2021-06-17
11:06
Hejsan Maud! Ur bokföringsmässig aspekt så kan det finnas tillägg man behöver göra och tänka på under en omstart men det beror helt på anledning till omstarten. Men oavsett så är det är helt korrekt att denna ligger i kategorin för Visma eEkonomi eftersom det berör en omstart av programmet. När det kommer till din omstart så känns det som att du har gjort allt du behöver. Som jag tolkar det vill du göra om allt för 2020 men då ta med dig bokföring m.m från 2019 och det gör du genom en export och import av en SIE-fil. Sen kan det ju vara skönt att få behålla dina register också, så som kunder, leverantörer och artiklar exempelvis tänker jag. Jag skulle rekommendera dig att läsa vårt skrivna hjälpavsnitt Omstart av företag som beskriver exakt vad som rekommenderas att du gör innan respektive efter omstarten, jag hoppas att den kan hjälpa dig en bra bit på vägen. Känns något minsta oklart så är du självklart välkommen att återkomma! 🙂 /My
... Visa mer
2021-06-17
10:57
Hejsan!
Det går inte att registrera en ROT-faktura i Visma eEkonomi utan ett personnummer, eftersom detta är uppgifter Skatteverket kräver när filen ska läsas in. Även om inte ni sköter den biten så skapas en fil i bakgrunden automatiskt när fakturan skapas, vilket medför att ett personnummer på fakturan blir obligatoriskt.
Vad jag kan se så arbetar ni bland annat i Visma Advisor och ett hett tips är faktiskt att starta ett samarbete i eEkonomi med er kund där, alltså att ni båda arbetar i ett gemensamt eEkonomi. Det finns flera alternativ här men jag kan ge er ett exempel. Det skulle kunna vara att ni som byrå arbetar i eEkonomi och sköter kundens övriga bokföring där. I samarbetet med kunden ger ni också er kund tillgång till eEkonomi fakturering, vilket innebär att kunden har tillgång till samma eEkonomi som er men endast till faktureringsdelen. På så vis kan kunden skapa ROT-fakturor i programmet och då även sköta rapporteringen till Skatteverket. Ni som byrå slipper då dubbelarbetet med att själva behöva lägga upp fakturan och kan istället bokföra betalningarna direkt mot de fakturor er kund skapat.
Vi har som sagt flera alternativ här och skulle du vilja veta mer kan du läsa mer i vårt skrivna hjälpavsnitt Samarbeta med dina kunder via Visma Advisor eller kontakta oss direkt via telefon eller chatt för rådgivning.
Jag önskar dig en fortsatt fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-06-15
13:50
Hejsan!
Lösningen ovan som min kollega Cecilia gav är om du skapar 3 olika lönebesked för de 3 olika månadslönerna, då kommer du på de 2 sista lönebeskeden du skapar justera skatten med lönearten Extra skatt med ett plustecken framför.
Skapar du däremot 1 lönebesked som innehåller totalbeloppet för alla 3 månadslöner så kommer programmet skapa rätt skatt och arbetsgivaravgift automatiskt, så har du den möjligheten är det vad jag rekommenderar. Programmet kollar då på inställningarna för skatt och arbetsgivaravgift du har för den anställde i anställningsregistret och går efter detta när uträkningen på bruttolönen görs på lönebeskedet. Jag visar en bild nedan där den anställde i exemplet har skattetabell 35 och normal arbetsgivaravgift i anställningsregistret, jag kontrollerade den totala skatten programmet drog vilket stämde med skattetabellen från SKV.
Hoppas detta hjälper mig framåt med dina lönebesked, önskar dig en fortsatt fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-06-11
14:49
Hejsan!
Detta är tyvärr inte så lätt att svara på utan att veta varför det diffar och hur denna differens uppkom, så det är helt enkelt där du behöver börja. När du bokar bort diffen så behöver man även bokföra det mot ett intäkt respektive kostnadskonto, vilket blir knepigt att råda dig i hur om man inte riktigt vet varför det diffar mer exakt. Att göra den typen av felsökning kanske inte är helt lätt att hjälpa dig med i forumet eftersom jag inte kan se din bokföring framför mig men jag hoppas ändå kunna hjälpa dig en bit på vägen för att felsöka rent programmässigt i Visma Administration. Mitt tips är att du under Försäljning - Kundfakturor och Inköp - Leverantörsfakturor gör urval för vilka fakturor du vill se, exempelvis så hade du kunna ta ut dem som är I reskontra och dem som är Slutbetalda, dessa jämför du med en Kontoanalys för respektive konto 1510 och 2440. Du kan också välja för vilken period du vill visa och jämföra, kan ju vara bra om du vet när det stämde sist ungefär.
Hoppas detta kan hjälpa dig en bit på vägen, jag önskar dig en trevlig helg!
/My
... Visa mer
2021-06-11
09:35
Hejsan! Är lite osäker på om du menar att du ska skapa flera företagsnamn i Visma Fakturering med samma organisationsnummer, alltså företag att fakturera för i programmet eller om du vill kunna lägga in företagskunder med olika namn och samma organisationsnummer. Jag kikade på båda alternativen och det är inga problem, det går bra att registrera både företag och kunder med samma organisationsnummer. Ha en fin fredag! /My
... Visa mer
2021-06-10
14:15
1Gilla
Hej!
Jag ser att du fått hjälp som är helt korrekt rent bokföringsmässigt, men eftersom du har Visma eEkonomi Smart så behöver du hantera detta manuellt. Funktionen som Roffakab berättat om är en funktion som finns i vår variant Visma eEkonomi Pro, händer detta frekvent kan det vara värt att kika på en eventuell uppgradering till den varianten som du kan läsa mer om på vår hemsida om Visma eEkonomi. Det går också bra att kontakta vår försäljningsavdelning om du vill veta mer om de olika varianterna.
För att lösa detta manuellt i eEkonomi smart är mitt förslag att utnyttja Kassakontot eftersom det inte brukar användas på samma sätt som företagskontot längre. Så du bokför fakturan mot Kassakontot och sedan får du skapa en korrigeringsverifikation till denna betalning och bokar om beloppet till konto 2420.
Ha en fortsatt fin dag!
/My
... Visa mer
2021-06-10
09:14
Hejsan!
Om anskaffningsvärdet på en anläggningstillgång ska ändras och påverka de kommande avskrivningarna går det bra att ändra detta direkt på den anläggningstillgången som redan finns upplagd. Om jag förstår dig korrekt så har du inte gjort några avskrivningar än och då kan du bara går till Bokföring - Anläggningstillgångar - klicka på byggnaden - Redigera och ändra beloppet i fältet för Anskaffningsvärde, då kommer detta belopp räknas med när du börjar göra dina avskrivningar från januari.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-06-07
13:20
Hejsan!
Okej men då är jag med dig! 🙂
Eftersom du har ett så kallat elevföretag så kan din lärare styra över dessa företag och då även inaktivera företag när hen loggar in. Om din lärare följer följande steg så kommer du kunna inaktivera de företag du inte vill arbeta med:
1. Logga in med sin e-post och lösenord på vismaspcs.se
2. Klicka längst upp till höger på skolans namn
3. Klicka på elevföretag och där markera företagen för att sedan klicka på inaktivera.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/My
... Visa mer
2021-06-04
10:58
Hejsan!
Jag är inte helt med på hur det blir i programmet eller dina värden eftersom jag inte ser dina siffror, registreringen eller den anställdes schema framför mig. Vi kan absolut försöka svara på dina frågor men jag skulle rekommendera dig att kontakta mina kollegor via chatt eller telefon för bästa hjälp. På så sätt kan vi tillsammans kolla med dig hur det ser ut i ditt program och vad som faktiskt skett. 🙂
Jag önskar dig en fin helg!
/My
... Visa mer
2021-06-04
10:00
Hejsan!
Lite osäker på vad du menar med radera företaget. Vill du starta och börja om i eEkonomi? Alltså radera alla händelser och göra om allt från ruta 1? Eller är det avtalet du tänker att du vill säga upp?
Gäller det att starta om ditt eEkonomi kan du se hur du gör detta i vårt skrivna hjälpavsnitt Omstart av företag, där har du även en checklista på vad som kan vara bra att tänka på före och efter omstarten.
Har jag missuppfattat frågan får du gärna återkomma med lite mer information! 🙂
/My
... Visa mer
2021-06-04
09:12
Hejsan @Fd medlem
Anledningen till att denna inte syns hos dig är för att periodisering av kundfakturor är en funktion som finns i vår variant Visma eEkonomi Pro, det är helt enkelt en större variant av eEkonomi Smart som du använder idag. Precis som nämnt ovan så kan du boka om periodiseringen manuellt istället, som en manuell verifikation när fakturan bokförts men finns det ett större behöv av att periodisera kundfakturor skulle jag rekommendera en uppgradering till eEkonomi Pro.
Är du intresserad av att veta mer om de olika varianterna kan du läsa mer på vår hemsida om Visma eEkonomi, du är också varm välkommen att kontakta vår försäljningsavdelning om du vill veta mer kring funktioner och priser.
Önskar dig en fin fredag och trevlig helg! 🙂
/My
... Visa mer
2021-06-02
11:23
Hejsan!
Detta gäller den e-postadress som är registrerad på din kunds organisationsnummer hos oss och att denna behöver stämma överens med den e-postadress du har i programmet du arbetar i. Detta är inte helt enkelt att lösa via forumet tyvärr, främst för att du inte ska dela med dig av dem uppgifter vi behöver så öppet utan jag vill be dig kontakta oss via chatt eller telefon istället. Då kommer mina kollegor på supporten kunna hjälpa dig vidare så du kan få börja använda funktionen för inkasso.
Ha en fortsatt fin onsdag!
/My
... Visa mer
2021-05-31
11:23
Hej @Behruz
Jag sammanslog din fråga med denna tråden. Längre upp i tråden finns svar på hur du ska tänka kring försäljningen, det finns även svar från min kollega Lisa som hänvisar till tråden Bokföra försäljning av inventarier där du ser hur konteringen kan se ut.
Är det något som känns oklart när du läst dessa får du gärna återkomma med vad du funderar på mer exakt så tar vi en till titt på det! 🙂
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-05-31
10:49
1Gilla
Ja, där har du helt rätt faktiskt. Tack @Lovisa - Revidera i Bohuslän jag fick tänka om, det går inte att kreditera en husfaktura. Jag får rätta mig och förtydliga mitt svar, det blir egentligen bara bokföringen som korrigeras korrekt men som sagt så blir inte skattereduktionen rättad i en kreditfaktura vilket gör att beloppet till Skatteverket blir för högt i slutändan. Då är mitt nya förslag att lägga till korrekt antal timmar på fakturan från början (alltså med avdraget), sedan får du via en textrad på denna fakturan lägga till att exempelvis "Avdrag för X antal timmar gjorts på fakturan". /My
... Visa mer
2021-05-31
10:32
Hejsan Johan!
Det stämmer att du inte kan lägga minus på antal när det är en ROT-faktura, detta är en spärr i programmet eftersom det inte ska kunna bli fel med den uträknade skattereduktionen. Mitt förslag är att du gör ordinarie faktura utan avdraget och lägger till en textrad där du förklarar att "X timmar avdrag görs på separat kreditfaktura" eller likande. Sedan skapar du en kreditfaktura med just dessa timmar i avdrag, är du osäker på hur du gör kan du kika i vårt hjälpavsnitt Kreditera faktura som visar hela programhanteringen. Även på kreditfakturan du skickar kan du ju skriva en textrad om att den krediterar beloppet på ordinarie-faktura, om du vill vara extra tydlig.
Känns något oklart med hanteringen får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-28
10:27
Hejsan Thomas!
Såklart ska du få hjälp med detta!
För att du ska få så bra och korrekt hjälp från början är du varmt välkommen att kontakta mina kollegor för frågor gällande API, du når dem på api.support@vismaspcs.se. Dem kommer ta hand om dina frågor så du kommer vidare.
Ha en fortsatt fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-27
14:41
1Gilla
Hejsan!
Det går bra att välja SEK som valuta på leverantören, oavsett land du väljer. Om du går till Inköp - Leverantörer - Skapa ny eller Redigera en befintlig så kan du under Betalningsuppgifter lägga Valuta SEK, när du sedan skapar leverantörsfakturan för leverantören kommer programmet kolla på denna inställningen och skapa fakturan utefter den.
Hör av dig om något känns oklart! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-27
11:30
Hej igen @Fd medlem
Jag förstår. När det gäller rättningar så långt bakåt i tiden brukar jag inte vilja redogöra exakt hur långt man ska gå för att rätta detta, jag kan tycka den biten är bra att kontrollera med din redovisningskonsult. Däremot så tycker absolut du är inne på rätt spår, enligt bokföringsnämnden så ska en rättning göras i den period då felet upptäcks. Om till exempel en affärshändelse har inträffat under 2019, bokförts löpande under 2019 och 2020 men företaget sedan i maj 2021 upptäcker att affärshändelserna blev felaktigt bokförda, så ska rättelsen ske i den löpande bokföringen i maj 2021. Sen är då frågan om du bara behöver flytta över den kvarvarande skulden från konto 2893 till konto 2390 eller om du dessutom ska rätta dem andra händelserna när det gäller återbetalningarna och bokföringen av själva lånet från början. Detta är jag inte helt hundra på måste jag erkänna och rekommenderar en kontakt med din redovisningskonsult för säkerhetsskull.
Ska du bara flytta över den kvarvarande skulden så ska konto 2893 debiteras med saldot och konto 2390 krediteras tänker jag.
Ha en fortsatt fin torsdag!
/My
... Visa mer
2021-05-27
09:47
Hej på er!
Får be om ursäkt för ett något senare svar men var tvungen att kolla upp detta lite närmre. När det sker förändring på värdepapper, kurser och framförallt när de byter lista kräver detta manuell handpåläggning från oss för att uppdateringarna ska komma in i programmet. I dagsläget är vår rekommendation att du kontaktar supporten i de fall som du saknar värdepapper eller att befintliga inte är uppdaterade med korrekt kod.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-05-26
11:02
1Gilla
Hejsan @Fd medlem Eftersom ditt lån betalas tillbaka under en längre tid (längre än ett år) så räknas detta som ett långfristigt lån. Om det är ett långfristigt lån ska lånet bokföras på ett 23-konto, exempelvis 2390. Annars ser din kontering i debet/kredit helt korrekt ut. Ha en fin dag! 🙂 /My
... Visa mer