2022-12-30
10:52
Hej!
Vi har rapporterat det här som ett fel i programmet och återkopplar när det finns en lösning på plats.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2022-12-21
11:59
1Gilla
Hej @Fd medlem,
Jag ber om ursäkt över att det har skett ett missförstånd här i tråden. I samband med att vi har gjort en del ändringar och fått en ny Skicka-dialog när det gäller order så har även detta förändrats. Numera blir det precis som du skriver enbart ordererkännande som skrivs ut om du klickar på symbolen för Skicka. För att kunna skriva ut följesedlar behöver du välja pilen som pekar nedåt och antingen Aktuell följesedel eller Följesedlar. Jag tar det vidare från mitt håll som ett önskemål men du gärna lägga det som förbättringsförslag via Startsidan om du önskar ha tillbaka samma hantering som tidigare.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2022-12-19
08:50
Hej!
I version 2022.3 av Visma Administration är det här problemet löst. Du hittar versionen via Ladda ner/uppdatera på vår hemsida eller via Hjälp - Uppdatera programversion via programmet. Läs mer om våra övriga nyheter i versionsnyheterna.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2022-12-02
11:07
Hej @Angela!
Vi ser gärna att du tar kontakt med supporten så kan vi kika tillsammans och se vad det är du tycker blir tokigt.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2022-11-24
16:42
Hej @Fd medlem!
I dagsläget har vi inte planerat att införa XML-formatet för DNB i Administration 2000 eller Lön 600 utan stödjer det enbart för storbankerna Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank. Sker några förändringar så uppdaterar vi såklart i tråden.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2022-11-15
15:54
Hej @EkonomiFett!
Den här typen av frågor besvarar vi inte i forumet men jag länkar till vårt hjälpavsnitt om konteringsmallar där det finns mer information om hur du skapar detta i programmet. Annars kanske det är någon av våra andra användare som har något bra tips till dig och skriver en kommentar i tråden 🙂
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2022-11-14
16:18
Hej!
I Visma Administration går det inte att lösa så att listan av artiklar minskas ner om du lägger upp artiklarna via kolumnen Leverantörens artikelnummer som finns på fliken 1. Beställning.
Vi rekommenderar att man arbetar via fliken 3. Artiklar när du skapar upp en beställning för att få hjälp med de artiklarna som programmet rekommenderar att man beställer utifrån vad man har lagt in som beställningspunkt. I den listan kommer inte artiklar med som är markerade som utgående, inaktiva eller som @Fd medlem har tipsat om, har t ex -1 i beställningspunkt. Däremot finns det ingen kolumn för leverantörens artikelnummer i den vyn. Väljer du här att fylla i så många artiklar du vill beställa kommer det automatiskt läggas upp en artikelrad på fliken 1. Beställning. Läs gärna mer i vårt hjälpavsnitt Skapa beställning med beställningspunkt för att se om det arbetssättet kan passa dig bra.
Om du ändå önskar arbeta med att lägga upp artiklarna via leverantörens artikelnummer rekommenderar jag dig att lämna ett förbättringsförslag via programmets startsida som min kollega Tinna skrivit innan.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2022-11-08
15:54
Hej,
När vi har tagit fram stödet för XML hanteringen i programmet har vi gjort det tillsammans med bankerna utifrån hur dom önskar ha det. När det gäller frågor som uppkommer från integrationspartners och hur det fungerar i administration så har de en egen mejladress som de kan använda för att kontakta supporten!
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2022-10-24
13:49
1Gilla
Förhoppningsvis har du inte missat att du kan skicka fakturor till privatpersoner så att de smidigt landar i Kivra. Här får du mer information om vad som faktiskt sker när du skickar en faktura till din kund via Kivra.
I Administration är det inte mycket inställningar du behöver göra, mer än att du behöver fylla i kontaktuppgifter samt godkänna Kivras avtal när du skickar första fakturan med utskriftsvalet Kivra. Du kan också aktivera det från företagsinställningarna under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mina tjänster - Digitala fakturor och dokument och på fliken Till privatpersoner.
Om du vill göra en kontroll över vilka av dina kunder som vill ta emot sina fakturor via deras Kivrabrevlåda kan du använda kommandot Sök mottagare e-dokument. Då görs en kontroll på alla dina kunders personnummer eller e-postadress som finns i kundregistret. För att en mottagare ska kunna hittas på e-postadressen krävs det att din kund har verifierat sin e-post hos Kivra.
I listan som visas kan du välja om utskriftsvalet ska ändras till Kivra på alla kunder eller endast de du väljer att markera.
Du skapar fakturan precis som vanligt och när du har skickat iväg fakturan till Kivra får mottagaren ett mejl om att de har en ny faktura från dig. Om fakturan inte är hanterad innan förfallodatumet har passerat får din kund ytterligare ett mejl med automatik.
Hur ser det ut i Kivra för din kund?
När kunden loggar in och går in på startsidan så ser de att det finns ohanterade dokument från ditt företag. Som standard visas ditt företagsnamn men vill du istället att det är din företagslogga som visas går det utmärkt. Hör av dig till Kivra så hjälper dem dig.
När din kund väljer ditt företag i sin lista får de en överblick över sina fakturor från dig med information om t ex fakturanummer, saldo och förfallodatum.
När din kund går in på en specifik faktura i listan kan de se betalinformation. Informationen som visas här är beroende på vad du har valt ska visas i dina företagsinställningar. Läs mer i Digitala fakturor och dokument, fliken Till privatpersoner, företagsinställningar.
Vill du att kunden ska kunna betala fakturan med swish? Självklart är det möjligt och för att komma igång kontaktar du Kivra för mer information.
