2021-04-12
16:51
1Gilla
Hejsan! Jag tolkar det som i början av din text att du vill att á-priset på artikeln ska visas exkl moms men att den nu visas inkl moms, då tänker jag att inställningen under Inställningar - Företagsinställningar - Visa priser exkl. moms för privatpersoner ska vara markerad. Men du får gärna rätta mig om jag missförstått. I mitt exempel nedan har jag använt en tjänst för rut-arbete. Där är priset exkl moms 800 kr och 1000 kr inkl moms. Har jag inte en markering i mina företagsinställningar för Visa priser exkl. moms för privatpersoner så visas á-priset såhär Har jag en markering i mina företagsinställningar för Visa priser exkl. moms för privatpersoner så visas á-priset såhär
Kika gärna så inställningarna stämmer en gång till, annars får du gärna återkomma med lite mer information/bilder så ska jag ta en till titt på det. Ha det fint! 🙂 /My
... Visa mer
2021-04-12
15:59
Hej @Johannes Larsson
Det ska inte vara några problem att matcha inbetalningen mot kundfakturan även om kund ej betalat påminnelseavgiften som skickats ut, detta eftersom påminnelseavgiften bokförs vid en inbetalning av denna och inte när påminnelseavgiften läggs på fakturan. Jag skulle därför behöva lite mer information av dig innan jag kan hjälpa dig lösa detta. 🙂
Hur matchar du? vilken Bokföringshändelse väljer du?
Använde du programmets funktion för att lägga på påminnelseavgiften på ordinarie kundfaktura?
Ta det gärna steg för steg hur du gått till väga. Har du bilder från programmet som kan visa hur det ser ut går det självklart bra att bifoga dem här (tänk bara om känsliga uppgifter syns så allt sker enligt GDPR).
Återkom gärna så tar jag en till titt på det!
/My
... Visa mer
2021-04-12
13:52
1Gilla
Hejsan!
Om du har ett aktiebolag och tillägget för Deklaration/årsredovisning så bokförs årets resultat per automatik när du låser din deklaration. När jag kikat på ditt kundnummer så ser jag att du har en enskild firma och då ska du bokföra årets resultat manuellt i Visma eEkonomi. Eftersom du har ett beräknat resultat i rapporterna och har gjort en kontoanalys som inte visar någon bokning så verkar det som att detta inte bokförts, det är ju möjligt att rutan i checklistan markerats av misstag kanske?
Du bokför årets resultat under Bokföring - Verifikationer och om du vill kan du använda programmets färdiga bokföringsförslag Bokföring av årets resultat, programmet hämtar då korrekta konton samt belopp så du egentligen bara behöver klicka på Bokför. Visar alltså programmet ett automatiskt belopp att bokföra på respektive konto så innebär det att detta är ett resultat som inte bokförts sedan innan.
Hoppas detta kan hjälpa dig en bit på vägen!
/My
... Visa mer
2021-04-12
13:21
Hejsan!
Din lösning ser kanon ut! 🙂
Det är precis som du skriver något man kommer få lösa manuellt och 1910 är väl ett passande konto att "mellanlanda" på tycker jag också.
Ha en fortsatt bra måndag!
/My
... Visa mer
2021-04-12
12:04
1Gilla
Hej John!
Jag har kikat på det och vi har ett önskemål kring detta i tråden Periodisering av bankhändelse - eEkonomi som du gärna får följa. Jag har också för säkerhetsskull lyft önskemålet internt igen, den tråden jag länkade till kommer uppdateras om förändring sker framåt.
Ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-12
11:48
1Gilla
Hejsan!
Eftersom du inte har ett företagskonto och inbetalningen tillhör företaget så kan du bokföra betalningen mot konto 2013 - Eget uttag. Om du för över pengarna från ditt privata konto till företagskontot senare så debiterar du konto 1930 och krediterar konto 2018 - Egen insättning. Om du vill behålla pengarna privat behövs denna andra bokning inte men du har ju ändå bokfört intäkten och momsen i företaget när du bokade kundens inbetalning på punkt 1.
I eEkonomi finns ingen färdig hantering för detta men jag kommer ge dig ett förslag på hur du kan gå till väga. Precis som du skriver så kan du bara välja kassakontot eller företagskontot att bokföra mot men du kan när betalningen bokförts göra en korrigering så det bokas om till konto 2013 istället. Jag rekommenderar att göra detta på kassakontot eftersom det förmodligen kommer att finnas ett företagskonto förr eller senare, då kan det vara skönt att det kontot är tomt från start.
1. Gå till Försäljning - Kundfakturor - klicka på kundfakturan - Åtgärder - Registrera inbetalning och bokför detta mot Kassakontot.
2. Gå till Kassa och bankhändelser - välj Kassakontot - Skapa en Ny kassahändelse - lägg in samma datum, samma belopp som själva inbetalningen låg på men med minus framför beloppet - Lägg till.
3. Matcha kassahändelsen - välj bokföringshändelsen Eget uttag och kostnadstypen Egen kontering. Här ser du att konto 1910 - kassakontot krediteras automatiskt och på raden under lägger du till konto 2013 med samma belopp men i debet. Detta medför en ombokning från konto 1910 till 2013 på samma belopp vilket visar att inbetalningen från kund gick till ditt privata konto och inte till kassan.
Slänger också in ett tips för inköp, kan du vara att du handlar in något till företaget innan företagskontot finns på plats också. Då kan du följa vårt skrivna hjälpavsnitt Registrera inköp som betalats med egna pengar. 🙂
Ha en fin fortsatt måndag!
/My
... Visa mer
2021-04-09
16:24
Hejsan!
Jag förstår. För själva nettoavdraget kan du använda lönearten Avdrag efter skatt, då påverkas bara nettolönen och beloppet redovisas inte på arbetsgivardeklarationen. Sen ska ju detta då regleras mot kundreskontran precis som du skriver, men då funderade jag på om denna försäljning ligger som en obetald kundfaktura i programmet? Eller är kundfordran bokförd manuellt?
Du får gärna återkomma så ska jag komplettera min lösning hela vägen! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-09
16:18
Hejsan!
När du har skannat in ett kvitto eller faktura via appen så hamnar underlaget under Inköp - Bildunderlag, här kan du också välja att bokföra varje underlag direkt. Om du redan bokfört händelsen och vill koppla kvittot till verifikationen så går det också bra, det gör du genom att redigera verifikationen under Bokföring - Verifikationer och klicka på Kopplade bilder. Ska du däremot bokföra köpet på ditt bankkonto så rekommenderar jag att gå via Kassa och bankhändelser, här kan du till exempel importera ditt kontoutdrag och matcha varje transaktion/bankhändelse med bokföringshändelser/konton. Jag rekommenderar vårt skrivna hjälpavsnitt Bankhändelser för bra beskrivning om hur du går till väga. Vi har också mycket bra utbildningar till Visma eEkonomi, är du ny i programmet är detta något jag verkligen rekommenderar eftersom dessa verkligen visar hur du på smartast och lättast sätt kan arbeta i Visma eEkonomi. Skulle det vara av intresse kan du kika på vår sida Kurser i Visma eEkonomi.
Oavsett om du bokför direkt via bildunderlaget under Inköp eller via Kassa och bankhändelser finns färdiga kostnadstyper i programmet. Det kan till exempel vara Drivmedel, Bankkostnader, Reklam och PR m.m, väljer du något utav dessa förslag så bokförs underlaget mot lämpliga konton för dessa kostnader automatiskt. Finns det inga kostnadstyper som passar ditt inköp kan du välja kostnadstypen Egen kontering och själv välja konton att bokföra inköpet på.
Om vi tar ditt exempel för utbildning så beror det lite på under vilka förutsättningar utbildningen genomfördes. Om det är din egen utbildning så kan du boka den mot konto 6500 under förutsättning att utbildningen är avdragsgill i näringsverksamheten. Om det är en anställd så ska det bokföras som en personalkostnad, t ex konto 7510.
För att svara på din fråga om stängselstolpe så hittade jag tråden Bokföra inköp av staketstolpar, markinventarie eller förbrukningsmaterial? i vårt forum, jag tror den kommer kunna hjälpa dig en bit på vägen.
Tänker att vi kan börja här, känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-09
16:01
Hejsan!
Ja, stämmer inte verifikationerna du skapat kan du korrigera dessa så bokföringen för 2020 nollas. Jag tänker att du kan göra i en gemensam verifikation men kan vara bra att ha datumen i åtanke. Tänker om de olika händelserna du bokfört har olika datum så kan det vara bra att korrigera detta datumvis istället så att alla korrigeringar sker på samma datum som ordinarie verifikation skapats.
Ha en trevlig helg!
/My
... Visa mer
2021-04-09
14:28
Hejsan!
Du har tänkt helt rätt kring fondemissionen och utbetalningen, fondemissionen bokförs genom att kreditera konto 2081 och debitera konto 2091, återbetalningen till aktieägarna bokförs genom att kreditera konto 2893 och debitera konto 2081. Men jag är faktiskt osäker på resterande del och jag har försökt hitta information på sidan Redovisa rätt bland annat men känner mig inte hundra på att den informationen träffar helt rätt för din situation.
"En nedsättning av aktiekapitalet genom indragning av aktier utan återbetalning debiteras konto 2081 Aktiekapital och krediteras konto 2091 Balanserad vinst eller förlust."
Jag tycker verkligen detta kan vara bra att kontrollera med din redovisningskonsult för att allt går korrekt till hela vägen, har någon annan i forumet bra info att dela med sig av är detta också välkommet. Har du inte en redovisningskonsult kan du gå via vår sida Hitta redovisningsbyrå.
Önskar dig en trevlig helg!
/My
... Visa mer
2021-04-09
10:55
Hej igen!
Nu är jag med på banan igen, du ska få lösningen på detta nedan.
Eftersom det tycks avse en specifik vara tänker jag att man bör redovisa momsen på det belopp man erhållit (handpenningen) i den perioden man mottar handpenningen. Resterande del tar man sedan när man får slutlig betalning. Tänker att detta blir som en förskottsbetalning kund gör. Bör tilläggas att det finns vissa undantag för vissa tjänster inom vissa branscher tex. handpenning vid hotellbokning och utbildning osv. Men I detta fallet verkar det inte gälla det. Jag gör ett konteringsexempel för att underlätta. I mitt exempel har kund gjort ett köp på totalt 1000 kr, varav 200 kr betalas innan varorna levereras och det är 25% moms på köpet. Första betalningen bokförs enligt följande:
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
200
242x - Ett skuldkonto i denna kontoklass
160
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%
40
Tänk på att man måste ha momskod på skuldkontot annars får man inte ihop momsrapporten. Är det 25% moms på försäljningen gäller momskod 05. Eftersom varorna ej levererats till kund än ska det bokföras som en skuld i balansräkningen.
När sista betalning görs och varorna levereras bokförs följande
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
600
242x - Ett skuldkonto i denna kontoklass
200
3041 - Försäljn tjänst 25% sv
680
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%
120
Skulden bokas bort och bokförs på ett försäljningskonto istället och momsen på resterande betalning lyfts på konto 2611.
Hoppas detta kommer hjälpa dig framåt, hör av dig om något känns oklart! 🙂 /My
... Visa mer
2021-04-08
16:42
Hejsan! Ja, som sagt så stämmer din kontering av inköp och försäljning helt och hållet men sen finns vissa undantag, bland annat så är uträkningen av vinstmarginalen inte helt korrekt. Är intäkten på försäljningskontot 3220 större än kostnaden på konto 4220 är det en positiv vinstmarginal. Du ska då boka upp momsen på vinstmarginalen genom att debitera konto 3220 och kreditera konto 2616. Därefter är skillnaden mellan saldona på konto 3220 och 4220 lika med beskattningsunderlaget som redovisas i ruta 07 på momsdeklarationen. Vi kan börja med konto 4950 som inte ska ha någon momskod, där har du skrivit att det du lagt på momskod 07 vilket det inte ska ha eftersom detta konto endast visar förändringen av lager, det ska ej påverka din momsrapport. Det andra är att lagret inte ska påverka din uträkning av vinstmarginalen och momsen av denna, alltså ska de 5000 i lager inte vara med i uträkningen alls. Om du inte gjort det än så rekommenderar jag verkligen tråden Varulager vid användning av VMB som visar hur lagret ska hanteras mer exakt. 🙂 /My
... Visa mer
2021-04-08
16:34
Hejsan! Jag tänker att vi kan börja med att kika på dina helgdagsinställningar i Visma Lön, dessa inställningar kommer även påverka arbetstiden och stämplingarna i Visma Lön Anställd. Fundera därför på om det är dessa inställningar är korrekta hos er, kika gärna i tåden Se till att helgdagsinställningarna stämmer!. Om det annars bara är en anställd som ska påverkas så kan du i Visma Lön anställd gå till Schemaläggning - Ändra schemalagd dag och ändra den dagens schema så det stämmer, då rättar sig stämplingen utefter denna ändring. Hoppas detta hjälper dig på vägen och om liknande situation skulle uppstå. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2021-04-08
16:32
Hejsan!
Eftersom du har kontantmetoden så bokförs inkomster och utgifter först när in- och utbetalning sker, alltså bokas inga kundfordringar eller leverantörsskulder upp på samma sätt som det gör vid faktureringsmetoden. Jag rekommenderar vår artikel Vad är kontantmetoden? om det är något som känns oklart gällande den biten. När det gäller vilket konto du ska bokföra betalningarna på så beror det helt enkelt på vilket konto din kund betalar till egentligen. Om vi tar 1910 - Kassakonto som exempel, detta är ett konto som debiteras om du till exempel fått en kontant inbetalning, sker däremot en inbetalningen till ditt företagskonto på banken så ska 1930 - Företagskonto debiteras. Frågan är alltså inte helt enkel att besvara rakt av tyvärr.
Verifikationsserier är något du bestämmer helt själv, för att kunna separera dina olika bokföringshändelser enkelt beroende på vad händelsen avser. Ser att du använder Visma eEkonomi och om du går till Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter kan du se vad du har för inställningar gällande Verifikationsserie där. Enkelt beskrivet så bestämmer detta vilken bokstav som hamnar före verifikationsnumret en verifikation får när den skapas, så frågan är om du vill fördela de olika betalningarna beroende på hur kund betalar. Det påverkar alltså inga bokföringssaldon eller annat.
Ha en fin eftermiddag!
/My
... Visa mer
2021-04-08
16:30
Hej Sara!
Jag håller på att kolla upp detta men mitt svar dröjer lite, vill dubbelkolla så jag tänker rätt kring hur du ska redovisa momsen. Jag tänker att detta kan vara en typ av förskottsbetalning vilket är något annorlunda när det gäller den biten och jag kommer återkomma så fort jag vet mer. Ville bara förtydliga att vi inte glömt dig. 🙂
Du får ha en fin fortsatt dag så länge!
/My
... Visa mer
2021-04-08
10:55
Hejsan!
@AnnicaL har gett dig en bra lösning kring att skapa en egen kontering av bankhändelsen, det går utmärkt såklart. 🙂
Däremot så är det bra att vara försiktig med att lägga in sitt egna BG på leverantören i detta fallet, eftersom du har en aktiv bankkoppling och leverantörsfakturor kan gå till betalning till banken direkt från programmet. När dessa leverantörsfakturor skickas till banken så kollar man på vilket bankgiro/plusgiro leverantören har i leverantörsregistret och som betalningen ska gå till och därför får du en varning när du försöker skapa en leverantör utan dessa uppgifter.
Om du vill gå runt detta och skapa en leverantör som inte har BG eller PG så går det bra, men fakturor som skapas för denna leverantör kommer inte komma med i betalfilen från programmet. Detta löser du genom att markera Autogiro på leverantören i leverantörsregistret. Sedan kan du skapa leverantörsfakturan utan problem och därefter matcha din betalning mot denna.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-04-07
16:37
Tack för informationen.
Jag har kikat på detta och försökt hitta så bra information som möjligt men jag tycker det kan vara bra att dubbelkolla detta med en redovisningskonsult för säkerhetsskull, detta då jag inte är helt hundra på alla källor jag hittat informationen från. Men med det sagt tycker jag ändå följande lösning låter rätt rimlig.
Så som jag förstått det så registreras detta egentligen som vilken försäljning som helst, alltså oavsett om det är till dig som privatperson eller en annan privatperson. Detta innebär alltså att du bokför detta precis som vanligt på ditt likviditetskonto(företagskonto tex), lämpligt försäljningskonto och ett eventuellt momskonto sålänge ditt företag är momsregistrerat. Jag ser också att du använder Visma eEkonomi och har du maskinen upplagd som en anläggningstillgång i programmet kan du se hur du registrerar denna försäljning i vårt skrivna hjälpavsnitt Bokföra försäljning av anläggningstillgång.
Hoppas detta kommer kunna hjälpa dig en bit på vägen! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-07
16:12
Hejsan!
Jag tycker din kontering i stort ser helt korrekt ut, möjligtvis att konto 2391 byts ut mot konto 2350, Anledningen till att du får denna varning är för att du bokför på konto 1930 och använder Visma eEkonomi, i det programmet är vår rekommendation att du går via Kassa och bankhändelser när du ska bokföra något på bankkontot/företagskontot. Det är absolut inget måste men en programfunktion vi rekommenderar, du kan läsa mer om detta i vårt skrivna hjälpavsnitt Kom i gång med Kassa- och bankhändelser. Med det sagt är det alltså inte ett måste utan är endast en varning programmet ger dig, vill du bokföra manuellt kan du fortsätta ändå och klicka dig förbi varningen som kommer upp sålänge du inte har en aktiv bankkoppling.
När det gäller frågan om anläggningsregistret så stämmer det helt och hållet. Vill du ha hjälp med beräkningar för avskrivningar och få in inventariet i din inventarielista behöver du lägga upp det under Bokföring - Anläggningstillgångar. Det händer inget i bokföringen när du registrerar det där, så du måste alltid registrera inventarieköpet via en verifikation, leverantörsfaktura eller kvitto beroende på hur köpet ser ut.
Hoppas detta kommer kunna förtydliga hanteringen! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-07
12:31
1Gilla
Hejsan!
Precis så tolkar jag det också, hittade även tråden Bokföra värdeförändring av fond som jag tycker bekräftar detta väl.
/My
... Visa mer
2021-04-07
11:54
Hejsan!
Ja det är korrekt. Du ska även använda konto 2614 på inköp av tjänster från andra länder utanför EU, detta kallas även fiktiv moms. Det är alltid en fiktiv moms på det totala fakturabeloppet (oavsett om det är moms eller ej på underlaget) som beräknas. Den beräknade utgående momsen redovisar du i någon av rutorna 30-32, beroende på vilken momssats som gäller för den tjänst du köpt. Jag rekommenderar verkligen SKV sida Köpa tjänster från länder utanför EU som även förklarar momshanteringen närmre där.
Kommer också korrigera mitt svar ovan gällande vikten av VAT-nummer, eftersom detta är ett inköp utanför EU och inte inom EU. Men detta påverkar inte din kontering ovan alls, du kan alltså följa exemplet från tråden Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU utan problem. 🙂
/My
... Visa mer