2025-06-09
10:28
Hej @Kan inte dra och släppa l För tillfället är det problem med att inte allt tolkas om du skapar en ny leverantörsfaktura och använder drag & drop för att få in underlaget. Detta är rapporterat vidare som ett fel och vi arbetar på en lösning.
På vår hemsida spiris.se/support/driftinformation hittar du pågående incidenter och fel och när dessa är lösta tas det bort därifrån.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-09
08:17
1Gilla
Hej
Båda punkterna du nämner är rätt. O. du inte hade använt ett boksluts/deklarationsprogram så hade du behövt bokföra skatten och resultatet manuellt. När du nu använder deklaration och årsredovisning så kommer det programet hjälpa dig med detta. Systemet skapar alltså bokföringen av årets skattekosntad och årets resultat åt dig och för över till Bokföring & fakturering när du är helt klar. Eftersom du inte är klar med årsredovisningen så är det inget lagbrott att låsa upp december 2024. Hade du varit klar och redan skickat in det så hade det varit annorlunda. 1. Lås upp december i bokföring och fakturering 2. Gör klart årsredovsningen i deklaration och årsrdovisningen 3. Lås sedan året via årsredovsning så de bokföringshändelser systemet skapar åt dig förs över till bokföringssystemet. /Joachim
... Visa mer
2025-05-22
08:25
1Gilla
Tack bästa @LW -60
Skönt att det löste sig - din uppskattning gör mig glad ☀️
... Visa mer
2025-05-19
08:10
Hej @emmakarlsson
Löneprogrammet har inte stöd för detta utan du måste kontrollera vilken/vilka resultatenheter/projekt som kontona ska ha, och lägga in det manuellt i bokföringen beträffande förändringen av semesterlöneskulden och även de sociala avgifterna för semesterlönen.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-03
19:51
Hej Som ej momsregistrerat företag så skall de betala moms. Man slipper inte momsen om man inte har ett momsregistreringsnummer så du måste fakturera dem med moms i detta fallet. /Joachim
... Visa mer
2025-03-25
23:16
Hej Gör så att du startar en helt ny tråd i forumet istället så slipper detta ligga i den skrivna hjälpen om årets resultat. I den bifoga din balansrapport för 2025 där man kan se samtliga konton som har utgående saldon så skall jag förklara med faktiskt konteringar av dina siffror. /Joachim
... Visa mer
2025-03-10
09:06
Hej @annbaa81
Min kollega Joachim har svarat dig i den andra tråden som du skrev. Klicka här så kommer du till den.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-01-20
10:55
Hej Kvitto är man alltid skyldig att erbjuda kunden och upprätta för sin bokföring. Skillnaden är att man får skapa det manuellt via sitt ekonomisystem (eEkonomi t ex) eller om man väljer att skriva det för hand i t ex ett kvittoblock. /Joachim
... Visa mer
2024-12-26
18:43
Hej Det går bra att klumpa ihop allt som sker per försäljningsdag när det gäller själva försäljningen och sedan bokföra utbetalningarna när de kommer in. Som på nedan sätt. Delade upp den totala försäljningen för en månad i två verifikationer. Exempel, Försäljning för 1000 kr: Del 1: 1511 Stripe 1000kr D 3051 Försäljning av varor 25 % SV 800kr K 2611 Utg. Moms 25% 200kr K Del 2: 1511 Stripe 1000kr K 6570 Bankkostnad 20 kr D 1930 Företagskonto 980 kr D /Joachim
... Visa mer
2024-09-26
12:49
1Gilla
Hej @Vis man
Tack för att du kontaktar oss.
Vi har en instruktion som jag tror kan vara precis vad du behöver just nu. I tipset Hantera överbetalning av fakturor i Visma eEkonomi beskriver vi exakt hur du går tillväga när du har fått för mycket betalt från en kund alternativt betalt för mycket till en leverantör.
Lycka till och ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2024-09-16
21:50
1Gilla
Kanonbra, stort tack!
... Visa mer
2024-09-09
14:05
Hej Det var så jag hade tänkt föreslå men behövde mer information om det jag frågade efter men du verkar ha fått det rätt om allt ser ut att stämma nu. /Joachim
... Visa mer
2024-09-09
09:58
Hej Eftersom det görs en justering i efterhand av redan bokförda händelser så krävs det en korrigeringsverifikation. Ett alternativ är att du manuellt justerar detta genom en manuell konering av allt du vill lägga till prohekt på. visar med ett exempel på en kostnad som är bokförs på 5410. 5410 kredit nettobeloppet utan projektkod 5410 Debet nettobeloppe med projektkod. Då kan du göra en kontering av all justeringar som du behöver lägga dit projektkod på och får enbart en enda verifikation. /Joachim
... Visa mer
2024-03-18
14:33
Hej @Jens M
Tack för att du skriver till oss.
Här får du två olika alternativ 🙂
Förstår jag det rätt att du har lämnat in din rapport för januari till Skatteverket manuellt? Om du inte har gjort det kan du lägga till lönen som missat för januari nu i mars. Du lägger då in en extra rad på lönebeskedet och skriver att det avser januari.
Vill du inte göra det får du ångra klarmarkeringen och bokföringen för februari och mars för att sedan kunna skapa lönekörningen i januari. Tänk på att ångra mars lönekörning före februari osv.
Får du inte det att fungera rekommenderar jag att du slår en signal till supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Ha en fin eftermiddag.
/Tinna
... Visa mer
2024-02-22
16:47
Hej Det bokförs i princip på samma sätt men man brukar använda ett annat konto 1580 fordringar för kontokort. istället för 1510 kundfodringar. Detta för att man inte får in pengarna på banken föränn ett par dagar efter det att försäljningen ägt rum. Försäljningen bör alltid bokföras i rätt momsperiod så därför är det bäst att bokföra upp det på dagen något säljs och inte när pengarna kommer in på banken. /Joachim
... Visa mer
2024-01-31
15:52
Hej Instämmer med militen att detta bör du kontrollera med en konsult eller revisor. Det är speciella lagar och regler som gäller för alla spelverksamheter och viktigt att det blir helt korrekt redovisat. Så ta kontakt med en konsult eller revisor för hjälp med detta /Joachim
... Visa mer
2023-12-11
13:49
Hej @Jeken85
Välkommen som ny forummedlem.
