3 timmar sedan
Hejsan! Har du testat registervården? Har du företag sedan många, många år kan du rensa så enbart de 7 senaste åren finns. Testat den? Du får inte byta ut Admin... Mvh Lena
... Visa mer
4 timmar sedan
Hej @JohannaR! Hur semesterskulden bokas upp styrs från dina inställningar i programmet. Du hittar inställningen om semesteruppbokning via inställningar - löneinställningar - bokföring. Har du valt att ni ska jobba med uppbokning av semesterskuld så gör det automatiskt vid varje lönekörning. Det är alltså inget du behöver göra i samband med semesterårsavslut. Ha en fin kväll! /Ebba
... Visa mer
6 timmar sedan
Hej @martin61! Jag uppskattar verkligen att du tar dig tiden att meddela oss detta. Vi ska se till att ordna att länken rättas till. Har du fler funderingar är du varmt välkommen tillbaka. /Ebba
... Visa mer
7 timmar sedan
Hej @Masen01 @Mikael Oliveira !
Jag rekommenderar att ni tar kontakt med vår support för vidare felsökning i era frågor - Kontakta oss.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2025-04-04
15:04
Hej @Pellefotograf
Välkommen som ny forummedlem.
För att föra över din utgående balans från Administration 500 till ingående balans i eEkonomi behöver du göra detta manuellt eftersom vi inte längre stödjer import av kontoplanen BAS96. I hjälpavsnittet Hur lägger jag in min ingående balans? beskriver vi utförligt hur du går tillväga. Dock kommer du behöver byta ut vissa konton eftersom det skiljer sig så pass mycket mellan dagens kontoplaner och BAS96. Behöver du hjälp med något kontoval kan du alltid ställa din fråga i forumets område för bokföringsfrågor.
Lycka till och trevlig helg
... Visa mer
2025-04-04
12:57
1Gilla
Otroligt vad revisorer kan lägga tid på, nolla istället för ett streck... Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-04
12:28
Hej @Julia
Det kan vara mycket att hålla koll på runt semesterårsavslutet men i hjälpavsnittet När ska jag göra semesterårsavslutet? står vad som gäller och här finns även en checklista så du inte missar något moment. Hoppas detta hjälper dig och annars är du välkommen att slå en signal till supporten så ser vi över dina inställningar.
Trevlig helg ☀️
... Visa mer
2025-04-04
08:07
Hej @Sampletekk1
Kontoutdragen läses in på morgonen nästkommande bankdag. Om händelser sker under helgen, alltså lördag eller söndag, kan de importeras tillsammans med måndagens händelser på tisdagen.
Upplever du att detta inte stämmer hos dig så är du varmt välkommen att slå en signal till supporten så hjälper vi dig.
... Visa mer
2025-04-03
13:45
1Gilla
Hej hej!
Jag hittade hjälpavsnittet Finns det någon loggning på vem som gjort vad i programmet?
Hoppas det kan hjälpa.
... Visa mer
2025-04-03
13:33
Hej @noaide
Vi hade ett problem som berör detta igår men idag ska det vara fixat. Prova gärna igen och om det inte fungerar så slår du en signal till supporten så hjälper vi dig.
... Visa mer
2025-04-03
13:31
Hej @Mirrelin
Välkommen som ny forummedlem.
Det är en kontroll för att säkerställa att du har valt rätt ruta. Egenavgifterna justeras automatiskt i skatteuträkningen och det är där du kan se dem. Om du markerar eller avmarkerar tilläggsuppgifterna om sjukersättning eller ålderspension, ändras egenavgifterna automatiskt i skatteuträkningen.
Vi har tagit frågan om tydligheten vidare, och våra produktspecialister kommer att se över meddelandet framöver.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-04-03
08:25
2 Gillar
Hej @Skåneadministratör
Tack för en bra fråga.
När du väljer att säkerhetskopiera alla bolag och senare vill läsa tillbaka en säkerhetskopia, så får du möjligheten att välja vilket av bolagen du vill återställa.
Ha en härlig dag!
... Visa mer
2025-04-03
08:14
Ja gör så och om dina frågor klassas som bokföringsfrågor så ställer du dem i forumet under kategorin Bokföring så hjälper vi dig gärna.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-02
18:05
Åhhh, ursäkta mig, men de är så roliga de här revisorerna. Jag är övertygad om att Visma tar fram mallar till årsredovisningarna som är inom ramen för det som gäller. Jag har själv varit med om att revisorer vill flytta upp en rad eller lägga ihop något eller dela något annat, flytta rubriker och hit och dit. Jag själv som är då extremt noga med att använda korrekta konton och senaste kontoplanen ihop med de senaste SRU-koderna korrekt kopplade och som ser en stolthet i att ha den kunskapen och att använda den rätt, ja, jag blir ju i sådana fall rätt trött. Tror att de vill visa att det är de som bestämmer och att de vill kunna visa att de gjort någon nytta för pengarna. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-02
17:57
1Gilla
Hejsan! Lite sent att höra av mig kanske, men ändå. Funktionen som sådan är jättebra att den tar med gammalt den hittar. Det som ar viktigt, är att vara medveten om att programmet fungerar så. Jag gissar att det handlar om resultatkonton på intäktssidan. De har momskoder på sig. Gå in och ändra dessa verifikat till konton utan momskod på. Då får du till det rätt i momsrapporten. Kon ihåg att vända bort dessa verifikat på månaden efter så att det inte blir dubbelbokning. Trist att jag inte kunde hjälpa dig tidigare. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-02
17:08
1Gilla
Det hörs på namnet KonVest... Con på engelska är att llura någon...
... Visa mer
2025-04-02
17:08
Det här gäller visma deklaration/ årsbokslut under fliken skatteuträkning. Mitt företag startades höstas och jag har inte betalat någon preliminärskatt hittills utan det är skatten från anställning som står på deklarationsblanketten som jag importerat. Men för att uträkningarna ska bli rätt i programmet visma deklaration (både min enskilda firma och av tjänst 2024) måste den siffran fyllas i i ert program och nu måste jag veta om det är den FAkTISKT DRAGNA skatten på INK1 som ska anges eller den beräknade preliminärskatten (hela summan) som skatteverket ska ha in från mig. Jag har alltså restskatt som ska betalas (intjänad av anställning) därför blir det ju svårt att veta vilken summa jag ska skriva in för att kunna slutföra deklarationen. hoppas jag blir förstådd nu. Tacksam för svar.
... Visa mer
2025-04-02
16:56
Jo det framgår väl av personalkostnaderna om inte annat? Tack för svar 🙂
... Visa mer
2025-04-02
16:52
Som svar på varför inte en redovisningskonsult matchar... Det tar längre tid att matcha och det kostar dig mindre om vi konsulter arbetar snabbt. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-02
13:16
1Gilla
Tack för era svar. Det fungerade. Borde ha tänktpå det själv.
... Visa mer
2025-04-02
13:13
Hej @MarikaLa
I Administrationsprogrammet har du ingen automatisk bankkoppling som vi har har eEkonomi utan du skapar själv betalfilen med dina utbetalningar.
Jag delar med mig av vårt användartips Bankfilsformat och återrapporteringsfiler som kanske kan vara användbart för dig.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-02
12:35
Hej @Inger M
Enligt den information vi har i forumet så kan det idag bli en tomrad i vissa scenarier i tjänsten, och detta beror på hur avsnittet är utformat/designat i bakgrunden. Om exempelvis rubriken "intäkter" är en egen rubrik och innehåller underrubriker, skrivs dessa rubriker ut olika. Vissa "huvudrubriker" är större än andra och skrivs ut på olika sätt i tjänsten, exempelvis med fet text eller icke-fet text.
Detta är rapporterat till våra produktspecialsiter för att se om det går att åtgärda i framtiden. Dock har vi inget svar på om eller när detta skulle kunna implementeras.
I dagsläget går det alltså inte att justera den extra raden i balansräkningen direkt i Visma Skatt & Bokslut Pro. Om du inte vill ha den, kan du alltid välja att lämna in årsredovisningen på papper och innan dess justera den genom att exportera den till exempelvis Word och där ta bort den oönskade raden.
Vill du att vi kikar på hur det ser ut hos dig är du varmt välkommen att ringa supporten. Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-04-02
12:08
Hej @Marja-Lena P-F
Toppen att du läser i den skrivna hjälpen, men gällande Export till bankfil beskriver den hur du gör i företagsinställningar, inte vilka val du kan göra inne på de anställda i anställningsregistret. Prova att du gör så här:
Börja med att gå till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Utbetalning. Bocka i Export till bankfil och välj Swedbank (SUS) som bank. Glöm inte att fylla i ert avtalsnummer hos banken. Kontrollera de anställdas personnummer under Flik 1. Personuppgifter. Personnumren ska ha formatet ÅÅMMDD-XXXX. Det är viktigt att detta är rätt eftersom SUS-filen enbart använder personnumren. Gå till Flik 3. Lön och välj Utbetalning till: Bank. Här ska fälten för clearingnummer och kontonummer vara helt tomma.
Om alla inställningar är korrekta enligt ovan så ska varningarna inte dyka upp men ta gärna en extra titt för att vara säker. Syns de fortfarande kan det bero på att andra inställningar är felaktiga.
Tveka inte att kontakta vår support för ytterligare hjälp i så fall – vi hjälper dig gärna 🌻
... Visa mer
2025-04-02
11:21
Är du i behov av just rapportgeneratorn? Du kan få fram resultatrapporterna på enklare sätt; menyn Utskrift om jag inte kommer ihåg fel. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-02
09:51
Hej @AnnaLJ
Först och främst tack för ditt förbättringsförslag. Det är alltid värdefullt med feedback från våra användare.
Vi förstår ditt behov av att få notiser vid specifika inbetalningar, särskilt med tanke på den komplexitet som kan uppstå med dubbelbetalningar och inkassoärenden. För tillfället finns det ingen direkt inställning för detta i systemet, men vi tycker att det är en mycket bra idé.
Gör så att du registrera ditt förslag längst ner till vänster inne i programmet under avsnittet Feedback och Förslag. På så vis kan vår produktavdelning bättre hantera och överväga din idé inför framtida uppdateringar av programmet.
Ha en solig dag ☀️
... Visa mer
2025-04-02
09:15
Hej @LW -60
Tack för din feedback.
Jag förstår att det kan vara frustrerande med låsningar i programvaran och att det påverkar arbetsflödet. Vårt mål med programmet är att erbjuda en lösning som samtidigt uppfyller krav på säkerhet och noggrannhet i bokföringsprocessen, vilket ibland kan leda till begränsningar i flexibiliteten särskilt för dig som kan det här med redovisning.
Snyggt att du ändå lyckas göra dina egna lösningar och jag är glad över att du är nöjd med vår support. Supporten möter så många olika kunder med så många olika behov och erfarenheter så här kan du säkert få en massa värdefull input på vilket arbetssätt som kanske skulle passar dig. Ha det fint ☀️☀️☀️
... Visa mer
2025-04-02
08:48
1Gilla
Hej @Esther1
Som anställd bör du vända dig till din löneadministratör för att få hjälp med detta. Om din löneadministratör inte vet hur detta ska hanteras, är hon välkommen att kontakta vår support för att få vägledning. Vi visar gärna hur hanteringen sker i vårt löneprogram.
Vi har flera olika löneprogram/lönetjänster och hanteringen kan se olika ut i dessa, men det är möjligt i samtliga att betala ut komptiden som ligger i tidbanken i pengar i efterhand. Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-02
08:41
Hej @Profilprisma
Kontoutdragen i Visma eEkonomi läses in på morgonen nästkommande bankdag. Om händelser sker under helgen, alltså lördag eller söndag, importeras de tillsammans med måndagens händelser på tisdagen.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-02
08:34
Hej @Skåneadministratör
Jag är inte riktigt med på din fråga. Det finns ingen funktion för att flytta båda medarbetarna samtidigt utan du gör samma moment för var och en av dem som du behöver flytta. Vill du att vi pratar om det så får du gärna slå en signal så undviker vi missförstånd.
Välkommen att kontakta supporten 🌻
... Visa mer
2025-04-01
19:25
Ni är så bra här på forumet! 1000 tack för hjälpen. Du är tydlig i din beskrivning! Jag gör ett försök och om jag inte lyckas, kontaktar jag supporten. Må bäst/ Motaz
... Visa mer
2025-04-01
17:13
Hej @ChrisW
Tack för din fråga och för att du har varit en trogen användare av Visma Enskild Firma! Det är fantastiskt fint att höra att du har haft en positiv upplevelse med vårt program.
Jag förstår absolut att det kan kännas överväldigande att gå över till ett nytt system, särskilt när man är van vid att arbeta med ett som fungerar så bra. Vårt mål är att du ska känna dig trygg och nöjd med ditt val, och att programmet ska hjälpa dig att fortsätta arbeta smidigt och effektivt, utan att vara mer avancerat än du behöver.
För att säkerställa att du får den bästa möjliga hjälp och att du väljer rätt variant av eEkonomi, skulle jag varmt rekommendera dig att slå en signal till vår försäljningsavdelning. De har en bred kunskap om alla våra programvaror och tillval, och kan guida dig genom de olika alternativen för att hitta den bästa lösningen för dina behov. Precis som du säger, är det viktigt att undvika onödiga funktioner som du kanske inte behöver.
Ha en fin kväll 🌻
... Visa mer
2025-04-01
17:04
Hej @michaels
Enligt den info jag har beror det på vilken version du uppdaterar ifrån och hur uppdaterad din server är med alla Windows updates.
Vi rekommenderar att du kontaktar Supporten direkt för att få exakt lista på vilka komponenter och uppdateringar som behöver laddas ner manuellt för att kunna genomföra installationen utan internetaccess. Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-01
16:51
Hej @SCB207
Enligt den information vi har här i forumet, ska du kunna ta ut dels TC1, precis som du själv nämner, men även rapporten EXC7.
Välj rapporten "EXC7 - Excel-export tidrapporter" och bocka i alternativet "Ta med intern kommentar". så kommer denna rapport att inkludera de interna kommentarer som du lägger in på dina projekt.
Hoppas detta hjälper och skulle du behöva ytterligare assistans är du varmt välkommen att slå en signal till vår kunniga support.
Trevlig eftermiddag ☀️
... Visa mer
2025-04-01
15:41
Nu är jag inte en fena på eEkonomi, men varför krångla till det? Har man satt en inbetalning i "kassan" istället för "banken", gör så här: Skapa en ny verifikation 1910 (handkassa) i kredit x antal kronor 1930 (bankkonto) i debet x antal kronor Har man betalar ut från "kassan" av misstag istället för "banken": 1930 (banken) i kredit x antal kronor 1910 (kassan) i debet x antal kronor Då har man flyttat över pengarna som hamnade i kassan till banken. Övrig kontering behöver inte röras. Fungerar inte det här i eEkonomi??
... Visa mer
2025-04-01
13:12
2 Gillar
Hej och Tack! Lite uppdatering, det gick smidigt, bara man kom på att man skulle först lägga upp sig själv. Sedan gick det bra att fylla på "min sida" med resterande företag! Sedan bara att klippa o klistra in på resp företag. Tack än en gång Tinna samt Carina för hjälpen /Gunilla🌻
... Visa mer
2025-04-01
09:14
2 Gillar
Så det kanske inte nödvändigtvis är jag som är dum. Alltid något att glädja sig åt. Jag kontaktar Supporten. / Uffe
... Visa mer
2025-04-01
08:44
Hej @Harry_
Det framgår inte vilket löneprogram du använder så jag skriver om dem båda 🙂
I Lön Smart kan du skapa arbetsgivarintyg och även skicka det digitalt till Arbetsgivarintyg.nu direkt från programmet. Läs mer i avsnittet Arbetsgivarintyg. Arbetsgivarintyget finns kvar i 12 veckor hos Arbetsgivarintyg.nu och du hittar det under Skickade intyg. Du kan skriva ut intyget eller spara det som en pdf efter att du har signerat det. Den anställda har åtkomst sitt arbetsgivarintyg direkt via "Mina sidor" hos sin a-kassa. Även i Lön 600 kan du skicka arbetsgivarintyget digitalt via Arbetsgivarintyg.nu. Om du vill skicka intyget manuellt finns val för att skriva ut eller skapa intyget i pdf-format när du skapar arbetsgivarintyget. Läs mer i avsnittet Skicka arbetsgivarintyg.
Hoppas detta hjälper dig och att du får en fin dag.
... Visa mer
2025-04-01
08:41
Hej @kgbatt
Jag förstår verkligen att det skulle uppskattas och inte minst underlätta arbetet. Vi har tidigare framfört det som ett internt förbättringsförslag men även du får gärna lämna ett önskemål till våra utvecklare via Förbättringsförslag som du hittar på startsidan av programmet.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-01
08:41
Hej @Bokforlaggaren
Välkommen till forumet!
Som programmet ser ut idag så stödjer vi endast utskrift av en faktura åt gången. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra vårt system, och det är mycket värdefullt för oss att få återkoppling från våra användare.
Jag rekommenderar att du delar ditt förbättringsförslag med vår produktavdelning via Feedback och Förslag långt ner till vänster inne programmet.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-31
16:24
Gjort. Lämnat förslag den vägen. Jag har historiskt lämnat en del förslag, några av dem som skulle göra er produkt grymt mycket användarvänligare. Och några av dessa en väldigt liten och enkel förändring. Dock aldrig sett något av dessa förslag i produkten. Heller aldrig fått någon återkoppling eller kontakt med er på något av det. Det ser ju bra ut att ni samlar förslag. Men att sedan inte införliva något eller ta en kort dialog med de som lägger tid på att faktiskt skriva och ge er förslag, det är dåligt och skapar bara olust mot er och er product.
... Visa mer
2025-03-31
12:32
Hej @Magnus W
Du kan istället välja alternativet Övrig insättning och sedan Bokföringsförslag Egen kontering. Där kan du välja att föra över pengarna till konto 1630.
Om händelsen finns registrerad på Skattekontot i ditt program kan du radera händelsen efter att du gjort överföringen. Du kan göra detta genom att klicka på soptunnan som finns längst till höger på bankhändelsen.
Hoppas detta hjälper och annars är du varmt välkommen att ringa supporten så visar vi i ditt program.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-31
11:19
Hej @Gunilla-57
Vilken anställningstyp du ska välja måste du avgöra själv, men jag delar gärna med mig av den information vi har så att du kan fundera på vad som passar bäst för dig.
Komplett:
Denna typ används för anställda med arbetsschema, avtal och semesterhantering. Många beräkningar görs automatiskt, vilket är användbart för ordinarie anställda som har ett mer komplext lönesystem.
Förenklad:
Denna typ passar tillfälligt anställda, säsongsanställda eller personer som får utbetalningar utan att vara formellt anställda (som styrelsemedlemmar). Du behöver bara ange grundläggande uppgifter för att skapa lönebesked, utan automatiska beräkningar för semester eller andra detaljer. Beräkning av OB och övertid finns inte i förenklad.
När du har bytt från anställningstypen Förenklad till Komplett i löneprogrammet, är det inte möjligt att ångra eller byta tillbaka till Förenklad. Detta innebär att du måste fortsätta med den kompletta anställningstypen och hantera de ytterligare uppgifter som krävs för denna typ, såsom arbetsschema, avtal och semesterhantering.
Mer information finns i hjälpavsnittet Välj eller byt anställningstyp
Jag hoppas detta hjälper dig att fatta ett beslut om vilken anställningstyp som passar bäst för din timanställda med oregelbundna tider.
Önskar dig en solig dag 🌻
... Visa mer
2025-03-31
10:46
Hej @Martin8
Välkommen som ny forummedlem.
Här är några tips som förhoppningsvis kan hjälpa dig med din nya start:
För att lägga in ingående balanser efter omstart kan du göra så här:
Lägg in beloppet för kassa på 1910 med 10.000 kr. Lägg in beloppet för plusgiro på 1920 med 100.000 kr.
Sedan när du har lagt in saldon för dina likvida medel, måste dessa balanseras mot ett eget kapital konto, exempelvis 2061 (Kapital/Stiftelsekapital/Grundkapital). Detta konto representerar de pengar som föreningen äger och kan nyttjas.
Hoppas detta hjälpte dig att komma vidare utan tråkiga felmeddelanden och att du får en fin dag ☀️
... Visa mer
2025-03-31
09:40
Hej @Hanna_Pod
Välkommen som ny forummedlem 🙂
Precis som du skriver så när du raderar en offert, raderas den helt från programmet. Vill du se en annan hantering är du självklart välkommen att registrera detta som ett önskemål till vår produktavdelning via "Feedback och förslag" längst ner till vänster inne i programmet.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-31
09:31
Hej @Masen01
Du behöver gå in under Deklaration så ser du Underhåll i den lila listen högst upp enligt bild nedan.
Vill du att vi visar dig i ditt program så är du självklart välkommen att slå en signal till supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-03-31
09:16
Hej @Skåneadministratör
Du kan inte välja att exportera bara en del av artikelregistret – det är allt eller inget som gäller och precis som du är inne på så rensar du när allt är överflyttat till det nya företaget.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-31
09:11
Hej @stabac
Jag har svårt att avgöra det här via forumet men gör så att du ringer supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Välkommen att kontakta supporten!
... Visa mer
2025-03-31
09:01
Hej @Jonasx
Vanligen får man detta meddelande eftersom det inte finns någon fakturamall vald för det specifika företaget i Visma Administration 2000. För att åtgärda detta kan du kontrollera följande inställningar: Gå till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mallar. Kontrollera att det finns en vald mall för fakturor.
Om det redan finns en vald mall men du fortfarande får upp felmeddelandet och programmet stängs ned, rekommenderar vi att du kontaktar vår support för vidare hjälp. Det är svårt att lösa detta via ett forum eftersom vi behöver se hur det ser ut hos dig för att kunna ge rätt stöd.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-28
10:57
Hej @HannaK
Välkommen som ny forummedlem.
Vi förstår att det är frustrerande att behöva ändra yrkeskoderna varje gång beroende på vilken rapportering som ska lämnas in.
Vi har tagit din fråga vidare till löneteamet hos oss och kommer att undersöka möjligheten att implementera en lösning i löneprogrammet som tillåter två olika yrkeskoder att hanteras separat. Tyvärr har vi ingen information om detta blir aktuellt eller när en sådan lösning kan vara på plats. Tills vidare rekommenderar vi att du fortsätter att hantera yrkeskoderna på det sätt du gör idag.
Trevlig helg 🌻
... Visa mer
2025-03-28
10:16
1Gilla
Hej @GJ stable
Ja det går att starta om men då får du lova mig att du noga läser igenom hjälpavsnittet Omstart av företag först. Här har vi punktat ner viktiga saker som du behöver ta hänsyn till särskilt om du har ett löneprogram kopplat till programmet.
Tänkte även på att du skriver att det mest blivit fel vid bokföringen - det kanske är bra om du också slår en signal till supporten så vi får visa och förklara momenten för dig så det inte blir fel igen efter omstart. Vi hjälper dig jättegärna!
Här är hjälpavsnittet Omstart av företag.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-03-28
10:08
Vad härligt att höra och mina kollegor på supporten kan säkert berätta ännu mer och dela med sig av små tips och klurigheter utöver informationen jag delade.
Då hoppas jag att ni kommer att bli nöjda med tjänsten och att vi ses i forumet snart igen.
Ha det bra ☀️
... Visa mer
2025-03-27
12:37
Hej @eva-marieF
Välkommen som ny forummedlem.
I detta fallet rekommenderar vi att du först kontaktar Skatteverket för att säkerställa hur hanteringen ska se ut och om förmånen fortfarande måste redovisas även om den anställde betalar hela förmånen, eftersom de kommer i olika rutor på AGI.
Jag skickar med dig hjälpavsnittet Nettolöneavdrag för drivmedel vid privat körning med förmånsbil och hur det ska redovisas i arbetsgivardeklarationen. Där visar vi även exempel på hur du hanterar det i programmet.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-03-27
09:05
Hej @Sofia1 För att kunna se var nedsättningen av egenavgifterna räknas ner, kan du följa dessa steg:
Gå in i Skatteuträkningen.
Tryck på texten Egen avgifter och allmän löneavgift
När du har tryckt på denna text, ska du kunna se alla delar i avgiften, inklusive nedsättningen av egenavgifterna.
Jag hoppas att detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-03-27
08:06
Hej @webtomten
Att följa din redovisningskonsults råd angående att skjuta upp löneutbetalningar till senare eller välja utdelning kan säkert vara en bra lösning men samtidigt är det viktigt att du känner dig trygg med att du gör rätt val, särskilt när det kommer till försäkringskassans regler. Det är ett klokt beslut att kontakta försäkringskassan för att få tydligare information om sexmånadersregeln och hur det kan påverka din situation.
Jag hoppas att det löser sig på bästa sätt och att pengarna börjar rulla in snart!
Ha en fin dag ☀️
... Visa mer
2025-03-26
14:20
Det skulle ju gå sätta till ett tidssaldo eller flexsaldo om man kunde dölja det så att medarbetaren inte ser det saldot. Men det går kanske inte ? Bäst är i så fall att dom får inte stämpla annan tid än schemat om de inte ska ha någon övertid. Tack iaf.
... Visa mer
2025-03-26
12:50
Hej @Bohlin Office
Om du inte vill få e-post eller notifikationer när du tilldelas en ny badge kan du enkelt ändra detta via din profil och dina inställningar. För att justera aviseringarna från forumet, klickar du på din avatar uppe till höger på sidan och väljer sedan "Mina Inställningar" i drop-down menyn. Därefter klickar du på "Prenumerationer och bokmärken - Inställningar för informationsmeddelanden".
Här kan du välja att aktivera eller avaktivera pop-up aviseringar, realtidsaviseringar etc. efter dina preferenser. Du kan även i listvyn under "Meddelanden via e-post" välja vilken information från forumet du vill ha direkt i din inbox.
Hoppas det hjälper dig!
... Visa mer
2025-03-26
12:33
Hej @Ragnhage
Ja så länge det inte ska beskattas så kan du hantera det så som du beskriver.
Lycka till och ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-03-26
12:31
Hej @JennyPenny
Vi vill gärna att du kontaktar supporten för att undersöka vidare varför hela beloppet inklusive moms visas. En tanke som slog mig är att kvittot kanske är av ganska dålig kvalitet, men eftersom de andra beloppen registreras korrekt så verkar den teorin vara mindre sannolik.
Återkoppla gärna här i forumtråden när du varit i kontakt med supporten.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-03-26
11:53
1Gilla
Hm... jag kan inte (har inte kunnat iaf) heller ladda upp bild. Men nu ser jag här att jag kan 🙂
... Visa mer
2025-03-26
11:38
Det var ingen fråga, man SKA fylla i inköpsdatum 🙂 Jag fick inte upp någon kalender utan en rullist med årtal, det gick bara till 2015. Pratade med supporten och nu är det ändrat/rättat.
... Visa mer
2025-03-26
11:02
Hej @anne-b
Skönt att du lyckades få bort ett par av dina händelser - bra jobbat!
Jag är lite mer fundersam på dina resterande funderingar men tror att lösningen på ditt problem finns i hjälpavsnittet Matcha inbetalningar manuellt. Där beskriver vi steg för steg hur du kan hantera olika situationer, exempelvis kundfakturor som betalats i klumpsumma, hur du matchar flera bankhändelser samtidigt, samt många andra situationer som kan uppstå kring matchning.
Hoppas att något av dessa förslag är användbart och hjälper dig att komma vidare. Om inte, rekommenderar jag att du ringer oss så ska vi se över din specifika situation och hjälpa dig.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-03-26
10:54
1Gilla
ok, tack för svar. Är det så att jag behöver kryssa i rutan (arbetar med forskning och utveckling) och skriva procentsatsen för (avdrag för utgifter i arbetet)? Tack!
... Visa mer
2025-03-26
08:11
Hej @Charlotte1
Gör så att du slår en signal till supporten så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. Innan du ringer är det bra om du rensar cache så det är gjort.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-03-26
08:08
Hej @Anette på A Lirsjö Ekonomi AB
Vi förstår att du fortfarande upplever problem med egenavgifterna. Tanken är att detta skulle vara åtgärdat sedan i fredags, men det verkar som att problemet kvarstår för dig.
För att vi ska kunna undersöka och lösa detta så snart som möjligt, behöver du ringa till vår support. Om du ringer nu på morgonen brukar det vara ingen eller endast korta köer. Tyvärr har vi inte möjlighet att ringa upp, men vi ser fram emot att hjälpa dig när du hör av dig till oss.
... Visa mer
2025-03-26
08:05
Hej @nagge01
Tack för din fråga angående stafflade priser i Visma Admin 2000. Jag tolkar dig som att du upplever problem med att priserna inte uppdateras korrekt när du skapar en order, trots att det fungerar som det ska på offerter och fakturor.
Jag har undersökt detta i mitt eget system och kan bekräfta att stafflade priser normalt sett ska fungera på både offerter och ordrar. Eftersom det fungerar korrekt för dig på offerter och fakturor, men inte på ordrar, verkar det vara ett specifikt problem.
Här är några saker du kan kontrollera: Säkerställ att prislistan är korrekt uppsatt för de berörda artiklarna. Kontrollera att rätt prislista är kopplad till den aktuella kunden eller kundgruppen.
Om problemet kvarstår efter dessa kontroller rekommenderar jag att du kontaktar vår support för ytterligare felsökning. De har möjlighet att gå igenom dina specifika inställningar och kan ge mer detaljerad hjälp.
... Visa mer
2025-03-25
15:00
Hej @LW -60
Tack för ditt härliga inlägg! Det är fantastiskt att höra om din långa erfarenhet som redovisningskonsult och din passion för Visma Admin. Din insikt om de automatiska funktionerna i våra program är verkligen inspirerande.
Det gläder oss att du nu har startat din egen verksamhet och att du har valt oss som din pålitliga partner. Det är alltid trevligt att höra hur våra system kan göra vardagen enklare och mer effektiv för våra användare. Din feedback om utbildning och support är också mycket värdefull, och vi tar med oss dina observationer för att fortsätta förbättra oss.
Vi önskar dig stor framgång med din nya verksamhet och ser fram emot att fortsätta samarbeta med dig som en del av Visma-familjen. Om det är något vi kan hjälpa dig med eller om du har fler synpunkter, tveka inte att höra av dig. Ha en riktigt härlig eftermiddag 🌻
... Visa mer
2025-03-25
11:53
Hej @kriwic
Ditt filformat är helt korrekt och på något vis ska vi klura ut varför du måste göra manuella moment. Stegen för att läsa in en återrapporteringsfil ser ut så här:
Gör så här för att hämta och läsa in en återrapporteringsfil:
Välj Betalningar - Utbetalningar.
Välj kommandot Gå till internetbank för att komma till bankens hemsida. Du kan också gå till din internetbanks hemsida på vanligt sätt via din webbläsare.
Hämta din återrapporteringsfil. För mer information om hur du hämtar filen kontaktar du din bank. När filen är hämtad går du tillbaka till ditt program.
Välj kommandot Läs in återrapporteringsfil.
Markera filen du vill läsa in och klicka på Öppna.
När inläsningen är klar får du upp en informationsruta som visar vilka fakturor som har blivit betalda och totalsumman för dessa. Den kan du välja att skriva ut. De betalda leverantörsfakturorna har ändrat status till Betald. I och med att du får göra manuell handpåläggning för att betalstatus ska ändras så är min rekommendation att du slår en signal till oss nästa gång du ska läsa in en återrapporteringsfil så vi får se hur det arbetssätt ser ut och så allt är korrekt inställt. Det är ju automatiken vi vill åt tänker jag 🙂
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-03-25
11:19
Tack för det, då tycker jag att Visma här lutar åt 6540 🙂 Lite som du säger, känner jag, "fast licens", program man köper och installerar i datorn, fysisk programvara på 5420. Tack Mvh Peter
... Visa mer
2025-03-25
11:11
Jag hann precis posta svaret till dig så fick jag besked om att jag skulle be dig att kontakta supporten för våra specialister såg inget avvikande på ditt kundnummer. Du får gärna ta upp det nästa gång du är i kontakt med supporten eller om du vill ringa nu när rusningen efter lönekörningarna är över. Ha en fin dag @CarinaM_ 🌻
... Visa mer
2025-03-25
10:38
Hej @Anja Jansson
Vi är inte riktigt med på din fråga så återkom gärna och förtydliga vad du behöver hjälp med så hjälper vi dig gärna sedan.
... Visa mer
2025-03-24
20:46
1Gilla
Som Tinna skriver, så bör du boka detta manuellt. Jag har märkt att det inte stämmer på öret i alla fall även om man räknar ut "perfekt". Det kommer inte skilja så mycket från det riktiga värdet, så det är OK. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-03-24
15:18
Funkar det med andra utländska leverantörer? Läser jag rätt när jag tolkar att de har BG-nummer på sina fakturor trots att de är ett utländskt bolag? Om du har flera utländska leverantörer, är det något som skiljer inställningarna åt när du kikar på var och en av dem i leverantörsregistret? Mvh Lena
... Visa mer
2025-03-24
14:31
1Gilla
Hejsan! Vet du vad du kan göra? Gå in i leverantörsregistret och gå till stället där man väljer en formatmall till leverantören. Du kan skapa en ny mall direkt där. Mallen aktiveras direkt när det kommer en faktura från den leverantören. På det här viset, kan du enkelt hantera koncernfakturorna och andra fakturor som du vill separera från 2440. Om du använder standardkontot för koncernbolag, så kommer dessa fakturor att pekas korrekt, när du ska göra bokslutet och årsredovisningen och således också inkomstdeklarationen! Lycka till!!
... Visa mer
2025-03-24
13:03
Hej @ Jennie76
Det är alltid lite klurigt med den här typen av situationer, men jag har ett förslag som du kan testa. Eftersom du har sålt bilen så misstänker jag att summan av redovisat värde, 179 952 kr, ska läggas in i rutan "försäljningar/utrangeringar". Så, prova att göra detta.
Om problemet kvarstår även efter du har testat med försäljningen, rekommenderar jag att du kontaktar supporten för vidare assistans.
Hoppas detta kan lösa ditt problem!
... Visa mer
2025-03-24
10:02
Åh vad glad jag blir. Bra jobbat och ha en fin dag @anne-b ⭐
... Visa mer
2025-03-24
09:39
Hej @johannaB
För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt och se hur det ser ut i ditt program, kontakta gärna vår support så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
... Visa mer
2025-03-24
09:13
1Gilla
Hej @Johan Ekman
Från sidan Inlämning kan blanketten genereras antingen som en sru- eller pdf-fil för att sedan kunna bifogas till den privata deklarationen. Läs om hur du gör i avsnittet K10 för delägare i fåmansaktiebolag.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-24
08:09
Hej @Skåneadministratör
Tack för att du kontaktar oss. Jag tror att detta felmeddelandet kommer från Outlook och inte från Administrationsprogrammet. Gör så att du slår en signal till oss för att säkerställa att jag tänker rätt.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-03-21
12:30
Hej @Valantina
Det enklaste sättet är att skriva ut en semesterskuldlista från ditt löneprogram och bokföra utifrån den. Om det inte finns någon semesterskuldlista kan du manuellt räkna ut värdet på de anställdas semester och bokföra det.
För ytterligare detaljer kan du läsa mer i vårt hjälpavsnitt Bokföra semesterskuld. Om du vill ha hjälp att säkerställa att allt är korrekt så är du välkommen att boka en tid hos någon av våra lönespecialister via sidan Boka specialisthjälp.
Trevlig helg 🌻
... Visa mer
2025-03-21
11:27
1Gilla
Hej @Josefina1
Precis som Carina skriver så görs inget avdrag för timanställda utan den anställde får ingen timlön eftersom hon inte har någon arbetad tid. Läs mer i vårt användartips Sjuk - Sjuklön, sjukavdrag, karens och mycket mer
Trevlig helg 🌻
... Visa mer
2025-03-21
10:57
Hej @Mina1508
Här är en steg-för-steg guide för hur du kan hantera betalningar med Swish i ditt program.
Ställ in Swish som betalningsvillkor för din kund:
För att din kund ska kunna betala med Swish, går du till Försäljning - Kunder. Markera den kund det gäller, klicka på Redigera och välj Swish direktbetalning som betalningsvillkor. En utskriven faktura via programmet fungerar sedan som kvitto för din kund.
Skapa kundfaktura:
Du skapar en ny kundfaktura via Försäljning - Kundfakturor. Vid utskrift av kundfakturan kommer det att stå Betalningsbekräftelse istället för "Att betala", som vid en vanlig faktura. När du bokför fakturan skapar programmet automatiskt en verifikation som heter Förväntad inbetalning av Swish.
Registrera och bokför betalningen:
När pengarna finns på ditt företagskonto går du till Kassa- och bankhändelser för att registrera och matcha händelsen. Om du har en aktiv bankkoppling får du in händelsen från banken helt automatiskt. Om inte, kan du manuellt registrera transaktionen. När händelsen finns under Kassa- och bankhändelser, klickar du på Matcha, väljer bokföringshändelsen "Inbetalning från kort eller Swish" följt av den faktura det gäller - och sedan är det bara att bokföra.
Sammanfattningsvis behöver du först skapa en faktura som sedan matchas mot bankhändelsen, trots att kunden redan har betalat med Swish. Detta säkerställer att transaktionen bokförs korrekt i systemet.
Trevlig helg ☀️
... Visa mer
2025-03-21
10:19
Tack snälla @Emma__30 för att du delade med dig av svaret.
Trevlig helg ☀️
... Visa mer
2025-03-21
10:09
Hej @Nellie 123
Tack för din fråga angående uppbokning av semesterårsavslut per 2024. För att boka upp semesterårsskuld i Lön Smart, kan du följa instruktionerna som finns beskrivna i hjälpavsnittet Uppbokning av semesterskuld.
Om du vill ha hjälp att kontrollera att allt blivit rätt, rekommenderar vi att boka en tid med en av våra lönespecialister. Du kan enkelt boka din tid via vår sida Boka specialisthjälp - Lön Smart
Trevlig helg ☀️️
... Visa mer
2025-03-21
09:51
Hej @Johanz
Tack för din fråga. Utbetalningsdatumet som programmet sätter är ett standardvärde som väljs automatiskt. När jag testade själv, märkte jag att programmet kopierar datumet från den senast låsta lönekörningen och föreslår detta datum. Stämde även av detta med våra produktspecilister och det är så programmet fungerar.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-03-21
09:35
1Gilla
Hej @birgittaairas
Vi förstår att det skulle vara till stor hjälp att tydligt kunna se att en betalning är gjord via Swish direkt i bankkopplingen under bankhändelser på ditt kontoutdrag. Olika banker skickar olika mycket information, och vi tar också in olika mycket information från det de skickar.
I detta fall med Nordea som bank, framgår det i dagsläget inte så tydligt att det är en Swishbetalning, vilket vi är medvetna om.
Vi har vidarebefordrat detta som ett önskemål om att kunna visa mer detaljerad information, inklusive att tydligt markera Swishbetalningar. Detta har även lyfts internt direkt till våra utvecklare, så att de kan undersöka möjligheten att inkludera denna information i framtida uppdateringar av programmet.
Trevlig helg ☀️
... Visa mer
2025-03-21
09:13
2 Gillar
Grymt jobbat och stort tack för att du återkopplade till mig.
Trevlig helg @Anna F ☀️
... Visa mer
2025-03-21
00:12
Ja, detta upptäckte jag med idag. inte bra utvecklat.. bättre om man kan lägga upp delaägare i AB:ts skatt och bokslut pro och få till deras K10 blanketter i AB formen istället för att lägga upp nya kunder som privatpersoner - mycket admin..
... Visa mer
2025-03-20
13:35
Hej @Josefina1
Precis som Carina skriver så ska du låta månadslönen ligga kvar och sedan göra avdragen för tjänstledighet och semester utifrån den. Detta gör att du får hjälp av programmet att hålla koll på den semestergrundande/ej semestergrundande frånvarotiden inför nästa semesterårsavslut.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-03-20
13:30
Det måste vara ngt fel!! nu har jag väntat i två timmar
... Visa mer
2025-03-20
11:28
Hej @Ann-Britt1
Jag misstänker att problemet du upplever med att filerna får "(1)" i filnamnet kan bero på att det redan finns en fil med samma namn i mappen där du sparar filerna. För att undvika detta, kan du genomföra följande steg:
1. Radera befintliga/tidigare skapade filer: Gå till den mapp på din dator där du sparar deklarationsfilerna och säkerställ att inga filer med samma namn ("blanketter.sru") redan finns kvar. Radera dem om de finns. 2. Skapa filen på nytt: Efter att du har säkerställt att inga filer med samma namn finns i mappen, skapa filen igen i ditt program. Anledningen till att parenteserna (1) läggs till i filnamnet är att operativsystemet inte tillåter två filer med exakt samma namn i samma katalog. Genom att följa stegen ovan borde problemet lösas annars ringer du supporten så hjälper vi dig gärna. Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-20
10:45
Hej @Andreas Hägg
Tack för din fråga. För mer information om hur du gör korrigeringar i en avslutad lönekörning rekommenderar jag att du läser hjälpavsnittet Gör ändringar i en avslutad lönekörning.
Eftersom det inte framgår om du redan har skickat in arbetsgivardeklarationen till Skatteverket, vill jag tipsa om att det kan vara bra att vänta till månaden är slut innan du redovisar arbetsgivardeklarationen. På så sätt slipper du behöva rätta den, vilket kan vara ganska krångligt.
Om du har skickat in arbetsgivardeklarationen och bokfört lönekörningen, rekommenderar jag att du inte gör förändringar i redan avslutade lönekörningar. Det är bättre att göra justeringen på nästa lönekörning. Läs gärna tipset Rätta tidigare fel i Visma Lön Smart för mer information.
Vill du att vi tittar på det tillsammans så är du alltid välkommen att slå en signal till supporten.
... Visa mer
2025-03-20
10:08
Hej @MariaLöfqvist
Tyvärr kan man inte koppla ett och samma kort till flera personer i Visma Utlägg. Varje kort måste vara kopplat till en specifik person. När det gäller virtuella kort, eller "internetkort", fungerar det bra att koppla dessa till en person precis som du beskrivit i din fråga. Men inte heller dessa kort kan inte delas mellan flera personer.
Om du har några följdfrågor eller funderingar får du gärna slå en signal till vår kunniga support så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-03-20
10:02
Hej @SimonO
Precis som du är inne på så väljer du Tjänster 0% moms i artikelkonteringen och enheten timmar.
Antalet timmar du ska fakturera väljer du på artikelraden inne på varje enskild faktura i fältet Antal.
Hoppas detta hjälper och om du vill att vi visar dig i programmet så är du alltid välkommen att slå en signal till supporten.
... Visa mer
2025-03-20
09:12
Hej @Åsa Bergström
För att ta bort en bankhändelse går du in under Kassa- och bankhändelser, letar upp händelsen det gäller och klickar på papperskorgen ute till höger. Skulle bankhändelsen redan ha varit matchad behöver du först ångra matchningen innan du kan ta bort den.
Med en aktiv bankkoppling i Visma eEkonomi Bokföring kan du inte manuellt ta bort eller redigera bankhändelser. Alla händelserna kommer automatiskt från din kopplade bank. Om du behöver ändra eller ta bort en transaktion, kan du kontakta vårt support.
... Visa mer
2025-03-20
07:40
2 Gillar
Tack båda för svar!
... Visa mer
2025-03-19
09:20
1Gilla
Hej @Norrland
Om du vill lägga in lediga dagar i schemat gör du det genom att helt enkelt inte ange någon tid för dessa dagar i schemat. Det är korrekt att det borde fungera, men du kan kontrollera några saker:
Se till att det inte finns någon lunchregel på den dag som ska vara ledig. Om en lunchregel är inlagd för en dag utan arbetstid kan det orsaka problem när du försöker spara schemat. Ta bort lunchregeln för den lediga dagen.
Schema: Dubbelkolla att det inte finns några andra regler eller tidsposter som påverkar att dagen inte registreras som ledig.
Får du det inte att fungera tror jag det är enklare om du slår en signal till oss på supporten så hjälper vi dig gärna. Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-19
09:19
1Gilla
Hej @Norrland
Om du vill lägga in lediga dagar i schemat gör du det genom att helt enkelt inte ange någon tid för dessa dagar i schemat. Det är korrekt att det borde fungera, men du kan kontrollera några saker:
Se till att det inte finns någon lunchregel på den dag som ska vara ledig. Om en lunchregel är inlagd för en dag utan arbetstid kan det orsaka problem när du försöker spara schemat. Ta bort lunchregeln för den lediga dagen.
Schema: Dubbelkolla att det inte finns några andra regler eller tidsposter som påverkar att dagen inte registreras som ledig.
Får du det inte att fungera tror jag det är enklare om du slår en signal till oss på supporten så hjälper vi dig gärna.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer