2025-07-25
10:00
Hej @Jocke - JP Ekonomiservice Jag har skapat ett ärende så att våra specialister kan titta närmare på det här med formler och variabelnamn. Just nu är det semestertider, så svarstiden kan bli något längre än vanligt – men du kommer självklart att få återkoppling när de är tillbaka och har kunnat undersöka saken vidare.
... Visa mer
2025-07-25
08:45
Hej @Ansaalltjänst
Tack för att du hör av dig och för att du redan testat att avinstallera appen och starta om telefonen – jättebra felsökning!
Vi har testat på en iPhone 15 Pro med senaste iOS (18.5) och den senaste versionen av appen (5.3.1), och hos oss fungerar det som det ska – det går att skapa nya fakturor, spara utkast, samt gå in och redigera befintliga utkast.
Kan du dubbelkolla så att du har den allra senaste versionen av iOS installerad? Om du redan har det och problemet kvarstår, rekommenderar vi att du kontaktar vår support för vidare felsökning. De kan hjälpa dig att hitta en lösning så snabbt som möjligt. Du når supporten på 0470 - 70 60 00. Välkommen!
... Visa mer
2025-07-24
10:12
Hej @JennyGranberg
Det stämmer – om du endast ska arbeta med Skatt & Bokslut och vill läsa in historiska SIE-filer behöver du inte ange några bankuppgifter. Bankuppgifter efterfrågas främst om du väljer "Bokföring & Fakturering" (även som byråtillgång), eftersom dessa delar av systemet hanterar betalningar och bankavstämningar där kontoinformation krävs.
Om du däremot väljer"Endast Skatt & Bokslut för kunden kan du läsa in SIE-filer utan att registrera bankuppgifter. Det låter alltså som att du tänker helt rätt – välj bara Skatt & Bokslut för detta behov. Om ni i framtiden behöver arbeta med bokföring och fakturering går det att komplettera med bankuppgifterna vid det tillfället.
Har du några ytterligare frågor så ring oss på 0470 - 70 60 00
... Visa mer
2025-07-24
10:07
Hej @Ellge_
Jag förstår att det kan kännas logiskt att en rörlig del borde justera upp semesterdaglönen, men enligt reglerna för Teknikavtal IF Metall samt programmets beräkningssätt används gränsvärdet som ett minsta belopp inklusive all semesterlönegrundande lön, alltså både fast och rörlig del.
Det innebär att:
Om den beräknade semesterdaglönen (ordinarie lön + rörlig del) hamnar under gränsvärdet, så höjs daglönen upp till gränsvärdet.
Om den beräknade daglönen (inklusive rörlig del) blir lägre än t.ex. 1 637 kr, justeras den alltså upp till detta gränsvärde.
Om det finns en rörlig del angiven och den totala summan då blir högre än gränsvärdet, används det högre beloppet.
Men om du anger en rörlig del i just detta fält, dras den i vissa system faktiskt ifrån själva gränsvärdet (dvs. programmet räknar gränsvärdet - rörlig del = semesterdaglön). Det är viktigt att skilja på hur programmet hanterar ingående belopp och vad det säger i avtal.
Förklaringen till summan på lönebeskedet är alltså: Programmet ser gränsvärdet som ett totalbelopp där både fast och rörlig del ingår. Om det redan finns en rörlig del, reduceras den fasta delen så totala daglönen blir exakt det satta gränsvärdet – inte över, inte under. Om målet är att alltid betala minst 1 637 kr oavsett rörlig del, behöver fältet för rörlig del stå på 0.
Mer hjälp än så kan jag inte ge dig här i forumet utan behövs det får du boka tid hos någon av våra lönespecialister.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-07-24
10:07
Hej @CayaDa
Om du bara behöver fakturera den här kunden i euro vid det här tillfället men i vanliga fall använder svenska kronor, är det bra att känna till att du kan justera valutainställningen för kunden tillfälligt i Bokföring & Fakturering. Gör så här:
Ändra kundens valuta till euro när du ska skapa fakturan, och registrera fakturan med det korrekta fakturadatumet.
När fakturan är skapad och bokförd kan du gå in och ändra tillbaka kundens valuta till svenska kronor (SEK).
Framtida fakturor för kunden kommer då automatiskt att upprättas i SEK, precis som tidigare. På så sätt påverkar du bara den aktuella fakturan, och kan fortsätta fakturera kunden som vanligt i SEK framöver. Bokföring & Fakturering hanterar valutakursen per bokföringsdatum, så du behöver vanligtvis inte göra något manuellt för omräkningen mellan euro och SEK.
Tänk bara på att om du glömmer att ändra tillbaka valutan på kunden kan kommande fakturor fortsätta att hamna i euro, så det är bra att dubbelkolla inställningen för kunden efteråt.
... Visa mer
2025-07-24
07:45
Hej @Christel1
Tyvärr går det inte att koppla en skattedosa (kontrollenhet) direkt till Visma Administration 2000, eftersom programmet inte är ett certifierat kassaprogram och saknar den funktionalitet som krävs för integration med en kontrollenhet enligt Skatteverkets krav.
Visma Administration 2000 hanterar kontantnotor och fakturering men är inte utformat för direkt kassahantering med kontrollenhet (skattedosa). Vill ni uppfylla reglerna för kassaregister och behöver koppling till en kontrollenhet måste ni använda ett kassasystem som är godkänt och har stöd för detta.
Ha en fin dag.
... Visa mer
2025-07-23
11:59
Hej @Marie-00
Det gick lite fort när jag svarade dig så kommer att uppdatera mitt tidigare svar så ingen annan blir lurad. Förlåt!
Antalet intjänade semesterdagar behöver du inte lägga in manuellt, det räknas ut automatiskt utifrån den anställdes anställningsdatum.
Det du behöver lägga in själv är antal kvarvarande betalda dagar på fliken Semester. Om det finns uttagna betalda dagar under aktuellt semesterår, lägger du även in det på fliken Ingångsvärden.
Lycka till och vill du att vi kikar på det tillsammans så ring oss på 0470 - 70 60 00 så hjälper vi dig.
... Visa mer
2025-07-23
07:55
Hej @Ellge_
Anledningen till att semesterdaglönen på lönebeskedet blir 1 636:38 kr istället för 1 637 kr (som du angett som lägsta semesterdaglön under semestervillkor 40 för IF Metall) beror troligen på att det finns en rörlig del angiven för den anställde. Programmet räknar då av den rörliga delen från gränsvärdet på semesterdaglönen, vilket gör att beloppet på lönebeskedet blir några ören lägre än det satta gränsvärdet.
Om du önskar kan du självklart korrigera beloppet manuellt direkt på lönekörningen, så att det stämmer exakt med gränsvärdet. Men för att undvika detta varje månad kan du även dubbelkolla följande:
Gå in på den anställde och titta på fältet för rörlig del under semesterlönen. Om det ligger ett belopp där (till exempel 0,62 kr), drar programmet av detta från de 1 637 kr och hamnar på 1 636:38 kr. Vill du ta bort den rörliga delen (om det är korrekt att göra), kan du sätta beloppet till 0 och spara. Därefter kommer programmet automatiskt använda gränsvärdet 1 637 kr på lönebeskedet.
Det är alltså helt normalt att programmet gör så här – det följer inställningen med lägsta gränsvärde, men justerar om det finns en rörlig del angiven.
Vill du läsa mer om detta, rekommenderar jag hjälpavsnittet Gränsvärden för semesterdaglön för anställda anslutna till Teknikavtal IF Metall där du hittar mer information.
Behöver du ytterligare hjälp eller förklaring så är du välkommen att ringa supporten på 0470 - 70 60 00.
... Visa mer
2025-07-22
10:19
1Gilla
Hej @Anders A
I dagsläget finns en begränsning för ekonomiska föreningar när det gäller att använda den här funktionen. Vi har redan registrerat det som ett önskemål till våra utvecklare och ser över möjligheterna framåt, men kan inte säga om eller när det kan bli aktuellt.
Lämna gärna även din feedback via Feedback och förslag, längst ner till vänster i Bokföring & Fakturering – då blir behovet extra tydligt för oss och våra utvecklare, vilket alltid hjälper!
... Visa mer
2025-07-22
08:14
Hi @Gondal
In this situation, it’s best if you contact our support team directly. Some settings are difficult to sort out via the forum, but our support can connect remotely, check exactly what is set up in your account and go through the different options with you.
As an example, if your employee is working more than just temporarily, Semesterlagen generally says they should receive holiday days (semesterdagar) – not just holiday pay out in cash.
Our support will help ensure your settings are correct and explain the rules and options, so everything gets right from the start.
You can reach them at 0470-70 60 00
... Visa mer
2025-07-22
07:52
Hej @Ritual
I dagsläget finns det ingen färdig lista som sammanställer dina kunder efter om de får sina fakturor via mejl, post eller Kivra – och det går inte heller att direkt exportera detta ur Bokföring & Fakturering. Information om faktureringssätt finns på respektive kundkort, men det syns inte som en egen kolumn i en export eller i kundlistan.
Lämna gärna ett förbättringsförslag via Feedback och förslag som du hittar längst ner till vänster inne i Bokföring & Fakturering.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-07-22
07:35
Hej @Marie-00 välkommen till forumet!
För att lägga in semesterskuld i Lön gör du så här:
Gå till Lön - Anställda.
Välj den anställda.
Kvarvarande betalda semesterdagar läggs in under fliken Semester.
Klicka på de tre prickarna uppe till höger och lägg in eventuellt redan uttagna dagar.
När du ska bokföra semesterskulden första gången behöver du först nollställa de konton som används för semesterskuld. Det gör du bara en gång. Här finns en guide: Nollställ konton för semesterskuld.
Vill du boka upp semesterskulden automatiskt, följ denna guide: Uppbokning av semesterskuld.
Lycka till och hör av dig om du har fler frågor!
*Svaret är korrigerat av moderator 250723 /Tinna
... Visa mer
2025-07-21
10:02
Hej @Emma_K
Tack för din fråga.
Det är svårt att lösa denna typen av frågor i forumet men rent generellt så är det viktigt att hela sjukperioden registreras som en sammanhängande period – även om det är arbetsfria dagar emellan. Annars startar systemet en ny period med nytt karensavdrag och fel sjuklöneberäkning.
Dubbelkolla gärna att all sjukfrånvaro är inlagd i följd. Om det fortfarande blir fel är du varmt välkommen att ringa supporten, så hjälper vi dig att lösa det!
... Visa mer
2025-07-21
09:16
Hej @Hackman
Hej och varmt välkommen hit – så roligt att du valt att börja använda Bokföring & Fakturering hos oss!
För att kunna importera din bokföring från BL behöver du exportera SIE-filer i version 4 (SIE4). Det är just det formatet som krävs för att det ska fungera hos oss. Om du inte hittar alternativet för SIE4 är det ofta en inställning i BL eller ett val som kan göras vid exporten – deras support brukar kunna guida om det behövs.
Vi har samlat alla steg och tips kring dataflytt på vår supportsida:
👉 Kom igång med dataflytt – Spiris support
Där hittar du information om både export och import, samt svar på vanliga frågor. På sidan kan du även kostnadsfritt beställa hjälp med flytt av register.
Välkommen till Spiris 🌻
... Visa mer
2025-07-21
08:58
Hej @stella63
Raden "Insatt kapital vid bolagets start" på kunduppgifter hämtar vanligtvis uppgifterna automatiskt från Bokföring & Fakturering, förutsatt att det är bokfört korrekt när aktiekapitalet sattes in vid bolagsstarten. Det är alltså inget du behöver fylla i manuellt – systemet plockar uppgiften från din bokföring om allt är inlagt på rätt sätt.
Om du upplever att det inte fungerar som det ska, eller om uppgiften inte dyker upp som förväntat, rekommenderar jag att du hör av dig till vår support så hjälper vi dig att undersöka vad som kan ha hänt och ser till att det blir rätt. Du når oss på telefon 0470- 70 60 00
... Visa mer
2025-07-21
08:08
Hej @Ali_55
Detta är fortfarande ett pågående ärende och vi återkommer så fort vi har mer information.
/Tinna
... Visa mer
2025-07-21
07:59
Hej @SannaN
Du är inne på rätt spår. Om det inte finns avtal om semesterväxling får ni själva bestämma hur det ska beräknas och hanteras och det finns inget stöd för det i våra löneprogram.
Det vanliga är att räkna ut vad semestertillägget (0,6 % x månadslön x antal semesterdagar) skulle bli totalt på ett år, och sedan dela det med vad en semesterdag med lön kostar. Då ser du hur många extra dagar det blir.
Enligt semesterlagen ska man avrunda uppåt till hela dagar när det gäller semesterledighet, men för semesterväxling finns ingen lagregel. Ni kan därför själva bestämma hur ni vill avrunda, till exempel alltid uppåt eller nedåt till hela dagar.
Om ni känner er osäkra kan det vara bra att ta kontakt med er arbetsgivarorganisation eller rådgivningstjänster, som till exempel Almega eller Sveriges HR-förening, för att få stöd och jämföra hur andra brukar göra.
Lycka till och hoppas detta hjälper dig en bit på vägen.
... Visa mer
2025-07-17
08:48
Hi @hufarh
In Lön, it's not possible to remove the 'hours' unit from the monthly salary ('månadslön'), as the number of hours worked is an important field used for both analysis and reporting within the system. This is a standard setup to ensure accurate calculations and useful reports.
... Visa mer
2025-07-17
07:44
Hej @IsakSoder
Tack för din fråga.
Det att du stämmer att du inte kan ändra semestervillkor just nu eftersom junilönen är låst. När du lägger in den anställde som månadsanställd i juli och gör den första lönekörningen som månadsavlönad, kan du ändra semestervillkoret och lägga in månadslönen. Som jag ser det kommer alltså att lösa sig från och med juli-lönen.
Detaljerade instruktioner och exempel hittar du i hjälpavsnittet Byte från timlön till månadslön eller från månadslön till timlön
Hoppas detta hjälper dig annars ring oss så kikar vi på det tillsammans.
... Visa mer
2025-07-16
08:18
Hej @TR Städ AB
Tack för din fråga och vad bra att du hör av dig till oss i forumet.
För att kunna använda själva funktionen Deklaration/Årsredovisning behöver du ha den övriga delen av Bokföring & Fakturering igång. Det går alltså inte att använda just Deklaration/Årsredovisning fristående.
Ett alternativ kan vara att kika på Skatt & Bokslut, som också hjälper dig med bokslut och deklaration. Vill du veta mer om vilket alternativ som passar dig bäst? Då är du varmt välkommen att ringa vår försäljningsavdelning på 0470-70 60 00, så hjälper de dig att hitta den bästa lösningen för ditt företag. Glad sommar 🌻
... Visa mer