 1210 eller vilket konto anskaffningsvärdet ligger på, debiterar kontot för ackumulerade avskrivningar. Du bokför intäkten ex moms på kör 3973 vinst vid försäljning av inventarier och momsen på 2611. Lycka till.
... Visa mer
2020-01-22
12:48
1Gilla
Hej! Det stämmer att jag sålt varor (livsmedel) som har 12% moms. Eftersom att jag använder Klarna så har dem skickat ett kvitto till mig på utbetalningen, så är står det: Intäkter: Totalt fakturaköp:180 kr Varav butikens moms 12%: 8,79 kr 25%: 19,6 kr Summa intäkter: 180 kr Kostnader/avgifter: Total factoringavgift: -7,18 kr Klarnas moms (25)%: -1,8 kr Summa kostander/avgifter inkl moms: 8,98 kr Summa utbetalning: 171,02 kr I detta belopp ingår även frakten som jag har bokfört till 78,49 kr. Men när jag lägger in detta på konto 5700 så är det ingen momskod kopplad till denna. Jag har lagt in fraktmomsen på konto 2611 som har momskod 10 och innefattar 25%. Skulle ni kunna hjälpa mig att visa hur jag bokför allt korrekt inkl. bokföringskontona? Alltså vilket belopp så hamnar på vilket konto etc. Tusen tack för all hjälp!
... Visa mer
2020-01-21
20:23
1Gilla
Om pengarna är kvar på skattekontot kommer de att dras när kvarskatten förfaller. Du kan inte specificera vilket år pengarna på skattekontot" hör till".
... Visa mer
2020-01-21
18:26
1Gilla
Hej, dessa tjänster, liksom andra programvaruinköp, bokför du på konto 5420, Programvaror.
... Visa mer
2020-01-21
11:05
1Gilla
Om du har bokfört allt som hör till året ska det inte vara något mer att göra. Som du vet blir det ibland öresavrundning på momsrapporten, det är bl. a. därför den ska göras före resultatbokningen. Men när du är säker på att alla fakturor och ev upplupna kostnader o/e intäkter är bokförda är det bara att bokföra resultatet.
... Visa mer
2020-01-21
09:50
Hej igen, varför upplever du att det blir fel? Om vi antar att kapitalet var 0 när året började och rörelsen resulterat i en vinst som är större än vad du tagit ut kommer Eget kapital vid årets slut att vara större än i början och det syns som ett kreditsaldo (minusbelopp). Om du däremot tagit ut mer pengar än vad vinsten blev kommer det att vara ett debetsaldo. Det är nog ytterst sällan man lyckas ta ut precis på öret lika mycket som resultatet blev. Hoppas detta hjälper något 😉
... Visa mer
2020-01-20
20:49
1Gilla
Hela rubbet på kostnadskonto it is, tackar!
... Visa mer
2020-01-17
20:09
2 Gillar
Hej ja, 7500 var fel konto, ska bara användas för kostnader för anställd personal. Du ska bokföra inbetalningen antingen på konto 2012 eller 2013 - 2012 har tidigare varit standardkonto för Skattekonto för enskild firma (dvs du själv) men numera tar man det oftare som eget uttag på 2013.
... Visa mer
2020-01-15
16:11
Hej, Vad synd att du inte fick hjälp med att göra en ordentlig ombildning. Har du avregistrerat den enskilda firman, eller har du momsregistreringen kvar? Du kan skapa en kvittens eller faktura från den enskilda firman till AB. Tänk på att det inte är en omsättning, men att momsen ändå ska stå i ruta 10 på skattedeklarationen. I fältet för upplysning så uppger du att det avser försäljning av inventarie.
... Visa mer
2020-01-14
17:02
2 Gillar
Hej det är inte förbjudet att gå med förlust, men om aktiekapitalet är förbrukat till mer än hälften måste bolaget upprätta en kontrollbalansräkning för att följa aktiebolagslagen. Om detta inte görs inträder personligt ansvar för styrelseledamöterna för alla bolagets förpliktelser. Så det är bäst att följa regelverket.
... Visa mer
2020-01-14
16:45
1Gilla
Du får bokföra det missade beloppet som skuld per 31/12 genom att kostnadsföra rätt på 2019 - då hamnar kostnaden på 2019 och betalningen på 2020 som det sig bör.
... Visa mer
2020-01-14
12:35
2 Gillar
Hej,
Kostnaden ska fördelas på månaderna januari-mars. Då bör du välja 1/1 som första datum och fördela på 3 månader. Jag tycker det är bra att ha ett separat konto för automatperiodiseringar och använder därför 1799 men det går lika bra med 1710, särskilt i detta fall när det rör sig om just hyra.
Lycka till!
... Visa mer
2020-01-13
09:50
Hejsan!
Det känns som om du Katarina är inne på själva verifikationen, för där har du valet Korrigera momskod. Om du under Bokföring - Momsredovisning klickar på själva raden för den momsdeklaration det gäller, t ex under kolumnen Beskrivning så hittar du Åtgärder till höger - och här finns valet Skapa fil.
... Visa mer
2020-01-09
11:21
1Gilla
Hej! Nu har jag kollat på flera kunder och kunnat dra en slutsats. Leverantörsreskontra finns endast om du har faktureringsmetoden. Om du har bokslutsmetoden så bokförs inte fakturorna och det är därför det inte går att få en reskontra. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-01-07
09:54
Hej @Fd medlem
Jag skulle precis Pacsac rekommendera dig att kontakta oss på supporten via telefon eller chatt så vi kan kika närmre på det och hjälpa dig på bästa sätt.
/My
... Visa mer
2020-01-06
15:33
1Gilla
Nej inget fel på visma. Det är att jag deklarerar moms en gång om år så det var därför skatteverket inte tog emot filen än tack.
... Visa mer
2020-01-06
14:47
1Gilla
Nettot mellan 1210 och 1219 är det som ska motsvara bokfört värde på inventarierna. 1210 ska ha debetsaldo (positivt värde) och 1219 kreditsaldo (negativt) så att nettot blir lika med anskaffningsvärdet minus alla avskrivningar.
... Visa mer
2020-01-06
11:01
Haha, jag är själv ganska tråkig ibland 😆 Vi har gjort så, skrivit in det som text, men det verkar inte funka, kunderna hittar inte infon, men skickar beloppen till svenska företagskontot istället, om inte vi skriver i mejlet att de ska betala till angivna kontot i Nordea DK. Egentligen tror jag det skulle vara en ganska liten programmering för Visma, men de vill nog differentiera deras olika produkt, så vissa saker kanske bara inte ska vara möjligt att göra i "the plain version", trots att det borde vara en del av kärnan i faktureringsmodulet att det kan allt inom fakturering 🤔
... Visa mer
2020-01-03
15:05
1Gilla
Kör som vanligt ! Det var så jag uppfattade frågan och tyckte jag svarade men,,, Svaret är NEJ, du behöver inte - kan helt enkelt inte - göra något i bokföringen för att koppla nya omkostnader till den gamla vinsten.
... Visa mer
2020-01-03
14:37
1Gilla
I och med att felet uppdagats nu får du bokföra det på den dag du fick kännedom om fakturan. Gör en notering på fakturan så har du ett bra underlag för varför den bokförs så sent.
... Visa mer
2020-01-03
14:35
Det gick att göra deklarationen/bokslutet ändå. Och som redovisningskonsulten sa så stämde sedan reskontran mot levkonto 2440. Hurra!
... Visa mer
2020-01-03
11:10
1Gilla
Hejsan, Du ska föra över beloppet från kto 1680 till D 7973 och även föra om försäljningsintäkten på 120 tkr från det konto de ligger på till K 7973. Då får du ett nollsaldo på det kontot vilket är korrekt eftersom du inte gjorde vare sig vinst eller förlust på affären. Sen kan man ju resoneras så att detta ju inte var en utrangering alls utan en försäljning vars transaktioner borde utförts vid samma tillfälle, inte på olika sidor om ett bokslut. Men det är egentligen en helt annan fråga 😉
... Visa mer
2020-01-02
18:59
2 Gillar
Med faktureringsmetoden uppstår intäkten när du skickar fakturan, betaldatum har inget med saken att göra. Du har fakturerat i december och då hamnar intäkten på 2019. Per 31/12, bokslutsdagen, är detta en kundfordran på konto 1510. Inget speciellt behöver göras när fakturan betalas utöver att bokföra betalningen, D 1930 K 1510.
... Visa mer
2020-01-02
15:20
1Gilla
Enklast är väl att räkna ned priset på den artikel kunden beställer nästa gång och skriva en förklaring i en textrad. Det svåra är att komma ihåg att göra det! Men kunden bör ju själv komma ihåg att denna rabatt ska dras av och påminna om det när det nu blir. Alternativet att kreditera och ha en öppen kreditnota liggande, för kunden att dra av vid nästa betalning, hade jag ju annars rekommenderat - ingen risk att det då blir bortglömt.
... Visa mer
2020-01-02
11:25
2 Gillar
1. Ja det är inköp av tjänst från EU och omvänd moms. 2. Om bolaget klarar likviditeten utan lånet kan du betala tillbaka hela beloppet, där finns inga begränsningar. Jag förutsätter då givetvis att det är bokfört som lån och inte som aktieägartillskott, då gäller andra regler.
... Visa mer
2019-12-31
21:53
1Gilla
En lösning är att lägga upp en ny faktura på samma leverantör på de 45 kronorna och sen betala båda mot 2018. Du kan använda samma fakturanummmer även om programmet varnar att det redan finns en med det numret.
... Visa mer
2019-12-30
18:47
1Gilla
Svarar mig själv. Jag kommer skapa en korrigeringsverifikation för både betalningen och fakturan. Sedan gör jag om och gör rätt. Går allt åt skogen får jag ställa en ny fråga här. 🙂
... Visa mer
2019-12-30
16:37
1Gilla
Ja kan man göra så, alltså göra en egen insättning utan att sätta in pengarna (som ju redan är där) så gör jag nog det. Komplettera med en förklaring varför och spara med bokföringen. Det påverkar ju inte resultatet på något sätt, eller hur?! Och jo, numera ska jag stämma av varje månad istället för att bara låta det rulla på. 😄 Tack för svar!!
... Visa mer
2019-12-28
12:14
Jag skulle vilja göra en sammanställning för bolagets alla löner, så att jag kan räkna på utdelning till företagsägaren. Tidigare var det plättlätt med att bara använda kontrolluppgifterna. Vad ska jag använda för utskrift nu, för att få fram samma uppgifter?
... Visa mer
2019-12-23
22:03
1Gilla
Rekommenderar att ni krediterar samma konto ni bokar plattformshyran på. Det är ju en form av kompensation, således en kostnadsminskning.
... Visa mer
2019-12-18
14:51
1Gilla
Ja, så skulle man kunna säga. Den anställde får samma värde men företagets kostnad blir då mindre.
... Visa mer
2019-12-16
13:52
2 Gillar
Om inte ditt företag har gått i KK torde det ju vara fel av leverantören att boka det som kundförlust men det är deras problem. Om du har ett underlag i form av mailkorrespondens e.d. om att kravet dragits tillbaka kan du använda det som underlag för en intern kreditnota som kvittas mot leverantörsfakturan. I annat fall kan du själv skriva en utförlig förklaring till varför du gör krediteringen.
... Visa mer
2019-12-16
13:45
1Gilla
Du bör kostnadsföra det deponerade beloppet på lämpligt konto beroende på vad det avser för något. T ex som hyra om det var en deposition som var säkerhet för just hyra.
... Visa mer
2019-12-14
15:11
Hej Misstänkte detta. Tack för svar
... Visa mer
2019-12-10
15:50
1Gilla
Kortköp bokför du som en vanlig verifikation. Debet kostnadskonto och ingående moms, kredit bankkonto eller avräkningskonto för kreditkortsskulder.
... Visa mer
2019-12-09
09:22
1Gilla
Stämmer som Annica skriver. Jag brukar rekommendera i såna här fall att man gör en vanlig faktura till kunden och sen skriver man en textrad på fakturan att "Ni betalade förra månades faktura dubbelt så ni kan göra ett avdrag på XXX kr på denna faktura och bara betala in XXX kr." Mvh Lovisa
... Visa mer
2019-12-05
11:27
1Gilla
Hej IrisMathinsen,
Ser att du inte fått något svar i din tråd så jag vill bara bekräfta att inlägget som @AnnicaL skrev är helt korrekt och riktigt.
Om du krediterar en periodiserad leverantörsfaktura behöver du också makulera de kommande periodiseringarna. Gå in på ursprungsfakturan och klicka på periodiseringen. Markera rutan Makulera kommande periodiseringar och Spara. Du behöver även korrigera verifikationen som skapades av ursprungsfakturan.
/Tinna
... Visa mer
2019-11-20
13:34
Hej Joakim,
Det känns som om du gått igenom det mesta. En sak jag tänkte på är om du har markerat att kunden är en EU-kund i kundregistret efter att du skapat fakturan? Ändringar i kundregistret påverkar inte fakturor som redan är skapade. Har du kollat så ditt konto för frakt och expeditionsavgift har korrekt momsrapportkod?
I instruktionen EU periodisk sammanställning har vi samlat en massa information om vad som krävs för att fakturan ska komma med på sammanställningen. Hoppas du kan hitta något i den som du inte tänkt på tidigare.
Löser det sig inte rekommenderar jag att du kontaktar supporten så hjälper vi dig gärna!
/Tinna
... Visa mer
2019-10-24
09:14
2 Gillar
I och med att du bara bokför en gång per år skulle jag rekommendera att du helt enkelt säljer bilen i Anläggningsregistret till det bokförda värde den hade 1/1. Då är du konsekvent i hur avskrivningar bokförs, dvs bara på de inventarier som finns kvar per 31/12. Det som skulle varit avskrivet om du gjort varje månad kommer då att ingå i avräkning av vinst eller förlust vid försäljningen.
... Visa mer
2019-09-04
19:02
Hej LarsR! Såg att ni har kommit till bukt med problemet men ville flika in med ett av våra populära inlägg du hittar här. Detta fungerar om fakturorna är i SEK (såg att du hade annan valuta) så ville tipsa om det för kommande händelser på 1510 vs 2440. Ha det gott! /Sofia
... Visa mer
2019-08-22
16:09
2 Gillar
Gör en extra lönekörning och vänd på samma löneart så är det bara att betala ut beloppet.
... Visa mer
2019-09-06
14:53
Hej! Jag tog en genväg och uppdaterade AGI direkt på Skatteverkets hemsida utan att gå via Visma lön. Såvitt jag kan förstå blir det skattemässigt rätt men lönespecifikationerna i Visma blir förstås inte uppdaterade. Finns det något problem med detta tillvägagångssätt? Jag avser informera berörd personal om de justeringar som gjorts. Mvh, stabo
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »