Hej @Mia2025 I Lön 600 kan du inte markera alla anställda på en gång när du vill betala ut semesterersättning eller semestertillägg i en klumpsumma utan du hanterar det via snabbvalet för semester, erättning för varje enskild anställd, antingen inne i kalendariet eller direkt på lönespecifikationen.
Systemet behöver hantera dessa beräkningar separat för varje anställd för att kunna säkerställa att rätt belopp betalas ut och att all rapportering och semesterlöneskuld blir korrekt.
Ha en fin dag!
... Visa mer
igår
Hej @Anneli5
Om du vill använda ISO 20022/XML för filöverföring av betalningar med Swedbank behöver du ett specifikt avtal (avtalsnummer) med banken för att kunna skicka betalfiler, oavsett om du använder Spiris (fd Visma eEkonomi) eller Spiris. Detta avtal tecknas direkt med banken och gäller själva filkommunikationen för betalningar i det nya formatet.
Vi rekommenderar att du kontaktar din rådgivare eller kundtjänst på Sparbanken/Swedbank för att säkerställa rätt avtal och aktivering för ISO 20022/XML.
Mer info om vilka bankfilsformat och återrapporteringsfiler som ditt program stödjer hittar du i användartipset Bankfilsformat och återrapporteringsfiler
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
igår
Hej @Jeanette79
Välkommen som ny forummedlem 🌻 Tack för att du delar med dig av både dina egna och din kunds synpunkter. Vi uppskattar verkligen all feedback vi får – det hjälper oss att fortsätta förbättra Spiris och gör stor skillnad i vårt utvecklingsarbete.
Vi är medvetna om önskemålen kring både möjligheten att lägga till logotyp på lönebeskedet och en smidigare hantering av fackavgiften. Båda dessa förbättringar finns med bland de områden vi ser över inom vår utveckling, och vi arbetar löpande för att göra programmet ännu mer användarvänligt och bättre anpassat efter era behov.
Jag hoppas att ni under tiden kan dra nytta av andra funktioner, som till exempel samarbetet mellan byrå och kund, för att förenkla ert arbete och samarbeta effektivt.
Har du fler idéer eller andra synpunkter får du gärna lämna dem direkt till oss via Feedback och Förslag som du hittar längst ner i vänsterkolumnen när du är inloggad. Dina åsikter är viktiga för oss!
... Visa mer
igår
Hej @Frida-lönekonsult
Precis, du har förstått det rätt! Om den anställda har ett oregelbundet schema behöver du antingen:
Registrera faktiskt arbetade timmar varje månad – då får systemet korrekta underlag för semesterberäkningen.
Alternativt - Ändra till ett regelbundet schema i personalkortet med angiven veckoarbetstid, så att det finns tydliga schemarader på alla arbetsdagar. Då behöver du bara registrera frånvaro de dagar det är aktuellt.
Att systemet ska kunna räkna rätt på semestergrundande tid förutsätter att det finns ett schema eller att alla arbetade timmar är rapporterade, annars blir snittlönen fel eftersom den baseras på registrerade timmar.
Hoppas det klargör alternativen!
... Visa mer
2025-06-09
12:34
1Gilla
Hej @Rascal88
Tack för ditt meddelande – jag har vidarebefordrat det till teamet.
Vi kommer även att se över informationstexten i vårt nyhetstips. Just nu har vi enbart stöd för LB- och SUS-format till Swedbank. Enligt den information vi har finns det i nuläget ingen uttalad plan eller något datum från banken för när dessa filformat kommer att sluta fungera.
Mer info är så har jag inte i dagsläget.
... Visa mer
2025-06-09
10:44
Hej @Rascal88
I tråden Hantering av XML/ISO20022/pain.001 i Spiris står det: Med start 2021 och framåt fasar bankerna ut Bankgirot och filer som LB, KI, UTLI och SISU. De har ersatts med ny betalningsplattform som hanterar XML-filer.
Vi kommer att anpassa Lön efter Swedbanks format. Idag skickas filerna i LB-format eller SUS-format. Det finns fortfarande ingen uttalad plan för när de äldre formaten kommer sluta fungera och Swedbank har idag inget XML-format för lönehantering.
Vi uppdaterar löpande i forumtråden om hur arbetet fortgår. Logga in och klicka på de tre prickarna längst upp till höger och välj Prenumerera för att få mejl när vi uppdaterar detta inlägget.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-06-09
10:28
Hej @Kan inte dra och släppa l För tillfället är det problem med att inte allt tolkas om du skapar en ny leverantörsfaktura och använder drag & drop för att få in underlaget. Detta är rapporterat vidare som ett fel och vi arbetar på en lösning.
På vår hemsida spiris.se/support/driftinformation hittar du pågående incidenter och fel och när dessa är lösta tas det bort därifrån.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-09
10:13
Hej @Ulrika Bengtsdotter Lind
Jag ser inte heller någon annan möjlighet än att du lägger in det i fältet för orderreferens men slå gärna en signal till supporten som ofta har kluriga lösningar på det mesta.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-06-09
09:56
Hej @MalinHolmstrom
Det är en begränsning i programmet att inte kunna registrera resultatenhet på balanskonton. Jag misstänker att anledningen till det är att resultatenheter normalt sett inte används på balanskonton.
Jag kommer att ta med din feedback och vill även tipsa om att du kan lämna förbättringsförslag direkt till Visma Lön från ditt program. På startsidan finns en glödlampa för Förbättringsförslag som du kan klicka på. Vi uppskattar verkligen alla typer av feedback och förslag.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-09
09:45
Hej @HelenJB4
Förstår att det hade snabbat upp hanteringen. Om du inte redan har lämnat det som ett förslag till våra utvecklare får du gärna göra på första sidan i Skatt och Bokslut.
