2017-12-19
14:45
1Gilla
Det funkade :)). Nu kan jag släppa kronan. Tack för hjälpen.
... Visa mer
2017-12-19
22:38
1Gilla
Ja det var lösningen, tack för all hjälp!
... Visa mer
2018-04-23
07:41
Hej! Hur skrivbordet ska bokföras beror helt och hållet på priset, dvs om det över eller under ett halvt prisbasbelopp. I tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU visar min kollega Anna exempel med belopp om du funderar över hur momsen ska bokföras. Nedan har jag skrivit ut vilka konton som du kan använda. Över ett halvt prisbasbelopp 2440/1930 kredit (beror på om du har fått en faktura på skrivbordet eller om du har betalat det direkt) 1221 debet 2614 kredit 2645 kredit Under ett halvt prisbasbelopp 2440/1930 kredit (beror på om du har fått en faktura på skrivbordet eller om du har betalat det direkt) 5410 debet 2614 kredit 2645 kredit Oavsett om det är ett halvt prisbasbelopp eller inte så behöver du efter att du bokfört fakturan eller inköpet gå in och ändra momskod på inköpet. Eftersom du har gjort ett inköp från ett annat EU-land så måste inte bara momsen, utan även inköpet tas med på momsrapporten. Gå in på verifikationen under Bokföring - Verifikationer, öppna verifikationen och lägg till momskod 20 på kontot för själva inköpet, dvs 1221 eller 5410.
... Visa mer
2018-05-09
09:31
Hej Christina! Ja det stämmer - det för att det ska följa med korrekt in på momsredovisningen. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-12-04
09:50
Hej! Om du redan bokfört verifikationen och det blev fel momskod så kan du gå rätta till detta genom att gå till Bokföring - Verifikationer. Klicka på verifikationen och välj Åtgärder - Korrigera momskod. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-12-01
13:46
Hej! Fakturan är giltig hos Skatteverket. Du måste bocka i Husfaktura uppe till höger för att du ska få fram rutorna som du ska fylla i för att fakturan ska vara korrekt. Vill du komplettera med ytterligare information så kan du göra det med hjälp av en textrad genom att klicka på knappen Ny textrad. Trevlig helg! Moa
... Visa mer
2018-01-17
13:19
1Gilla
Hej! Det stämmer att det är den momsen du ska redovisa. - det ser korrekt ut! Det handlar egentligen inte om att betala moms för 5 månader utan att du redovisar moms för de försäljningar som har bokförts under kvartal 4 (oktober-december). Eftersom du redovisar enligt kontantmetoden bokförs dina försäljningar när du får betalt för dem eller när du har ett bokslut, vilket i detta fallet förvirrar lite 🙂 /Anna
... Visa mer
2017-12-01
13:59
Hej! Gå till Bokföring - Verifikationer. Klicka på verifikationen och välj Öppna. Kan du byta konto här? I sådana fall gör du det och sparar. Om inte så går du tillbaka till verifikationen och väljer Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Bocka i Korrigera på konto 4010. Då spegelvänds detta konto, som Mikael nämner, i den nya korrigeringsverifikationen. Lägg till 3010 istället. Bokför! Trevlig helg! Moa
... Visa mer
2017-12-04
09:57
Hej! Jag tänker att ni kan använda funktionen som beskrivs här, dock är det smidigast om man arbetar med bildunderlaget. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2018-01-03
09:30
Om du loggar in med den e-postadressen som du är registrerad med på forumet så ska du enbart ha tillgång till den som heter Time. Men jag tycker det ser ut som att du försöker logga in i appen eEkonomi. Moa
... Visa mer
2018-04-04
08:34
Hej igen Elsie, Jag tror inte riktigt jag förstår hur du menar. Vilket datum är fakturorna på? Vilket datum fick du in betalningen? Har du skapat fakturan i ditt program eller är det helt tomt? I så fall, hur ser fakturan ut (datum, obetald, betald etc)? Du behöver inte, som både jag och Theodor har nämnt tidigare, skapa fakturan om betalningen redan har skett. Då kan du istället gå in under Kassa- och bankhändelser för att i en och samma händelse registrera både betalningen och de andra konton som ska användas. Om du först vill skapa fakturan och sedan registrera betalningen går det också bra att göra. Tänk då på att välja rätt datum på samtliga händelser. Återkoppla gärna i tråden lite mer hur du menar så kan vi kika vidare på det! /Fanny
... Visa mer
2018-07-12
19:57
Hej har bytt inloggning (Stefan L533) har ej sett ditt svar eller frågor... 1. Ja 2. Ja , SEB delar upp beloppen i LBS(skatteinbet), LBE (BG) och LBP (plusgiro) på kontoutdraget och då funkar inte återrapporteringsfilen utan måste justera filen...men oftast hamnar PG i LBE beloppet på och då blir det stopp , se nedan. 3. Vet inte då jag inte är firmatecknare men det kan jag inte tänka mig då det bara är en fil som jag skapar med eget löpnr och dem ser jag på bankens sida som en fil. om jag blandar plusgiro och BG i en fil och sedan försöker läsa in återrapporteringsfilen så tar det stopp "får ingen träff" då går jag in i filen tar bort plusgiro betalningen samt justerar slutsumman i filen samt går in i kass/bank och skapar en ny händelse med samma slutsumma och läser in filen på nytt så hittar levreskontran de öppna posterna. PG beloppet hitta då oftas också eftersom den är ensam kvar. E-hälsningar Stefan
... Visa mer
2017-11-14
10:47
Hej Ewa! Om kreditfakturan är fel så kan du ångra den. Klicka på fakturan och välj Åtgärder - Ångra faktura. Då skapas en debetfaktura och dessa kvittas automatiskt mot varandra. Om du glömt lösenordet så kan du klicka på Glömt lösenord på www.vismaspcs.se - Mina tjänster. Om du inte glömt kan du logga in på Mina tjänster och klicka på uppe till höger och välja Min användarprofil. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-11-02
09:59
Hej Paul! Du kan korrigera verifikationen om du önskar byta konto. Detta gör du under Bokföring - Verifikationer. Klicka på verifikationen och välj Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Bocka i 3051 under Korrigera. Detta lägger sig spegelvänt under Ny korrigeringsverifikation och du kan där ange konto 3041 istället. Dock är det viktiga att kontot är inställt med korrekt momskod, som Mikael är inne på ovan. Som standard har 3051 och 3041 samma momskod (05). Så stämmer detta i ditt program kan du se förbi detta, om det inte är så att du önskar ha det samlat på ett och samma konto för att få en bra överblick i ex. transaktionanalysen. Då gör du enligt min beskrivning ovan. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-10-25
08:16
2 Gillar
Tack så mycket för hjälpen! De har bokfört manuellt direkt mot den summa som fattats på kundfakturorna i och med ROT. Jag följer ditt förslag så ska det väl ordna upp sig. Ha en fortsatt bra dag! /Helena
... Visa mer
2017-10-24
08:55
Hej! I dagsläget kan du inte koppla ett lönebesked mot ett specifik kostnadsställe vilket jag förstår hade varit en smidig funktion. Tar det vidare som ett förslag! Dock kan du i efterhand koppla en verifikation till ett kostnadsställe. När du bokfört lönebeskedet, gå in under Bokföring - Verifikationer och öppna verifikationen. Här kan du under kolumnen Grupp lägga till önskat kostnadsställe. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-10-06
08:38
Hej MikaelJ! Jag är inte helt hundra med på hur du menar. Kommer fakturorna över från ert externa affärssystem in i eEkonomi och landar på 1510? Skapas det upp fakturor för dessa som hamnar under Försäljning - Kundfakturor? Eller hamnar dessa enbart i bokföringen på 1510? Vad exakt är det du önskar göra med saldot på 1510? Om du önskar registrera fakturorna som betalda konterar du enligt följande: 1510 K 1930 D Finns fakturorna under Försäljning - Kundfakturor så kan du istället klicka på en faktura och välja Åtgärder - Inbetalning för att registrera detta. Återkom om det är något annat du önskar, så kikar vi vidare! Trevlig helg! Moa
... Visa mer
2017-10-06
05:05
1Gilla
Claes! Mycket bra idé att lägga upp det hela på ett tillfälligt konto och stämma av i efterhand. Har man rutinen att göra avstämningarna vid varje månadsskifte fungerar det klockrent. Jag gjorde på det här viset själv på ett annat arbete och det var det enda sättet att få bokföringen helt korrekt. Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2017-10-05
08:42
Hej! Det finns i dagsläget ingen funktion för att skapa en självfaktura i eEkonomi. Eftersom du har eEkonomi tänker jag att du registrerar det som en vanlig försäljning under Bokföring - Verifikationer; 1930/1510 D 26xx K 3xxx K Ha det fint! Moa
... Visa mer
2018-05-07
07:30
Hej Susan! Vad jag kan se så är du administratör på ditt konto vilket betyder att du kan logga in och administrera de användare som finns upplagda. Det gör du genom att logga in på www.vismaspcs.se - Mina tjänster. Sedan klickar du på ditt företagsnamn uppe till höger och väljer Användare. Då kommer du se en lista över de användare som finns. Om du vill ta bort en användare så klickar du på önskad användare och väljer sedan Ta bort användare nere till höger. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-10-06
08:32
Hej Cilla! På vår hemsidan kan du läsa mer om Visma Ekonomiöversikt som LW nämner.
Trevlig helg på er! Moa
... Visa mer
2018-04-03
08:49
Hej Mattias, Om jag i eEkonomi under Bokföring - Årsavstämning kollar på fliken Kostnader och intäkter så står det där att om man har intäkter som är bokförda på detta året men som avser kommande år och som överstiger 5000kr så kan man boka om beloppet till konto 2990 - Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter. I ditt fall så skulle det bli en bokning: 3992 Debet 2990 Kredit Vidare på sidan står det att man ska vända denna verifikation på nästkommande år. Skapa en ny manuell verifikation och ange datumet till första dagen nästkommande år. Använd samma konton i verifikationen du precis skapade, men flytta beloppen mellan debet och kredit. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-01-25
16:21
1Gilla
om man nu har en kostnad som ska periodiseras och kostnaden avser t ex som ovan perioden Fakturadatum 170929 Förfallodatum 171029 Avser period 171101-181031 Då är det mest korrekt att ha startdatum i nov 2017 och 12 mån. Dvs kostnaden fördelas på nov 2017 tom okt 2018 då hamnar kostnaderna på en månad som de "förbrukas" i verksamheten och månadsrapporter och bokföringen stämmer bättre med verkligheten. att börja på betaldatum sep 2017 ger fel resultat som jag ser det då fördelas kostnaden på sep 2017 tom aug 2018 och det blir 2 månader för mycket kostnader under 2017.
... Visa mer
2017-10-05
11:06
Hej! Om du bara vill flytta det från projektet så kan du göra som du beskriver i ditt inlägg. Det går då enbart plus minus noll i bokföringen, men du bokar bort det från projektet. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-10-05
11:20
Hej Kitty! Jag har sökt men hittar inte särskilt mycket information om just detta. Hittar den här sidan som beskriver hur man bokför köp av lager. Kanske har någon annan på forumet bra input och kan komma till undsättning? 🙂 Annars rekommenderar jag att du kontaktar en redovisningskonsult, då dessa ärenden kan vara ganska komplexa. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-09-26
14:45
Hej Arash! Det borde inte vara några problem tycker jag. Förstår jag rätt om du skapar en bankhändelse, försöker matcha den och väljer Egen kontering - och att det är här det tar stopp? När du väljer konto i listan, har du bockat i Visa alla aktiva poster samt Visa även inaktiva poster? Testa gärna detta och återkom om det fortfarande inte fungerar. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-09-28
07:50
Hej! Jag tänker det, eftersom det är konsultfirman som fakturerar kunden och då fakturerar enligt EU-regler. Och att du sedan får betalning från konsultfirman, som bör ses som en svensk försäljning. Men jag ska säga att jag är osäker och kluven, och därför rekommenderar jag att du slår Skatteverket en pling för att säkerställa. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-09-29
04:29
2 Gillar
Tack för ditt svar. Har läst mig till på annat håll hur jag ska bokföra själva försäljningen av just en förvaltningsfastighet. Det var inte speciellt knepigt trots allt. För dem som vill få en bra förklaring http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/forvaltningsfastigheter.aspx
... Visa mer
2019-05-14
11:17
Påminnelseavgift och dröjsmålsränta är två skilda saker. Notera att påminnelseavgiften är en bestämd summa medans dröjsmålsräntan kan variera från olika företag beroende på deras avtal med kunden.