... Visa mer
Etiketter:
2022-10-24
13:09
Hej!
Det är inget som fungerar i programmet och är i dagsläget inte planerat att förändra. Däremot går det att lösa via att ändra din signatur i ditt mejlprogram precis som andra användare har skrivit tidigare här i tråden.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2022-10-21
16:24
1Gilla
Hej!
Vi tar med oss det för framtida förbättringar av programmet.
/Jenny
... Visa mer
2022-10-10
16:51
Hej!
Företagstermometern visar hur stor skuld det är samt hur mycket som är betalt av den skulden men inte när den betalades. Skulden visas per förfallodatum då det är då man borde betala det. Har du gjort en delbetalning så kommer leverantörsskulden att sättas som betald för delbeloppet och beloppet betalda fakturor blir på förfallodatumet oberoende på betaldatum. Så på sätt och vis hanterar vi delbetalningar men vi tar inte hänsyn till att man har valt ett annat betaldatum. Jag tar med mig dina synpunkter vidare men som jag skrivit tidigare är det inte i dagsläget aktuellt att göra några förändringar i hanteringen av företagstermometern.
/Jenny
... Visa mer
2022-10-04
08:27
Hej @Balticpeter !
Jag förstår att det är en förbättring som hade hjälpt dig i ditt arbete. Att ändra om så att företagstermometern går på betaldatumet istället kräver att vi behöver förändra hur den är uppbyggd och det är inte något som vi har kunnat prioritera framför andra funktioner och förbättringar. Sker det någon förändring framåt uppdaterar vi självklart tråden.
Ha en fin dag!
/Jenny
... Visa mer
2022-09-13
15:47
Hej,
@Thomas10 - Du har fått återkoppling på ditt ärende men jag uppdaterar även tråden om någon annan användare vill veta!
Vi har rapporterat det här som ett fel i programmet. I dagsläget kan jag inte svara på när en lösning är på plats men det finns ett par alternativ för att komma runt problemet: - Du skriver färdigt hela namnet och sedan plockar den avvikande leveransadress som kommer upp. - Du skriver inte in någonting utan väljer bland hela listan över avvikande leveransadresser.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2022-09-06
15:58
Hej @Fd medlem,
Programmet har tidigare varit uppbyggt på det sättet så att du bara har kunnat få ut en utskrift för varje typ av faktura och det är något som hänger kvar i den här utskriften, Skickade fakturor. Det kan hända att det är något som ses över framåt men det är inget jag vill lova här och nu. Du får gärna lägga det som ett förbättringsförslag via Startsidan i programmet och knappen Förbättringsförslag.
Du kanske redan vet om det men jag vill ändå passa på att tipsa om att det finns program att använda för att sammanslå pdf:er som kanske kan vara till en hjälp. Då kan du få en och samma pdf-fil även om det inte är direkt från Visma Administration som det sker.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2022-08-26
10:10
@Susanne7 - Nej vi har inte någon koppling mot Visma Autopay i Visma Administration. När det gäller XML-formatet så kan uppställningen på filen se olika ut beroende på vilken bank du har. Tänker mig att Den Norske Bank borde kunna svara på vilken av storbankerna som de följer i sin uppställning så du kan använda XML-formatet på dina utbetalningar 🙂
/Jenny
... Visa mer
2022-08-25
11:00
Hej @Susanne7!
Visma Administratör har i dagsläget stöd för storbankerna, Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank. De mindre bankerna brukar följa någon av dessa bankernas filformat så jag rekommenderar att du tar kontakt med din bank och kollar vilken dom följer. Sen kan du ändra till den banken i företagsinställningarna.
Om det är så att de inte följer någon av dessa banker rekommenderar jag att du lägger in ett önskemål via Startsidan i programmet och knappen Förbättringsförslag.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2022-06-22
11:51
Hej igen,
Tack för att du förtydligar hur ni arbetar på just ditt företag, jag tar med mig det till teamet för att se vad vi kan göra för ytterligare förbättringar framåt.
Ha en fortsatt fin dag!
/Jenny
... Visa mer
2022-06-22
10:39
Hej @Fd medlem!
Precis som du skriver så har man tidigare behövt ta bort sitt bankgiro i företagsinställningarna om man inte velat skriva om sina avtal hos Danske Bank (för att kunna använda bankgiro som frånkonto istället för bankkontonumret). Men det här är nu ändrat i version 2022.1.
De ändringar som har gjorts för att förbättra betalfilerna till bland annat Danske Bank är:
- Att vi numera först och främst kollar om det finns något IBAN-nummer inlagt. Har du det i företagsinställningarna så är de det som skickas med i betalfilen till banken även för svenska betalningar. Saknas IBAN nummer så är det därefter bankgirot som används. Tidigare kollade vi först och främst på bankgirot.
- Samdebitering, vi skickar med den relevanta informationen i filen som behövs. Sedan är det banken som bestämmer vilka betalningar som går som samdebitering eller ej utifrån deras regler.
Har du andra önskemål på förbättringar i programmet rekommenderar jag att du går in på Förbättringsförslag på Startsidan och fyller i formuläret.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2022-06-21
10:36
Hej @Fd medlem!
Det finns ingen inställning som gör att EU-kunder får en bock i rutan för One Stop Shop med automatik utan det görs på respektive kund i kundregistret. Det du kan göra är att använda kommandot Massuppdatera om du vill bocka i rutan för flera kunder samtidigt. En kund som är markerad som EU kund ska inte ha OSS då EU kund är företag och ska inte vara med i redovisningen för OSS.
Har du önskemål för hur vi kan göra funktionen ännu bättre är du mer än välkommen att dela dina tankar via knappen Förbättringsförslag som du hittar på Startsidan i programmet.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer