2021-07-05
09:20
Hej Robert!
Skönt att det löste sig! Det är lätt att missa. 🙂
Ha en fin sommar!
/Moa
... Visa mer
2021-05-27
11:30
Hej igen @Fd medlem
Jag förstår. När det gäller rättningar så långt bakåt i tiden brukar jag inte vilja redogöra exakt hur långt man ska gå för att rätta detta, jag kan tycka den biten är bra att kontrollera med din redovisningskonsult. Däremot så tycker absolut du är inne på rätt spår, enligt bokföringsnämnden så ska en rättning göras i den period då felet upptäcks. Om till exempel en affärshändelse har inträffat under 2019, bokförts löpande under 2019 och 2020 men företaget sedan i maj 2021 upptäcker att affärshändelserna blev felaktigt bokförda, så ska rättelsen ske i den löpande bokföringen i maj 2021. Sen är då frågan om du bara behöver flytta över den kvarvarande skulden från konto 2893 till konto 2390 eller om du dessutom ska rätta dem andra händelserna när det gäller återbetalningarna och bokföringen av själva lånet från början. Detta är jag inte helt hundra på måste jag erkänna och rekommenderar en kontakt med din redovisningskonsult för säkerhetsskull.
Ska du bara flytta över den kvarvarande skulden så ska konto 2893 debiteras med saldot och konto 2390 krediteras tänker jag.
Ha en fortsatt fin torsdag!
/My
... Visa mer
2021-04-23
12:14
Hej!
Det går att gå förbi den varningen (den dyker upp då du antagligen använder konton som vi rekommenderar att man bokför via Kassa- och bankhändelser men det går som sagt fint att gå förbi den).
Du kan läsa mer här om hur du rättar till ett fel i Vanliga fel och lösningar.
Ha en fin helg!
/Moa
... Visa mer
2021-03-25
11:03
Hej Tjompa71!
Jag förstår hur du menar. Det finns ingen sådan inställning att göra i löne-programmet utan det beror helt på hur filen är uppställd. Därför rekommenderar jag att du vänder dig till leverantören av tidfilen. Det är de som eventuellt kan göra någon skillnad i filen.
Mvh
Moa
... Visa mer
2021-02-26
14:12
Hej!
Nu har vi även lönearter för Vård av barn och Föräldraledighet så du slipper lägga textrader för den sortens frånvaro. Du kan läsa mer om vilka lönearter som är nya i eEkonomi Lönebesked här.
/Malin
... Visa mer
2021-01-25
22:31
1Gilla
Tack My! Jag ringde för säkerhets skull SKV och de bekräftade att faktura skall vara utan moms. Undantagsregeln gäller inte för mig. Mvh P.
... Visa mer
2021-01-25
13:11
1Gilla
Tack för svaret, Jag gick in på kassa och bankhändelser och gjorde det, det var enkelt😊. Mvh //Vinh
... Visa mer
2021-01-21
09:31
1Gilla
Hej!
Precis som Pacsac nämner så går det att skriva ut en verifikationslista under Bokföring - Rapporter.
Du kan läsa mer här kring vilka dokument du behöver spara digitalt vs. på papper: Digital bokföring vs. papper - spara tid och slipp onödiga utskrifter.
Ha det fint!
Mvh
Moa
... Visa mer
2021-01-20
10:35
Hej Johanna27!
Jag tycker det låter som att du är helt rätt ute. 🙂
5480 eller 5410 låter klockrent. Alternativt går det också fint att använda 5400 som är ett gruppkonto - beror lite på hur specifikt du vill göra det. Samtliga tre konton är i samma kontoklass och hamnar således på samma plats i resultaträkningen.
Mvh
Moa
... Visa mer
2021-01-20
10:22
Vad härligt att höra!
Mvh
Moa
... Visa mer
2021-01-19
10:14
Hej!
I vår artikel Digital bokföring vs. papper - spara tid och slipp onödiga utskrifter går att läsa mer om detta.
Följande går att läsa som jag tänker svarar på dina frågor:
"Om du får ett dokument i pappersform, som en leverantörsfaktura eller kvitton, och scannar in dem så måste du ändå spara pappersoriginalet i tre år. Det fjärde året kan du ta bort pappersoriginalet och fortsätt att spara bokföringen endast digitalt i ytterligare fyra år. (Totalt sju år)".
"Det behövs alltså inte papperskopior på alla verifikationer, i ordningsföljd i en pärm, bara för säkerhets skull. Det viktiga är ha koll på vad som är originalhandlingen och i vilken form företaget väljer att presentera sin bokföring".
Kika gärna på artikeln för att få helhetsbilden!
/Moa
... Visa mer
2021-01-18
10:01
Hej!
Nej - i dagsläget går det inte att läsa in någon återrapporteringsfil från Skatteverket vad det gäller godkända rut eller rot-ansökningar. Utan när betalningen kommer in från Skatteverket så matchas den mot kvarvarande delen på rut-fakturan som är skapad i programmet - vilket visas i slutet på denna film: Fakturera och ansök om rot- och rut i Visma eEkonomi. Detta fungerar likadant - oavsett bankkoppling eller inte.
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-12-25
20:15
Jag undrar vad man får ta upp/dra av när man har hyrbil. Jag hyr in en bil i företaget och betalar årshyra. Bokför halva momsen Bokför bensin. Får jag även ta upp besiktning, skatt, försäkring, parkering, vägtullar och dra momsen? Använder även min privata i företaget, men för den bokför jag milersättning och tar alltså ej upp bensin, skatt etc. Får jag ta upp parkering för den?
... Visa mer
2020-11-02
09:19
Hej @Fd medlem
Ett försäljningskonto håller till i kontoklass 3. Låt säga att du skapar konto 3001 - Försäljning iZettle, du skapar kontot under Inställningar - Kontoplan - Nytt konto och sedan ändrar du försäljningskonto kopplat till iZettle under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter. När din försäljning sedan importeras via din iZettle-koppling bokförs försäljningen i kredit på konto 3001 automatiskt och du kan boka om detta till dina konton för försäljning av varor och tjänster om du vill separera det.
Bokföringsexempel:
Dagsförsäljning Du säljer för 1000 kr och dagsförsäljningen importeras till Visma eEkonomi, det dras 25% moms. Verifikationen som importeras ser då ut såhär.
Konto
Debet
Kredit
1580 - Fordringar för kontokort och kuponger
1000
3001 - Försäljning iZettle
800
2611 - Utgående moms vid försäljning, 25%
200
Ombokning från konto 3001. Eftersom din försäljning bestod av både varor och tjänster gör du en ombokning till konton specificerade för just denna typ. Exklusive moms så bestod 300 kr av försäljning för tjänster och resterande 500 kr bestod av varor. Du gör du ombokningen med en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer.
Konto
Debet
Kredit
3001 - Försäljning iZettle
800
3041 - Försäljning tjänst 25% sv
300
3051 - Försäljning varor 25% sv
500
Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂 /My
... Visa mer
2020-08-06
08:44
Hej, jag har en fråga om hyra. Hyresgästen som ska hyra ett rum i Sverige är skriven i Norge och hyresavin ska gå till vårdnadshavare som också bor och är skriven i Norge. Vilket konto bokför jag hyresintäkten på? Jag har även en hyresgäst som bor och är skriven i Belgien och jag har samma fråga där.
... Visa mer
2020-07-23
10:50
1Gilla
Vore superbra om man kunde få upp alternativet att spara ner som en Excelfil direkt (helst också att Excel öppnar upp filen i samma veva man sparar ner den). Mvh Lena
... Visa mer
2020-07-02
11:41
Hej @Lenasekonomi
Vi har en utskrift som passar ditt önskemål. Utskriften heter ackumulatorlista och den finner du under Utskrifter och Spårning- Utskrifter.
När du valt ackumulatorlista så kan du bocka i annan period och välja den period du önskar. Tryck på knappen urval så öppnas en ny ruta där du direkt väljer knappen "Välj flera".
Scrolla i listan och välj Bruttolön,skattegrundande och tryck ok. Nu kan du välja knappen förhandsgranska så kommer du få ut samtliga anställda och deras bruttolöner.
Om du har mer frågor eller vill ha hjälp att komplettera ackumulatorlistan så får du gärna kontakta vår support på 0470-706200.
Vänligen
Jesper
... Visa mer
2020-04-11
22:18
Tack så mycket för svar! Glad påsk!
... Visa mer
2020-04-08
14:13
Hej, Jag har börjar göra reklam med Google Ads. Fakturorna stämmer aldrig med beloppen som dras från bankkontot. Jag frågade dem om det och fick svaret nedan. Undrar dock hur ni rekommenderar att man bokför det. Svar från Google: Mycket riktigt är den senaste fakturan på 183:35 SEK. Den här automatiska dragningen på 215:82 SEK, är för att Google debiterar dig för annonseringskostnaderna 30 dagar efter den senaste automatiska debiteringen, eller när ditt konto når ett förbestämt belopp, betalningsgränsen, beroende på vad som inträffar först. Så om vi håller oss till de senaste två månaderna, hade du 209.09 SEK i kredit att använda för annonseringen. Sedan fick du klickkostnader i februari för 392.44 SEK. Det blir alltså klickkostnaden minus din kredit (209.09) = 183:35 SEK som du är skyldig Google. När du nu gick in i Mars månad, startade du alltså med 183:35 SEK (skyldig Google), och så kom detta datum på 30 dagarsperioden då Google gör en automatisk dragning för annonseringskostnaderna. Som sagt, alltid ett datum, eller att man når sitt betalningsgränsen/spendingstak. Beroende på vad som inträffar först. (...slut) Denna månad drogs 545,36 kr och fakturans belopp var på 526,19 kr. Tacksam för tips! /Olle
... Visa mer
2020-04-01
14:49
Va härligt att det löste sig. 🙂
Detsamma till dig!
/My
... Visa mer