... Visa mer
2017-09-26
07:06
Hej Jenny! Jag förstår hur du menar. När du ångrat en avskrivning skickas du tillbaka till Bokföring - Inventarier, har man många inventarier är det på så sätt omständligt att leta sig tillbaka till inventariet man precis arbetade med. Jag tar det vidare som ett önskemål. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-09-14
09:52
1Gilla
Tack!
... Visa mer
2017-09-13
12:40
Hej! När man börjar arbeta med eEkonomi så anger man vilket 19xx-konto som ska vara ens företagskonto. Man kan sedan fylla på med fler 19xx-konton om man har flera olika företagskonton. Du kan lägga till 1940 under Inställningar - Kassa och bankkonton om du vill, detta kan du sedan använda under Kassa och bankhändelser. Men eftersom du har bankkoppling skulle ovan ställa till det lite, då man först måste stänga av kopplingen på 1930, sedan aktivera den på 1940 - det tar cirka 3 bankdagar att stänga av samt ytterligare 3 bankdagar att aktivera. Detta skulle alltså medföra att händelser som sker under dessa dagar inte kommer in i eEkonomi. Istället rekommenderar jag att du fortsätter köra på 1930. Men att du gör en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation och flyttar saldot från 1940 till 1930; 1940 K 1930 D Sedan bör saldot på 1930 stämma med saldot som finns på banken! Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-09-14
07:17
Hej! Då kan du åter skapa en manuell verifikation, använd samma konton men tvärtom. 2899 D 5800 K Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-09-13
12:00
Hej! Har du lagt in fakturan under Inköp - Leverantörsfakturor? Ligger den som obetald? I sådana fall kan du skapa en kreditfakturan på 330kr. Det gör du via Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura. Bocka i kreditfaktura samt ange samma datum som urspungsfakturan (om du inte fått en faktiskt kreditfaktura där det står ett annat datum). När du gjort detta kan du registrera mellanskillnaden som betalt på debetfakturan via Kassa och bankhändelser. Sedan har du i reskontran under Inköp - Leverantörsfakturor två fakturor, en debet och en kredit på samma belopp. Dessa kvittar du mot varandra genom att klicka på kreditfakturan och väljer Åtgärder - Kvitta. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-08-02
07:02
Hej! Hur har du registrerat betalningarna - via manuella verifikationer och bokat 1930 D och 1510 K? Om du bokför enligt faktureringsmetoden kan du testa att skapa en faktura under Försäljning - Kundfakturor som avser en av dessa manuellt bokförda inbetalningarna. Gå sedan till Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter - bocka i Använd manuell betalning av fakturor. Gå sedan till Bokföring - Verifikationer, klicka på en inbetalning och välj Öppna. Kika om du på raden för 1510 har en kolumn som heter Faktura. Om du har det, har du möjlighet att plocka upp fakturan det gäller här? Funkar det så kör på det! Men detta gäller alltså enbart om du bokför enligt faktureringsmetoden. Om ovan inte fungerar gör du istället enligt följande: Börja med att korrigera dessa betalningsverifikationer. Gå till Bokföring - Verifikationer. Klicka på verifikationen och välj Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Under Korrigera bockar du i alla konton och Bokför. Korrigeringsverifikationen ska bokföras på samma datum som ursprungsverifikation. Detta medför att ursprungsverifikationen och korrigeringsverifikationen går plus minus noll. I nästa steg kan du skapa fakturorna under Försäljning - Kundfakturor. När detta är gjort registrerar du inbetalning på en faktura genom att klicka på den och välja Åtgärder - Inbetalning. Kika på den här för att se hur flödet i programmet fungerar. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-07-31
11:47
Hej!
Programmet brukar hålla koll på detta själv, och bokar upp eventuell valutakursvinst- eller förlust.
Gå till Kassa och bankhändelser, klicka på händelsen och välj Ångra matchning så kan du göra om det från början. Se till att Utlandsbetalning är ibockat och att totalbeloppet i USD (beloppet som står på fakturan) är ifyllt i rutan för Utländskt belopp. Om inte totalbeloppet på fakturan anges misstänker jag att det blir en delbetalning, vilket kanske har skett i ditt fall. I vår skrivna hjälp kan du läsa mer om hur du hanterar utländsk faktura och dess betalning.
Återkom om det inte fungerar!
Ha det fint!
Moa
... Visa mer
2017-07-27
08:18
Hej! Om ni inte säljer några lotter räcker det med att ni enbart skapar ett kostnadskonto, som Mikael nämner, för inköp av presentkort och lottring. Du kan skapa ett nytt konto under Inställningar - Kontoplan - Nytt konto. 1930 K Kostnadskonto D Momskonto D Ha det fint! Moa
... Visa mer
2018-10-18
13:41
Hej! Nu går det att lägga till Swish som ett betalsätt i Visma Webshop. Läs mer om funktionen här "Nyhet i Webshop och Webshop+ 18 oktober" 🙂 Ha en härlig dag! /Jenny
... Visa mer
2017-07-26
13:29
Hej Amrit! Det är svårt att säga på rak arm utan att se hur det ser ut i ditt program. I samband med att du göra ett semesterårsavslut får du ett par utskrifter som innehåller information om hur programmet räknat fram antal semesterdagar som den anställde kommer få. Om du går in i personalregistret, under Personal - Anställda, klickar fram den anställde det gäller och går till fliken Semester. Står det här 25 dagar totalt, alltså inkl. obetalda är det korrekt. Står det dock 25 betalda dagar kan du ändra detta manuellt och ange hur många dagar som ska vara betalda respektive obetalda. Den anställde ska alltid har total 25 semesterdagar att ta ut, då detta är vad semesterrätten säger. Återkom om du har funderingar. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-07-26
11:14
2 Gillar
Hej! Tack så mycket för tydligt svar. Det känns logiskt att göra som du skriver och att det bör vara en tjänst. Också rätt att kostnaden för kunden inte ger rätt till skattereduktion. Jag kommer troligen bokföra på konto 3590 (övriga fakturerade kostnader). Då kan jag separera intäkterna för min timdebitering från såna här övriga arbetsintäkter. Önskar en bra dag! Med vänlig hälsning Anna
... Visa mer
2017-06-22
07:41
Hej! Jag anser inte att mitt förslag är ett önskemål, det är ett tips om hur man kan göra utan att ändra i systemet. Jag ser inget som omöjliggör den arbetsgången.
... Visa mer
2019-01-16
21:13
1Gilla
Hej Moa, du har förstått rätt. Jag var i kontakt med er support via chat, men de kunde inte lösa problemet åt mig. Ett ärende är nu skapat hos er och jag har skickat in några skärmdumpar så skall de kolla på vad som har gått fel och, antar jag, lösa det åt mig. mvh
... Visa mer
2017-05-31
11:48
Hej! Ja det går fint. Om du har angett organisationsnummer för din kund i kundregistret, kontrollerar programmet automatiskt om kunden kan ta emot e-fakturor när du skapar en faktura. Kan kunden det får du Bokför och skicka e-faktura som ett alternativ när du skapar en kundfaktura. Du kan också kontrollera direkt i kundregistret, öppna kunden under Försäljning - Kunder och du har en knapp som heter Kontrollera nere till höger. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-31
09:25
1Gilla
Hej! AnnaPanna och Laila har helt rätt. Semesterlagen säger nämnligen så, betalda dagar ska alltid tas ut först. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-31
12:58
Om man vill vara säker på Skatteverkets inställning så måste man begära ett förhandsutlåtande. Hos Skatteverket så står man inte för det man sagt, utan ett sådant besked. Problemet är att det tar tid och kostar runt 5000kr.
... Visa mer
2017-05-30
08:43
Hej! Vad jag kan se har du Lön 300. Gå in under Lönearbete - Lönekörningar. Markera lönekörningen och klicka på Radera uppe i menyraden. Lönekörningen måste ha status Pågående för att det ska gå att radera den. Har den inte det måste du först låsa upp lönekörningen. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2018-11-19
05:35
Vill du göra det enkelt, startar du Word och skapar en mall som du skriver ut och använder som förtryckt papper som AccountantfromHell_singland föreslår. Så gjorde jag själv vid något tillfälle. Lycka till! //L
... Visa mer
2017-05-30
11:40
Hej! Jag tänker att du kan bokföra det som en fordran hos leverantör - 1684. Eller så skapar du ett konto under Inställningar - Kontoplan för specifikt pengar innestående hos iZettle. Om det är vanligt förekommande kan det vara en god idé. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-24
12:16
Hej! När ni sålt riskkapital kan ni bokföra detta mot ett konto för ex. aktiekapital. Konto 2081 passar fint. Detta bokför ni då enligt 1930 D och 2081 K. När ni sedan betalar tillbaka riskkapital till de som investerat bokföra ni tvärtom, alltså enligt 1930 K och 2081 K. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-20
18:28
1Gilla
Hej JIYAS ....Det jag gör när det gäller taxi är följande: Om vi säger att total summan är 14800 och av det går 3922 som centralavgift 3043 (Försäljning av tjänst 6%) k 14800 (3043:13971,2 2631:828,8 kr) 6991 (Övriga externa kostnader, avdragsgill) D 3922 (6991:3137,6 2641:784,4) 1930/1910 (Företagskonto/Kassa) D 11766
... Visa mer
2017-05-10
09:18
Hej! 1. Tillståndsavgifter debiteras konto 6950 Tillsynsavgifter myndigheter. 2. Se ovan. 3. Se ovan. 4. Personbilskostnader debiteras konto 5610 eller ett underkonto till 5610 beroende på vilken slags utgift det gäller. 5. Utgifter för ditt Visma-program debiteras konto 5420. 6. Beroende på vilken momssats (vad jag förstått är det som standard 6% moms på taxi som avser persontransport) gäller så kan du använda dig av konto 3043 för försäljning av taxiresor. Momsen bokas på 2631. 7. Detta kan du bokföra på 6991. 8. I tråden Betald bilförmån kan du läsa mer om bilförmån. 9. I vårt inlägg för checklistan utav moms ser du hur man hanterar bokföring av moms i eEkonomi på punk 7 bland annat. 10. Se ovan. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-06-26
11:41
Hej! Ursäkta sent svar. Försäljningen bör bokföras mot kontot som tillgången finns på, då det i ditt fall har bokförts på 3054 blir det som en vanlig försäljning. Jag tänker att du måste sköta det helt via manuella verifikationer. Alltså ångra fakturan och korrigera verifikationen som du har skapat. Inventariet finns bokfört som en tillgång på 1221. Fordran ska bokföras på 1388, inte 1510. Du kan alltså följa länken jag skickade ovan, men du får byta ut 1930 mot 1388. Delbetalningar ska sedan bokföras mot 1388. Alltså 1388 K 1930 D. Återkom vid frågetecken, ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-09
09:03
Hej Lenk Media! Här ser du exakt vilka regler som gäller för låsning av bokföringen. Det står också följande angående upplåsning av bokföring; "..det får göras i undantagsfall om du har låst av misstag innan du bokfört färdigt eller gjort avstämning. Upplåsningar och vad som gjorts efter upplåsning syns i programmets behandlingshistorik, så det går alltid att se i efterhand vad som gjorts och när". Antingen låser du upp perioden och bokför händelsen eller bokför du den i perioden du befinner dig i nu. Jag skulle rekommendera att du först kontrollerar med Skatteverket, hur dom vill ha in en eventuell rättning av momsredovisningen. Vill dom att du skapar en helt ny momsredovisningen för perioden det gäller, som händelsen faktiskt skedde i? Eller räcker det att du lägger till den på nästa momsredovisning? Återkom gärna med svar om vad Skatteverket säger! 🙂 Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-08
14:32
Hej Lotta! Smidigaste rent programtekniskt tänker jag är att korrigera hela verifikationen och sedan göra en ny. Klicka på verifikationen under Bokföring - Verifikationer och välj Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Bocka i alla konton under Korrigera. Bokför. När detta är gjort har du två verifikationer som tar ut varandra, plus minus noll och du kan skapa en ny, med korrekta belopp. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-09
16:38
Momskoderna är rätt. I övrigt är jag inte helt med på vad du menar, men jag tolkar det som att programmet helt enkelt inte uppdaterar som det borde utan fortsätter att visa avvikelse fast det inte längre finns någon sådan. Hur som helst ville jag inte vänta längre på svar utan har redan bokfört alltihop trots att programmet felindikerar. Men tack för svar. Ytterligare hjälp behövs inte.
... Visa mer
2017-05-04
09:28
1Gilla
Hej! Det betyder att snabbvalen som avser semesteruttaget inte finns med på någon lönekörning. Dessa måste tas upp på en lönekörning innan du gör semesterårsavslutet. Skapa en ordinarie lönekörning med utbetalningsdatum i april för dessa två anställda. Lås lönekörningen och du kan sedan göra semsterårsavslutet. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-10-18
13:56
1Gilla
Hej allihopa! Jag kommer med härliga nyheter såhär en onsdagseftermiddag 🙂 Idag har vi släppt en ny version av Visma eEkonomi. I den nya versionen finns möjlighet att Ångra LB-fil. Det går att ångra en hel LB-fil så att du kan skicka om enstaka eller alla betalningar. Läs gärna mer om funktionen och övriga nyheter i forumtråden "Nyheter i eEkonomi 18 oktober". Ha en fin onsdag! /Lovisa
... Visa mer
2017-05-03
12:59
Hej! Gå till Bokföring - Verifikationer. Klicka på verifikationen det gäller och välj Åtgärder. Har du Korrigera momskod här? Jag tänkar att det är detta som felar. Det är bokat på rätt konton med momskod saknas vilket gör att det inte dyker upp i rätt ruta på momsredovisningen. Det du kan gör då är att lägga till rätt momskod på dessa konton. Här ser du vilka momskoder som gäller vid inköp från utlandet. Funkar inte detta så återkom gärna med en skärmdump på hur någon av verifikationerna ser ut så kikar vi vidare. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-04
08:20
Hej! Den automatiskt kvittningen som ni pratar om ovan gäller enbart för Handelsbanken och Danske bank, alltså inte SEB.* Om du nu i programmet har en debetfaktura och en kreditfaktura så registrerar du istället mellanskillnaden som du faktiskt betalt på debetfakturan, via Kassa och bankhändelser. Detta registreras som en delbetalning. När ovan är gjort går du till Inköp - Leverantörsfakturor - Obetalda leverantörsfakturor. Här har du nu en debetfaktura och en kreditfaktura på samma belopp och dessa kan du kvitta mot varandra. Detta gör du genom att klicka på kreditfakturan och väljer Kvitta. Ha det fint! /Moa
*Nu finns automatisk kvittning även för SEB! /Moderators anm.
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-12-16.
... Visa mer
2017-05-04
09:33
Hej! Bokför du det som inventarie kan det vara en god idé att lägga upp detta i programmet under Bokföring - Inventarier för att sköta avskrivningar. Här ser du hur man gör. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-04-13
10:15
Hej Jonas! Det kan absolut bero på att du har korrigerat verifikationen, vanligtvis har man inte knappen Ångra matchning då. Jag är inte med helt hundra. Du har en skattehändelse på skattekontot under Kassa och bankhändelser, som är matchad och bokförd. Denna har du sedan manuellt korrigerat, genom att gå in på Bokföring - Verifikationer. Klickat Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Då är den korrigerad och klar. Om du i detta läget klickat Ångra matchning så skapas ytterligare en korrigeringsverifikation, och det tänker jag blir fel i bokföringen. Alltså; har du en händelse via Kassa och bankhändelser som du vill korrigera och har knappen Ångra matchning, klickar du där. Matcha sedan om händelsen eller ta bort den genom krysset ute till höger. Har du en händelse som du inte har knappen Ångra matchning på går du via Bokföring - Verifikationer, klickar på Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Bockar i alla kontona under Korrigera och Bokför. Som sagt, jag är inte med dig helt hundra men slå gärna oss en signal så kan vi logga in med en kod i ditt program och kika närmre. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-04-13
10:25
Hej! Det ska inte vara några problem. OCR numret skapas av fakturanumret + ett par kontrollsiffror. Vill du inte använda dig av OCR plockar du bort detta under Inställningar - Företagsinställningar - Övriga uppgifter. Bocka ur Visa OCR på fakturautskrift och spara. Här inne kan du också lägga till standardtexter om du vill skicka med ett meddelande på fakturan. Det gör du under Dokumenttexter - Fakturatext. Detta följer då med på alla fakturor. Vill du istället ha olika meddelande till olika kunder lägger du till detta när du skapar fakturan men hjälp av funktionen som heter Ny textrad inne på en ny kundfaktura. Trevlig påsk! /Moa
... Visa mer
2017-04-12
09:59
Hej igen! Korrigera snabbval heter det om snabbvalet ligger med i en låst lönekörning. Så då har semesterdagarna inte registrerats på en lönekörning till de anställda och det är helt korrekt att du istället klickar Ta bort snabbval. Genomför sedan punkt 2 och 3. /Moa
... Visa mer
2017-04-03
08:54
Hej Alexandra! Jag ser att du arbetar i eEkonomi Bokföring. I det programmet finns inget stöd för att skapa deklarationsblanketter. Utan för att skapa deklarationen krävs att man har eEkonomi standard, men både fakturering och bokföring. Till detta kopplar man på tilläggsmodulen som heter Deklaration. Då skapar programmet automatiskt deklarationen åt dig och du får ut två filer som du laddar upp elektroniskt hos Skatteverket, som innehåller din deklaration. Annars gör du det på Skatteverket här. Återkom om du vill att vi kontaktar dig för mer information om tilläggstjänsterna! Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-03-31
09:38
Hej! Momsredovisningen låser du upp under Bokföring - Momsredovisning. Momsredovisningen låser du upp genom att klicka på den och välja Åtgärder - Ångra. Detta kan du endast göra på den senast skapade momsredovisningen. Är det en momsredovisning bakåt i tiden som strular måste du ångra det som skapats efter perioden du vill korrigera i. Ex. det är fel på januaris momsredovisning och du har skapat momsredovisning för februari. Då måste du först ångra februaris momsredovisningen innan du kan ångra januaris. Sedan kan du göra de korrigeringar som krävs och boka momsredovisningen på nytt! Trevlig helg! /Moa
... Visa mer
2019-09-23
15:13
Hej goGuru, Om du scrollar så långt ned du kan när du är under Försäljning - Kunder ska du se rutan Omvänd skattskyldighet. Kan du möjligtvis ha missat att bocka i rutan Fakturerar enligt regler för omvänd skattskyldighet under Inställningar - Företagsinställningar - fliken Faktureringsuppgifter. Återkom om du inte löser det. Ha en fin kväll! /Cecilia
... Visa mer
2017-04-05
13:47
1Gilla
Stort tack för ditt svar Moa! Jag låste upp förra året som du sa för att boka korrigeringarna på rätt år. Skönt att äntligen ha det ordnat och att ha kunnat slutföra årsbokslut och inkomstdeklaration. Bra också med informationen om låsning av bokföringen, det hade jag dålig koll på och nu har jag förhoppningsvis ställt in det rätt i programmet (kvartalsvis, då jag har fler än 50 verifikationer per år). Mvh, Anna
... Visa mer
2017-04-06
14:12
Hej Ida, Om du vill få bort de verifikationer som kommit in från iZettle får du göra så som min kollega Moa skrivit ovan, alltså boka om med manuella verifikationer - detta gör du via Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation, använd samma konton som i ursprungsverifikationen fast tvärtom. Ha en fin dag /Susan
... Visa mer
2017-03-30
09:43
Hej! I eEkonomi styrs momskontot i bakgrunden kan man säga. Det man kan styra är försäljningskontot. Det styrs av artikelkonteringen som finns på artikeln, denna ser du under Försäljning - Artiklar. Klicka på artikeln och välj Redigera. Vilket bokföringskonto artikelkonteringen styr mot ser du sedan under Inställningar - Artikelkonteringar. Klicka på artikelkonteringen och välj Redigera. Men momsen bokas som sagt i bakgrunden. Antingen får du leva med att det bokas mot 2611, det hamnar hur eller hur i rätt ruta på momsredovisningen. Både 2611 och 2613 har momskod 10. Eller får du skapa manuella verifikationer där du bokar om från 2611 till 2613, skapar antagligen en hel del merarbete dessvärre. Ett alternativ kan vara, om ni endast fakturerar uthyrningar, att ändra namn på konto 2611 så det rimmar bättre med just detta. Detta gör du under Inställningar - Kontoplan. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2018-04-11
06:37
Hej, jag tycker också att denna möjlighet borde finnas då hela poängen med att skapa ett utkast är för att kunna fastställa hur fakturan ska se ut i förväg. Ändras fälten vid vara öppning av fakturan så tappar utkastet sitt värde. Jag försöker automatisera min fakturering och det här blir ett hinder. Kan ni vänligen lägga in ett internt ärende för att se över detta och komma med ett bättre upplägg?
... Visa mer
2017-03-30
10:08
Hej Carl! Jag kikade på ditt kundnummer och ser att du har tilläggstjänsten som heter Deklaration/Årsredovisning. Du kommer åt denna i eEkonomi, gå in under Bokföring - Årsavstämning. Uppe till höger har du en knapp som heter Öppna deklaration. Klicka här för att öppna deklarationsmodulen. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-03-30
08:34
Hej! Har du bokfört betalningen mot fakturan under Kassa och bankhändelser? Gå då in under Kassa och bankhändelser. Klicka på betalningen och välj Ångra matchning. Då skapas en korrigeringsverifikation och fakturan lägger sig åter som obetald. Vill du ändra belopp på bankhändelsen väljer du Ändra bankhändelse. Spara och matcha på nytt. Om även fakturan är fel och du vill kreditera denna går du in under Försäljning - Kundfakturor - Obetalda kundfakturor. Klicka på fakturan och välj Åtgärder - Ångra faktura. Då skapas en kreditfaktura och debetfakturan kvittas mot denna. Då är du tillbaks på ruta ett och kan skapa en ny faktura och registrera betalning mot denna. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-03-28
14:30
Hej! Om du vill makulera en kassabokspost i Enskild Firma går du till Kassabok - Visa översikt. Markera kassaboksposten du vill makulera och välj Kommando uppe till vänster. Välj Makulera kassabokspost. Ha en fin dag! /Moa
... Visa mer
2017-03-28
06:27
Hej! Lönebidrag ska redovisas som en rörelseintäkt och konteras ofta på konto 3988 Erhållna bidrag och ersättningar för personal. Får du in pengarna på företagskontot så är det vanligtvis 1930 som gäller. Detta bokför du under Kassa och bankhändelser. Klicka på Ny bankhändelse. Lägg till det inbetalda beloppet. Klicka sedan på Matcha. På bokföringshändelse väljer du Övrig insättning och i nästa steg, på inkomsttyp, väljer du Egen kontering. Här kan du kontera mot konto 3988. Bokför! /Moa
... Visa mer
2019-03-06
13:10
Hej Carolin, Jag har mejlat dig med lite frågor för att felsöka vidare i ditt ärende. Återkoppla gärna på mejlet så kikar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2017-03-01
10:31
1Gilla
Hej! Håller med Pacsac, ändra momskoden på konto 5990 just på den verifikationen. Du kan göra det direkt på verifikationen om du skapar en manuell verifikation för inköpet under Bokföring - Verifikationer. Skapar du en faktura under Inköp - Leverantörsfaktura går du i efterhand in under Bokföring - Verifikationer och klickar på verifikationen det gäller och väljer Åtgärder - Korrigera momskod. /Moa
... Visa mer
2017-03-01
10:52
1Gilla
Hej! Lägger du in verifikationer i efterhand, på datum som ligger i en period då momsredovisningen redan är skapad kommer dessa verifikationer tas med i nästa momsredovisning du skapar. Programmet känner av att verifikationerna inte följt med i någon momsredovisning. Dessa kommer hamna som Verifikationer att kontrollera med Avvikande datum. Detta är alltså helt korrekt. Du bör kontrollera med Skatteverket om det är okej att det dyker upp på nästa momsredovisningen eller om du bör rätta tidigare momsrapporter. /Moa
... Visa mer
2017-02-27
15:27
Hej!
Du kan bokföra resterande insättningar samt de utgifter ni har under helgen under
Kassa och bankhändelser. Här lägger du in bankhändelserna som avser insättningarna. Antingen lägger du in varje händelse manuellt genom knappen Ny bankhändelse. Men du kan också välja alternativet
Klistra in kontoutdrag. I vår skrivna hjälp kan du se bankerna du kan har en aktiv bankkoppling till och hur detta fungerar.
När du lagt in händelserna ska de bokföras! Det gör du genom att klicka på knappen Matcha på respektive bankhändelse. Du får du upp ett par alternativ att matcha mot. Har ni skapat och skickar fakturor till deltagarna kan du använda alternativet Inbetalning från kundfaktura. Har ni inte fakturerat kunderna väljer du istället Övrig insättning. I nästa steg ska du välja inkomsttyp och här väljer du Egen kontering. Då får du själv välja vilket konto du vill bokföra mot. Jag antar att försäljningen är momsfri och rekommenderar att du skapar ett eget konto i 3xxx-klassen som du döper till ex. Träningsläger. Detta gör du under Inställningar - Kontoplan - Nytt konto.
Du gör som sagt likadant för utgifterna, lägger till dom under Kassa och bankhändelser.
Utbetalningarna kan du bokföra genom att klicka på Matcha. Eftersom ni betalar med kort rekommenderar jag att du väljer bokföringshändelse Inköp mot kvitto. Hittar du ingen inköpstyp som matchar väljer du Egen kontering och väljer själv vilket konto du vill boka mot. Kolla under Inställningar - Kontoplan om du hittar passande kostnadskonton, dessa finns i kontoklass 4xxx-8xxx. Hittar du inget som passar kan du skapa ett eget via Nytt konto.
Ha det fint!
/Moa
... Visa mer
2017-02-22
14:55
2 Gillar
Tack Moa, Jag gjorde som du sa och ringde skatteverket. Det generella i den här frågan var att om utbildningen innebar en utökning av verksamheten så är kostnaden inte avdragsgill. Till exempel om du har en frisersalong och ska utbilda dig till att jobba med naglar. Om du däremot går en kompetenshöjande utbildning som frisör så är alla kostnader avdragsgilla rakt av. I mitt fall var han jag pratade med tveksam, trots att han även gick och rådfrågade sina kollegor. Hans rekommendation var att jag inte bokför kostnaderna utan lämnar det som ett öppet yrkande om avdrag vid deklarationen istället så blir det upp till min handläggare att bedöma. Viktigt i fallet för mig var att jag beskriver min verksamhet före och efter utbildningen. Min huvudsyssla i dag är att jag behandlar muskler och leder, och exakt det tänker jag fortsätta med, vilket han ansåg öppnade för en möjlighet att det skulle kunna gå igenom. Det som gjorde honom tveksam till det var att jag faktiskt får ut en legitimation på yrkestiteln Fysioterapeut. Så jag får helt enkelt yrka om avdrag och se vad som händer. mvh Fredrik
... Visa mer
2017-02-22
13:11
Hej Katten!
Du kan också skriva ut kontoplanen direkt från programmet. Det gör du under Bokföring - Utskrifter.
Du kan registrera alla in- och utbetalningar som sker från ditt företagskonto via Kassa och bankhändelser i programmet, istället för att göra en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer. Under
Kassa och bankhändelser lägger du till betalningen. I filmen Registrera in- och utbetalningar i Visma eEkonomi ser du hur man använder Kassa och bankhändelser.
I artikeln Bokföring – Allt du (någonsin) behöver veta om att bokföra på vår hemsida hittar du en jättebra bokföringsguide att kika i medans du bokför!
Ha det fint!
/Moa
... Visa mer
2017-02-22
09:13
Hej! Om både debetfakturan och kreditfakturan låg på 20161231 så är det inga problem. Är 20161231 en låst period i ditt program? Är den det bör du vid kvittningen fått ett meddelande som säger; Fakturans datum ligger i en låst period. Dagens datum förslås som verifikationsdatum. Det enda som händer är egentligen att kvittningsverifikationen hamnar på ett datum i 2017. Var det själv kvittningsverifikationen som hamnade på 2016 som du korrigerade? Det som händer med en faktura när man kvittar den är att den lägger sig med status Betald under Alla leverantörsfakturor, så är det det du menar så kommer du fortfarande se fakturorna där under. Dessa två utlandsinbetalningar, har du bokfört dom manuellt eller hur har du gjort med dom? Om det finns matchande kundfakturor under Försäljning - Kundfakturor bör du bokföra inbetalningarna mot dessa via Kassa och bankhändelser. Är fakturan skapad i en annan valuta än SEK kan du under Kassa och bankhändelser bocka i Utlandsbetalning just för att programmet då sköter bokföringen av eventuell valutavinst/förlust. /Moa
... Visa mer
2017-02-07
12:08
Hej! Har du avslutat året i eEkonomi och gått genom årsavstämningen som du hittar under Bokföring - Årsavstämning? Om du inte gjort det, rekommenderar jag att du börjar där för att säkerställa att det som ska göras inför deklarationen är gjort. Om du gjort det så börja med att kika så det inte är någon öresavrundning som ställer till det. Årsredovisningen ska alltid ska vara i hela tal och därför avrundas beloppen på balansräkningen. Det kan då uppstå en öresavrundning mellan tillgångs- och skuldsidan. Under Årsredovisning – Allmänna uppgifter finns en del för avrundningsdifferens. Här väljer du var du vill att programmet ska göra avrundningen. Det ligger standardval som man vanligtvis avrundar på, har du gjort någon ändring här? Har du inte gjort det rekommenderar jag att du börjar med att låsa upp deklarationen under fliken Inlämning. Avmarkera rutan Lås deklaration. Gå sedan till fliken Bokföringsvärden och klicka på Hämta bokföringsvärden. På så vi säkerställer vi att de faktiskt värdena från eEkonomi finns att jobba med när du gör deklarationen och årsredovisningen. Skapa om deklarationen och skapa sedan årsredovisningen. Får du samma felmeddelande? Återkom om det inte löser sig så kikar vi vidare! /Moa
... Visa mer
2017-01-26
08:25
Hej! Här hittar du mer information om vilka regler som gäller och kan se när du bör låsa dina bokföring. /Moa
... Visa mer
2017-01-25
15:45
Tack för svar. Blir till att börja pula med pdf-filen då.
