4 timmar sedan
Jag hoppar in här i tråden och fyller på lite efter Jenna.
Jag förstår verkligen att det blir förvirrande, Lena, eftersom det faktiskt finns två olika tjänster med samma namn. Det beror på att Visma är en stor koncern och att två olika företag inom koncernen som levererar samma tjänst, men med olika villkor och priser.
Det du behöver tänka på är att det är vår tjänst från (numera) Spiris du ska hålla koll på – det är också den som Jenna syftar på. Du behöver alltså inte oroa dig för att den på något sätt skulle blandas ihop med den andra varianten som inte levereras av Spiris. Ha det fint! ☀️ /Ebba
... Visa mer
4 timmar sedan
Hej @Khedron Wilk
För att kunna använda OCR på dina fakturor och få automatiska bokföringar av kundinbetalningar i Spiris behöver du teckna ett OCR-avtal hos din bank (Swedbank). När OCR-avtalet är på plats kan kunderna använda OCR-nummer vid betalning, och då matchas inbetalningarna automatiskt mot rätt faktura i programmet – förutsatt att du använder den nya bankkopplingen.
I praktiken är det Swedbank som hanterar kopplingen, även om vissa delar av OCR-avtalet gäller mellan dig och Bankgirot. Det är alltid banken som ansvarar för att sätta upp OCR-tjänsten åt dig, så du behöver kontakta Swedbank så hjälper de dig att fylla i Bankgirots formulär och välja rätt inställningar för Spiris.
Lycka till!
... Visa mer
5 timmar sedan
Hej @CamillaH
Välkommen som ny forummedlem.
Tyvärr går det inte att ångra en faktura som du redan valt att skicka med post. Så snart du klickar på "skicka som brev" behandlas fakturan direkt för utskick, ungefär som om du hade lagt den i en fysisk postlåda – det går alltså inte att stoppa utskicket i efterhand via programmet.
Det du kan göra är precis som du redan gjort, det vill säga skapa en ny faktura och skicka som pdf till din kund. Om fakturan ändå skulle skickas med posten kan du förklara för din kund att det blivit ett misstag och be dem bortse från pappersfakturan, och i stället använda den som skickats via pdf.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
6 timmar sedan
Hej @Fun331
När du skriver ut en inbetalningsjournal ska betalraderna från AutoCollect att komma med precis som vanliga inbetalningar.
Jag har ingen information om att det ska vara något fel kring detta men ring supporten så ska vi felsöka och reda ut vad det beror på.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
7 timmar sedan
1Gilla
Hej @Annika Tysslinge
Bra tanke av dig @Suslun. Det enda jag kan komma på är om det är något antingen med använda lönearter som inte har en markering inne på lönearten - fliken 2 eller om det är någon bock i Personalhistoriken som stökar till det. Gör så att du slår en signal till supporten så får vi felsöka och uppdatera gärna oss i forumet på hur lösningen såg ut.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
igår
Hej @kickif
Detta är ett rapporterat fel som vi arbetar med att lösa. Så snart det är fixat uppdaterar vi tråden.
/Tinna
... Visa mer
igår
Hej, detta verkar verkligen ha dragit ut på tiden. Jag har sett att fler gör liknande inlägg. Vad händer i ärendet? Detta är enormt störande!
... Visa mer
igår
Hej @Patrik3
Vill du bokföra en leverantörsfaktura utan tolkning gör så här: Gå till Leverantörsfakturor - Skapa Ny - Ange uppgifterna manuellt - Bokför Vill ni koppla en bild till fakturan går det fint att göra det efter att fakturan är bokförd. Vill du fortsätta ladda upp dokument i vyn Bildunderlag: Ni kan ladda upp hur många underlag ni vill och koppla till redan bokförda händelser,tex. verifikationer och bokförda leverantörsfakturor utan kostnad.
Ha en fin dag!
... Visa mer
igår
Hej! Detta är rapporterat vidare och vi uppdaterar er här i tråden så snart det finns mer info.
... Visa mer
igår
Hej @Lina__16
Just nu har jag ingen info kring detta men så fort det finns en lösning kommer vi att uppdatera här i tråden. /Tinna
... Visa mer
Ok, tack för info. Då har man ju tyvärr ytterligare en anledning att kolla på alternativa system. /Jens
... Visa mer
igår
Hej @Fredrik A
Ber om ursäkt över att du inte har fått något svar här i forumet men när det gäller frågor som rör avtal är det ingenting vi har möjlighet att bemöta här i forumet men ring vår avtalsavdelning så får du besked om vad som gäller i ditt specifika fall.
Välkommen att kontakta avtalsavdelningen
... Visa mer
Hej @Gunilla65
När du vill läsa in en leverantörs prislista i en annan valuta än SEK, fungerar det så att priserna i själva filen används som grund. Du väljer sedan din leverantör, och om den leverantören har sin valuta i DKK, kommer alla artiklar och priser att omräknas enligt DKKs kurs.
För prislistor som är i SEK, görs en omräkning baserad på leverantörens pris, och denna omräkning använder den valutakurs som du har ställt in under Arkiv - Inställningar - Valutakurser i företagsinställningarna.
Så nej, det är inte nödvändigt att leverantörers prislistor är i SEK för att kunna läsa in dem. Systemet hanterar automatiskt omräkningar baserat på den valuta som är angiven för leverantören.
Hoppas detta hjälper! Om du har fler frågor rekommenderar jag att du ringer vår kunniga support
... Visa mer
2025-05-31
17:18
Får fortf fakturor från KonVest. Kan Spiris blocka dem?
... Visa mer
2025-05-30
11:14
1Gilla
Hej @Aaltonen! Prova gärna att avinstallera appen och installera på nytt igen. Jag tror att detta kan lösa problemet men skulle det inte göra det hjälper vi dig gärna via telefon istället. Ha en fin fredag och helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-05-28
13:26
Hej @orjanlans
Välkommen som ny forummedlem.
I Lön hanteras endast bruttosemesterdagar, alltså hela semesterdagar enligt anställningsavtalet. Det finns tyvärr ingen funktion idag för att lägga in eller räkna om till nettodagar eller semesterkvot direkt i systemet.
När en medarbetare går ner i arbetstid, till exempel arbetar 40 % och två dagar per vecka, behöver du själv hålla koll på att semesterdagarna anpassas efter det nya schemat. Lön minskar inte automatiskt uttaget utifrån sysselsättningsgrad eller nettosemester.
Vi rekommenderar att du antecknar detta manuellt så att uttaget speglar medarbetarens arbetstid på korrekt sätt.
Om du önskar denna funktionalitet i framtiden får du gärna lämna ett förbättringsförslag via Feedback och förslag.
... Visa mer
2025-05-28
13:25
Hej @Emelie Birgersson
Välkommen som ny forummedlem.
Ja, det finns möjlighet att se förändringsstatistik på leverantörer. Du kan använda rapporten "Behandlingshistorik", som du hittar under Bokföring – Rapporter – Behandlingshistorik. Där kan du filtrera på leverantörer och tidsperiod för att se vilka ändringar som har gjorts och av vem, till exempel om någon har ändrat bankgironummer.
När bankgironumret ändras på en leverantör ska det även skickas ett mejl till er.
Hoppas detta hjälper 🌻
... Visa mer
2025-05-28
11:07
Jag har ett antal kunder som inte har någon enskild firma men ändå måste lämna NE-bilaga. Vore bra om det gick att lägga till bilagan på privatpersoner
... Visa mer
2025-05-28
08:40
Hej @K_U_R_D_E_N
Det löneadministratören på ditt företag som gör inställningar för hur din lönespecifikation ska skickas. I hjälpavsnittet Kom igång med att skicka lönebesked till Kivra finns instruktion för hur man gör.
Får ni det inte att fungera är det din löne dministratör som ska vända sig till vår support så hjälper vi er gärna!
... Visa mer