2020-01-24
10:23
1Gilla
Hej!
Det är tyvärr väldigt svårt för oss att veta vad som blir korrekt i just din bokföring här eftersom vi inte har hela bilden, jag har kikat på din andra tråd där vi tolkar det som att en omstart av eEkonomi har gjorts och vi bland annat uppmanat till att kontrollera dina ingående balanser så dessa stämmer. Jag precis som du vill såklart att det ska bli rätt framåt och då är det bättre i detta fallet att du kontaktar en redovisningsbyrå som kan kolla på helheten av din bokföring tillsammans med dig och hjälpa dig vidare. 🙂
På vår hemsida kan du hitta en redovisningsbyrå som också kan Visma och bland annat själva använder eEkonomi.
Ha en fin helg!
/My
... Visa mer
2020-01-23
10:59
Hejsan!
Har du betalning med Payson och integration till Visma Webshop och eEkonomi så kommer precis som du säger underlaget för kunds order in till eEkonomi - Försäljning - Kundfakturor. Programmet bokar då upp försäljningen och betalningen till konto 1928 för Kortbetalningar, PaysonDirekt samt Transaktionsavgiften för PaysonDirekt som en relaterad verifikation. Du behöver alltså inte bokföra försäljningen under Kassa och Bankhändelser också eftersom kund betalat på en gång vid utcheckning i kassan och eEkonomi därav bokfört köpet automatiskt vid överföringen dit. I filmen Betalning med Payson vid integration till Visma Webshop & Visma eEkonomi kan du se exakt hur verifikationen ser ut när köpet överförts till eEkonomi, mer exakt 3:30 minuter in visas denna.
Har du däremot betalning med Payson Faktura som betalningssätt i Visma Webshop så fungerar det lite annorlunda. Då överförs fakturaunderlaget till Visma eEkonomi - Försäljning Kundfakturor och bokförs som en förväntad inbetalning från Payson faktura. När kunden betalat fakturan och du fått in pengarna på ditt konto så bokför du detta under Kassa och Bankhändelser, däremot så avser den i detta fallet inga extra avgifter tänker jag så misstänker att det inte är detta betalsätt du har.
Återkom om något känns oklart, ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-01-20
10:06
Hej Fredrik! Ja, Tid kan hantera det du efterfrågar. Du kan lägga upp era egna typer av arbetstid och anställda kan sedan hämta upp er egenskapade tidstyp vid registrering. Du kan via vår hemsida prova på Tid gratis i 14 dagar vilket jag rekommenderar er att göra för eventuell lösning. 🙂 /My
... Visa mer
2020-01-20
10:00
1Gilla
Hejsan!
Det kommer fungera att använda Workstation PC med Windows 10 Pro. 🙂
/My
... Visa mer
2020-01-16
14:35
1Gilla
Tusen tack för hjälp, nu löste det sig! Jag hade helt missat att det inte ingick i 300!
... Visa mer
2020-01-15
10:52
Hej Leif!
Du kan redan nu uppdatera till rätt förmånsvärden, se Nybilsprislista för bilar »
Nästa version, 2019.2 är beräknad att komma nu i januari, och då finns dessa värden med.
... Visa mer
2020-01-13
14:21
Hej!
Nu har jag testat att skapa nytt företag i eEkonomi (aktiebolag) och ett nytt företag i Administration (också aktiebolag och kontoplan Bas2019).
När jag snabbt skummar igenom så är kontoplanerna samma med skillnaden att Visma Administration inte skriver ut Ackumulerat på alla konton utan det står Ack. exempelvis konto 1018.
För att felsöka skulle jag antingen behöva några exempel på konton du inte tycker stämmer eller om du kontaktar mina kollegor på supporten så de kan kika vidare.
Det som gör jämförelsen lite lurig är att båda företagen behöver vara helt nyskapade för att det ska gå att jämföra.
Visma eEkonomi: Uppdaterar benämningen om du väljer att göra det när du importerar verifikationer. Nya företag hämtar den senaste kontoplanen från Bas.
Visma Administration: Uppdaterar benämningen om du väljer att göra det när du importerar verifikationer. Eller om du väljer att uppdatera kontoplanen när du skapar ett nytt år.
... Visa mer
2020-01-10
15:08
Detta ska fungera på alla datorer men är det något som skiljer sig rekommenderar jag att testa tömma cache-minnet i din webbläsare eller prova i en annan webbläsare för se om samma problem uppstår, Chrome är en webbläsare jag brukar utgå ifrån och rekommenderar till Visma eEkonomi. Jag har nu testat på Mac med webbläsaren safari och jag får samma resultat som tidigare.
Har du ett annat utfall ändå så får du gärna återkomma i tråden med en bild på hur det ser ut hos dig eller så är du välkommen att kontakta oss på supporten via chatt eller telefon för vidare felsökning. 🙂
/My
... Visa mer
2020-01-09
10:55
Hej!
Detta var inte helt lätt att svara på måste jag erkänna. Det är så pass många faktorer att ta hänsyn till som är viktiga och för att det ska bli så fördelaktigt för dig som möjligt. Jag har försökt läsa på mer och försökt hitta information, i de flesta fall så hänvisar man till en redovisningskonsult för att man ska få så bra och korrekt hjälp som möjligt. Jag tänker att det bland annat beror på när du startade upp din bokföring nämligen. På vår hemsida Hitta redovisningsbyrå kan du söka efter en konsult eller byrå som kan hjälpa dig, de kan även eEkonomi.
Vi har en forumtråd som heter Köp av jordbruksfastighet, möjligen kan den hjälpa dig i tankegångarna här. Kanske någon användare i forumet har mer koll på vad som gäller också? Flika gärna in 🙂
Får du svar på din fundering på annat håll så är du mer än välkommen att återkomma i tråden, om du till exempel vill ha hjälp med hur detta ska läggas upp i eEkonomi.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-01-09
10:16
Hej ekonomimtrep!
Jag vill säkerställa att jag förstått det hela rätt. 🙂
1. Det skapades en lönekörning i November där anställd fått felaktig utbetald lön.
2. Lönekörning i december skapas, där skapar man också upp skulden den anställde har.
3. En lönekörning av typen Inbetalning från anställd skapas också i december där ni korrigerar skulden med bruttolönen den anställde betalat tillbaka.
Detta låter helt korrekt och bokföringen bör ha korrigerats som den ska. Jag återskapar dessa punkter hos mig och får då följande:
1. Bokföringsunderlaget för den första felaktigt utbetalda lönen i november bokar upp 7210/7010 i debet.
2. Bokföringsunderlaget för decembers lönekörning där skulden bland annat skapats har 7210/7010 bokats tillbaka i kredit och bokat upp en fodran på samma belopp på 1610 i debet istället.
3. På bokföringsunderlaget där den anställde betalat tillbaka bruttobeloppet så bokas fodran på 1610 tillbaka i kredit och inbetalningen registreras på företagskontot/1930 i debet. Även uppbokningen för arbetsgivaravgiften i i novembers lönekörning rättas upp på detta bokföringsunderlag.
Är det så du har gjort också? Gjorde du något annorlunda eller korrigerade du konton manuellt direkt på lönekörningen någon gång?
Vad skiljer sig på bokföringsunderlagen om du jämför med det jag beskrivit ovan?
Återkom gärna så fortsätter vi kika på det tillsammans! 🙂
/My
... Visa mer
2020-01-08
11:43
Hej @Fd medlem och TiscEk
Anledningen till inget svar har getts från vår sida är att lösningen tros finnas i CarinaEsps två svar ovan. Läs gärna igenom dem och känns det fortfarande oklart är ni välkomna att återkomma såklart. Då tar vi det en vända till. 🙂
Ha en bra dag!
/My
... Visa mer
2020-01-07
20:53
1Gilla
Hej My, Ja, de gånger jag kört 2019.1 har det fungerat som det ska. Jag har förstås inte provat alla funktioner, bara att hoppas att jag inte stöter på något (får se om jag får problem med TLS 1.2 framöver, men det är en separat sak). Det känns som något ändrats i utvecklingsprocessen mellan 2019.0 och 2019.1. Om det är annan tillverkare eller version av kompilerare eller annat verktyg, annan version av något programblock, eller vad vet jag... som skulle kunna förklara. Eller någon kontroll i programinstallation som ändrats av hur kontroll sker om C++...paket är installerat eller ej. Men hur som helst, som det verkar så löste installationen av C++-paketet problemet.
... Visa mer
2020-01-07
14:33
1Gilla
Hi,
I found some information about this at chapter 18 in the Swedish Companies Act (Aktiebolagslagen). It says under Payment date for the decided dividend, Section 13: In companies that are not reconciliation companies, the resolved dividend shall be paid at the time decided by the General Meeting or, following the authorization of the Meeting, the Board of Directors.
Hope this will help you!
/My
... Visa mer
2020-01-07
09:54
Hej @Fd medlem
Jag skulle precis Pacsac rekommendera dig att kontakta oss på supporten via telefon eller chatt så vi kan kika närmre på det och hjälpa dig på bästa sätt.
/My
... Visa mer
2020-01-07
09:09
Hejsan!
Tänker att det beror på lite vad du är ute efter att konsulten ska ha för tillgång i Lön Anställd. De som kan använda och arbeta i Visma Lön Anställd är de som finns upplagda som anställda i Visma Lön och ska stämpla sina tider i sin kalender, samt de som arbetar som löneadministratörer för företagets löner. Är kanske inte helt med på vad du menar när konsulten ska stämpla arbetad tid trotts att hen inte är anställd? Vilken arbetad tid ska hen registrera? 🙂 Tänkte främst på att den arbetade tiden som registreras ska över till Visma Lön för löneutbetalning.
Ska konsulten vara upplagd som löneadministratör och hjälpa till med anställdas kalendrar, attestera och annat så behöver hen finnas upplagd i Visma Lön under Arkiv - Användare - Användare. När detta är gjort så gör ni en synkronisering av register via Arkiv - Synkronisera Internettjänster för att konsulten sedan ska få ett mejl och kunna logga in till tjänsten. Då har hen samma behörigheter som andra löneadministratörer, alltså kan man attestera tider, ändra arbetsscheman, ändra avtal och se alla anställdas kalendrar bland annat.
Återkom om något känns oklart.
/My
... Visa mer
2020-01-03
14:34
1Gilla
Det hade säkert funkat om jag inte hade gjort korrigeringar. Vi har löst det ändå, tack!
... Visa mer
2020-01-03
10:41
Hej!
Nej, inte i detta fallet. Det är samma sak där gällande databasen. Alternativet är antingen fristående arbete via Administration för företaget eller om ni skickar/läser in säkerhetskopior efter avslutat arbete i Administration för respektive byrå men då gäller det att byrå1 inte arbetar samtidigt som byrå2.
/My
... Visa mer
2020-01-03
10:23
Hej!
Du kan lägga upp din befintliga inventarie under Bokföring - Inventarier så du får med inventariet i din inventarielista för att göra fortsatta avskrivningar. Eftersom det tidigare har gjorts avskrivningar på inventariet så ska du inte registrera den som "helt ny" utan vid Redovisat värde anger du värdet inventariet har i bokföringen för tillfället. Kika gärna i vår skrivna hjälp om att lägga till inventarie, här finns fältförklaringar för varje del så du närmre kan se hur du fyller i uppgifterna. Vad det gäller konteringen för kommande avskrivningar kan du se hur de olika invenatriekonteringarna ser ut under inställningar - Inventariekontering. Din befintliga bokföring för byggnaden som du importerat med SI-filen behöver du inte göra något med.
Återkom om något känns oklart. 🙂
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-01-03
09:16
Hej Gunilla35,
På kundfakturan kan du ta bort direktbetalningen och göra om registreringen på nytt. Gå till Försäljning - Kundfakturor - Dubbelklicka på fakturan - gå till fliken Spårning - markera betalningen - Radera. När den är borttagen kan du klicka på Direktbetala på nytt och registrera betalningen på korrekt datum.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-01-02
16:12
Hej igen! Jag behöver rätta mig angående mitt lite för snabba svar ovan från tidigare idag. 🙂 Det är inte ett visningsfel men det är däremot en teknisk begränsning vi har i dagsläget som gör att det inte går att arbeta med två olika räkenskapsår samtidigt i modulen. Vill du jämföra bokföringsvärden på detta sätt så är min rekommendation att du tar ett skärmklipp av fg års siffror i deklarationen och sedan öppna deklarationsmodulen för nuvarande år. På så sett kan du jämföra skärmklippet och saldon i programmet. Ha en fortsatt bra eftermiddag! /My
... Visa mer
2020-01-02
13:07
Tusen tack, det funkade utmärkt!! Hälsar, Caroline
... Visa mer
2020-01-02
10:59
1Gilla
Japp! Det var vad som hände. Ok, bra nu vet jag hur jag ska göra. Tack!
