Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kreditfaktura skapad med annat datum än utbetalningen

Hej,

 

Jag använder mig av Visma eEkonomi i min enskilda firma.

 

Jag gjorde en miss när jag skapade en kreditfaktura till en kund. Beloppet som skulle krediteras utbetalades den 24 maj, men jag skapade inte själva fakturan förrän dagen efter, den 25 maj. Ouppmärksam som jag var så tänkte jag inte på att ange den 24 som "kreditdatum", utan bokförde den på den 25e. När jag nu ska matcha utbetalningens bankhändelse mot kreditfakturan så går ju inte det, tack vare att bankhändelsen och kreditfakturan har olika datum.

 

En väldigt lätt miss att göra, men jag verkar inte hitta en lika enkel lösning. Någon som har någon idé och hur detta kan lösas på bästa sätt?

 

Vänliga hälsningar

Robert

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Är det inte bara en varning som du kan ignorera? 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

Det kommer inte ens upp någon varning. Jag går via kassa- och bankhändelser klickar på utbetalningen i fråga, men programmet hittar ingen kreditfaktura, sannolikt för att utbetalning och kreditfaktura har olika datum.

OK - om du går direkt från kreditnotan då, och väljer Betala där? Fungerar inte det heller? 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

 

Ursäkta ett sent svar.

 

Men nej, jag ser inget alternativ för betalning där. Jag kan endast välja att skriva ut eller skicka.

My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Jag har återskapat detta hos mig och det ska inte vara ett problem att bokföra en betalning som har ett tidigare datum än fakturans fakturadatum, inte heller på en krediterad faktura som jag även testade med. Du borde också ha alternativet för en betalning på själva fakturan under Åtgärder så här verkar det vara något annat som stoppar. Eftersom jag inte ser fakturan framför mig är det inte helt lätt att felsöka men ett exempel på detta är om du råkat lägga in fakturan som en kontantfaktura? Ligger fakturan under Försäljning - Kundfakturor - Obetalda kundfakturor
Som sagt det finns en del att kontrollera och kvarstår problemet är mitt förslag att du kontaktar oss direkt via telefon eller chatt, på så vis kan vi se över det tillsammans med dig i ditt program. 

Önskar dig en fortsatt fin dag! 🙂
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

 

Nej, fakturan ligger inte bland obetalda fakturor. Den finns under fliken "alla fakturor", och under "relaterade verifikationer" refereras dels den faktura (eller verifikation) som krediteras, och dels "förväntad utbetalning" osv. Dvs att nästa steg bör ju vara att matcha den mot respektive utbetalning på kontot. Och det är där jag misslyckas.

 

/Robert

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hoppsan, tror jag löste det. Hade inte en tanke på att jag kunde matcha kreditfakturan bland de fakturor som finns under fliken för "inbetalning av faktura", kikade bara på "betalning av kreditfaktura".

 

Över en måndag har jag gnisslat tänder över detta. Nu blev det pinsamt. Men tack för alla förslag!

Hej Robert!


Skönt att det löste sig! Det är lätt att missa. 🙂 

 

Ha en fin sommar!

/Moa