... Visa mer
2025-06-09
09:24
Hej @Andreas Hägg
Jag ber om ursäkt för att du inte har fått svar på din fråga tidigare – vi har tyvärr missat din tråd, vilket förstås inte var vår mening.
Jag hoppas och antar att du redan har fått hjälp, men jag lägger ändå in lösningen här ifall någon annan har samma fundering framöver: I hjälpavsnittet Gör ändringar i en avslutad lönekörning finns information om hur du hanterar ändringar. Själva bytet av semestervillkor görs under Lön – Anställda – fliken Semester.
Observera: Om du redan har skickat in arbetsgivardeklarationen och bokfört lönekörningen rekommenderar vi att du inte gör ändringar i avslutade lönekörningar. Det är då bättre att göra justeringen i nästa lönekörning istället.
... Visa mer
2025-06-09
09:00
Hej @Norrland
Mitt bästa tips är rapporten Ackumulatorlista. Den hittar du under Utskrifter - Övrigt och här kan du göra urval på datum och anställd. Klicka på Urval och välj ackumulatorn Arbetad tid timmar.
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-06-09
08:23
Hej @Plexor AB
Det är möjligt att vi behöver göra en liten handpåläggning här så slå en signal till supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Välkommen att ringa supporten
... Visa mer
2025-06-09
08:21
Hej @PiaB__
Vi rekommenderar att du utgår från löneart 1174 Övrig ersättning brutto. Gör gärna en kopia av lönearten och ändra benämningen till Avgångsvederlag för tydlighetens skull. Se även över övriga inställningar, såsom om lönearten ska vara semestergrundande, hur skatt ska hanteras och om den ska påverka andra underlag enligt ert avtal.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-05
11:02
Hej @Mats Uppsala
Du har helt rätt i att det är tillägget "Integration" (för 89 kr/månad) i Visma eEkonomi som aktiverar API-modulen. Om du vill bygga ett eget program för att skicka in information till eEkonomi kan du absolut göra det via API:et – det går dock inte att importera textfiler direkt via API:et, utan det är data i specifika format som tas emot.
Om du vill arbeta med textfiler kan det därför vara värt att kika på någon av våra färdiga integrationslösningar. T.ex. DinHyresvärd och flera andra partners erbjuder smidiga alternativ för att hantera import och fakturering.
Vill du få kontakt med någon av våra duktiga samarbetspartners? Skicka gärna ett mejl till oss på partner@spiris.com, så hjälper vi dig vidare!
... Visa mer
2025-06-05
10:59
Hej @Ulla-Britt F
Åh förlåt då missförstod jag dig. När det kommer till frågor rörande webshop så har vi ingen möjlighet att besvara dem här i forumet så slå en signal till supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
... Visa mer
2025-06-05
10:31
Hej @MILU_2025
Välkommen som ny forummedlem.
För att kunna skicka lönebesked till Kivra via vårt system behöver tjänsten Lönebesked (tidigare Visma Min Lön) vara aktiverad både för företaget och för respektive anställd. När denna funktion är aktiverad skickas lönebeskeden automatiskt till Kivra för de personer som är anslutna till tjänsten hos Kivra.
Det går tyvärr inte att endast skicka lönebesked via Kivra utan att samtidigt ge tillgång till Lönebesked. Funktionen är sammankopplad, vilket innebär att när du väljer att skicka lönebesked via Kivra, kommer de tillgängliggöras även i Lönebesked för de anställda.
Ha en fin dag
... Visa mer
2025-06-05
08:26
Hej och tack för att du hör av dig!
Vad bra att du har kunnat justera detta manuellt. För att vi ska kunna felsöka vidare och kontrollera vad som kan ha orsakat felet behöver vi dock mer information.
Vi skulle uppskatta om du kan kontakta oss via supporten och visar skicka ett konkret exempel på en leverantörsfaktura där periodiseringen blivit fel, gärna tillsammans med fakturanummer och detaljer kring vilka steg du genomfört. Då kan vi återskapa situationen och undersöka om vi kan återskapa samma fel eller om det finns något specifikt som behöver åtgärdas. I nuläget ingen känd generell störning kring detta men vill förstås gärna titta närmare på det för att säkerställa att allt fungerar som det ska.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-06-05
08:18
Hej @Y Jönköping Det stämmer att Lön (fd Lön Smart) inte har stöd för import av TLU-/PaXML-filer eller andra filformat för schemainformation. Istället använder Lön smart ett öppet API, vilket innebär att externa leverantörer kan integrera sitt schemaprogram direkt med Lön smart via API:t. Det finns alltså inget specifikt filformat som systemet hanterar vid export/import, utan integrationen sker genom API:t.
Om ni vill integrera ert schemaprogram behöver ni kontakta vår försäljningsavdelning för att teckna ett utvecklaravtal. Då får ni tillgång till dokumentation och en sandbox-miljö för utveckling och test. Det finns alltså ingen specifik hjälp för filuppställning som det gör för TLU-formatet; allt sker via API. Välkommen att kontakta oss
... Visa mer
2025-06-05
08:17
Hej @Carina Wesenlund-Jonsson
Jag kollade precis och vi har inget pågående fel vad gäller matchningen och för att vi ska kunna hjälpa dig behöver du ringa oss. Långa väntetider är inte roliga för någon men ett tips är att om möjligt ringa precis när supporten öppnar så är det oftast ingen eller endast en kort kö.
Välkommen att kontakta oss
... Visa mer