igår
Hej @Siv___6
Tack för att du hör av dig.
Vi har nyligen bytt e-postdomän från @visma.com till @spiris.se. Det kan skulle kunna vara därför det blir en fördröjning eller ett felmeddelande när man mailar till den nya adressen.
Dubbelkolla gärna att du skickar till api.spcs@spiris.se (med .se på slutet). Håll mig gärna uppdaterad så jag vet hur det går för dig.
/Tinna
... Visa mer
igår
Hi @hufarh
Thanks for your question.
Under Inställningar – Löneinställningar, you can choose either unit price or total amount for the pay code. I hope this helps you!
... Visa mer
igår
Hej @Siv___6
Om du ringer vår försäljningsavdelning på 0470- 70 60 00 så hjälper de dig.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
igår
Hej @Marie1961
Tack för ditt förtydligande - det ändrar definitivt förutsättningarna 🙂 Måste faktiskt medge att jag är osäker på om det blir helt korrekt att registrera sjukfrånvaro när det gäller flera olika timlöner under samma dag – det är tyvärr inget som Visma Lön 600 stödjer automatiskt. En tanke jag har är att du i så fall får justera beloppen manuellt direkt på lönebeskedet, men jag kan inte garantera att det alltid blir rätt ur program- eller regelverkssynpunkt.
Därför rekommenderar jag att du ringer oss för att få ett definitivt svar och eventuellt mer detaljerad vägledning om hur du ska gå tillväga från någon av våra lönespecialister. Jag har arbetat många år med lönefrågor men aldrig ställts inför denna frågan.
Uppdatera mig gärna hur du löste det!
... Visa mer
onsdag
Hej @Bellanata
Jag har ingen info om att vi har ett fel gällande detta men däremot står det så här i hjälpavsnittet Felmeddelande vid inlämnande av arbetsgivardeklaration till Skatteverket:
Du kan få felmeddelande om Valideringsfel när du försöker läsa in filen för arbetsgivardeklarationen på Skatteverket. Felet beror oftast på att någon personuppgift är felaktig. Det kan vara den anställdes personnummer, postadress eller liknande.
Får du detta felet så går du tillbaka till löneprogrammet och avmarkerar rutan Fil skapad under Lönearbete - Arbetsgivardeklaration. Därefter kan du justera uppgiften på den anställde och hämta uppgifterna och skapa om filen.
Testa detta och hjälper det inte så ring oss så hjälper vi dig att felsöka.
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
onsdag
1Gilla
Hej @Linda df
Tack för din fråga.
Det finns tyvärr ingen färdig löneart eller hantering för just förebyggande åtgärder eller rehabilitering. Ett tips är att du använder snabbvalet Övrig frånvaro. Då kan du också välja om frånvaron ska vara semestergrundande eller inte. För tydlighetens skull kan du skriva en textrad på lönebeskedet, så slipper det bli några frågetecken.
Jag vet att andra har haft liknande funderingar tidigare, och den här lösningen har funkat bra. Men eftersom företag kan ha lite olika förutsättningar kan det vara bra att dubbelkolla så allt blir rätt just hos er.
Finns det någon annan forumanvändare som jobbar i Lön 600 och har tips att komma med? Dela gärna med er av hur ni har gjort!
... Visa mer
onsdag
Hej @Michaela70
I hjälpavsnittet Arbetsgivarintyg beskriver vi hur du gör, vilka inställningar som krävs och förutsättningarna för att det ska funka:
Den anställde måste ha mobilt BankID och svenskt personnummer eller samordningsnummer för att arbetsgivarintyget ska kunna skickas digitalt.
Hoppas detta hjälper dig och annars är du välkommen att ringa supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
... Visa mer
onsdag
Hej @Norrland1
När du ändrar texten/benämningen på en befintlig löneart i Visma Lön 600 (utan att kopiera och skapa en ny löneart), så gäller följande vid en uppdatering av programmet:
Normalt behålls din egen text/benämning på lönearten även efter en uppdatering av Visma Lön 600. Programuppdateringar påverkar vanligtvis inte egna ändringar du gjort i befintliga lönearters benämningar eller inställningar. Standardlönearterna skriver inte automatiskt över dina ändringar, så länge det inte rör sig om en större version där vi särskilt meddelar att löneartsregistret återställs eller att specifika ändringar återställs (vilket är mycket ovanligt).
Om du väljer att hämta lönearter under Lönearbete - Lönearter kommer programmet att skriva över din egna benämningar och hämta in standardvärden.
Vi rekommenderar att du istället skapar kopior av lönearter om man vill göra egna anpassningar – dels för att kunna återställa till original om det behövs, och för att enklare se vilka som är anpassade.
Glad sommar🌻
... Visa mer
onsdag
Hej igen @Rasmus22
Du tänker helt rätt — och jag förstår absolut att det här kan kännas lite märkligt och orättvist. Ditt exempel visar tydligt effekten av bruttosemester; det spelar egentligen ingen roll vilka veckor medarbetaren väljer att ta semester, programmet kommer alltid att dra 5 semesterdagar för hela perioden måndag–fredag, oavsett om måndagen i fråga var en schemalagd arbetsdag eller ej.
Varför blir det så, och varför gör man så i systemet?
Eftersom Lön inte har nettosemester, utan utgår ifrån bruttosemester, så baseras semesterdagsuttaget alltid på heltidsschema. Det är alltså samma antal semesterdagar som dras för en vecka, oavsett om medarbetaren varit ledig någon enskild dag enligt sitt schema. Detta är samma princip som finns i semesterlagen när nettosemester inte används – just för att semesterlön/dag och saldo ska fortsätta räknas rätt och konsekvent.
Skulle man istället hantera detta på annat vis (till exempel endast dra semester när det faktiskt är en arbetsdag enligt schema) så skulle semesterersättning, saldo och uttag bli fel i förhållande till antalet intjänade dagar och värdet per dag. Därav rekommenderar vi att alltid följa systemets logik och räkna enligt bruttodagar.
Om du vill ha ytterligare hjälp finns möjlighet att boka en tid hos våra lönespecialister så kan ni tillsammans se över ditt specifika fall. Du bokar tid på vår hemsida eller via supporten.
Ha det fint och lycka till🌻
... Visa mer
onsdag
Hej @Marie1961
För att du ska kunna registrera sjuk behöver du börja med att tala om för programmet hur den anställda skulle ha arbetat. Det gör du så här: Gå till Lönearbete - Kalendarium. Gå in i den anställdas kalender och markera den aktuella dagen - Klicka på Ändra arbetstid - Lägg in den arbetstiden och spara ändringen.
När du ska registrera sjukfrånvaro på timanställda i Visma Lön 600 rekommenderar vi att du använder programmets snabbval "Sjuk". Då väljer systemet automatiskt rätt lönearter och hjälper dig med beräkningen av både sjuklön och karensavdrag, anpassat efter den aktuella anställda. Du behöver bara fylla i timantal och sjukperiod, så sköter programmet resten enligt gällande lagar och regler.
Vill du se exakt hur beräkningen går till eller vilka formler som används för de olika lönearterna, kan du gå in på respektive löneart under Löneartbete - Lönearter - Fliken Grunduppgifter. Där ser du vilka beräkningsformler programmet använder sig av. Du hittar även en sammanställning av de vanligaste variablerna i hjälpavsnittet - Förteckning över variabler
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-07-08
10:37
Hej @Mia2025
Vid löneväxling används i regel den nya, justerade månadslönen efter löneväxling vid beräkning av grundtimlön (exempelvis vid övertid). Formeln ser då ut så här:
(Månadslön efter löneväxling / avtalstid) × (100 / aktuell sysselsättningsgrad)
Om du avser löneart 1196 (Grundtimlön vid övertid, månadsavlönade) så är standardinställningen att den tar hänsyn till månadslönen efter löneväxling, eftersom det oftast är önskvärt.
Om du istället vill att övertidstimmen ska beräknas på den ursprungliga månadslönen före löneväxling, behöver du justera beräkningsformeln för löneart 1196. Observera att denna ändring påverkar alla som använder lönearten, så gör en bedömning om det är lämpligt.
Du kan testa att använda denna formel:
(Månadslön / 175) × (1 / sysselsättningsgradProcent)
Jag rekommenderar att du kontrollräknar och säkerställer att det blir som du vill. Skulle det fortfarande inte bli rätt, är du varmt välkommen att kontakta vår support så hjälper vi dig vidare!
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-07-08
08:55
1Gilla
Hej @Karin Z
Välkommen som ny forummedlem.
Vid e-fakturering finns en storleksbegränsning för bilagor. Fakturan och bilagan får tillsammans som mest vara 10 MB. Om du använder utskriftsvalet Kivra går gränsen vid 6 MB.
Ett sätt att komma runt begränsningen är att försöka minska filstorleken på din PDF, till exempel genom att komprimera den innan du bifogar den till fakturan. Många PDF-program har en funktion för att minska filstorleken (“Spara som – optimerad PDF” eller liknande).
Om du fortfarande inte kan få med all information i en mindre fil kan du behöva dela upp materialet på flera fakturor, alternativt undersöka om det går att digitalisera och referera till underlaget på annat sätt (till exempel genom att lägga det tillgängligt via en länk, om kunden accepterar det).
Tyvärr finns i dagsläget inget sätt att helt kringgå filstorleksbegränsningen i systemet.
Hoppas detta hjälper!
... Visa mer
2025-07-08
08:27
Hej @Hans B
Ser att du har ställt samma fråga i två trådar. Jag har svarat på din fråga här XML fil i internationellt format
Glad sommar 🌻
... Visa mer
2025-07-08
08:21
Hej @Rasmus22
Välkommen som ny forummedlem.
Jag förstår att semesterhanteringen för deltidsanställda ibland kan kännas lite klurig.
I Lön hanteras semesteruttag alltid i bruttodagar (det vill säga enligt kalenderdagar, inte justerat efter arbetstid eller tjänstgöringsgrad), till skillnad från det äldre programmet Visma Lön 600 där det finns stöd för nettosemester.
Det innebär att även för deltidsanställda – oavsett om de till exempel arbetar 80% och har vissa veckodagar lediga enligt schema – så ska du lägga in 5 semesterdagar för en hel veckas frånvaro, precis som du redan gör idag. Man ska alltså inte justera ned antalet uttagna semesterdagar utifrån deras schema, utan alltid utgå från brutto-semesterdagar.
Det är viktigt att inte räkna om till nettosemester manuellt, eftersom då riskerar man att semesterdaglönen/dag blir felaktig – programmet är helt enkelt inte byggt för det, och det kan leda till att både saldo och löneberäkningar blir fel.
När det gäller förändringar av tjänstgöringsgrad under året (som för anställd nr 2) finns det idag inte något automatiskt stöd för detta i Lön vad gäller semesterberäkning. Därför rekommenderar vi att du fortsätter lägga in uttagen semester enligt bruttodagar, oavsett om personen jobbat heltid eller deltid under året.
Hoppas detta klargör hur semesterhanteringen fungerar i Lön!
... Visa mer
2025-07-08
08:06
Hej @KarinH1
Tack för att du hör av dig och beskriver hur det ser ut hos er.
Eftersom Lön 600 har tydliga begränsningar när det gäller att låsa upp och hantera lönekörningar bakåt i tiden – och eftersom alla rapporteringar redan är klara – rekommenderar jag att du kontaktar vår support innan du gör några upplåsningar eller rättningar. Det finns en risk att upplåsning och ändringar av gamla körningar kan leda till oväntade konsekvenser för löne- och AGI-historiken.
Vår support kan ge individuell rådgivning kring hur du säkrast gör dessa rättningar (eller om det istället är bättre att enbart korrigera via Skatteverket utan att justera i lönesystemet, beroende på var felet ligger och vilka perioder som påverkas).
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-07-08
07:38
Hej @Marie_Karlsson
Det är viktigt att föra körjournal även under semester och när du själv bekostar bensinen, för att visa hur bilen används vid eventuell kontroll från Skatteverket.
Stäm gärna av även med Skatteverket så får du svart på vitt.
Glad sommar! 🌻
... Visa mer
2025-07-07
12:10
1Gilla
Hej @Mina1508
Tack för din fråga.
Om kunden har betalat via Boka Direkts betalningslösning och du vill ge ett kvitto/betalningsbekräftelse från Spiris, kan du göra så här:
Registrera kunden:
Lägg upp kunden i kundregistret i Spiris om du inte redan gjort det.
Välj betalningsvillkor:
Välj betalningsvillkor "Kortbetalning" för kunden (istället för faktura).
Skapa faktura:
Skapa en faktura på det belopp kunden har betalat via Boka Direkt. När du sedan väljer "Bokför och skriv ut som e-post/PDF" i Spiris, kommer det skickas eller sparas ner en betalningsbekräftelse istället för en vanlig faktura. Det kan du använda som kvitto till kunden.
Matcha inbetalningen:
När du får utbetalningen till ditt företagskonto från Boka Direkt, kan du i Spiris matcha denna mot den skapade fakturan/betalningsbekräftelsen. Välj bokföringshändelsen "Inbetalning från kort eller swish" och koppla betalningen till rätt kund.
Hantera administrativ avgift:
Eftersom Boka Direkt drar av en administrationsavgift och utbetalningen inte är på hela beloppet, kommer beloppen inte att stämma exakt. Efter matchningen kan du skapa en separat bokföringshändelse för administrationsavgiften som Boka Direkt dragit, så att allt bokförs korrekt.
På så sätt får kunden ett kvitto på sin betalning och du får bokföringen rätt i Spiris.
Hoppas detta hjälper! 😊
... Visa mer
2025-07-07
09:58
1Gilla
Hej @erikdan
Har du testat även det som finns beskrivet i hjälpavsnittet Vad ska jag göra vid meddelandet Det gick inte att ansluta till databasen? Och som sagt - du är välkommen att slå oss en signal så hjälps vi åt.
/Tinna
... Visa mer
2025-07-07
09:46
Hej @Helena Lindberg
Tack för din fråga.
Ja svaret som du har fått från mina kollegor på supporten stämmer. Om du har en timanställd med oregelbunden eller ej schemalagd arbetstid i Lön Anställd/Lön 600 måste du först använda funktionen "Ändra arbetstid" på aktuell dag för att kunna registrera exempelvis sjukfrånvaro. Om perioden redan är låst kan du dock varken ändra arbetstiden eller lägga in sjukfrånvaron på det aktuella datumet.
De alternativ som då återstår är:
Lägga in frånvaron på ett annat (fejkat) datum i innevarande period, så sjuklönen ändå kommer med i nästa lön (men datumet blir då inte korrekt). Låsa upp och backa till den gamla perioden, ändra arbetstiden på rätt dag via "Ändra arbetstid" och därefter lägga in korrekt frånvaro. Detta är dock omständligt, och inte alltid önskvärt om många lönekörningar redan är klara. Anledningen till att det fungerar så här beror på att både den anställde klarmarkerar sin tid och attestansvarig godkänner innan perioden låses. Det finns alltså flera steg där frånvaron borde kunna fångas upp, men vi vet att det ofta missas just för timanställningar med oregelbundna tider.
Som det ser ut i dagsläget är det dessa alternativ som finns.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-07-07
09:26
Hej @Christel9
Tack för att du hör av dig och delar med dig av dina synpunkter!
I samband med att vi lanserade vår nya hemsida har vi valt att skala bort och förenkla både design och funktioner, vilket innebär att sökfunktionen inte längre finns kvar. Vårt mål är att göra sidan tydligare och mer lättnavigerad, så att det ska vara enkelt att hitta det viktigaste direkt via menyer och rubriker.
Vi förstår samtidigt att många uppskattar möjligheten att söka, och vi tar till oss av din feedback. Dina synpunkter är värdefulla och vi utvärderar ständigt hur vi kan förbättra sidan ytterligare.
... Visa mer