Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mattias A2
MEDLEM

Sälja maskin till sig själv - moms?

Jag har en maskin (åkgräsklippare) som mitt AB köpt av privatperson och därmed inte redovisat någon moms utan bokfört hela som kostnad.

Om jag nu skall köpa ut den privat, skall jag lägga på moms på summan eller hur skall jag göra?

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Mattias, 

Är detta något du som privatperson ska köpa ut från företaget eller är det varuuttag du ska göra från ditt AB? DVS, betalar du för varan med dina privata pengar eller hur är det tänkt? 🙂 

/My 

Jag skall köpa ut maskinen och betala den

Tack för informationen. 

Jag har kikat på detta och försökt hitta så bra information som möjligt men jag tycker det kan vara bra att dubbelkolla detta med en redovisningskonsult för säkerhetsskull, detta då jag inte är helt hundra på alla källor jag hittat informationen från. Men med det sagt tycker jag ändå följande lösning låter rätt rimlig. 
Så som jag förstått det så registreras detta egentligen som vilken försäljning som helst, alltså oavsett om det är till dig som privatperson eller en annan privatperson. Detta innebär alltså att du bokför detta precis som vanligt på ditt likviditetskonto(företagskonto tex), lämpligt försäljningskonto och ett eventuellt momskonto sålänge ditt företag är momsregistrerat. Jag ser också att du använder Visma eEkonomi och har du maskinen upplagd som en anläggningstillgång i programmet kan du se hur du registrerar denna försäljning i vårt skrivna hjälpavsnitt Bokföra försäljning av anläggningstillgång

Hoppas detta kommer kunna hjälpa dig en bit på vägen! 🙂 
/My