... Visa mer
2017-04-03
14:36
Hej! Jag kikade i den här tråden och där följande; "I ditt fall verkar det som om du även anskaffar domäner, som sedan används i ditt arbete mot kunden. I så fall är det en kostnad som du själv vidarefakturerar och då tycker jag att du skall använda konto 4610, Inköp från underentreprenörer" Alltså låter 4610 som en passande konto att bokföra på! Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-08
13:56
Hej! Om du går till Inställningar - Artikeletiketter och klickar på etiketten det gäller, och klickar Redigera. Har du knappen Ta bort nere till vänster där? /Moa
... Visa mer
2017-01-20
09:56
1Gilla
Precis som @Moa skriver, har du dock inte matchat händelsen ännu så räcker det med att ta bort den.
... Visa mer
2017-01-18
07:36
Hej! Om jag förstår dig rätt finns fakturan upplagd under Försäljning - Kundfakturor - Obetalda kundfakturor. Och under Kassa och bankhändelser finns en omatchad delbetalning som avser just den fakturan. Programmet kikar framförallt på beloppet för att kunna matcha en faktura automatiskt. En delbetalning i detta läget matchar alltså inte totalbeloppet av fakturan. Men det är enkelt att matcha manuellt. Klicka på Matcha. På bokföringshändelse väljer du Inbetalning från kundfaktura. I listen kan du sedan välja vilken faktura betalningen avser. Bokför! Ha en bra dag! /Moa
... Visa mer
2017-01-11
15:12
2 Gillar
Hej igen, hade missat den kolumnen, nu hittade jag den och det funkade. Tack!
... Visa mer
2018-04-05
15:24
1Gilla
Hej Lovisa Räntor brukar inte ha någon moms. Så svaret på din fråga blir - inget.
... Visa mer
2017-02-07
10:56
Hej på er! Förstår att det hade varit smidigt. Jag ska ta det vidare som ett önskemål. Monova - Import använder du när du vill läsa in filer i programmet. Export använder du när du vill ta ut filer från programmet. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2016-12-30
15:58
Hej! Jag förstår problemet, att hanteringen blir osmidig. Jag ska absolut ta det vidare som ett önskemål till vår utvecklingsavdelning. Kanske hjälper det dig att skriva ut en verifikationslista när alla avskrivningar är klara istället? Då får du det i alla fall samlat på samma utskrift. Du hittar denna utskrift under Bokföring - Utskrifter - Verifikationslista. Klicka på Ny utskrift. Här kan du göra vissa urval för att bara skriva ut just verifikationerna för avskrivningarna. Hoppas det besvarade din fråga! Gott nytt år! /Moa
... Visa mer
2016-12-28
12:19
3 Gillar
Tack Moa och Tina!! Det var precis det jag var ute efter!!
... Visa mer
2016-12-30
14:59
Hej Johan! Det första jag tänker på är vilken bokföringsmetod du använder; kontantmetoden eller faktureringsmetoden? Använder du kontantmetoden bokförs det aldrig något på konto 1510. Tycker att fakturor med kortbetalning som villkor inte ska ställa till det. Men återkom med vilken bokföringsmetod du använder så kikar vi lite till på det. Gott nytt år! /Moa
... Visa mer
2016-12-29
07:52
Hej Marie! Vad jag kan se så har du hela programmet eEkonomi, med både bokföring och fakturering. I den varianten kan programmet mycket väl föreslå vad en betalning under Kassa och bankhändelser ska matchas mot. Ex. du har lagt upp en kundfaktura på 100kr och registrerar sedan en inbetalning under Kassa och bankhändelser på 100kr. I de flesta fall kommer programmet då föreslå att du ska matcha betalningen mot fakturan på samma belopp. Om det är så att programmet har föreslagit en händelse som du inte vill matcha mot kan du klicka på raden, då fälls den ut och via Åtgärder - Matcha kan du själv välja hur du vill bokföra betalningen. Hoppas det besvarade din fråga. Ha en fin dag! /Moa
... Visa mer
2016-12-21
15:14
Hej! 1. Har du tidigare bokfört handpenning på konto 2897 och ska boka bort det kan du använda samma konto. Vad har skett med handpenningen? Har den exempelvis betalats ut så bokför du en utbetalning via Kassa och bankhändelser och konterar mot 2897. 2. Är det så att du fått betalt för tillgångar så som lager av råvaror och inventarier kan du absolut använda konto 1410 och 1221. Du bokför då inbetalning på 19xx, ditt företagskonto, i debet. 1410 och 1221 konterar du i kredit. Du ska som Fredric ovan nämner även boka bort ackumulerande avskrivningar på inventarier. Vanligt är att använda konto 1229 i debet för detta, kolla vad som gäller i ditt fall. Generellt ser konteringen alltså ut så här: 19xx D 1410 K 1221 K 1229 D 3970 K Hoppas du fick svar på din fråga. Återkom om du har fler funderingar! Ha en fortsatt fin dag! /Moa
... Visa mer
- « Föregående
-
- 1
- 2
- Nästa »