Om
Arbetat med ekonomi i över 30 år och är utbildad redovisningsekonom från Påhlmans i Stockholm, vilket var skoj och intensivt. Har arbetat i olika brancher och i flera olika ekonomisystem. Är datatekniker i botten och har en rätt bra känsla för hur både datorer och programvaror har för begränsningar och vad de klarar av.
2025-05-21
16:36
Hejsan! Summan som belastar konto 1790 ska inte momssmittas i och med att det är ett tillfälligt konto. 1790 är helt utan momskod. Mvh Lena PS: vill du, kan du lägga upp ett konto 1799 på egen hand. DS
... Visa mer
2025-05-21
10:24
1Gilla
Tusen tack för svaret. //Jens
... Visa mer
2025-05-20
17:28
Hejsan! Ni kanske gör så här redan, men ändå... När inte programvarorna klarar alla moment, måste man lösa problemet på annat sätt. Ett sätt är att peka utlandsfaktureringen mot 2970 direkt, så intäkten hamnar mot ett skuldkonto. Efter det, bokar man om det hela den månad som intäkten ska kicka in. Gör man detta ihop med den periodiska sammanställningen (om det är inom EU) gör man dessa två grejor i ett och samma moment. Till hjälp tar man Excel. Med lite finulighet, kan man säkert hitta ett sätt att halvaoutomatiskt få till ombokningarna. Men, som sagt, ni kanske redan har hittat ett sätt som motsvarar detta och att volymen är så stor att detta inte är ett hållbart sätt att arbeta på. Jag hoppas Visma löser det här problemet snart. Jag har precis postat önskemål om lite annat precis, som ligger som önskemål på kund- och leverantörsregistren. Jag håller tummarna att alla våra önskemål kan införlivas. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-20
16:33
Har du provat denna inställning, när du går in på kontoplanen (Bokföring -> Rapporter -> Kontoplan -> Skapa Rapport):
... Visa mer
2025-05-20
15:43
Hej Tack för återkopplingen men moms får oavsett inte dras av om det inte framgår på underlaget. Du bokför det på valfritt konto som passar inköpet men helt utan moms. Jag rekommenderar att du kontaktar företaget och frågar om varför det inte finns någon moms specificerad. /Joachim
... Visa mer
2025-05-16
13:35
Hej Jag är övertygad om att om inventarierna fortfarande finns kvar i bolaget men är helt avskrivna så anses det fortfarande som en tillgång. De tär därför som man manuellt måste ta upp dem i bokslutet. Som jag skrev i ett tidigare svar så måste de vara sålda/Borttagna ur anläggningsregistret också. /Joachim
... Visa mer
2025-05-15
16:56
Om momssumman ligger på 2650, kan du mata in den på 1650 i och med att det är pengar ni ska ha tillbaka (fordran). Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-15
14:43
2 Gillar
Frågan är, när byrån tänkt göra bokslutet ? Du behöver kanske fråga efter den SIE som de idag har för det räkenskapsår de gör bokslut för och att de sedan kompletterar med det som tillkom. Du kan annars få vänta alldeles för länge. Som du skriver, reskontrorna borde de kunna skicka redan idag. Kanske bjuda in dem till ett videomöte där ni kan prata om ärendet...??? Lycka till!
... Visa mer
2025-05-14
09:47
Hej Då momsen inte är en moms som dras av, den blir plus minus noll genom att det är två momskonton som används i debet och kreditutan och beräknas på det totala beloppet man betalt så blir konteringen på detta sätt. Eventuella momsbelopp på underlaget tar du inte hänsyn till eftersom det inte skall dras av.
/Joachim
... Visa mer
2025-05-12
11:03
3 Gillar
Det blir inte mer kostnader än dessa 209 kr som det ligger på nu. Jag skrev "koppla Årsbokslut och Årsredovisning mot uppdraget Bokslut" 😅❤️ Det som kostar extra är signering via Visma Sign men det är frivilligt. Bokslutet, årsredovisning och Ink2 är inkluderat i dessa 209 kr.
... Visa mer
2025-05-11
18:27
Ingen kommer hänga dig om du använder 5212. Vad kan hända? Klagar någon är det bara att boka om. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-08
09:58
2 Gillar
Haha, du har såklart helt rätt. Slaget på fingrarna kändes... 😅 @LW -60 För info: En anmälan till språkpolisen har upprättats!
... Visa mer
2025-05-08
08:16
Hej @Ellge_
Håller med @LW -60 om att en omstart kan göra stor skillnad men prova även alltid att rensa cache eller att du loggar in i en annan webbläsare. Genom att tömma webbläsarens cacheminne tvingar du webbläsaren att hämta den senaste versionen av de webbsidor du besöker. Det är de generella lösningarna som hjälper i de allra flesta fall. Testa även gärna att fråga AI-assistenten som kan hjälpa med diverse olika frågor.
... Visa mer
2025-05-07
20:17
2 Gillar
Hej igen! Jag förstår att det kan kännas bökigt, men bokföring är så här. Man måste alltid här och där hjälpa till för att få ut det man vill. Vi kan inte kräva att programmen ska vara till 100% felfria. De kan inte göra som vi tänker. Jag har alltid - som ett litet exempel - sidoordnade Exceldokument där jag redogör för vad som döljer sig bakom alla balanskonton. Med gör, att jag direkt ser om något är missat. Tänk så här, att det är det här som är riktig bokföring, att hitta nyckeln, att lösa problemet! Det här gör också i förlängningen, att du får en förståelse för bokföring och redovisning på ett djupare sätt. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-05
16:17
Hej!
Det beror på, dras dessa avgifter separat från företagets bankkonto eller avräknas det från pengarna som utbetalas från det företag som säljer fakturorna? Annat?
/Pamela
... Visa mer
2025-05-05
15:00
Hej!
Om ni handlar mellan avbetalningarna behöver du inkludera även det ni handlat i konteringen. Låt säga att skulden i maj var 99 000kr före avbetalning och att ni betalat av 4 500kr och i samma månad handlat för 1 500kr, då blir konteringen så här:
1930 4 500kr Kredit (avbetalning)
1110 1 200kr Debet (nytt köp ex moms)
2641 300kr Debet (moms på nytt köp)
2350 3 000kr Debet (avbetalning 4 500kr - nytt köp 1 500kr)
Restskuld på 2350 = 96 000kr
I juni, om skulden var 96 000kr före avbetalning och ni har betalat av 5 000kr samt handlat för 3 000kr, då blir konteringen så här:
1930 5 000kr Kredit (avbetalning)
1110 2 400kr Debet (nytt köp ex moms)
2641 600kr Debet (moms på nytt köp)
2350 2 000kr Debet (avbetalning 5 000kr - nytt köp 3 000kr)
Restskuld på 2350 = 94 000kr
Om det görs ett nytt köp under månaden som är högre än avbetalningen så kommer 2350 krediteras = skulden ökar.
Vänligen
Pamela
... Visa mer
2025-05-02
10:03
Hej @LW -60
Tack för dina synpunkter och funderingar kring processen. Vi förstår ditt behov av att hantera bokföringskonteringar på ett sätt som passar dina rutiner och vi tar med oss ditt önskemål om ett alternativt flöde. Jag har delat ditt inlägg med våra produktspecialister för att säkerställa att dina tankar når rätt personer.
Som det ser ut nu, krediteras bokföringsunderlaget för lönekörningen och debiteras vid arbetsgivardeklarationen där kontot 1630 krediteras. Detta sker automatiskt och är tyvärr inte något som kan stängas av i nuläget, men vi tar absolut med oss idén som ett framtida förbättringsförslag.
Omföringen sker vid det datum du själv väljer vid skapandet av arbetsgivardeklarationen, oftast den 12:e i månaden. Detta speglar den dag pengarna dras från Skattekontot, och det är ingen bokföringsmässig omföring i bakgrunden som du frågar om.
Flödet inkluderar bokföringsunderlaget för lönekörningen, bokföringen för arbetsgivardeklarationen som också ger information om vad som ska betalas in, och överföringen från 19xx till Skattekontot. Matchningen med arbetsgivardeklarationen på Skattekontot resulterar i att ingen ny verifikation skapas.
Vi förstår att dessa automatiseringar kan upplevas som komplicerade för de som har etablerade rutiner och kunskap inom området. Vi strävar efter att göra livet enklare för alla användare och om du har några andra önskemål eller tankar tar vi tacksamt emot dessa via Feedback och Förslag som du hittar långt ner i vänsterkolumnen inne i ditt program.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-05-01
17:37
1Gilla
Äntligen...tack för hjälpen Lena. Nu tror jag att jag har gjort rätt. //Christina
... Visa mer
2025-05-01
16:11
1Gilla
Om du har uppgivit ditt momsregistreringsnummer hos dem, debiteras inte momsen (VAT) på fakturan. Är det så att du fått en faktura med VAT på, kan du begära en ny utan VAT. Är det så att du inte villl begära en ny faktura utan VAT, bokför du fakturans totalbelopp (inkl VAT) som en kostnad och lägger på momskonteringen efter det. Lycka till, Lena
... Visa mer