2024-12-09
08:19
Hej @Ann-Marie1
Ja, du kan lägga in budgeten i förväg i Visma och stämma av mot den. I Visma Ekonomiöversikt finns det möjligheter att skapa budgetar och jämföra dem mot den verkliga bokföringen. Du kan enkelt följa upp hur ditt företag presterar jämfört med de uppsatta budgetmålen direkt i systemet. Detta gör att du får en översikt över avvikelser och kan vidta åtgärder vid behov. Mer info finns i hjälpavsnittet Visma Ekonomiöversikt och om du vill att vi visar i programmet så är du alltid välkommen att slå en signal till vår kunniga support.
Ha en fin dag.
/Tinna
... Visa mer
2024-12-06
12:24
Passar på att uppdatera denna tråden med att i måndags kom Arbetstidsförkortning och arbetstidskonto i Lön.
... Visa mer
2024-12-06
09:57
Ser ut som du skulle kunna åstadkomma det du önskar med Zapier? Har dock inte provat "skarpt". Ser ut som man kan ladda upp fil till Google Drive eller Microsoft OneDrive om man vill det istället? (Kräver lite pyssel men jag tror inte det är oöverstigligt för de flesta.)
... Visa mer
2024-12-05
11:51
1Gilla
Den tar jag vidare - tack @Pacsac
... Visa mer
2024-12-05
08:01
Hej @Gunilla65
Det går alldeles utmärkt. Glöm bara inte att kolla så en ev. integration är anpassad till den nya Adminversionen men det är den säkert. Jag bifogar installationsanvisningar och önskar dig en finfin dag.
/Tinna
... Visa mer
2024-12-04
12:15
Hej, Måste tyvärr meddela att "kopplat till prestandan" inte är ett speciellt användbart svar. Det är ju mer kopplat till usel prestanda när man har en funktion som ska kunna hantera flera fakturautkast, men där man måste klicka i eller ur 25 rutor innan den fungerar. Det är bara att begränsa listan till att visa 25 fakturautkast istället för dagens värde. Det är en korrigering som tar mindre än fem minuter att göra.
... Visa mer
2024-12-04
11:14
Hej @NicklasO
Jag behöver bolla denna tråden med våra specialister och skriver till dig när jag har mer info.
/Tinna
... Visa mer
2024-12-04
10:15
1Gilla
Hej @Eagle_
Om jag tänker rätt så gör du så här: Hantera den första fakturan (Faktura 1 på 2000 kr)
1. Registrera inbetalningen på 4000 kr via Kassa- och bankhändelser - Matcha. 2. Välj först att matcha mot Inbetalning från kundfaktura. Välj fakturan det gäller. 3. Nu kommer du ha ett Belopp kvar att stämma av nere till höger på 2000 kr. Klicka på Ny bokföringshändelse. Du ska nu matcha resterande belopp mot den nya fakturan, välj Inbetalning från kundfaktura och välj den nya fakturan. Det blir en delbetalning på denna.
Kunden betalar de 2000 kr som är kvar på faktura 2 1. Registrera betalningen på 2000 kr via Kassa- och bankhändelser - Matcha. 2. Välj att matcha mot Inbetalning från kundfaktura. Välj fakturan det gäller, en slutbetalning registreras på denna.
Lycka till!
/Tinna
... Visa mer
2024-12-04
07:40
Godmorgon @magtmn
Skönt att det fungerar igen och tack för att du delar infon med oss.
Ha en fin dag.
/Tinna
... Visa mer
2024-12-03
13:32
Hej!
Vi är medvetna om att vi inte har en optimal hantering gällande detta i programmet och vi har återigen lyft detta som en förbättringspunkt i Visma eEkonomi. Med det sagt har vi inte någon mer information i dagsläget om detta är något som kommer att förändras framåt i programmet.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2024-12-03
11:10
Hej @HansLindblom
Tack för din fråga!
Jag förstår din situation och det verkar som att det handlar om en inställningsfråga. Du kan prova att lösa detta genom att gå in under Inställningar - Kassa- och bankkonton.
Klicka på ditt företagskonto och välj "avbryt aktivering". Det kan vara så att någon av misstag har klickat på aktivera bankkoppling, även om ni inte använder det i er förening.
Om detta inte löser problemet är du alltid välkommen att kontakta vår kunniga support så hjälper vi dig gärna.
/Tinna
... Visa mer
2024-12-03
10:54
@Liselott Oldin
Alltså det bör nog kontrolleras med Fortnox men vid en snabb googling verkar det nästan så men dubbelkolla mig gärna så du inte blir besviken.
Om du inte vill exportera hela din bokföring utan bara vissa verifikationer kan du göra det med valet Export verifikationer. Mer info finns i hjälpavsnittet Exportera verifikationer
Väljer du istället Export SIE får du, beroende på vilken SIE-typ du väljer, med dig:
SIE 1 Innehåller endast årssaldon, dvs årets ingående och utgående saldon för samtliga konton i kontoplanen.
SIE 2 Innehåller periodsaldon, dvs all information från SIE 1 samt månadsvisa saldoförändringar för samtliga konton.
SIE 3 Innehåller objektsaldon, dvs samma uppgifter som SIE 2 men även saldon på objektnivå, t ex resultatenheter/kostnadsställen (ettåriga) och projekt (fleråriga). Har du inte angett något slutdatum för projekttiden kommer det inte med någon månadsbudget i den exporterade filen.
SIE 4 Innehåller transaktioner, dvs samtliga verifikationer för bokföringsåret. I en SIE 4-fil exporteras den slutgiltiga bokföringen. Borttagna verifikationsrader kommer inte med.
SIE 4B Är detsamma som SIE4, men här kommer även de borttagna verifikationsraderna med.
/Tinna
... Visa mer
2024-12-03
10:44
Hej @Stephanie
Nej det finns ingen färdig utskrift för det men vi har tre utskrifter som vi brukar rekommendera och samtliga går att ta ut i Excel-format så får du göra justeringar där.
Utskrifterna är:
Personalkortet Löner i en period Semesterskuldlista
Hoppas detta hjälper dig .
/Tinna
... Visa mer
2024-12-03
10:34
1Gilla
Då gör jag det med. Tack för svar 😊
... Visa mer
2024-12-03
09:26
Hej @eurosalesman
Välkommen som ny forummedlem.
För att få ett nytt lösenord går du in på vismaspcs.se - Välj Mina tjänster - Klicka på Glömt lösenord - Ange e-postadress - Välj Skicka begäran.
Får du inte det att fungera ringer du supporten så hjälper vi dig gärna.
/Tinna
... Visa mer
2024-12-02
16:27
Hej @RCS123
Jag förstår att du längtar efter den här funktionen och att den skulle underlätta ert arbete betydligt och har idag återigen ställt frågan och visat din tråd för våra produktspecialister. Nu har jag fått svar att detta är inget som finns med i planerna just nu.
Om du inte redan har gjort det får du gärna skriva några rader direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi. Du når dem inne i eEkonomi via en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
Förstår att detta inte är det svaret du önskade men det är viktigt att komma ihåg att våra utvecklare arbetar hårt med att implementera nya funktioner i programmet, men de behöver även prioritera utifrån olika faktorer och användarbehov.
Gällande workaround så är det något ni istället får hantera manuellt genom exempelvis skapa en manuell verifikation som ni sedan periodiserar.
Jag såg att du har skrivit två snarlika inlägg, så jag tar bort det andra inlägget. Vi försöker regelbundet rensa forumet för att undvika upprepningar och samla frågor och svar på ett ställe för att underlätta för alla våra forumanvändare.
Trevlig kväll!
/Tinna
... Visa mer
2024-12-02
09:51
Hej @Johan Ekman
Självklart kan du som administratör registrera tider åt dina medarbetare. Först behöver du kontrollera att du har rätt behörighet att kunna tidregistrera. Detta görs under fliken Underhåll - Medarbetare - klicka in på en medarbetare - fliken Behörighet. Här behöver du ha full behörighet på Tider och utlägg.
Du kan läsa mer i hjälpavsnittet Ställ in behörighet på medarbetare.
Efter att ha säkerställt att du har rätt behörigheter, kan du registrera tider åt en medarbetare under fliken "Tidregistrering". Välj där vilken medarbetare du ska registrera tider för.
Ha en fin dag.
/Tinna
... Visa mer
2024-12-02
09:42
Hej @Tibor B
Som svar på din fråga så är det faktiskt så det ska fungera. Funktionen "läsa" innebär att användare som har denna behörighet skall kunna läsa allas resursplaneringar, inte bara sina egna. Detta gäller inkluderande användare på andra kontor.
Vi förstår att detta kan skapa viss oro angående känslighet och konfidentialitet. Vanligtvis innehåller resursplaneringar inte känslig information, men om detta ändå är ett bekymmer, uppmuntrar vi er att skicka in förslag på produktförbättringar via vår officiella kanal för produktfeedbac enligt bilden nedan.
Om det finns specifika orsaker till varför detta skapar problem för er organisation, är våra utvecklare intresserade av att höra era synpunkter för att förstå er situation bättre och överväga möjliga ändringar framöver.
Ha en fortsatt fin dag.
/Tinna
... Visa mer
2024-12-02
09:23
Hej @Nybörjare
Du är på helt rätt spår. Vid åtgärda differens väljer du delbetalning så blir det rätt. Vi har ett hjälpavsnitt som du kan kika i Hur registrerar jag en delbetalning av en kundfaktura?
Bra jobbat och lycka till!
/Tinna
... Visa mer