2020-12-14
13:21
Jag tolkar det som att jag gett dig svar på dina frågor, hänvisningar till semesterlagen var i all välmening om du ville läsa på mer om vad som gäller.
De svar som du fått av mig är att den anställde inte får spara 15 dagar till nästa år enligt semesterlagen, eftersom den anställde som har en semesterrätt på 25 dagar får hen spara max 5 dagar av dessa. Sen ville jag veta vilket semestervillkor den anställde går efter, detta är viktigt eftersom det är skillnad på beräkningar för semestertillägg, semesterersättning och semesterlön till exempel och det fick jag aldrig svar på. Men som jag förstod det så ska du betala ut ett semestertillägg och när jag kikar på detta i semesterlagen så beräknas semestertillägget för varje betald semesterdag med 0,43 procent av månadslönen eftersom ni inte går efter ett kollektivavtal.
Du får gärna återkomma om det känns som att du inte fått svar på någon av dina frågor eller om du har andra funderingar.
/My
... Visa mer
2020-12-14
13:13
Den verifikationen du bifogat en bild på ser korrekt ut, det kan vara datumet som programmet avviker på precis som Roffakab skriver. Att du ska betala moms innebär i stora drag att du redovisat mer utgående moms än ingående, om programmet påpekar att du ska få tillbaka så kanske inte all försäljning är redovisad? Det är svårt för mig att säga eftersom jag inte har en fullständig bild av din bokföring dock. Du får gärna ta en bild på programmets momsredovisning i sin helhet så kan jag kika på det lite närmre.
/My
... Visa mer
2020-12-14
12:03
1Gilla
Då ska vi se till att korrigera detta. Eftersom du gjort det manuellt så går du till Bokföring - Verifikationer och klickar på den verifikation där bidraget bokförts som försäljning - Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Nu får du markera rutan intill raden som ska korrigeras, i ditt fall är det ju försäljningskontot, en ny korrigeringsverifikation visas sedan under de valda raderna och där kan du välja att bokföra mot konto 3980 istället. Jag visar en bild nedan så blir det lättare att se, spelar ingen roll om du inte bokfört mot samma försäljningskonto som i mitt exempel. Glöm inte att ändra datumet på korrigeringsverifikationens rad, så det rättas på rätt dag.
Hoppas detta underlättar hanteringen, hör av dig om något känns oklart! 🙂
/My
... Visa mer
2020-12-14
10:40
1Gilla
Hej Elizabeth,
Om du går till Inställningar - Kassa och bankkonton - klicka på det valutakonto du har kopplat till konto 1931 - Redigera så kan du ta bort markeringen ur Aktiv och Spara. Nu kommer du kunna lägga upp ett nytt valutakonto med samma valuta och kopplat till rätt bokföringskonto.
Ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2020-12-14
10:27
Hejsan!
Detta ska vi såklart se över.
1. Om jag börjar med att återskapa detta i mitt eEkonomi så får jag inte riktigt samma siffror och uträkningar som dig så detta bör kontrolleras först. Om jag förstår det korrekt så har du en faktura på totalt 12 500 kr inkl moms, detta dras det 25% moms och 30% ROT-avdrag på eftersom det är en husfaktura, detta återskapade jag hos mig. Det räknas alltså ett momsavdrag på 2500 kr (25% moms på 12 500) och skattereduktionen räknas fram till 3 750 (30% av 12 500). Detta innebär att man drar av 3 750 från 12 500 och din kund ska betala in 8 750 kr. Eftersom du har kontantmetoden så bokförs eller redovisas inte momsen fören vid inbetalning och när jag registrerar kunds delbetalning på 8 750 kr på kundfakturan så skapas min verifikation och beloppen syns i min momsredovisning. I ruta 05 redovisas försäljningen på 7000 och i ruta 10 redovisas den utgående momsen på 1 750 (25% moms av 8 750). Lika så när jag registrerar inbetalningen från skatteverket för resterande del och för det reducerade beloppet på fakturan som är 3 750 kr, då redovisas 3000 som försäljning i ruta 05 och 750 som utgående moms i ruta 10.
I mitt program blir det alltså korrekt, men frågan är om du markerade att det var en Husfaktura som skulle skapas när du skapade fakturan i eEkonomi? Om du går till Försäljning - Kundfakturor - klicka på fakturan - Öppna, ser du en markering i en ruta vid texten Husfaktura då? Ser du skattereduceringen som programmet isåfall räknat fram åt dig längst ner på fakturan?
Det absolut lättaste är om du tar kontakt med oss på supporten till att börja med, det blir lättare eftersom vi då kan kika på det tillsammans i ditt eEkonomi och se vad som skett mer exakt, utefter det kan vi lättare hjälpa dig med hur det ska rättas.
2. Du kan ta bort momskoder på verifikationerna, det är dessa momskoder på kontot som knyter beloppet till den specifika rutan i momsdeklarationen. Om du till exempel går till Inköp - Leverantörsfakturor - klicka på en leverantörsfaktura som bokförts och klickar på verifikationsnumret för inköpet så kan du se momskoden knutet till kontot för ingående moms och eventuellt ta bort momskoden om beloppet inte ska tas med i momsdeklarationen.
Hoppas detta kan hjälpa en bit på vägen, som sagt så hjälper vi dig gärna vidare med första frågan bara vi har mer information. 🙂
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-12-11
16:22
Jag förstår. Fick inte riktigt svar på min fråga om semestervillkor men om vi kikar på Semestervillkor 20 - Månadslön med semestertillägg + rörliga delar kan det kanske vara detta villkor ni tillämpar?
I dokumentet jag länkar finns beräkningsformler för detta semestervillkor. Går ni efter semestervillkor 20 så behålls månadslönen och ett semestertillägg betalas ut vid uttag av semester, samt i vissa fall även ett rörligt semestertillägg. Den rörliga delen betalas isåfall ut som ett totalbelopp vid ett tillfälle under året efter intjänandet.
Jag kikar igen i semesterlagen där det under 16a § står hur semestertillägget ska beräknas, rekommenderar dig att kika här inne när det känns osäkert hur semestern ska hanteras. Som jag tolkar det så ska du betala ut ett tillägg till en månadsavlönad och då beräknas semestertillägget för varje betald semesterdag med 0,43 procent av månadslönen. Semestertillägget betalas vanligen ut i samband med semesteruttaget som registreras på lönen men kan också betalas ut som en klumpsumma under semesteråret.
/My
... Visa mer
2020-12-11
15:34
Hejsan!
Jag tillsammans med en kollega håller på att se över hur detta, det är ett nytt ämne för mig. Jag ser att du ställt frågan i din andra tråd Förbrukat aktiekapital/fritt eget kapital också, kanske har @AnnicaL svar på din fråga. Oavsett så ska vi kika på det och jag får be om att återkomma efter helgen, förhoppningsvis blir jag klokare och kan hjälpa dig vidare.
Ha en trevlig helg!
/My
... Visa mer
2020-12-11
14:43
@Alex ek
Om vi kikar i 18 § semesterlagen så beskrivs det att en arbetstagare, som under ett semesterår har rätt till mer än tjugo semesterdagar med lön, får spara en eller flera sådana överskjutande dagar till ett senare semesterår. Detta innebär att din anställde som har en semesterätt på 25 dagar endast får spara max 5 dagar. Det finns även undantag på detta och jag rekommenderar dig att gå via länken till semesterlagen för att läsa mer.
Sen är jag fortfarande osäker på vad du vill ha hjälp med att beräkna, vad är det som ska betalas ut?
Är det själva uttaget av 10 semesterdagar du ska beräkna och basera på månadslönen, den var väl redan utbetald?
Eller är det en semesterersättning som ska utbetalas i efterhand?
Vad går de anställda på för semestervillkor?
/My
... Visa mer
2020-12-11
14:31
Hej! 🙂 Jag har suttit och klurat på detta, det är inte helt lätt för mig att svara på måste jag erkänna. Om jag börjar med texten från Skatteverket (SKV299) och förklarar den så ska dina bokförda uttag på ditt kapitalkonto lyftas på punkt 73 precis som du gjort i ditt exempel, det är de uttag du bokför på föreslaget konto 2013 till exempel. På blanketten INK4DU lämnar du uppgift om handelsbolagets delägare och hur handelsbolagets vinst (överskott) eller förlust (underskott) har fördelats mellan de olika delägarna. Men uppgift ska även lämnas om delägarnas tillskott och uttag under året.
Jag hade faktiskt rekommenderat att ta kontakt med en redovisningskonsult kring detaljer om din deklaration och jag ser att du har haft en dialog med @Lovisa - 4L Ekonomi AB som kunnat ge superbra hjälp. Tänkte försiktigt kolla om Lovisa har något mer att flika in med? Annars så tycker jag det kan vara en bra idé att höra med din redovisningskonsult, det är ju så viktigt att detta blir rätt för dig nu.
/My
... Visa mer
2020-12-11
13:35
Hej på er!
Jag vill bara uppdatera tråden med den information vi kommit fram till i ärendet gällande detta. Detta är tyvärr inget som vi supportar eller lägger någon aktiv utveckling på/ testar innan släpp. Detta är alltså något som kan fungera från vissa webbläsare men också som i ert fall inte fungera i andra. Det vi istället rekommenderar och som vi supportrar fullt ut är att ni använder funktion att mejla underlaget in till programmet. För att mejla bildunderlag går ni via funktionerna till appen Visma Scanner. I denna app finns en mejladress man kan använda och mejla bildunderlagen till, bildunderlaget läggs då automatiskt in under Inköp - Bildunderlag. På den bifogade länken finns mer information vid intresse. 🙂
Trevlig helg!
/My
... Visa mer
2020-12-11
10:59
Hejsan!
Vad och hur detta ska fyllas i beror på när du bytte system, om det var under året eller under tidigare räkenskapsår. Nedan kommer jag bifoga en bild på vad som ska fyllas i i de olika fälten på din anläggningstillgång när anläggningstillgången skrivits av och varit bokförd i ett tidigare system. Denna informationen finns också i vårt skrivna hjälpavsnitt Lägg till en ny anläggningstillgång under Fältförklaringar.
Eftersom jag inte vet hur det ser ut hos dig riktigt så tänker jag att vi börjar med detta. Skulle de röda utropstecken kvarstår så behöver jag mer information av dig, gärna en bild på hur det ser ut mer exakt på anläggningstillgången i eEkonomi. Du är också välkommen att höra av dig direkt till vår support via telefon eller chatt, på så vis kan vi kika på det tillsammans med dig i ditt program.
Trevlig helg!
/My
... Visa mer
2020-12-11
10:12
1Gilla
Hej @Lennie
Jag ser att ni har fler än en användarlicens till ert Visma Administration Det går att öppna programmet lika många gånger som man har antal licenser på samma dator och det finns ingen inställning som kan förhindra den processen idag.
/My
... Visa mer
2020-12-11
09:12
Hej @Helenaj1
Om du går efter guiden Installation på arbetsstation i vårt skrivna hjälpavsnitt Installera Visma Lön så beskriver punkt 1 hur du gör på serverdatorn.
Jag hoppas och tror den kan hjälpa dig en bit på vägen, hör av dig annars!
/My
... Visa mer
2020-12-10
14:55
2 Gillar
Hejsan!
I själva programmen går det inte att ändra storlek på texterna utan detta är en skärminställning du får göra på din dator. Har du nedsatt syn och använder skärmläsare så finns externa lösningar och tillägg, läs mer i artikeln Visma Administration och skärmläsare. Eftersom detta går utanför Vismas programfunktioner så har vi ingen support på denna delen men det finns vissa windowsinställningar man kan trixa med, hittade en guide från Windows som kanske kan hjälpa en bit på vägen.
/My
... Visa mer
2020-12-10
13:38
1Gilla
Hejsan,
Bidraget bokförs på konto 3980 - Erhållna offentliga stöd m.m eller på ett underkonto i denna kontoklass. Jag ser att ni använder Visma eEkonomi och jag hjälper er gärna med att korrigera detta om du återkommer med information om hur ni bokförde det från början. Gjorde ni det via en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer eller går ni via Kassa och bankhändelser?
Vad det gäller lönen så hittade jag in till kulturrådets egna forum, jag hittade tråden Vad är skillnaden mellan de olika stöden som ger ett bra svar. Förstår jag det rätt att ni fått stöd stöd efter corona-krisen? I det fallet skriver dem:
I det nya stödet söker du inte för specifika intäktsbortfall, istället söker du stöd för att täcka kostnader och investeringar under hela 2020, där du i ansökan beskriver hur du drabbats av pandemin och vilka kostnader du behöver bidrag till för att klara krisen.
Jag tolkar det alltså som att detta bidrag är till för att täcka eventuella kostnader som tillkommit, lönen tänker jag bör räknas in här. Men en rekommendation är annars att slänga ett öga i deras forum eller höra av dig till kulturrådet för att säkerställa.
Ha en fin torsdag! 🙂
/My
... Visa mer
2020-12-10
11:20
1Gilla
Hejsan!
Eftersom detta bokförts manuellt i ditt program så känner eEkonomi av att det finns en skillnad på beloppet under Försäljning - Obetalda kundfakturor och på saldot som faktiskt är bokfört på 1510. Detta är en varning i din årsavstämning från eEkonomi, men programmet vill bara kontrollera att differensen mellan saldona inte är felaktig. Eftersom du vet varför varningen uppstår och vad differensen beror på kan du bortse från den och fortsätta med ditt bokslut.
/My
... Visa mer
2020-12-09
17:04
Hejsan!
Detta ska du såklart få hjälp med.
Fråga 1:I Visma Skatt finns det en deklarationskontroll som underlättar detta.
Fråga 2: Om skattfilen importeras från fg år till årets version så räknas värdeminskningsavdragen fram utefter det på blanketten. Ponera att det på raden för Värdeminskningsavdrag fg år (2018) har beloppet 10 000 och på Värdeminskningsavdrag för beskattningsår 2019 har du beloppet 2000. Då kommer 12 000 läggas till på raden för Värdeminskningsavdrag t.o.m 2019 i versionen för 2020, så länge du gör en Import av skattfil från föregående år.
Ha en fin kväll!
/My
... Visa mer
2020-12-09
16:32
Hej!
Jag ville bara flika in här så du inte tror att vi glömt bort din tråd. Jag och mina kollegor ser över detta och har skapat ett ärende på det, jag kommer återkoppla till dig här så vårt jag har mer information.
Ha en fortsatt trevlig onsdag sålänge! 🙂
/My
... Visa mer
2020-12-09
14:17
Ja, kanon! Du har förstått det helt rätt. 🙂
/My
... Visa mer
2020-12-09
11:29
Hej Mikael,
Det går att koppla bokföringsförslag till manuella verifikationer, övrigt uttag och övrig insättning. Använder du dig av olika Verifikationsserier? Om du går till Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter så kan du se om du har olika serier beroende på om det bokförs som ett Inköp mot kvitto eller Övrigt.
Om du har samma serie så skulle du kunna matcha den mot Övrigt uttag och hämta ditt bokföringsförslag för kvittot, bokföringen blir ju densamma. Det som blir skillnaden är namnet på verifikationen, men vill du specificera att det är ett inköp mot kvitto ändå är ett förslag att lägga till det i beskrivningen.
Kan detta funka för dig? 🙂
/My
... Visa mer
2020-12-08
08:48
Hej!
Vad bra att du hittade till artikeln, den förtydligar ju en del i hanteringen många gånger. Du är inne på rätt spår, ett nettolöneavdrag kan tillämpas men i ditt fall så blir det ju lite knivigare eftersom du inte har en lön att göra ditt nettolöneavdrag på. En klurig fråga vi verkligen försökt lösa.
Hanteringen i eEkonomi tänker jag blir lättast via en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer, eftersom att beloppet kommer plockas från skulden på konto 2893 och inte dras från en lön blir det lättare än via lönemodulen. Jag är med på din kontering till viss del, men inte hela vägen riktigt. Jag hade velat att du kontrollerar denna hanteringen med din redovisningskonsult för säkerhetsskull faktiskt, det är så viktigt att detta görs rätt och jag vågar inte bekräfta det fullt ut.
Har vi en annan användare i forumet som vet är det självklart välkommet att flika in också. 🙂
/My
... Visa mer
2020-12-07
15:57
Hej Alex,
Som tidigare svar från @Suslun visar så måste det finnas en anledning till att de anställda inte tagit ut semester och istället får semestern utbetald i pengar enligt semesterlagen. Nu är jag inte riktigt med på vad du vill räkna fram så skulle behöva mer information av dig.
Som jag förstår det så har vissa anställda redan tagit ut sina semesterdagar, är det uttaget av semester du funderar på hur du beräknar? Jag tolkar det samtidigt som att detta redan är utbetalt eftersom du skrev att de fått full lön, är det semesterersättningen för den perioden som ska betalas ut nu i efterhand?
Vilket semestervillkor går de anställda efter?
/My
... Visa mer
2020-12-07
13:41
Hej Karina,
Det går bra att använda den befintliga lönearten 1401. Du kan också kopiera löneart 1401 i Visma lön och på så sätt skapa en egen löneart för just direktpension, den baseras på lönearts 1401 korrekta inställningar. Det gör du under Lönearbete - Lönearter - gå in på löneart 1401 - Kopiera.
Hör av dig om något känns oklart! 🙂
/My
... Visa mer
2020-12-07
13:33
Hej Emeli!
Detta var ett nytt och spännande ämne för oss. När jag sökte information om det så verkar detta varit något som var aktuellt tidigare, men fick också fram info om att regeringen från juli 2018 har tagit bort möjligheten till bruttolöneavdrag/löneväxling för privat sjukvård. Jag skulle faktiskt rekommendera dig att kontakta Skatteverket för att se vilka befintliga regler som gäller, när du får svar om/hur hanteringen ska påverka aktiebolaget är du varmt välkommen att återkomma med informationen så tar vi det en vända till.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-12-07
11:55
Hej Claes,
Oftast så ska säljaren i regel inte ta ut någon moms på försäljningen när du köper tjänster från ett företag i ett annat EU-land, det finns däremot vissa undantag och på Verksamt.se och deras sida om Moms när du köper tjänster från EU kan du läsa mer om vad som gäller.
Utifrån informationen på Verksamt och andra trådar jag läst om detta så är Adobe inget självklart undantag från huvudregeln (kan såklart bero på din situation så läs gärna länken). För att undvika att du betalar moms i båda länderna så tänker jag att du kan kontakta säljaren för kontrollera vad som skett. Har dem debiterat moms felaktigt så kan dem antingen skickar en kreditfaktura på den felaktigt debiterade momsen, eller krediterar den felaktiga fakturan helt och skickar en ny faktura till dig.
/My
... Visa mer
2020-12-07
09:20
1Gilla
Hej Mikael,
När du redigerar fakturan och har gjort dina ändringar behöver du avmarkera rutan Ändra inställn. mall för att bland annat datumraden ska låsas upp. I vårt skriva hjälpavsnitt Redigera återkommande faktura kan du läsa mer om hur du går till väga för att ändra i mallen i efterhand. 🙂
/My
... Visa mer
2020-12-07
09:10
1Gilla
Hej Veronika!
Via funktionen Ångra faktura skapas, krediterar och kvittar kreditfakturan automatiskt men skickas inte till kund. Om du klickar på kreditfakturan under Försäljning - Kundfakturor kan du via Åtgärder skicka fakturan via e-post i efterhand.
Skapar du däremot aktivt en kreditfaktura så får du valet att skicka den, precis som när du skapar en vanlig kundfaktura. Tycker du det känns lättare så kan du klicka på kundfakturan du vill kreditera - Åtgärder - Kreditera, då öppnas en kreditfaktura baserad på debetfakturan och du kan ändra samt skicka den till kund samtidigt som den skapas.
För att se om en kundfaktura är skickad eller annan historik av ändringar kan du gå via Försäljning - Kundfakturor - klicka på fakturan - Öppna, här kan du se händelseloggen längst ner i punktform.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-12-04
15:04
Hej!
Är kanske inte helt med på hanteringen dem haft tidigare men vi tar det stegvis. 🙂
I en enskild firma har du som privatperson och ensam ägare driver och ansvarar för företaget.
Vad innebär att det har deklarerats och redovisats för dem båda?
Har dem delat upp det och har en varsin firma på två olika organisationsnummer?
Du får gärna återkomma med lite mer information så ska jag självklart försöka besvara dina frågor.
Ha en trevlig helg!
/My
... Visa mer
2020-12-04
14:22
Jag tillsammans med mina kollegor har letat lite och kan inte hitta något speciellt regelverk för när en kreditfaktura får kvittas mer än att parterna ska vara överens om att kvittning får göras, men jag skulle tro att detta framförallt styrs i avtalet med leverantören. Oavsett så förstår jag att ett förtydligande i meddelandet hade uppskattats så jag tar det vidare som ett önskemål framåt. 🙂
Trevlig helg på er!
/My
... Visa mer
2020-12-04
13:39
Hej Sandra,
Jag har kikat runt på detta men ska tyvärr erkänna att detta inte är helt lätt att hitta information om. Det jag hittade bekräftar egentligen bara det du skriver, avelsston skrivs av mellan 6-7 år. Jag tänker faktiskt att det kan vara bra att ta hjälp av en redovisningskonsult som kan ge goda råd och tips som är anpassade för din bransch, det kan också vara bra att kika med en konsult eftersom det rör sig om ett bokföringsår bakåt i tiden.
Som vanligt är det välkommet av andra användare att flika in i tråden, förhoppningsvis kanske det finns någon med erfarenhet av detta.
/My
... Visa mer
2020-12-04
10:45
Hejsan!
Du kan i Visma Administration som du använder ändra i dina rapporter. Däremot så är konto 3900 ett resultatkonto, medan omsättningstillgångar är något som bokförs i en balansrapport och du ska inte att blanda balans/resultatkonton med varandra. Vad gäller gåvorna så är det intressant att veta om det är givna gåvor/bidrag eller mottagna gåvor/bidrag.
I inlägget Bokföra köp av värdepapper ex.aktier & fonder finns svar på hur du bokför dina fonder. 🙂
Ha en trevlig helg!
/My
... Visa mer
2020-12-03
10:54
Hej Lars,
Det finns flera olika lösningar på detta, därför är det svårt att ge dig en instruktion på lösning här i vårt forum. Du är varmt välkommen att kontakta oss på supporten via chatt eller telefon, på så sätt kan vi kika på det tillsammans på din dator. 🙂
Ha en härlig torsdag!
/My
... Visa mer
2020-12-03
09:51
Hej!
Felmeddelandet du får upp kan bero på flera faktorer, jag har ingen generell lösning att ge dig tyvärr. Det jag brukar börja med är att testa starta om datorn, funkar inte detta så kan en ominstallation av Visma skatt hjälpa.
Skulle inte dessa alternativ fungera för dig så får du gärna kontakta oss på supporten via chatt eller telefon, på så vis kan vi kolla på det tillsammans med dig på din dator.
Ha en fin torsdag! 🙂
/My
... Visa mer
2020-12-03
09:32
Hej!
Jag återskapade detta med samma aktiva bankkoppling som du har idag, där betalningarna skickas automatiskt till din bank. Detta är för att förtydliga från mitt håll på vad som skett.
Jag har en leverantörsfaktura på 1000 kr i programmet och har mottagit en kreditfaktura på 1200 kr. Då visas detta meddelande:
Funktionen där du klickar i Ja är smidig om man ser det på andra hållet. Att du vet att du har en del innestående hos leverantören, och ni har kommit överens om att leverantören inte betalar ut pengar till dig, utan du får nyttja dem framöver istället. Om jag förstår det rätt så är det detta meddelande du syftar på och som gjort att ingen betalning till din leverantör har gjorts. Hade du velat att vi förtydligade något i detta meddelande? Vad hade du önskat att meddelandet hade för information för att underlätta? 🙂
/My
... Visa mer
2020-12-02
16:08
1Gilla
Du funderar på hur du får fram beloppet till B8 och B16 också, det ska vi såklart kika på. 🙂
I filmen så nämner dem bas.se och deras kontoplan, det är ett bra råd att börja där. Gå till bas.se - Kontoplaner, här kan du ta fram kontoplaner som PDF för dig som upprättar förenklat årsbokslut bland annat. På denna PDF visas rader kopplade till kontona, raderna visar alltså vilka konton som tillhör vilken ruta i det förenklade årsbokslutet. Till exempel så funderade du på konton till rutan för Övriga skulder (B8) och kollar jag i PDF:en så är det kontoklass 1700 som påverkar den rutan. När det gäller konton till Övriga fordringar visar PDF:en kontoklass 2900 som påverkar B16.
När jag går igenom broschyren du fick länkad av mig så kan jag inte se fler typer av dessa undantag, men med risk för att vara tjatig så vill jag ändå slå ett slag för den igen. Det är verkligen en bra läsning och förtydligande på vad som gäller om du känner dig osäker under tiden du upprättar årsavslutet.
/My
... Visa mer
2020-12-02
16:01
Hej Diana!
Jag tänker precis som Annica att detta ska bokföras mot konto 2611, sen blir det då en avvikelse i momsrapporten eftersom det finns moms rapporterad men ingen intäkt som momsen är dragen från men jag kan däremot inte se vilken ruta det annars ska påverka.
Jag skulle rekommendera att dubbelkolla med Skatteverket, hur vill dem att denna typ av faktura ska tas upp i momsrapporten? Utifrån det kan jag ge ett mer definitivt svar på bokföringskonto att använda. Redovisar du beloppet på konto 2611 så påverkar det kontot ruta 10 i momsdeklarationen, är detta korrekt enligt Skatteverket kan du bara bortse från varningen du får i programmet och bokföra momsrapporten.
/My
... Visa mer
2020-12-02
16:00
1Gilla
Hej!
Det har varit fördröjningar med betalningar till Handelsbanken under dagen, detta ska vara löst nu.
@Fd medlem och @Fd medlem
Har era betalningar kommit fram till banken?
/My
... Visa mer
2020-12-02
14:50
@Fd medlem
Vad jag kan se på ditt kundnummer så ska du ha behörigheten att ändra din egna mejladress. Självklart ska vi kika på det men det är lite svårt för mig härifrån, du är välkommen att kontakta oss på supporten via chatt eller telefon så ska vi hitta en lösning tillsammans med dig. 🙂
/My
... Visa mer
2020-12-02
11:20
Hejsan!
Jag har kikat på det och dagsavdraget för föräldraledighet och daglön har inte samma beräkningsformler, vilket gör att beloppen räknas fram olika men det är inte fel att det blir så.
3305 - Föräldraledighet dagsavdrag: Vid ett dagsavdrag räknar man ut ett värde på arbetsdagarna i månaden utan helgdagarna. Beräkningen är Månadslön efter eventuell löneväxling/21.
1103 - Daglön: Går efter formeln Månadslön*12/365 och räknar alltså med kalenderdagar i uträkningen per dag.
Däremot kanske inte detta blir helt rätt hantering för dig när det gäller att använda löneart 1103 - Daglön. Ackordslöner har olika hanteringar i olika kollektivavtal, men det är vanligt att det till exempel ska dras engångsskatt på det beloppet vilket det inte gör om du använder löneart 1103 som drar tabellskatt. Funderar också på beräkningsformeln jag angivit ovan för daglönen, är den korrekt upplagd för en uträkning av ackord?
Vi har annars löneart 1173 - Ackord som kan användas. Den är inställd på engångsskatt men har ingen beräkningsformel inlagd eftersom dessa kan skilja sig i olika avtal, beloppet får alltså anges manuellt på lönebeskedet. Om du går till Lönearbete - Lönearter - gå in på kortet för löneart 1173 så kan du själv se hur den fungerar. Här kan du också ändra inställningarna på de olika flikarna, kontrollera företagets gällande regler för ackord först.
Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen!
/My
... Visa mer
2020-12-02
10:18
Hej @HenrikB
Precis som Lovisa skriver verkar övergången snubblat lite. Kvarstår bankhändelsen som omatchad eller bokförde du händelsen enligt Lovisas instruktion ovan?
Ligger bankhändelsen kvar omatchad så får du gärna höra av dig igen så kan vi hjälpa dig plocka bort den från vårt håll. 🙂
/My
... Visa mer
2020-12-01
17:00
1Gilla
Ja du får såklart gärna vända dig hit, det var absolut inte menat på något annat vis! Det kan ju finnas experthjälp här i form av andra användare som kan svara på dina frågor precis som du skriver. Mitt svar var helt enkelt bara baserat på att jag inte hittar eller har konkret information om det men ett tips på att vända dig till bokföringsnämnden eller din redovisningskonsult som förhoppningsvis kan hjälpa dig om du inte får svar här. 🙂 Ha en trevlig kväll! /My
... Visa mer
2020-12-01
14:42
Jag är inte helt med på din fråga får jag erkänna så jag börjar med att förtydliga det hela. 🙂
När du räknar fram ditt värde på lagret så gör du i stora drag en inventering, vilket innebär att du räknar fram värdet för varje enskild tillgång i lagret så du får fram det totala anskaffningsvärdet, via länken i mitt förra svar ser du vilka varor du ska räkna in i värdet på lagret. Sen kan du välja att gå efter huvudregeln eller schablonregeln för att värdera lagret, går du efter schablonregeln använder du anskaffningsvärdet och på till exempel köpta varor i ditt lager är anskaffningsvärdet varans inköpspris, för egentillverkade varor är anskaffningsvärdet inköpspriset för råmaterial och halvfabrikat. Som jag nämnde ovan så redovisas varuinköp normalt i kontogrupperna 40 till 45, använder du dessa när du bokförde inköpen så är det dessa konton som är aktuella. Jag tolkade det hela som att du ska göra ett förenklat årsbokslut så på sida 29 i broschyren du fick länkad finns mer info om hur/vad som ska redovisas i ruta B6.
Jag såg också att du använder Visma Administration 200, i Visma Administration 1000/2000 har finns Lagerbokföring och lagerhantering som en funktion för att underlätta just detta som du nu får göra manuellt.
/My
... Visa mer
2020-12-01
14:41
1Gilla
Hej Pontus!
Jag har kikat på detta tillsammans med mina kollegor och man kan kort säga att svaret beror lite på. 🙂
Jag tolkar det som att du menar aktier i andra bolag. Frågan är då om avsikten med innehavet är stadigvarande eller om det är en kortfristig placering? Är avsikten att aktierna skall stadigvarande innehas så utgör det en finansiell anläggningstillgång, är innehavet en kortfristig placering anses det vara en omsättningstillgång och detta har betydelse för hur aktierna värderas.
Det har även betydelse om du tillämpar K3 eller K2. Via länkarna kommer du till bokföringsnämndens vägledning för respektive årsredovisning.
K3
Här får man välja mellan att värdera aktierna utifrån anskaffningsvärde eller verkligt värde (verkligt värde är marknadsvärdet i form av noterade priser på en aktiv marknad).
K2
Här får inte finansiella anläggningstillgångar värderas till verklig värde, en värdestegring får därmed ingen effekt i resultaträkningen förrän aktierna säljs. Utan aktierna värderas till anskaffningsvärde inklusive utgifter som hör till förvärvet. Däremot skall de skrivas ned enligt 4 kap 5§ ÅRSREDOVISNINGSLAG, dvs om tillgången har ett lägre värde på balansdagen.
När det gäller ett noterat värdepapper ska senast noterad betalkurs på balansdagen användas vid jämförelsen med det redovisade värdet för att bedöma om nedskrivning ska ske. Om aktierna antas vara en omsättningstillgång skall de enligt 4 kap 9§ ÅRL värderats enligt lägsta värdes princip dvs det lägsta av anskaffningsvärde och nettoförsäljningsvärdet på balansdagen.
Årsredovisning
Om det anses vara en anläggningstillgång så redovisas de troligen under rubriken Andra långfristiga värderpappersinnehav och om de anses utgöra en omsättningstillgång så redovisas de under Övriga kortfristiga placeringar. Men detta beror också på hur man har kopplat de konton du använder.
Ha en fin tisdag!
/My
... Visa mer
2020-12-01
09:30
Hejsan!
Värdet för varor i lager redovisas precis som du skriver normalt i kontogrupp 14, sen har du varuinköp som normalt redovisas i kontogrupp 40 till 45 och lagerförändringar som uppstår vid en lagervärdering bokförs normalt i kontogrupp 49. Hur du räknar fram ditt varulager i ditt bokslut hittar du väldigt bra information om på Skatteverkets sida Varulager, det finns en del regler att förhålla sig till beroende på vad lagret innehåller. Dem har också broschyren Bokföring, bokslut och deklaration som beskriver och förklarar vi de regler som gäller för enskilda näringsidkares bokföring och förenklade årsbokslut, på sida 29 hittar du information om ruta B6 och hur varulagret ska hanteras i ett förenklat årsbokslut.
Jag tänker att vi börjar här, har du följdfrågor får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2020-11-30
17:00
Hej Monika!
Detta är ingen inställning i programmet du kan göra utan QR-koden kollar på din betalinformation du har lagt in, till exempel ditt bankgiro. Jag kan se via ditt kundnummer att du har en enskild firma, är ditt bankgiro kanske kopplat till ditt privata konto eller har du ett företagskonto kopplat till det?
Jag tänker att det kan vara så att QR-koden hämtar ditt bankgiro och att bankgirot hämtar namnet, har du då bankgirot kopplat till ett konto med ditt för-och efternamn är det detta namn som syns. 🙂
/My
... Visa mer
2020-11-30
15:05
Jag förstår verkligen hur du tänker men jag hittar inte någon konkret information om det på skatteverkets hemsida, inte heller när jag läser om UF-företag. Det kan vara en bra idé att kontakta Skatteverket i frågan tycker jag, gör du det så får du gärna dela med dig av deras svar här i tråden också.
På så sätt kan jag också lära mig något nytt! 🙂
/My
... Visa mer
2020-11-30
14:37
Hej Pontus!
Detta är inte det lättaste och ganska avancerade frågeställningar. Jag har försökt hitta information om detta i just ett fåmansbolag men tycker faktiskt att du ska vända dig till Bolagsverket med dina frågor i första hand, det är såklart viktigt att det blir rätt och riktigt gjort hos dig. Kanske eventuellt kolla med din redovisningskonsult för att se om dem kan hjälpa dig.
Skulle någon duktig användare i forumet ha koll på detta är det självklart välkommet att inflika här. 🙂
/My
... Visa mer
2020-11-30
11:44
1Gilla
Årets resultat beräknas genom att man tar företagets intäkter minus kostnader i din resultaträkning, där får du fram om företaget gått med vinst eller ej. I dessa kostnader ingår skatt så ni ska alltså gå efter resultaträkningens belopp från Beräknat resultat när du bokför årets resultat som sista transaktion på året. Som tidigare nämnt så kan ni ta hjälp med bokslutet om ni känner att ni behöver det.
Vad jag kan se så använder ni Visma eEkonomi och då kan ni använda Bokföringsförslaget Bokföring av årets resultat. Det gör du genom Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation och letar upp det i listan över Bokföringsförslag. Programmet hämtar då korrekta siffror automatiskt på respektive konto utefter din resultaträkning och bokföring du gjort löpande under året.
/My
... Visa mer
2020-11-30
09:15
Hejsan! Jag jag tolkar det jag läst från skatteverkets riktlinjer om Sponsring som att sponsringen sker till ett UF inte ska vara ett undantag. Sponsring innebär i stora drag att ni betalar en summa pengar, ger varor eller tjänster i utbyte mot att mottagaren framställer företagets produkter i olika sammanhang. Som jag förstår det så finns en motprestation i form av reklam från UF-företaget och då är sponsringen skattemässigt avdragsgill men jag rekommenderar att läsa igenom skatteverkets riktlinjer också eftersom det kan finnas andra faktorer att ta hänsyn till.
Med den informationen jag har och med förutsättning att sponsringen är avdragsgill enligt dessa riktlinjer kan den bokföras på exempelvis konto 5980 i bokföringen.
Konto
Debet
Kredit
2440 - Leverantörsskulder/1930 - Företagskonto
x
5980 - PR, institutionell reklam och sponsring
x
2641 - Ingående moms
x
Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2020-11-27
14:44
Hej Annica,
Jag och mina kollegor kan inte återskapa detta riktigt. Jag har testat i chrome och minimerat fönstret med Advisor, har testat flera storlekar men i med att det är responsiv design i Advisor så ska det anpassa sig till sidans storlek. Vi testade också att zooma in sidan i minimerat läge men även då anpassas sidan. En grej du kan testa är att rensa cachen i chrome, eller kolla om det blir likadant i en annan webbläsare men det är svårt att säga vad som går fel. Eventuellt får du kolla skärminställningar och upplösning på din dator.
/My
... Visa mer
2020-11-27
08:40
Hej Jocke,
Detta ska funka sålänge underlaget är uppladdat som en PDF med flera sidor, är det flera PDF:er så skriver man ut en i taget.
Eftersom jag inte har en helhetsbild av hur det ser ut för dig skulle jag rekommendera en kontakt till oss på supporten via telefon eller chatt om det fortsatt inte fungerar. På så sätt kan vi kika på det tillsammans med dig i ditt eEkonomi. 🙂
Ha en fin helg!
/My
... Visa mer
2020-11-26
13:38
1Gilla
Hej igen Mikael!
Nu har vi testat och vi ser inte några problem med att köra eEkonomi som app och vi ser att rapporterna fungerar bra. Vi har inte testat detta grundligt men skulle du stöta på något problem på vägen så får du gärna återkomma i tråden, så kikar vi på det. 🙂
/My
... Visa mer
2020-11-25
14:08
Hej Mikael!
Tack för ditt inlägg!
Vi håller på att kika på detta och kommer återkoppla till dig i tråden så fort vi vet mer. Ville bara flika in här så du vet att vi inte glömt bort ditt inlägg. 🙂
Du får ha en fin onsdag!
/My
... Visa mer
2020-11-25
13:33
Då är jag med dig.
I vårt användartips Bokföra händelser på skattekontot i ett aktiebolag har vi tagit upp flera exempel på hur konteringarna på ett skattekonto kan se ut. Bland annat har vi exakta exempel på det du funderar på.
Arbetsgivaravgift och personalskatt
Eftersom du har använt lönemodulen och gått efter checklistan så har du förmodligen skapat din Arbetsgivardeklaration via modulen också, i med detta så har skatteverkets dragning bokförts direkt. Om du går till Lön - Arbetsgivardeklaration och klickar på deklarationen du skapat kan du själv se hur verifikationen ser ut. Du ser då att Skattekontot 1630 bokförts i kredit tillsammans med kontona för arbetsgivaravgift och personalskatten som debiterats.
Det som däremot ska bokföras av dig är inbetalningen till ditt skattekonto från ditt företagskonto. När utbetalningen har registrerats på banken ska du matcha den under Kassa- och bankhändelser på företagskontot, du matchar betalningen mot Övrigt uttag - Betalning till skattekontot.
F-skatt
När du bokför f-skatten gör du samma sak gällande överföringen från ditt företagskonto till ditt skattekonto. Du går via Kassa- och bankhändelser på företagskontot, du matchar betalningen mot Övrigt uttag - Betalning till skattekontot.
När Skatteverket drar pengarna för f-skatten från ditt skattekonto bokför du även detta under Kassa och bankhändelser men du väljer Skattekontot som konto. Du skapar Ny skattehändelse för beloppet som dras och matchar mot bokföringshändelsen Debiterad preliminärskatt, då ser du att huvudkontot 2510 - Skatteskulder hämtas. Betalningen kan också bokföras mot underkontot 2518 - Betalning av f-skatt, isåfall får du istället matcha mot bokföringshändelsen Övrigt uttag och kostnadstypen Egen kontering, sedan får du själv välja konto 2518 som motkonto till 1630. Båda alternativen är korrekta att använda.
Hoppas att detta klargör och hjälper dig en bit på vägen! 🙂
/My
... Visa mer
2020-11-24
11:22
Hej Gunnar,
I vårt användartips Bokföra lön till anställd kan du se hur konteringen ska se ut, men eftersom du använder Visma eEkonomis lönemodul så skapas flera av dessa verifikationer automatiskt. När du går via vårt skrivna hjälpavsnitt Checklista Lön till Visma eEkonomi så vill jag dubbelkolla så du gjort alla steg? Om inte alla steg är gjorda får du gärna ge mig lite mer information om hur långt du kommit.
Är alla steg gjorda så är det bara sista konteringen kvar, det är att bokföra själva utbetalningen till ditt skattekonto. Vad jag kan se så har du ett aktiebolag och i vårt skrivna hjälpavsnitt Matcha skatt- och bankhändelser finns instruktioner på hur du gör detta steg för steg. Kan också rekommendera vår film Få full koll på skattekontot i Visma eEkonomi.
Tänker att vi börjar här, har du följdfrågor får du så gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2020-11-24
11:01
Jag förstår. Jag kan inte säga om siffrorna är korrekt eftersom jag inte har information om alla belopp eller ser din försäljning i stort men konteringen på verifikationerna är korrekta.
Det första verifikationen berättar är att ni har haft försäljning på totalt 37 187 kr, varav det dras 12% utgående moms. 12% moms på beloppet 37 187 blir 3984,32 kr vilket din kontering visar så det känns helt korrekt. Andra verifikationen visar själva inbetalningen till ditt företagskonto, konteringen är korrekt eftersom du bara ska boka bort fordran. Nu står det olika belopp på kontona men jag gissar att du bara snubblat på tangenterna, verifikationen visar i alla fall att du fått 32646/32464 kr inbetalt på ditt företagskonto.
/My
... Visa mer
2020-11-23
14:50
Hejsan!
Ja, det kan du göra. Min rekommendation är att kika på Skatteverkets hemsida om Periodiseringsfond om du vill veta mer. Det finns också en utökad möjlighet att sätta av med anledning av coronaviruset, även detta finns det information om på Skatteverkets länk. Vi har också vår artikel Minska skatten med expertens bästa tips!, eftersom du har en firma kan du gå direkt till Tips 13.
Ha en fin måndag! 🙂
/My
... Visa mer
2020-11-23
08:24
1Gilla
Hej @Behruz
Precis som @AnnicaL skriver så kan du ha både 1580 och 1930 med i din månadsrapporten. Det som betalats till ditt bankkonto visas på konto 1930 och konto 1580 innehåller transaktioner gjorda under månaden som ännu inte hunnit föras in på bankkontot. Konto 1910 - Kassakonto används för att registrera kontanta pengar, så har du fått pengar insatta på ditt företagskonto är 1930 korrekt att debitera istället.
Annars ser konteringen rätt ut. Du har däremot dubbla rader av kontona 3052 och 2621, det behöver inte vara felaktigt utan kan finnas en anledning till att du vill dela upp det på verifikationen. Men du kan också sammanställa hela summan på en rad per konto. 🙂
Ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2020-11-19
10:52
Hej Sofia,
Jag hittade väldigt matnyttig information på Skatteverkets sida Rättslig vägledning om Varulager. Där finns information om anskaffningsvärde och värdering samt information om vad ett varulager består av. När jag läser om varulagret så tolkar jag det som att din domän och kundlista inte ingår här, utan att varulagret utgörs av tillgångar som är avsedda för försäljning i den löpande verksamheten (färdiga varor), är under tillverkning för att bli färdiga varor eller ska användas i tillverkningen av färdiga varor eller vid tillhandahållandet av tjänster.
Detta kan vara bra att förtydliga med Skatteverket också om du känner dig osäker tycker jag. Du kan också passa på att kontrollera momshanteringen med dem, hade svårt att få fram konkret information om vad som gäller vid försäljningen.
Om du vill och har kontakt med Skatteverket får du jättegärna återkoppla i tråden så kan alla ta del av informationen. 🙂
Ha en fin torsdag!
/My
... Visa mer
2020-11-18
10:18
Hej!
Jag ser att man inte får alternativet när du skapar fakturorna just nu, vi arbetar på en smidigare hantering framåt. Om du klickar på f5 när du skickat fakturan som PDF till dina kunder och dessa har skapats i Visma eEkonomi kommer du få upp alternativet i dina notiser.
Stegen är alltså:
1. Välj alla kunder som fakturan ska skickas till
2. Skapa fakturan
3. Välj att skicka som PDF till samtliga - Skicka/skapa
4. När du fakturan skapats klickar du på f5 och du får alternativet att skriva ut enligt bild nedan
/My
... Visa mer
2020-11-16
11:42
Hej igen!
Jag är lite osäker på hur detta ska hanteras måste jag erkänna, är inte helt med på vad dessa 5000 innebär.
Jag tolkar det som att det är transport av last ombord på fartyg från ett ställe till ett annat. Jag har försökt hittar information om hur detta kan bokföras men inte lyckats och för att allt ska bli rätt och riktigt hos dig rekommenderar jag dig att kontakta en redovisningskonsult. Via vår hemsida Hitta redovisningsbyrå hittar du redovisningskonsulter eller revisorer som använder och kan Visma.
Finns det andra användare i forumet som har koll på frågan är det såklart välkommet att flika in här också. 🙂
/My
... Visa mer
2020-11-16
11:29
Hej Rasmus,
När årets skatt är beräknad i ett AB bokförs skatten som en kostnad i resultaträkningen, det bokförs då på konto 8910 - Skatt som belastar årets resultat. Detta bokförs automatiskt när du låser din deklaration när du använder tillägget Deklaration/Årsredovisning till ditt Visma eEkonomi.
Om du går till Deklaration/Årsredovisning - Deklaration - Resultatplanering så kan du längst ner se Beskattningsbart resultat och Slutlig skatt, det är denna summa som kommer bokas om och belasta årets resultat på konto 8910 när din årsverifikation skapas.
Om jag förstår det rätt så har du bokfört manuellt på konto 8920 under året, men behöver lite mer information. 🙂
Vad mer exakt har du bokat på kontot, vad avser saldot som är bokfört?
Hur är det bokfört på kontot idag?
Återkom gärna!
/My
... Visa mer
2020-11-13
15:04
Hej Eva,
Vi har inte fått någon återkoppling från kunden i tråden via telefon eller chatt, så ärendet är därmed inte löst tyvärr.
Du är varmt välkommen att kontakta supporten, tror som sagt att vi behöver koppla upp oss och kika på hur det ser ut i ert program tillsammans.
Ha en trevlig helg!
/My
... Visa mer
2020-11-13
14:59
Hej Nadeem,
Jag känner att jag behöver mer information här innan jag fullt ut kan hjälpa dig. 🙂
Är det en först en leverantörsfaktura du fått där du betalat 7604 kr?
Vad står leverantörsfakturan för? Vem är leverantören mer exakt?
Sen har du fått tillbaka ett belopp av samma leverantör? Vad är det för belopp du fått tillbaka, är det en kreditering eller hur ser situationen ut?
Återkom gärna så ska jag ge det ett försök igen!
/My
... Visa mer
2020-11-13
14:58
1Gilla
Hej igen Marcus,
Det kan vara bra att dubbelkolla siffrorna med din redovisningskonsult också, men om vi utgår ifrån dem siffrorna vi båda tycker verkar rimliga då så skulle följande kontering fungera
Konto
Debet
Kredit
1931 - Paypal
4262,25
3045 - Försäljn tjänst utanför EG momsfri
4770,40
6570 - Bankkostnader
259,61
7960 - Valutakursförluster på fordringar och skulder av rörelsekaraktär
248,54
När du gör överföringen mellan ditt paypal-konto och företagskonto gör du följande kontering
Konto
Debet
Kredit
1931 - Paypal
4262,25
1930 - Företagskonto
4262,25
Ser att du använder Visma eEkonomi och då är det bra att gå via Kassa och bankhändelser när det gäller in/utbetalningar på dina 19-konton. Läs gärna mer i vårt skrivna hjälpavsnitt Bankhändelser. Ha en trevlig helg! /My
... Visa mer
2020-11-11
15:34
Hej Marcus,
Såklart ska jag försöka hjälpa dig med din försäljning, det är ju inte helt lätt här så jag kommer kontrollera att jag förstått det rätt.
Egentligen så spelar det för bokföringens skull inte så stor roll vad beloppen är i USD på själva fakturan, det viktiga är att du vet vad valutadifferensen är från USD till SEK eftersom detta också ska bokföras. Jag är lite osäker på meningen "Sen försvinner ytterligare 248,54 SEK när PayPal omvandlar USD till SEK.", men om jag ska tolka den så verkar dessa 248,54 vara valutadifferensen som uppstår där emellan?
Jag är även osäker på dina siffror du översatt från fakturaunderlaget eftersom jag inte får siffrorna du skrivit i SEK att gå ihop riktigt. Har du kollat på valutakursen på olika dagar vad det gäller avgiften och det återstående beloppet?
För om jag tar 4770,40 - 259,61 så blir det = 4510,79. Då får jag ihop det om totalsumman på 4262,25 kr är det som satts in på ditt konto.
Detta är min analys av beloppen i SEK:
Insatt på paypal-kontot - 4262,25
Total försäljning - 4770,40
Avgift från Paypal - 259,61
Valutadifferens - 248,54
Stämmer detta eller om jag missförstått något får du gärna återkomma, så ska vi kolla på lämpliga bokföringskonton också. 🙂
Ha en fin eftermiddag!
/My
... Visa mer
2020-11-11
13:36
1Gilla
Hej @Kevin_4
Första frågan vågar jag inte riktigt svara på måste jag erkänna. Jag gör samma tolkning av svaren ovan men jag skulle rekommendera att dubbelkolla detta med din redovisningskonsult eller om du @CarinaEsp kanske hade bra koll här? 🙂
Vad det gäller kontrolluppgiften så har Skatteverket väldigt bra information på sin sida Kontrolluppgifter – ränta, utdelning m.m.. Där kan du ladda ner blanketten som ska fyllas i också.
Gällande räntan finns även här bra information från Skatteverket. På deras sida Förmåner och ränta från fåmansföretag får jag fram denna information under rubriken Ränta:
Räntan som en delägare får från fåmansföretaget för medel som han eller hon har lånat ut till företaget, beskattas i inkomstslaget kapital. Om räntan överstiger vad som kan anses vara marknadsmässig ränta, bör den överstigande delen normalt beskattas som förtäckt utdelning. Vad som är marknadsmässig ränta måste avgöras i varje enskilt fall utifrån vad företaget skulle betala till en utomstående långivare. Hänsyn bör tas till riskexponering m.m.
Känns något oklart får du hojta!
/My
... Visa mer
2020-11-11
12:16
Då är det klart, dem ska nu vara borttagna.
/My
... Visa mer
2020-11-11
11:14
Det är en väldigt bra tanke @AnnicaL men jag kan se att Lars har en aktiv bankkoppling och därav går det inte att bokföra på företagskontot manuellt eftersom kontoutdraget stäms av och hämtas automatiskt in till programmet.
@Lars_r
Jag kan se två ej bokförda händelser från januari 2015 när jag kikar på ditt kundnummer, vi kan såklart se till att dem tas bort eftersom du inte har det alternativet själv. Hör av dig här om det fortfarande är aktuellt så ser jag till att dem försvinner från listan under Kassa och bankhändelser.
/My
... Visa mer
2020-11-11
10:36
Hej Katarina!
Precis som du är inne på så ska man om nettoomsättningen varierar mer än 30% mellan åren kommentera detta. Om företaget inte redovisar någon nettoomsättning behöver en sådan inte anges. Kravet på kommentaren gäller posten nettoomsättning i det fall denna redovisas i flerårsöversikten.
Kommentaren ska bestå av väsentliga händelser under året, vad ökningen beror på. Det kan till exempel vara att man introducerat en ny produkt under året eller att man kanske satsat mer på sin marknadsföring. 🙂
/My
... Visa mer
2020-11-10
16:14
@Fd medlem Det ska vi såklart se över tillsammans, vi vill ju att det ska fungera smidigt för dig såklart. Trådarna du startat eller deltagit i ser du via din profil, den kommer du till om du klickar på ditt användarnamn uppe till höger i forumet - Min profil. När du får svar på en fråga du ställt i forumet bör du få ett mejl. Får du inget mejl så kan du börja med att läsa användartipset Prenumerera på innehåll i forumet för att kontrollera dina inställningar. Du ska också få notiser uppe till höger via megafonen på trådar du fått svar i, prenumererar på eller där du blir omnämnd. En ny fråga skapar du på fliken Frågor & funderingar i respektive område i forumet. Vårt användartips Så använder du Visma Spcs forum tror och hoppas jag kommer hjälpa dig en bra bit på vägen. Har du fler frågor eller andra synpunkter gällande detta kanske vi kan få kontakta dig och gå igenom dem. Hör gärna av dig i så fall! 🙂
/My
... Visa mer
2020-11-09
14:38
1Gilla
Hej Sofie,
Precis som du är inne på så blir det intermittent deltid och nettosemester för honom först om ni ändrar hans arbetsschema från heltid till att arbeta deltid 3 dagar/ veckan. I vårt skrivna hjälpavsnitt Semester, företagsinställningar under Fältförklaringar - Företagets regler för intermittent deltidsanställda finns instruktioner på hur du ställer in detta i Lön 600 och hur ett eventuellt arbetsschema kan se ut. I vårt skrivna hjälpavsnitt Beräkning av nettosemesterdagar får du hjälp med själva beräkningen av semestern.
Känns något oklart så får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2020-11-09
11:00
2 Gillar
Hej Lars,
Saldot visar bankhändelsernas saldo per det datum du skrivit in som Bokföringsdatum.
Du kan till exempel ha ett datum per den sista Augusti, då visar programmet bankhändelser från kontoutdraget per den sista augusti, vilket då kan blir missvisande från ditt nuvarande bokförda saldo eller saldot du har på ditt kontoutdrag idag.
Ett annat exempel är att du står under Kassa och bankhändelser med dagens datum som bokföringsdatum och har en aktiv bankkoppling. Då kan programmet ha hämtat det dagliga kontoutdraget från din bank men du har fått in en betalning eller betalat något från företagskontot senare under dagen som då inte hunnit synkas över till Visma eEkonomi än, då är saldona på kontoutdraget från banken och saldot här i programmet inte samma.
Ett tredje exempel är att du står under Kassa och bankhändelser - Ej bokförda händelser och alla händelser från kontoutdraget är inte bokförda. Här visas nämligen ett sammanställande saldo för alla händelser som finns i listan, även om de ej är bokförda. Vilket gör att saldot inte matchar med det saldot du får när du tittar i huvudboken, eftersom huvudboken kollar på det bokförda saldot på företagskontot.
Hoppas detta kan förklara differensen du ser! 🙂
/My
... Visa mer
2020-11-09
09:25
Hejsan Marko,
I tråden Bokföra övervärde leasingbil finns svar på din fråga hur du gör rent bokföringsmässigt och vilka konton som är lämpliga att använda. Men hanteringen i programmet Visma Enskild Firma blir ju något annorlunda eftersom du inte konterar själv riktigt.
Vi har tyvärr inte möjlighet att svara på frågor rörande programmet Visma Enskild Firma i forumet, men du är välkommen att kontakta oss genom att skapa ett supportärende så besvarar supporten ditt mejl inom en arbetsdag.
Ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2020-11-06
10:03
Hej @Urban56
Såg att du skrivit inlägget Boka om 2650 där du fått kanonhjälp redan, tänker att vi fortsätter i den tråden om det skulle komma upp följdfrågor.
Du får ha en fin helg!
/My
... Visa mer
2020-11-05
09:56
Hejsan, Möjligheten att exkludera redan överförda bokslutstransaktioner ska finnas kvar, jag får frågan när jag gör en import från Visma eEkonomi. Om du gör en ny import av bokföringsuppgifter till Visma Skatt & Bokslut Pro, får du en fråga om du vill exkludera de bokslutsverifikationer du skapat i Visma Skatt & Bokslut Pro från kontosaldona. De kommer då att få statusen Överförd-Exkluderad. Verifikationer med statusen Överförd-Exkluderad räknas inte med i saldona i Visma Skatt & Bokslut Pro.
Är detta en fråga som inte kommer upp för dig alls längre? Jag skulle i det fallet rekommendera en kontakt med oss på supporten via telefon eller chatt så vi kan kika på varför tillsammans med dig.
Frågan kan ju också ha missats och att man av misstag glömt att markera rutan för att exkludera överförda bokslutsverifikationer. Detta rättar du med hjälp av en verifikation i Visma eEkonomi som korrigerar saldot och sedan gör du en ny överföring till Visma Skatt & Bokslut Pro igen. Eftersom jag inte vet exakt hur transaktionen ser ut så kan jag inte gå mer ingående på det just nu, men återkom så kan vi ta en titt på det tillsammans om du vill. 🙂 Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2020-11-05
09:28
Hi Shehram,
We have our user tip Post your own deposit in an Enskild firma. Since it is in Swedish, I will translate the accounting example below. In Visma eEkonomi you make this booking with a manual verification under Accounting - Journal entries.
Example:
The company has made a purchase of goods with 25% VAT, this purchase was made from your private account. The purchase cost SEK 1,200 excluding VAT and you must enter the cost in the company's accounting.
Konto
Debet
Kredit
2018 - Övriga egna insättningar
1500
4000 - Inköp av varor från Sverige
1200
2641 - Debiterad ingående moms
300
If you have employees in your company you can generate a payslip and the expenses are paid in connection with the salary as an allowance or cost compensation.
I hope and think this will answer your questions. 🙂
Have a good day! /My
... Visa mer
2020-11-03
13:54
Hej,
På vår sida för Appar-Visma integration har vi en del säljstöd som är byggt mot Visma eEkonomi, när jag läser om vissa av dem så tolkar jag det som att det finns flera alternativ till vad ni behöver. Kika gärna på länken och läs om de olika, hittar du en integration som intresserar er kan du klicka på appen och välja Kontakta mig så kommer du bli uppringd och får mer information och eventuell hjälp att komma igång.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-11-03
09:05
Hej,
Om jag förstår det rätt så ska du fortsatt ha ett samarbete i Visma eEkonomi med din kund, men din kund ska däremot inte fortsätta arbeta i programmet själv. Vad jag kan se så arbetar du i Visma Advisor och då kan du följa steg för steg guiden i vårt skrivna hjälpavsnitt Aktivera samarbete i Visma eEkonomi från Visma Advisor.
Hör av dig om något känns oklart! 🙂
/My
... Visa mer
2020-11-02
15:38
Ja, det kan jag förstå.
När jag läser informationen om de två olika bokföringsmetoderna så får jag främst fram att faktureringsmetoden är obligatorisk för verksamheter med en årsomsättning på över tre miljoner eller mer. Eftersom ni inte fullt ut vet att företaget kommer ha en sådan omsättning men däremot misstänker det blir jag faktiskt osäker. Mitt förslag är därför att ni slår Skatteverket en signal för att rådfråga, så blir det rätt och riktigt från början.
/My
... Visa mer
2020-11-02
15:24
Jag förstår.
Jag kan inte riktigt säga hur du ska göra i ett annat framework eftersom det finns så många olika sätt att hantera det, vi kan egentligen säga vad du behöver göra men sen hur du kommer fram till det är inte riktigt på vårt bord tyvärr. Vi har ett exempelprojekt som du gärna får utgå ifrån, du kan läsa mer på sidan API Sample Code.
/My
... Visa mer
2020-11-02
13:48
Hej Andreas,
Tyvärr så är jag fel person att svara på vilket pris som är rimligt och vilka upplägg som är bra att använda men några tips kanske jag kan hjälpa dig med.
Du skulle kunna börja med att skicka en förfrågan till en rad olika redovisningskonsulter, få lite olika förslag för att kanske börja få en bild på vad en kostnad kan vara. Via vår hemsida Hitta redovisningsbyrå finns flera förslag på konsulter och byråer som dessutom kan Vismas program. Viktigt att tänka på är ju också att gå efter en redovisningsbyrå med goda rekommendationer, det är inte alltid priset som är avgörande tänker jag. 🙂
Som vanligt är det välkommet för andra användare att höra av sig i tråden. Kanske man är en potentiell redovisningskonsult eller byrå att vända sig till eller kanske man har egna rekommendationer genom egna erfarenheter.
Lycka till!
/My
... Visa mer
2020-11-02
13:28
Hejsan!
Jag har kikat på detta och du är ju helt klart på rätt spår. Har företaget en nettoomsättning på mer 3 än miljoner kronor så har du inget val, du måste välja faktureringsmetoden. Jag har också förstått att Skatteverket godkänner alla byten till faktureringsmetoden, men att det däremot är svårare att få igenom ett byte till kontantmetoden (bokslutsmetoden). Jag tycker ni ska kontakta skatteverket, tänker att dem kommer kunna guida er i om ni ska byta på en gång eller ej. Har ni inte hunnit komma igång med bokföringen så ser jag ingen anledning till att behålla bokslutsmetoden i ert fall faktiskt. 🙂
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-11-02
11:23
Hej @Fd medlem
Du har förstått det rätt. Tillgångar och skulder i en balansräkning behöver inte balansera under året, mellanskillnaden är företagets beräknade resultat. Men när du i slutet av ditt räkenskapsår bokar upp årets resultat (företagets beräknade resultat) ska tillgångar och skulder balansera igen.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-11-02
10:46
Hej Lotta,
Ja det kan vara en djungel men jag hoppas kunna klargöra ett par frågetecken. 🙂
Underlagen till dina egna uttag skulle kunna vara kontoutdraget på överföringen mellan ditt företagskonto och privata konto.
Vad det gäller att spara din bokföring på papper så blir hanteringen här bara mindre och mindre, det finns inte mycket du måste skriva ut och spara i pappersformat, till exempel så måste du inte skriva ut korrigeringsverifikationer eller verifikationslistan över lag. I vår artikel Digital bokföring vs. papper - spara tid och slipp onödiga utskrifter finns flera svar på vad som gäller rent lagligt, jag tror och hoppas att detta kommer hjälpa dig en bra bit på vägen.
/My
... Visa mer
2020-11-02
09:19
Hej @Fd medlem
Ett försäljningskonto håller till i kontoklass 3. Låt säga att du skapar konto 3001 - Försäljning iZettle, du skapar kontot under Inställningar - Kontoplan - Nytt konto och sedan ändrar du försäljningskonto kopplat till iZettle under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter. När din försäljning sedan importeras via din iZettle-koppling bokförs försäljningen i kredit på konto 3001 automatiskt och du kan boka om detta till dina konton för försäljning av varor och tjänster om du vill separera det.
Bokföringsexempel:
Dagsförsäljning Du säljer för 1000 kr och dagsförsäljningen importeras till Visma eEkonomi, det dras 25% moms. Verifikationen som importeras ser då ut såhär.
Konto
Debet
Kredit
1580 - Fordringar för kontokort och kuponger
1000
3001 - Försäljning iZettle
800
2611 - Utgående moms vid försäljning, 25%
200
Ombokning från konto 3001. Eftersom din försäljning bestod av både varor och tjänster gör du en ombokning till konton specificerade för just denna typ. Exklusive moms så bestod 300 kr av försäljning för tjänster och resterande 500 kr bestod av varor. Du gör du ombokningen med en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer.
Konto
Debet
Kredit
3001 - Försäljning iZettle
800
3041 - Försäljning tjänst 25% sv
300
3051 - Försäljning varor 25% sv
500
Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂 /My
... Visa mer
2020-10-30
12:43
@Fd medlem Stort tack för input, jag såg detta med nu och har rättat mitt exempel. Nu får du säkert ihop siffrorna lite lättare! /My
... Visa mer
2020-10-30
08:34
Hej,
Ja, vi har vår beskrivning Overview för vårt API till visma eEkonomi och information om hur du kopplar upp mot det.
Tänker att vi börjar här så får du gärna återkomma om något känns oklart! 🙂
Trevlig helg!
/My
... Visa mer
2020-10-29
11:29
1Gilla
Hej Lena!
Det är verkligen en bra fråga du ställer, jag har själv svårt att svara eller hitta ett klart kvar på det. Jag skulle faktiskt dubbelkolla detta med bokföringsnämnden eller om det finns andra användare i forumet som har koll på frågan och vill flika in. Jag flyttar din fråga till kategorin Bokföringsfrågor.
I Visma Anläggningsregister kan du i vårt skrivna hjälpavsnitt Ändra nyttjandeperiod / avskrivningsmetod läsa mer om hur du gör ändringen i programmet om du får göra den.
/My
... Visa mer
2020-10-29
09:58
1Gilla
Hej @JonahOlsson
Precis som @Pacsac är inne på så är detta trepartshandel, men om jag förstår det rätt så är köparen i Danmark privatperson. Detta skriver skatteverket när sista köparen i transaktionskedjan är en privatperson: Skatteverket anser att bestämmelsen om kedjetransaktioner i 5 kap. 2 e § ML kan tillämpas även i det fall det ingår någon som inte är en beskattningsbar person i transaktionskedjan, d.v.s. en slutkonsument.
Mer information och exempel finns på skatteverkets sida om Trepartshandel.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-10-28
17:00
Hej @Pontus66
Momskoden på försäljningskontot 3051 - Försäljning varor 25% sv är inte helt korrekt, normalt är det momskod 05 detta kontot har. I ruta 05 redovisar du din momspliktiga försäljning av varor och tjänster inom Sverige exklusive moms. Ändrar du momskoden bör avvikelsen försvinna. 🙂
Momskod 30 är en momskod för konton som redovisar utgående moms på vissa inköp vilket detta inte bör vara eftersom konto 3051 är ett försäljningskonto. På skatteverkets hemsida Fylla i momsdeklarationen kan du läsa mer om de olika momskoderna och när dess fält ska fyllas i.
Ha en fin kväll!
/My
... Visa mer
2020-10-28
14:05
@Fd medlem
Såg att jag länkat fel i mitt svar ovan, rättat det nu. I tråden Har företagskredit som "backup" finns din fråga ställd och besvarad, känns något oklart får du gärna återkomma där så tar jag en titt på det.
Ha en fin onsdag!
/My
... Visa mer
2020-10-28
13:49
Hej!
Jag är med dig angående A,B och C men är också osäker på D måste jag erkänna. Jag försöker hitta information om det men tycker du ska vända dig till skatteverket i första hand, så det blir rätt och riktigt hos dig. Får du svar från skatteverket får du gärna återkoppla svaret i tråden om du vill, då kan andra och jag också ha nytta av informationen. 🙂
Precis som du skriver finns det stor kunskap hos användarna i vårt forum, så finns det någon med information om ämnet är det bara att hoppa in i tråden förstås.
Oavsett så hoppas jag du får svar på dina funderingar!
/My
... Visa mer
2020-10-28
11:26
Hej Lena,
Du är inte helt fel på det men vi ska såklart reda ut dina frågetecken. 🙂
Det du är inne på är att bokföra en osäker kundfordran, det är egentligen ett steg innan befarad kundförlust kan man säga. Det kan till exempel vara att du som säljare få veta att din kund har problem med sin likviditet, för att underlätta bevakningen i bokföringen kan du bokföra bort kundfordran från 1510 till kontot för osäker kundfordran, 1515 - Osäkra kundfordringar.
Däremot så ser förloppet vidare inte annorlunda ut än vad Lisa beskrivit. Skulle alltså den osäkra kundfordran fortlöpa till en befarad kundförlust görs ändå enligt ovan, Konto 1519 - Nedskrivning av kundfordringar krediteras och konto 6352 Befarade kundförluster på kundfordringar debiteras.
Hoppas detta förtydligade lite, du får ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-10-28
08:49
Hej @Anordvall
Det ser helt korrekt ut, snyggt!
Skulle du vara osäker på konteringen vid denna typ av inköp igen har vi tråden Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU som är kanon. 🙂
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-10-27
15:47
1Gilla
När du bokför försäljning finns flera regler att hålla koll på beroende på vem du säljer till, vad du säljer och hur kunden betalar.
Här reder vi ut de grundläggande principerna för att du ska kunna bokföra din försäljning korrekt.
Bokföring av försäljning - varor och tjänster
Din försäljning delas upp i varor och tjänster. Olika typer av produkter och tjänster har olika momssatser:
25% Den vanligaste momssatsen
12% Gäller t.ex. mat, hotell och cykelreparationer
6% Gäller t.ex. tidningar, böcker och taxi
0% Gäller t.ex. försäkrings- och sjukvårdstjänster samt viss utbildning
Kom ihåg att momsen alltid ska anges på kvittot eller fakturan, både i kronor och procent. På Skatteverket.se finns detaljerad information om vilken momssats som gäller för olika varor och tjänster.
Hur bokförs försäljning?
För att bokföra försäljning korrekt behöver du använda olika konton beroende på vem du säljer till, vad du säljer och var försäljningen sker.
Det finns två huvudsakliga bokföringsmetoder:
Faktureringsmetoden: Du bokför försäljningen när fakturan skapas och inbetalningen bokförs separat när den kommer in.
Kontantmetoden (även kallad bokslutsmetoden): Försäljningen bokförs först när betalningen tas emot.
I exemplen nedan utgår vi från faktureringsmetoden. Vill du veta mer om skillnaderna mellan dessa metoder kan du läsa i användartipset Faktureringsmetoden vs kontantmetoden.
Bokföringsexempel - Bokföra försäljning av vara
Du fakturerar varor till en kund inom Sverige, momssatsen på varan är 25% och beloppet är 800 kr exkl. moms.
Konto
Debet
Kredit
1510 - Kundfordringar
1000
3051 - Försäljning varor 25% sv
800
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%
200
När din kund betalar fakturan bokför du bort kundfordran och använder kontot som pengarna sätts in på som motkonto.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
1000
1510 - Kundfordringar
1000
Andra vanliga försäljningskonteringar
Bokföra försäljning av inventarier - Bokföra försäljning av inventarier
Bokföra försäljning av bil - Hur bokför jag försäljning av en bil?
Bokföra försäljning utanför EU - Bokföring av försäljning inom och utanför EUBokföra försäljning i annat EU-land -Bokföring av försäljning inom och utanför EU
I Spiris och Visma Administration finns färdiga funktioner för att skapa kundfakturor och bokföra din försäljning. Läs mer:
Skapa kundfaktura i Spiris bokföring - Skapa kundfakturaSkapa kundfaktura i Visma Administration - Skapa kundfaktura
... Visa mer
2020-10-27
13:38
Hejsan,
Ser att jag uttryckt mig klumpigt ovan, ber om ursäkt. Vi har funktionen som heter Behandla flera fakturor som jag nu förstår skulle fungera för dig, även om du har eEkonomi för föreningar. Som jag skrev ovan kan du välja alla kunder när du skapar din faktura, när du skickar fakturan kan du välja skicka som PDF i listan och skicka. När alla fakturor har skapats i eEkonomi får du en notis vid utropstecknet uppe till höger i programmet, klickar du där får du alternativet att skriva ut fakturorna.
Fungerar inte detta för dig så tycker jag du ska kontakta oss på supporten via chatt eller telefon, då kan vi kika närmre på det i ditt program för det ska som sagt fungera. 🙂
/My
... Visa mer
2020-10-27
10:26
Hej!
Detta hjälper vi på supporten dig med. Jag mejlar dig information så kan vi fortsätta hjälpa dig den vägen om det skulle vara aktuellt.
/My
... Visa mer
2020-10-26
14:53
Detta skriver Redovisa rätt
Löneavdrag vid tjänstledighet görs enligt det kollektivavtal som arbetsgivaren är bunden av. På företag som har kollektivavtal för tjänstemän, och även många företag som ej är kollektivavtalsbundna gör man vanligen avdrag enligt följande:
Sedan visas exempel på hur det normalt räknas fram, det är även så vi har det inställt på lönearterna i programmet. Jag tolkar det alltså som att det är detta som är de avdrag som görs normalt sätt men inget man som företag är bunden till. Går man efter detta förslag så skulle den anställde i ditt fall ha ett avdrag per arbetsdag.
Det är olika beräkningsformler vid timavdrag, dagsavdrag eller kalenderdagsavdrag, det beror alltså på i vilken mån man är tjänstledig som beräkning görs. Min rekommendation är att du går till Lönearbete - Lönearter - Sök på Tjänstledig, då kan du klicka dig vidare på de olika lönearterna för att på flik 1 i löneartsregistret se den exakta beräkningsformeln.
Gällande semestern är att låna semesterdagar inget som hanteras i semesterlagen men vill du frångå semesterlagen och ändå lägga in detta i löneprogrammet kan du gå till Personal - Anställda. På fliken Semester minskar du ner dagarna efter semeterårsavslutet är gjort.
/My
... Visa mer
2020-10-26
13:58
Hej Jeanette,
Såklart ska vi hjälpa dig reda ut ett par frågetecken. 🙂
Om vi börjar med första frågan så görs timavdrag normalt när den anställde är tjänstledig del av dag. För max 5 dagars sammanhängande tjänstledighet görs avdrag per arbetsdag och för längre tjänstledighet avdrag per kalenderdag.
Vad det gäller semestern så verkar det stämma att den anställde fått lite för många dagars semester med tanke på tjänstledigheten som kommer nu. Om vi säger att den anställde hade avslutat sin anställning helt så hade den anställde blivit skyldig att återbetala de 3 dagarna och samma regler kan gälla vid tjänstledighet men det kan nog skilja sig från avtal till avtal om ett företag tar den "smällen" själva, så kolla gärna det först.
Precis som du är inne på så ändras inte de sparade dagarna, utan det är dagar den anställde har fortsatt rätt till eftersom dessa redan är intjänade och klara.
Känns något annat oklart så får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer