Hej @Gunilla-57
Vilken anställningstyp du ska välja måste du avgöra själv, men jag delar gärna med mig av den information vi har så att du kan fundera på vad som passar bäst för dig.
Komplett:
Denna typ används för anställda med arbetsschema, avtal och semesterhantering. Många beräkningar görs automatiskt, vilket är användbart för ordinarie anställda som har ett mer komplext lönesystem.
Förenklad:
Denna typ passar tillfälligt anställda, säsongsanställda eller personer som får utbetalningar utan att vara formellt anställda (som styrelsemedlemmar). Du behöver bara ange grundläggande uppgifter för att skapa lönebesked, utan automatiska beräkningar för semester eller andra detaljer. Beräkning av OB och övertid finns inte i förenklad.
När du har bytt från anställningstypen Förenklad till Komplett i löneprogrammet, är det inte möjligt att ångra eller byta tillbaka till Förenklad. Detta innebär att du måste fortsätta med den kompletta anställningstypen och hantera de ytterligare uppgifter som krävs för denna typ, såsom arbetsschema, avtal och semesterhantering.
Mer information finns i hjälpavsnittet Välj eller byt anställningstyp
Jag hoppas detta hjälper dig att fatta ett beslut om vilken anställningstyp som passar bäst för din timanställda med oregelbundna tider.
Önskar dig en solig dag 🌻
... Visa mer