Inbetalningen kommer inte påverka försäljningskontot utan fakturor som är skapade med 3054 i artikelkonteringen kommer att bokföras mot 3054. Vill du boka om så gör du det via manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer.
Verifikationen kan du kontera enligt:
3054 Debet (totalsumman) 3210 Kredit (Samma totalsumma)
Det är helt ok att göra en ombokning av allt som blev felaktigt bokfört på 3054 i en enda manuell verifikation och glöm inte att ändra artikelkonteringen till rätt bokföringskonto inför framtiden så du slipper extrapyssel.
Ha en fin dag och varmt välkommen tillbaka till forumet framöver.
/Tinna
... Visa mer
2023-03-13
09:35
Hej!
Om det kontot är kopplat till företaget så behöver du även bokföra allting som händer på detta kontot. Det bokföringskontot man brukar välja till placeringskonton/sparkonton är 1940, så det verkar passa i ditt fall. Tänk på att 1940 då alltid skall ha samma utgående saldo som placeringskontot på banken har vid samma datum.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-09
11:48
Hej @JP____8
Gör det så vet vi att alla är överens 🙂
Ha en fin dag
//Tinna
... Visa mer
2023-02-20
21:38
1Gilla
Fick till det. Det berodde på att jag inte angivit Storbritannien i adressen!
... Visa mer
2023-02-17
14:32
Hej!
Vad gäller den delen som är bokförd mot konto 6560? Detta konto brukar man använda för vissa avgifter till föreningar/andra liknande organisationer, så det är de enda som sticker ut i ditt bokföringsförslag. Så den kan vara bra att kontrollera och att den avgiften också kanske bör ha fiktiv moms redovisad. Annars så ser det rimligt ut att välja konto 4531 för ett sådant köp.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-16
15:33
Super BRA!!!
... Visa mer
2023-02-01
16:36
Hej @AccountantfromHell_singland
Majoriteten av kontona i kontoplanen går finfint att redigera, men precis som du säger så finns det ett antal som vi har låst för redigering. Det beror på två olika anledningar:
Det ena är att kontot används i samband med fakturor (t.ex 1510 kundfordringar och 2440 leverantörsskulder) och där är det extra viktigt att kontot blir rätt för att bokföringen i sin tur också ska bli rätt. Det finns mycket logik i programmet som kopplas just till dessa konton.
Den andra anledningen (och som är fallet med kontot i ditt inlägg) är att det specifika kontot används på en artikelkontering. Vi erbjuder ett par färdiga artikelkonteringar i programmet för att du ska kunna komma igång snabbt och enkelt med faktureringen. Hade du kunnat byta momskod på kontot så hade du behövt komma ihåg att gå in på artikelkonteringen och byta ut det kontot för att momsberäkningen på fakturan skulle bli rätt.
Nu blev det en lång utläggning, men jag ville förklara logiken bakom det hela. Vi har för nu ingen avsikt att ändra detta i närtid då det inte bara är att öppna upp alla konton för redigering, utan det medför en hel del andra saker som behöver verifieras och fixas till samtidigt.
Jag hoppas detta svarade på din fråga.
Ha en fin onsdag!
/Agnes
... Visa mer
2023-01-24
14:41
Uppdaterar med lite ny information: I varianten som du har Visma Fakturering så har vi ingen funktion för att fakturera i olika valutor. Det går att komma runt det precis som ni har gjort genom att göra en malländring och lägga till annan valuta direkt i mallen. Vi har ingen annan inställning för detta utan det kommer bli SEK när du skickar dina fakturor som e-faktura. Programmet tittar nämligen på kunduppgifterna när du skickar fakturan som e-faktura. Visma Administration 500-2000 tillhör samma programserie som Visma Fakturering och har större funktionalitet. I dessa varianter finns funktionen du är ute efter. Jag skulle vilja passa på och tipsa dig om vårt andra faktureringsprogram Visma eEkonomi Fakturering. Där finns funktionen att fakturera i valutor och du gör inställningen på respektive kund. Mina duktiga kollegor på supporten hjälper även till med flytten av din programdata ifall du väljer att byta program hos oss. Har du fler funderingar är det bara att återkomma. Önskar dig en trevlig eftermiddag!
... Visa mer
2023-01-20
11:43
Hej Sir Thomas!
Det jag skulle rekommendera är att du lämnar detta till oss som ett önskemål. Det gör du direkt i Visma eEkonomi via knappen Feedback & förslag.
Jag kan tyvärr inte lova att detta är något som kommer att ändras, men alla era önskemål som lämnas i produkterna tas emot av vår utvecklingsavdelning som ser över och utvärderar dessa löpande.
Önskar dig en fin fredag och helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-10
12:01
3 Gillar
Tyvärr är det Handelsbanken som ställer till det och jag fick ordna ett annat större affärskonto för att kunna aktivera bankkopplingen.
... Visa mer
2023-01-09
11:27
Hej @Jocke - JP Ekonomiservice
Vårt mål är att Visma eEkonomi framöver ska stödja periodiseringar på fler ställen i programmet men just nu kan vi inte säga i vilken ordning funktionen kommer utvecklas eller när. Vi kommer att uppdatera här i tråden när det finns mer information som vi kan dela med oss av.
/Tinna
... Visa mer
2022-12-11
21:40
Hej, Jag har också haft detta problem. Rotorsaken ser ut som att formatet för datumet är ändrat i nya netbanken för Nordea. Detta har jag rapporterat till dem. Till exempel, formatet ser ut som 2022/12/02 när jag laddar ner filen från Nordea direkt. Men efter har ändrat formatet till 2022-12-02 fungerar det felfritt i Visma. Att spara som excel och sedan csv löser problemet igenom att ändra på formatet på datumet. I för sig skulle jag förväntar mig att Visma skulle kunna hantera både format, eller i alla fall ger ett vettigt felmeddelande.
... Visa mer
2022-12-02
19:40
Dotterbolag är utköpt från moderbolaget som ägde 100% av dotterbolaget. Men det blir komplicerat då koncernbidraget får ju inte ges ut om inte dotterbolaget är helägt eller har ett helt räkenskapsår. Visst kan förvaltaren kanske kräva in skulden från dotterbolaget men nu är bolaget sålt.
... Visa mer
2022-08-26
10:25
Hej Hans!
När du väljer att koppla bildunderlag som Inköp mot kvitto har du möjlighet att välja Annat konto och sedan Egen kontering:
Är detta den typen av funktion som du efterfrågar?
Om du har ytterligare önskemål på detta så rekommenderar jag att du lämnar detta till oss som ett önskemål. Det gör du direkt i Visma eEkonomi via knappen Feedback & förslag. Jag kan tyvärr inte lova att detta är något som kommer att implementeras, men alla önskemål som lämnas i produkterna tas emot och utvärderas av våra produktutvecklare.
Jag önskar dig en fortsatt fin fredag och trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-19
10:35
Hej igen!
Okej tack för förtydligandet. Ber om ursäkt att du fått vänta på svar men har fått kolla upp hur du bör hantera det programmässiga såväl som bokföringsmässiga på bästa sätt. Den sista verifikationen är nästan rätt, men som du säger så saknar den kontot för avskrivningar och har istället bokförts enbart mot 1220 kontot med hela bokföringsmässiga beloppet. Vad jag förstått från dig så borde den istället se ut som följande:
3061 D 310 000
3973 K 22 709
1220 K 393 995
1229 D 106 704
Jag antar i och med att du får en differens för ingående saldo samt att du pratar om 2022-06-30 och 2021-06-30 att denna försäljningen gjordes i 2021 räkenskapsåret, stämmer detta? I sådana fall så blir det lite klurigare, men inte omöjligt. Rent bokföringsmässigt så får korrigeringen ske i detta öppna året, 2022 och man får då göra en korrigeringsverifikation där du får bokföra som följande:
1220 K 106 704
1229 D 106 704
Vilket gör att du får rätt utgående saldon. Däremot så har du problemet i att det verkar som att det har redovisats i noten för inventarier att du har ett värde kvar på 1220 och 1229 vilket gör att du får dessa felmeddelanden. Här skulle jag rekommendera dig att ringa in till oss på supporten så att vi kan hjälpa dig att felsöka i ditt program och förstå om det något programrelaterat som orsakar felmeddelandena du beskriver. Om det är något som behöver rättas till med balanserna rent bokföringsmässigt så rekommenderar jag dig att kontakta en konsult för råd kring det. Detta då man egentligen inte får ändra i ingående balanser hur som helst då dessa skall motsvara utgående balanser i föregående år. Det kan krävas insyn i din bokföring för att rätta till detta därav är en konsult bäst lämpad eftersom de har möjlighet till ett helhetsperspektiv i din bokföring på ett sätt vi inte har här i forumet.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-08-18
08:25
Hej!
Tack så mycket för att du noterade det felaktiga bokföringskontot. Detta är nu ändrat så att det är rätt i bokföringsförslaget.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-08-01
11:59
1Gilla
Jag hade samma scenario fast för mitt Aktiebolag där jag också har bankkoppling. Förslaget My säger funkar lika bra här. Kassa och Bankhändelser - Matcha. Under ny bokföringshändelse så väljer man den kategori som avser inbetalning av kundfaktura - och då kan man välja en av fakturorna. Sen trycker man på ny bokföringshändelse (dvs innan man bokför det), och då kan man på samma sätt lägga till ytterligare en faktura. Så att båda fakturorna hamnar under samma inbetalning.
... Visa mer
2022-07-29
15:40
Tack för svar och hjälpen. Allt löst nu
... Visa mer
2022-07-29
08:42
Hej Simon!
Jag skickar med hjälpavsnittet Kreditera faktura som visar hur du gör.
Återkom gärna om du har några fler funderingar eller behöver hjälp med något annat.
Trevlig helg!
/TInne
... Visa mer
2022-07-25
15:33
Vill minnas att vi hade samma problem i våras och fick handknappa in siffrorna. Om jag minns rätt. Och det var med dåvarande senaste version av Safari (macOS). Kan dock inte svära på om jag provade annan webläsare.
... Visa mer
2022-07-22
21:50
1Gilla
Stort tack Tinna! Nu ändrade jag och gick bra! Trevlig helg Ion
... Visa mer
2022-07-22
12:04
Hej Fredrik!
Den skickas automatiskt ut när du klickar på Skicka som brev och går inte att ångra. Du har gjort helt rätt i att ångra själva fakturan i programmet så att du kan skapa en ny med korrekta uppgifter men du behöver även ta kontakt med din kund som den första fakturan skickats till och informera. Önskar dig en fin fredag och trevlig helg! /My
... Visa mer
2022-07-21
09:39
Hej! Då är jag med dig. Ja det stämmer. Du skapar själva kreditfakturan under Inköp - Leverantörsfakturor och för att korrigera ditt lagersaldo gör du en utleverans under Lager - Utleverans. I våra skrivna hjälpdokument Registrera en kreditfaktura från en leverantör och Gör utleverans av artiklar kan du läsa mer om hur du går till väga mer exakt i programmet.
Önskar dig en fin torsdag! /My
... Visa mer
2022-07-20
11:54
1Gilla
Hej Sandra! Om jag förstår det hela korrekt så har du använt tillvalet för deklaration/årsredovisning till Visma eEkonomi och därmed fått över bokslutsverifikationer till Visma eEkonomi automatiskt när du låste räkenskapsåret under rubriken Gör färdigt & lås i modulen. Jag tolkar det också som att du bokfört den nya avskrivningen i Visma eEkonomi efter att du låst vilket gör att du därmed behöver låsa upp räkenskapsåret igen och uppdatera dina bokföringsvärden i deklarationen och årsredovisningen. Öppna Deklaration/årsredovisnings-tillägget - gå till Gör färdigt & Lås - bocka ur knappen vid Lås räkenskapsåret och överför verifikationer till Visma eEkonomi. Nu kan du uppdatera dina bokföringsvärden och göra förändringar i deklarationen och årsredovisningen. För att uppdatera dina värden går du till Kontrollera bokföring - Hämta bokföringsvärden, då hämtas de nya värden du lagt in i Visma eEkonomi. Detta medför att den eller de bokslutsverifikationer som förts över till Visma eEkonomi korrigeras automatiskt, uppdateras med korrekta nya värden och förs över till Visma eEkonomi när du låser räkenskapsåret på nytt under Gör färdigt & Lås.
Hoppas detta kan hjälpa dig på vägen! 🙂 /My
... Visa mer
2022-07-20
10:47
1Gilla
Hej igen! Ja det stämmer. Det kommer på ett eller annat sätt behöva korrigeras via korrigeringsverifikationer. Sen kan du som sagt korrigera alla händelser tillsammans via en manuell verifikation som sammanfattar allt, du får då kontrollera alla sammanlagda saldon på respektive konto. Ett bra sätt att felsöka är genom att gå till Bokföring - Kontoanalys och se över kontona i huvudboken.
Alternativt så skapar du en korrigeringsverifikationer till respektive verifikation som är felaktig.
Önskar dig en fortsatt fin dag! /My
... Visa mer
2022-07-19
10:26
I början av april gjorde vi en förändring kring idéhanteringen och varje förslag eller önskemål lämnas numera direkt in via varje produkt som önskemålet gäller. För att våra programutvecklare ska kunna undersöka och avgöra hur vi ska gå vidare med ditt önskemål så ber vi dig lägga dina önskemål direkt till dem via formuläret du kommer till när du följer mina steg ovan.
/My
... Visa mer
2022-07-18
12:48
Hej @Stephan1
Jag är inte helt med på din fråga får jag erkänna. Som jag förstår det från ditt första inlägg så bokförde du en kreditfaktura och ville kvitta denna, men utifrån ditt senaste inlägg misstänker jag att din fråga gäller en annan faktura nu? Du är varmt välkommen att utveckla din frågeställning och återkomma i tråden så tar vi en ny titt på det. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2022-07-18
09:44
1Gilla
Hejsan! Jag hittade bra information på bolagsverket som hänvisar till PRV - Patent- och registreringsverket och där fick jag napp. Via sidan för Svensk varumärkesdatabas kan du göra en sökning på varumärkesansökningar och varumärkesregistreringar gällande i Sverige. Man kan även höra av sig till PRV:s kundsupport för information.
Hoppas detta hjälper dig vidare, jag önskar dig en fin dag! /My
... Visa mer
2022-05-24
09:52
1Gilla
Menyval: Bokföring / Årsavstämning / Öppna Visma eEkonomi Deklaration / Upprätta Årsredovisning / Inlämning Jag hade också valen "Kontroll mot Bolagsverket", "Förhandsgranska" och "Lämna in" utgråat under Inlämning av årsredovisning till Bolagsverket “Digitalt”. Det visade sig att jag under fliken "Gör färdigt & lås" redan hade låst räkenskapsåret. När jag låste upp räkenskapsåret så gick det sedan fint att lämna in årsredovisningen digitalt. Magnus
... Visa mer
2022-05-09
10:39
Hej!
Jag har varit i kontakt med våra produktspecialister och vi har inget pågående fel gällande detta så därför behöver vi undersöka ditt specifika fall ytterligare. Gör så att du kontaktar supporten så hjälper vi dig vidare i den kanalen i stället.
Välkommen!
//Tinna
... Visa mer
2022-04-27
14:28
Hej Lina!
Ser att du inte har fått svar från Nadeem. Är det något vi kan hjälpa dig med? Återkom och berätta lite mer så hjälper vi dig gärna.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-04-04
12:11
Hej Elisabeth!
Eftersom att du har använt funktionen Ångra faktura så skapar Visma eEkonomi en kreditfaktura per automatik. Om du klickar på fliken Alla fakturor så ska kreditfakturan finnas där. Välj Skriv ut som pdf för att skicka kreditfakturan till din kund.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
/Tinne
... Visa mer
2022-03-28
08:55
Hej @jan_truedson!
Vi har bytt namn på Kundetiketter till Kundgrupper, så jag förstår att det inte var helt lätt att hitta funktionen.. 🙂 Du hittar Kundgrupper under Inställningar i menyn, när har du har skapat din kundgrupp kan du fakturera hela kundgruppen i en batch.
När du har lagt upp en ny kundfaktura klickar du upp rullisten där du väljer vilka kunder du ska fakturera. Bocka i Välj flera kunder i rullisten. Längst ner i listan ser du dina kundgrupper och kan välja den kundgrupp du vill fakturera.
Jag passar även på att skicka med våra hjälpavsnitt Skapa flera fakturor och Kundgrupper om du vill läsa mer om detta.
I bilden nedan ser du hur det ser ut hos mig:
Jag hoppas att detta hjälpte dig i dina funderingar. Om det uppstår fler frågor är du alltid välkommen att återkomma till oss i forumet.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-28
08:49
Hej Christopher!
Tack för att du hörde av dig gällande den trasiga länken till Checklista - Momsredovisning för enskild firma.
Jag har fixat den nu och hoppas den kan vara till hjälp och annars finns vi här.
Ha en fin vecka
Tinna
... Visa mer
2022-03-24
10:53
1Gilla
Hej Fredrik! Nej vad gäller redovisningsvaluta i Visma eEkonomi så är det fortfarande som min kollega Theodor skriver lite högre upp i tråden. Det finns ingen möjlighet att ställa in någon annan redovisningsvaluta än SEK.
Förstår att du verkligen skulle uppskatta en förändring kring detta men vill vara ärligt med att det inte är något vi kommer att förändra i närtid.
/Tinna
... Visa mer
2022-03-21
13:10
Hej Fredrik!
När det gäller bokföring av Förbrukningsmaterial så ska det bokföras mot konto 5400, dvs så som det är upplagt i Visma eEkonomi.
Om du vill bokföra mot något annat konto rekommenderar jag att göra som min kollega skrev ovan - skapa upp ett eget bokföringsförslag för Övrigt uttag och lägga upp det konto du önskar.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-16
11:06
Hej igen @UlriS_! Jag förstår att det inte blir en optimal lösning och beklagar verkligen. Självklart vill vi att arbetet i programmet ska flyta på bra och att risken för fel ska hållas till ett minimum. Jag skulle rekommendera att du lämnar ett förbättringsförslag till våra produktutvecklare. Det gör du direkt i Visma eEkonomi, genom att klicka på Feedback och förslag nere till vänster. Vi flyttar nämligen idéhanteringen från forumet till våra produkter. Läs mer om det här >
Mvh Marielle
... Visa mer
2022-02-21
16:54
Hej!
Tack för din fråga. Vanligtvis så brukar man inte bokföra upp sådana små belopp mot ett tillgångskonto utan bokföra det som kostnad direkt. Om man ändå vill göra det så bör man göra så som Erik föreslog i och med att man skall vid teckningen av avtalet bokföra upp hela värdet av telefonen och skulden, för att sedan minska skulden vid varje avbetalning tills värdet är noll. Man kommer då behöva tänka på att göra planenliga avskrivningar vid varje bokslut för att minska värdet på telefonen som ligger på 1221. Även om man inte vill att resultatet skall påverkar med hela beloppet så tycker jag att man skall ta hänsyn till det merjobb det krävs att hantera inventarier och avskrivningar också.
Om du väljer att bokföra hela beloppet som en kostnad direkt så kan du kika i denna tråden där det finns bra förklarat hur avbetalning hanteras. Det blir i princip på samma sätt, den enda skillnaden är att man väljer ett kostnadskonto i steg 1 istället för ett tillgångskonto. Man bokför oavsett upp det som en total skuld först, och delbetalningarna minskar skulden för varje gång man betalar.
Ha det fint!
/ Josefine
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-10-12
... Visa mer
2022-02-18
10:37
Hej!
Vi kan väl hoppas att någon annan användare också kan komma med tips! 🙂
Det jag funderar på är om dina webshopar är kopplade mot ditt bokföringsprogram och det då skapas underlag direkt via en integration?
Då borde varje försäljning registreras med korrekt momssats och du behöver inte fundera på att specificera dem när du får rapporten från Klarna?
Annars behöver du som sagt specificera vad som gäller 6% och vad som gäller 25%. Om allt du säljer är momspliktigt borde det enklaste vara att utgå från momsbeloppet och räkna ut respektive försäljningsbelopp. På webben finns ett antal olika kalkylprogram som hjälper dig att göra baklängsberäkningen. Jag googlade räkna moms baklänges och hittade ett par bra sidor som hjälper till.
/Anna
... Visa mer
2022-02-14
17:00
Hej Stolta bonden!
Jag ber om ursäkt att svaret har dröjt, vi har behövt bollat din fråga internt och jag har nu mer besked om detta.
Jag förstår dina funderingar kring hantering av underlagen, och som vi skriver ovan så innehåller SIE4-filer endast bokföringsdata.
Om det uppstår fall där myndigheter begär att få ut underlag så kan du söka upp verifikaten i programmet och spara ner dem som PDF-filer som du sedan kan skicka in. I dagsläget finns det ingen funktion för det, men om det skulle uppstå ett scenario där myndigheter vill ha ut fler filer så kan du kontakta supporten för vidare hjälp. Då går det bra att hänvisa till den här tråden.
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-26
07:53
Hej EvgeniaM!
Jag ser att du har skrivit två frågor i tråden, jag besvarar båda i det här inlägget.
1) I Visma eEkonomi ska ditt egna IBAN-nummer ligga upplagt under Inställningar och Kassa- och bankkonton när du skapar fakturor vid utlandsförsäljning. Visma Spcs kunder ska ha ett unikt IBAN. Anledningen till detta är på grund av att när våra kunder använder bankkoppling så måste kopplingen gå mot rätt kundnummer. Kundnumret kopplas nämligen samman med ett IBAN-nummer. Om samma IBAN skulle vara inlagt på flera kundnummer, skulle kopplingen ha flera olika möjliga kundnummer att styras mot och skulle därför inte kunna urskilja varifrån den ska hämta information.
Det är alltså du som kund till Visma Spcs som behöver ha ett unikt IBAN-nummer, inte dina kunder. Du kan registrera en kund i ditt program som har delat samma IBAN-nummer till andra leverantörer. Så om din kund har IBAN-numret till Marginalen Bank går det alltså fint att skicka fakturor till denne.
2) Om du skapar en utländsk faktura som en manuell verifikation så kommer det inte att visas i den Periodiska sammanställningen, då den baseras på fakturor.
Momsrapporten inkluderar däremot manuella verifikationer så länge som du har rätt momskod på bokföringskontona. Bokföringskontona har olika momskoder som avgör i vilka block och rutor beloppen kommer att visas på momsrapporten, läs mer om det i vårt hjälpavsnitt Momsrapportens innehåll.
Jag hoppas att detta hjälpte dig att reda ut dina funderingar. Om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du alltid välkommen att återkomma till oss i forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-10
09:03
Hej!
Tack för din fråga. Man kan bokföra det mot 7631 så länge man kan visa vad som är gåvans värde och vad som är frakt m.m. Om du hellre vill dela upp det så kan du bokföra frakten och adminkostnaderna mot tex 6991 övriga avdragsgilla kostnader eller något liknande. Det funkar även att lägga det mot ett konto inom 57XX, dock brukar de vanligtvis användas mer för frakt gällande sina egna varor.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-10
08:39
Hej krieri77!
Jag har kikat närmre på detta men jag tror att vi skulle behöva kika tillsammans med dig i ditt program för att utreda varför du får det här meddelandet trots att du inte använder anläggningstillgångar i programmet. Hör gärna av dig till våra duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig i fortsatt felsökning i den kanalen istället.
Önskar dig en fin vecka!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-04
16:27
1Gilla
Nja, den delen i AGI som avser utdelning gäller bara dom som har tvingande skatteavdrag, d.v.s. inte fåmansbolag. Det kan funka att redovisa in sin utdelning och avdragna skatt via AGI men sannolikt så hanterar skatteverket då ej denna som en utdelning via K10:a, utan som en "normalt" skattepliktig utdelning. Märkligt att Skatteverket inte lade till detta när man ändå höll på med AGI´n kan man tycka. Nu får man sitta med en jäkla massa KU31:or ändå liksom...
... Visa mer
2021-12-10
12:16
Hej, visst är det lite lättare än att behöva gå via artikelregistret för att se disponibelt. Jag skulle ändå tro att det är fler därute, som skulle ha nytta av kolumnen direkt i orderregistreringen... Flytta gärna till idéfliken. Trevlig helg!
... Visa mer
2021-11-24
09:20
1Gilla
Hej Sune!
Ibland krävs manuell hantering från vår sida för att lägga upp vissa värdepapper. Värdepappret du nämner bör finnas i tjänsten senare under veckan och tills dess rekommenderar vi nätmäklarnas tjänster där du får realtidskurser och förändringar direkt.
Önskar dig en fortsatt fin vecka och tack för att du hörde av dig!
Tinna
... Visa mer
2021-10-20
08:44
Hej Mats!
I vissa fall förändras listorna och då krävs manuell hantering från vår sida för att lägga upp vissa värdepapper. Värdepappret du nämner bör finnas i tjänsten senare under veckan och tills dess rekommenderar vi nätmäklarnas tjänster där du får realtidskurser och förändringar direkt.
Tack för att du hörde av dig och ha en fin dag!
Tinna
... Visa mer
2021-10-05
08:59
2 Gillar
Tack! Som jag grunnat. Löst på direkten.
... Visa mer
2021-09-29
12:57
Hej Davor,
Enligt den info som jag har så ska den anställda kunna korrigera detta själv genom att logga in på mina tjänster via vismaonline.com - Klicka på sitt namn uppe till höger - Min Användarprofil och ändra uppgifterna där. Har lite svårt att testa detta själv men om ni inte får det att funka så bara hör av dig igen så kikar vi på det.
/Tinna
... Visa mer
2021-09-08
13:04
Hej igen!
Som jag beskrev innan så kan jag tyvärr inte ge dig ett konkret bokföringsförslag då jag inte riktigt vet hur din bokföring ser ut och det är därför svårt att ge dig ett rakt svar. Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en konsult som kan hjälpa dig vidare. Som du säger så om nu både resultatet och årsredovisningen är felaktiga för det året, så bör korrigeringen oftast ske i det året man upptäcker det, du kan dubbelkolla med Skatteverket om det då det ibland är så att man kan behöva göra om i deklaration och årsredovisningen gällande det året beroende på.
OM det enda som är felet är att du hade rätt beräknat resultat men inte bokförde rätt och det inte handlar om något annat fel så bör det bli rätt att du i det öppna året bokför differensen mot 8999 samt 2098 ( istället för att göra två verifikationer ), för att få rätt men kan tyvärr inte säga om det kommer stämma efter det då jag inte kan se din bokföring som sagt. Utan det är enbart baserat på vad du har gett för info, så jag rekommenderar dig hellre att kontakta en konsult.
Ha det fint och lycka till!
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-06
13:03
Hej Fredrik,
Du registrerar en egen insättning i Visma eEkonomi via Kassa- och bankhändelser. Ny bankhändelse - Matcha - Bokföringshändelse "övrig insättning" - Inkomsttyp "egen insättning". Programmet kommer bokföra 1930 i debet och 2018 kredit.
/Tinna
... Visa mer
2021-09-01
10:42
Hej Bülent,
I programmet finns inga färdiga artiklar utan du behöver själv skapa de artiklar som du har behov av. För att skapa en ny artikel går du till Försäljning - Artiklar - Knappen Ny.
Behöver du hjälp så är du alltid välkommen att kontakta supporten så visar vi gärna hur det det fungerar.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2021-08-27
12:40
Hej Per!
Har funderat på hur det hade gått för dig och är lite dåligt insatt i de avgifter som banken tar så tack för att du uppdaterade tråden. Kanske kan det kan hjälpa någon annan användare i framtiden.
Trevlig helg!
/Tinna
... Visa mer
2021-08-26
13:02
Hej Bodil!
Det går utmärkt att lägga in men däremot det krävs det att du räknar om till minuter per vecka.
Vill du inte göra denna omräkning så kan du manuellt lägga in antalet timmar med löneart 4200 Arbetstidsförk. Avs tid till tidbank.
Önskar dig en fin dag! /Tinna
... Visa mer
2021-08-20
13:49
Hejsan!
Precis som du beskriver så kan det uppstå en valutadifferens och ska även registreras som det, det är alltså inte ett belopp som din kund ska betala själv. I Visma eEkonomi finns en färdig hantering för detta så länge du angett att kunden är från ett annat EU-land. När du sedan ska registrera betalningen så kan du gå efter vårt skrivna hjälpavsnitt Matcha inbetalningar manuellt och gå till fliken Kundfaktura - betald i utländsk valuta, då ser du steg för steg hur du går till väga i programmet för att kunna registrera inbetalningen korrekt. Programmet kommer då automatiskt bokföra valutadifferensen korrekt, antingen som en valutaförlust eller valutavinst beroende på hur kursen gått.
Lika så hanterar eEkonomi den periodiska sammanställningen sålänge du angett att det är en kund i annat EU-land du fakturerat. Det spelar ingen roll att differensen uppstår eftersom själva försäljningen fortfarande är densamma egentligen, differensen bokförs mot ett eget konto för valutadifferenser.
Ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-08-19
13:41
1Gilla
Hejsan!
I dagsläget så tolkas inte bildunderlag som mejlas in. Vi har ett befintligt inlägg gällande detta i kategorin för Idéer som vi nu håller på att se över. I tråden Tolka mailad pdf? kommer vi uppdatera så fort vi vet mer kring vad som kommer gälla framåt.
Önskar dig en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-08-19
10:05
Hejsan!
Ja men det stämmer precis som @Lovisa - Revidera i Bohuslän skriver, tack för det! 🙂
Det går bra att lägga in anläggningstillgångar som tidigare avskrivits, vi har väldigt bra skrivna hjälpavsnitt som både beskriver steg för steg hur du gör men som också visar exempel på just din situation. Först och främst kan du kika i avsnittet Lägg till en ny anläggningstillgång, under fältförklaringar i dokumentet finns förklaringar för varje ruta du behöver fylla i och mer detaljer kring vad som ska fyllas i. När du fyller i datum och belopp i de olika fälten så kommer programmet automatiskt känna av att du registrerar en anläggningstillgång som du tidigare gjort avskrivningar på och du kommer se texten
Specificera tidigare avskrivningar, om du klickar på länken får du där en förklaring på hur du gör detta och lite längre ner i dokumentet finns exakta exempel som är jättebra att gå igenom.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-08-19
08:49
Hejsan! Tack @Numbers_and_Friends för din lösning. vill bara flika in här för att förtydliga hanteringen lite i eEkonomi också så det känns klarare nästa gång. Anledningen till att det blev så för dig är för att du har kontantmetoden, dvs att fakturan först bokförs vid betalningen. När man har kontantmetoden bokförs alltså inget på 2440 och därför är ditt saldo på det konto noll, vilket är helt korrekt i ditt fall. Är du intresserad av att lära dig mer om skillnaden så kan du läsa vårt foruminlägg Faktureringsmetoden vs kontantmetoden. Din verifikation du skapade mellan 1930,5700 och 2641 är helt korrekt tänkt. När det kommer till kommande betalningar så ska dem alltid stämmas av via Kassa och bankhändelser när det ska stämmas av mot det bankkontot du har aktiv bankkoppling med, eftersom du där får alla händelser från ditt kontoutdrag importerat automatiskt för en lättare avstämning. Vi har därför tagit bort alternativet att kunna bokföra fakturan mot detta företagskontot direkt via reskontran för att undvika att du råkar registrera dubbla betalningar. Ha en fin dag! 🙂 /My
... Visa mer
2021-08-18
13:52
1Gilla
Hejsan!
Då tar vi det en vända till tänker jag eftersom du redan hade matchat 1930 med 1580. 🙂
Det är denna bokning som gör att du får felaktiga saldon när du bokar mellan 1910 och 1930 igen, det blir helt enkelt dubbelt. Eftersom du har valt kontant försäljning så har den dagsförsäljning som synkats till Visma eEkonomi från iZettle aldrig bokat upp något på konto 1580, vilket gör att bokningen mellan 1580 och 1930 gör att konto 1580 får ett minussaldo. Jag skulle säga att det är denna bokningen du får korrigera igen så den nollas i bokföringen. Eftersom du matchat den under Kassa och bankhändelser så går du samma väg nu, klicka på bankhändelsen du matchat - Ångra matchning. Då skapas automatiskt en korrigeringsverifikation som nollar bokningen som skett vid matchningen. Eftersom du redan gjort en korrigering mellan 1910 och 1930 och utifrån den information jag fått ta del av ovan så borde dina saldon på respektive konto stämma nu, kontrollera gärna det. (Bankhändelsen som nu är omatchad under Kassa och bankhändelser kan du plocka bort via papperskorgen till höger om bankhändelsen, detta eftersom du som sagt manuellt korrigerat saldot från 1910 till 1930.)
Känns något oklart får du gärna återkomma!
/My
... Visa mer
2021-08-17
17:02
1Gilla
Perfekt! Tack för snabbt och bra svar.
... Visa mer
2021-08-16
14:45
Hejsan!
Detta har med dina behörigheter för din användare att göra, inställningarna görs under Arkiv - Användare - Användare. Här behöver den användaren du är inloggad som vara systemoperatör (sysop) för att kunna genomföra uppdateringen, mer information finns i vårt skrivna hjälpavsnitt Användare och behörighet.
Känns något oklart får du gärna återkomma!
/My
... Visa mer
2021-08-10
20:35
"mellanadress" i detta fallet = ett separat mailkonto (ej hos Visma) man själv har kontroll över.
... Visa mer
2021-07-14
09:20
1Gilla
Hej @Lenasekonomi Om jag tolkar dig korrekt så vill ni alltså få fastställelseintyget längre ner på den sidan. Det kan vara så att du behöver byta så att innehållsförteckningen inte är av typen "Automatisk":
Därefter kan man också testa att skjuta in rader som fyller ut och trycker ner fastställelseintyget:
Så högerklick och "skjut in rad" eller använda ctrl+ins Jag hoppas det kanske kan lösa din frågeställning, återkom gärna annars 🙂 Med vänliga hälsningar/ Niklas - Content Producer - Byråområdet
... Visa mer
2021-07-10
06:55
Hej, Jag gjorde ett inköp av en traktor i år (2021) som var tänkt att lägga in som anläggningstillgång men det har inte blivit så och nu funderar jag på att sälja den, behöver jag göra något speciellt eller det är bara fakturera personen som köper den likadant som när jag köpte in den? Den kostade 40000:- + moms så det var tänkt att göra avskrivning på den men det har jag inte gjort ännu. Jag använder Vismas bokföringsprogram.
... Visa mer
2021-07-08
23:03
1Gilla
Your image did not work but I assume that you mean the VAT code that basically mirrors the one I chose for the row of the sale! Thanks for the info, then I believe I might be ready! Friendly regards, Ole
... Visa mer
2021-07-05
10:53
1Gilla
Hej Susanne!
Just i ditt fall tolkar jag det som om den anställda inte ska sluta utan endast ändra anställningsform. Då följer du instruktionerna från min kollega My och när du har betalat ut "slutlönen för månadsanställningen" och låst den lönekörningen så kan du sedan göra de ändringar du önskar i anställningsregistret. Jag tänker mig att du inte klickar i att den anställda har slutat utan att du lägger ett nytt anställningsdatum så semestern som avser timanställningen börjar beräknas från det nya datumet. Programmet håller koll på de olika anställningarna och datumen via personalhistoriken så du behöver inte vara orolig för att alla gamla datum ska försvinna.
Som alltid - var noga med att ta en säkerhetskopia innan du börjar göra justeringar i ditt program och sedan är det bara att tuta och köra.
Skulle du framöver vilja skapa en slutlön till någon som verkligen ska sluta så finns finfina instruktionen Checklista när anställd slutar.
/Tinna
... Visa mer
2021-07-05
09:20
Hej Robert!
Skönt att det löste sig! Det är lätt att missa. 🙂
Ha en fin sommar!
/Moa
... Visa mer
2021-07-02
10:20
1Gilla
Tack för ett jättefint svar! Har nu införskaffat programmet och är i full gång. Trevlig helg! Mvh Christian
... Visa mer
2021-07-02
09:04
1Gilla
Hej!
Du kan enbart betala tillbaka enligt det som var fastställt som fritt eget kapital vid 2020s årsredovisning det stämmer ja. Du får inte räkna med det som har samlats under 2021 då detta inte är fastställt och avslutats ännu. det Det du får tänka på är att uppdatera det avtal som finns mellan ägare och bolag om det villkorade aktieägartillskottet, för att visa att det är helt återbetalat eller bara delar av den. Tänk även på att en återbetalning av villkorat aktieägartillskott räknas som en utdelning rent civilrättsligt, dvs man måste följa alla regler kring det, men inte skattemässigt samt att det går före eventuell annan utdelning. Här kan du läsa mer om det hos skatteverket: Aktieägartillskott
Vad jag kan läsa mig till så stämmer det som du säger gällande 6 månaders perioden, och verkar bara kontrolleras inom den tidsramen. Skulle dock rekommendera dig att höra med tex Tillväxtverket eller möjligtvis Skatteverket om detta betyder att man kan bestämma om en återbetalning av aktieägartillskottet nu, utifrån 2020s siffror eller inte. Det är tyvärr svårt för oss att svara på, då det är nya och komplicerade regler och det finns inte så mycket info kring detta ännu. Kanske att någon annan användare i forumet kan svara på det om de haft en liknande situation.
Hoppas detta hjälper dig lite, ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-07-02
08:53
Hejsan Markus!
Jag ska försöka besvara dina frågor så gott som möjligt från vårt håll. Förstår såklart att det även hade varit intressant att veta hur andra byråer arbetar också, så vill passa på att skriva att det hade varit superkul om någon användare vill dela med sig av sina tips och trix. 🙂
För våra produkter har vi beskrivit både processen och tillvägagångssättet på vår hemsida och i artikeln Årsredovisning online - så funkar det att lämna in årsredovisning digitalt, du hittar information om processen här. Stegen du ska ta i Visma Bokslut finns också i vårt skrivna hjälpavsnitt Digital inlämning av årsredovisning.
Information kring i vilken ordning olika underskrifter mm görs hittar du även hos Bolagsverket sida Så här lämnar du in årsredovisningen digitalt.
Gällande Revisionsberättelse har vi i våra produkter stöd för revisorspåteckning, detta innebär att revisorn måste från sin programvara skicka in revisionsberättelsen digitalt till bolagsverket om du väljer att skicka in årsredovisningen digitalt till Bolagsverket.
Jag hoppas detta kommer kunna ta dig en bra bit på vägen, hör av dig om något känns oklart.
Lycka till!
/My
... Visa mer
2021-06-30
11:06
Hejsan!
Det går bra med förkortade räkenskapsår i Visma Advisor. I ditt fall är det ett sista år som fattas, alltså nästa år (året efter innevarande år 20210101 till 20211231). Så du kan klicka på Lägg till räkenskapsår och lägga till nästa år som räkenskapsår, när du sparar kommer felmeddelandet försvinna och du kommer kunna spara din uppgifter.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/My
... Visa mer
2021-06-23
10:56
Precis som My svarar har jag alltid hanterat löner, månadslön innevarande månad och avvikelser släpande på månadsanställda och timlön släpande på både timmar, ev sjuk och andra ersättningar. Jag har arbetat med löner i över 20 år och skulle rekommendera den varianten. Sen arbetar jag också med som jag kallar förrapportering, om det är en planerad frånvaro så som tex 100% föräldraledighet eller 100% tjänstledighet (mer än 3 mån har jag satt gränsen) så rapporterar jag månadslön och frånvaro samma månad för att dom inte skall behöva vänta på sin första lön så länge när dom är tillbaka. Här finns då självklart ett krav på ett en ledighetsansökan kommer in och att jag kommunicerar med den anställde att jag hanterar planerade frånvaro 100% på detta sättet vilket de flesta tycker är bra. Lite hur jag gör 🙂
... Visa mer
2021-06-22
11:28
Hej Astrid!
Jag vet inte heller riktigt varför det dök upp hos dig och jag har inte lyckats återskapa det heller. Men i vilket fall som helst så har vi inga planer på att ta bort funktionen mejla faktura från ditt program.
Önskar dig en härlig och glad sommar! /Tinna
... Visa mer
2021-06-17
11:16
1Gilla
tack för svaret och tipsen. Det ska jag pröva då)
... Visa mer
2021-06-17
11:06
Hejsan Maud! Ur bokföringsmässig aspekt så kan det finnas tillägg man behöver göra och tänka på under en omstart men det beror helt på anledning till omstarten. Men oavsett så är det är helt korrekt att denna ligger i kategorin för Visma eEkonomi eftersom det berör en omstart av programmet. När det kommer till din omstart så känns det som att du har gjort allt du behöver. Som jag tolkar det vill du göra om allt för 2020 men då ta med dig bokföring m.m från 2019 och det gör du genom en export och import av en SIE-fil. Sen kan det ju vara skönt att få behålla dina register också, så som kunder, leverantörer och artiklar exempelvis tänker jag. Jag skulle rekommendera dig att läsa vårt skrivna hjälpavsnitt Omstart av företag som beskriver exakt vad som rekommenderas att du gör innan respektive efter omstarten, jag hoppas att den kan hjälpa dig en bra bit på vägen. Känns något minsta oklart så är du självklart välkommen att återkomma! 🙂 /My
... Visa mer
2021-06-11
14:49
Hejsan!
Detta är tyvärr inte så lätt att svara på utan att veta varför det diffar och hur denna differens uppkom, så det är helt enkelt där du behöver börja. När du bokar bort diffen så behöver man även bokföra det mot ett intäkt respektive kostnadskonto, vilket blir knepigt att råda dig i hur om man inte riktigt vet varför det diffar mer exakt. Att göra den typen av felsökning kanske inte är helt lätt att hjälpa dig med i forumet eftersom jag inte kan se din bokföring framför mig men jag hoppas ändå kunna hjälpa dig en bit på vägen för att felsöka rent programmässigt i Visma Administration. Mitt tips är att du under Försäljning - Kundfakturor och Inköp - Leverantörsfakturor gör urval för vilka fakturor du vill se, exempelvis så hade du kunna ta ut dem som är I reskontra och dem som är Slutbetalda, dessa jämför du med en Kontoanalys för respektive konto 1510 och 2440. Du kan också välja för vilken period du vill visa och jämföra, kan ju vara bra om du vet när det stämde sist ungefär.
Hoppas detta kan hjälpa dig en bit på vägen, jag önskar dig en trevlig helg!
/My
... Visa mer
2021-06-11
09:35
Hejsan! Är lite osäker på om du menar att du ska skapa flera företagsnamn i Visma Fakturering med samma organisationsnummer, alltså företag att fakturera för i programmet eller om du vill kunna lägga in företagskunder med olika namn och samma organisationsnummer. Jag kikade på båda alternativen och det är inga problem, det går bra att registrera både företag och kunder med samma organisationsnummer. Ha en fin fredag! /My
... Visa mer