... Visa mer
2020-01-02
10:19
1Gilla
Hej @Fd medlem
Du gör som i tråden Skapa förskottsfaktura eEkonomi. Skillnaden blir att det inte bokats upp någon moms på 2611 eftersom din försäljning är momsfri och att konto 3044 därmed använts, så det kan du byta ut i svaret från Mikael.
Alltså: Du får boka 3044 mot 1510 kundfordran, detta har du gjort när du bokfört fakturan. Debitera ett konto i klass 3 för periodisering av intäkten i samma period och kreditera 2420, precis som du skrev ovan egentligen, sedan bokför du och vänder tillbaka verifikationen samt bokför betalningen.
/My
... Visa mer
2019-12-21
16:45
2 Gillar
GPDR ställer till det! När jag matar in personnumret för att söka person. Får jag fram alla uppgifter utom personnumret som jag redan matat in. Måste där efter åter igen mata in RÄTT personnumret så att personen kan få RUT-avdrag. Väldigt frustrerande! Numera går jag via Merinfo skriver namn och adress kopierar personnummer , sedan till evisma klistrar in personnummer 2 GÅNGER. Det borde räcka med en gång!
... Visa mer
2019-12-20
13:14
Hej!
Jag har försökt hitta information om hur du ska göra när ombyggnationen är klar. Hittade på Redovisa rätt:
"När byggnationerna avslutats krediteras konto 1181 och i stället debiteras det tillgångskonto som byggnationen avser, t.ex. konto 1110 Byggnader. De kostnader som däremot avser reparation och underhåll av fastigheten i samband med till- eller ombyggnad kostnadsförs i takt med att arbetet utförs på konto 5170 Reparation och underhåll av fastighet, vilket debiteras, reparation och underhåll."
Där fanns ingen information om regelverket K2 eller K3 i det avsnittet men kanske inlägget Byta mellan K-regelverk på skatteverket kan hjälpa dig gällande den frågan. Fanns bland annat bra information om vilka skäl som leder till ett byte.
Hoppas detta hjälper dig på vägen. 🙂
Julhälsningar,
My
... Visa mer
2019-12-19
17:17
Hej! Ja, tyvärr hade jag rätt. Det är helt enkelt meningslöst att försöka kvitta kreditnotor när man har aktiv bankkoppling. När ni gör reklam för rutinen att använda aktiv bankkoppling finns inte ett ord av det du skriver här. Det måste man själv lista ut genom att försöka och därefter misslyckas. Visst kan man låta fakturor ligga och vänta på att skickas till banken. Men då har man ju missat nästan hela idén med bankkoppling; att vara säker på att alla betalningar har gått iväg. Att hela tiden granska listan och se vilka betalningar som ska skickas och vilka som ska sparas känns väldigt primitivt. Jag påstår inte att detta är en brist i programmet. Det är givetvis banken/bankgirot som inte klarar att hantera kreditnotor som ska kvittas från redan inskickade betalningar. Det vore värdefullt om de kunde förmås att utreda en sådan utveckling
... Visa mer
2019-12-19
11:04
Hej!
Ja jag förstår, skulle du stöta på patrull eller ha funderingar kring till exempel bankkopplingen så har vi ju vår skrivna hjälp, där hittar du väldigt mycket bra och matnyttig information. 🙂
Annars så är du varmt välkommen att kontakta oss på supporten via chatt eller telefon.
Vad det gäller de leverantörsfakturor som redan hunnit gå iväg för betalning behöver du stoppa på banken innan ytterligare en betalning vid förfallodatumet. Min länk som du fick till hjälpavsnittet Skicka betalning av leverantörsfaktura med aktiv bankkoppling är en rekommendation för dig att kika igenom, där beskrivs bland annat om du har gjort inställningen Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter så skickas fakturorna till banken först när du aktivt väljer att göra det och hur detta går till. På så sett får du lite mer kontroll från eEkonomis håll också.
/My
... Visa mer
2019-12-17
10:30
Hejsan!
Om jag har förstått det rätt så ska detta göras vid bokslutet. Jag hittade artikeln Bokföra balanserade utgifter som beskriver förloppet också. 🙂
/My
... Visa mer
2019-12-16
12:46
1Gilla
Hejsan!
I vår forumtråd Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU får du förslag på hur du kan bokföra, jag rekommenderar dig att kika på den. 🙂
Återkom om något känns oklart!
/My
... Visa mer
2019-12-11
15:36
Hej Holger! Hej Holger! Redigerar mitt svar så du får lösning direkt. Det stämmer, du kan välja ERP-system från Visma när du gör valet direkt på kunden. Du kan däremot lägga upp nya system om du går till Underhåll - Kund - Systemdokumentation - Nytt system om dem använder ett annat, när du lagt upp dessa så kommer dem upp som val på kunden i fråga. Ha en fin eftermiddag! /My
... Visa mer
2019-12-06
13:32
Hej Larsh_ Jag förstår att det kan bli stressigt för er. Det är faktiskt inte ovanligt att man har förgående månad som period heller. 🙂 Åter till din fråga. Om jag tolkar dig rätt så vill du ändra detta till kommande lön som ni betalar ut den 23:e december och då kommer det vara både löneperiod och avvikelseperiod som kommer vara bruten mellan den 16-15 varje månad. Du kommer inte behöva skapa extra lönekörningar här men det kan vara någon manuell korrigering. Jag lägger in stegen nedan som du kan gå efter för att göra det enklare. 🙂 1. Du kan inte ha skapat lönekörningen för december än utan alla lönekörningar som finns upplagda i programmet bör vara låsta och avslutade. Om inte så behöver du åtgärda detta först. 2. Gå till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inställningar för att ändra t.om datum för perioderna och Spara. 3. Nu är löneperioden och avvikelseperioden åtgärdad i löneprogrammet, nu ska du åtgärda den i Visma Lön Anställd också. Det gör du via en synkronisering av register under Arkiv - Synkronisera Internettjänster. När löneperioden är åtgärdad i Visma Lön Anställd så kommer de anställda kunna Klarmarkera sina tider när det blir dags (alltså efter den 15:e) och eventuella attester kan göras. 4. Du kan sedan skapa lönekörningen som du brukar och synkronisera ner tiderna till Visma Lön. Eftersom lön och avvikelser i Novembers lönekörning registrerades fram till den 20/11 så ska ju inte lön och avvikelser som registreras från den 16/11 in på lönekörningen igen utan det blir från den 21/11 denna månaden. Avvikelser ska programmet hålla reda på åt dig och kommer inte ta med avvikelser som redan betalats ut i November men du behöver däremot korrigera eventuella månadslöner och timlöner. För timavlönade kan du ändra timmarna manuellt på löneart 1106 om du ser att den anställde får betalt för dagarna mellan den 16-20 igen. För månadsavlönade hade jag eventuellt ändrat till löneart 1103 - Daglön istället för 1101-månadslön och betalat ut korrekt antal dagar där istället eftersom det i detta fallet inte blir en hel månadslön. Du behöver bara lägga in datumen så plockar programmet upp korrekt belopp. Sen är det alltid bra att dubbelkolla så att allt blivit rätt ändå, kika igenom lönebeskeden och kolla att det är rimligt. Skulle du fastna eller stöta på patrull så är du varmt välkommen att kontakta oss på supporten via telefon eller chatt också såklart. Ha en trevlig helg! /My
... Visa mer
2019-12-06
10:43
Hej Viktor! Det låter ju märkligt måste jag säga. Jag tolkar det som att du då har provat öppna logotypen både i andra program samt skriva ut den från din iMac och det blir korrekt? Men att det i Visma eEkonomi blir en svart logotyp på fakturan istället. Jag kommer ta kontakt med dig via e-post så vi kan fortsätta felsöka den vägen. /My
... Visa mer
2019-12-04
16:54
Hej! Det lättaste för att få fram summan för kortfristiga skulder är att du tar fram din balansrapport för hela ditt första räkenskapsår och kikar under kolumnen kortfristiga skulder samt kikar på totalen utav kolumnen. Aktiekapitalet är inte inkluderat i denna beräkningen och beräkningsformeln som används när programmet räknar ska inte vara annorlunda pga av ett första räkenskapsår. Vi kan som sagt inte koppla upp oss eller liknande via forumet så du ska få prata med vår supportavdelning via telefon. Tänker nämligen att går du efter beräkningsformeln så bör du få samma utfall som programmet får. Kontaktar dig via mejl för vidare hantering. 🙂 /My
... Visa mer
2019-12-04
09:52
Hej Amie Goller, Ja vi har stöd för flera banker att ha en aktiv bankkoppling till eEkonomi med. Har du bankerna Handelsbanken, SEB, Danske Bank, Swedbank eller Sparbanken går detta att ordna. Hur du gör för att starta denna bankkoppling och hur det fungerar mer ingående finns info om i vår skrivna hjälp Arbeta med bankkoppling. Har du inte någon utav dessa banker så kan man också importera kontoutdrag eller kopiera och klistra in kontoutdrag från andra banker. I eEkonomi finns tillgång att skapa fakturor också. Dessa förutsättningar skapar du under rubriken Försäljning i programmet. Du börjar med att skapa dina artiklar och kunder/medlemmar innan du kan skapa själva kundfakturan i programmet. Skapar du kundfakturan i eEkonomi så kommer dessa hanteras i bokföringen automatiskt så du behöver inte göra en verifikation manuellt också till exempel. Jag skulle rekommendera vår skrivna hjälp för Kundfakturor att läsa igenom. Vi har även en kurs av eEkonomi för att komma igång i programmet. Dem går både igenom grunderna men du får även tips på smarta funktioner i eEkonomi så som bankkopplingen ovan. Du är också såklart välkommen att kontakta oss på supporten via chatt eller telefon om något känns oklart. 🙂 Ha en bra dag! /My
... Visa mer
2019-12-04
09:26
Hej Mr Redovisning,
För att vi ska kunna hjälpa dig behöver du ta kontakt med supporten och hänvisa då gärna till denna formtråd. Precis som My skriver så har vi inte något dokumenterat fel eller något annat liknande ärende registrerat hos oss och är därför många om att komma i kontakt med dig.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2019-12-02
15:42
@Fd medlem Du har gjort en artiklekontering med ett konto för provisionen, valt denna artikelkontering på artikeln, valt upp artikeln på fakturan och lagt minus i antal. Det låter helt korrekt 🙂 /My
... Visa mer
2019-12-02
09:34
Hejsan! Jag flyttade ditt inlägg till frågor gällande Visma Lön. 🙂 Det går bra att fördela resultatenheter i procent, i vår skrina hjälp har vi beskrivit hur du gör detta i inlägget Bokför anställdas löner på resultatenhet och projekt.
/My
... Visa mer
2019-11-30
09:56
1Gilla
Ja det är nog bara att göra en egen kontering och koppla bilden, var lite trött igår. 🙂
... Visa mer
2019-11-29
14:52
Inte i den utskriften tyvärr, där får du inte fram själva fältkoden och dess summa utan egentligen endast det som syns när du skapar ett lönebesked. Tänker att det bästa i ditt fallet är att ta en kompletterande utskrift under Utskrifter och spårning - utskrifter och välja Arbetsgivardeklaration på individnivå. På denna ser du alla fältkoder och belopp för de anställde. 🙂 /My
... Visa mer
2019-11-29
08:54
Hej MarielleJ, När du har en aktiv bankkoppling med bland annat Swedbank så hämtas själva kontoutdraget från din bank till Visma eEkonomi. Girobetalningarna visas som en klumpsumma per dag och genom att importera en återrapporteringsfil från din bank kan du få de transaktioner som ingår i klumpsumman specificerade. I vår skrivna hjälp kan du se hur du importerar återrapporteringsfilen. Har du frågor eller funderingar kring detta eller om jag missförstått din fundering så är du välkommen att återkomma så kikar vi närmre på det. 🙂 Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2019-11-28
15:31
1Gilla
Hej Sami___! Jag har kikat på din fundering när det gäller inköp till företaget och hittade bra och matnyttig information om detta på skatteverkets hemsida. I fältet Om du ska köpa, hyra eller leasa bil eller annat fordon hittar du nog den informationen du är ute efter vad det gäller moms vid inköp utav bil. Återkom om något känns oklart 🙂 /My
... Visa mer
2019-11-28
13:47
Oooh. Å jag som tyckte att Byråstöd "ställde till det" med sin mappstruktur i början. Men där heter dom i alla fall som kundnumret.. Det är ganska ofta man vill spara ner dokument i en kundmapp från andra program och det är även ganska ofta man vill öppna det kunddokument från ett annat program. Där borde ni nog verkligen tänka om och bli mer praktiska. Anledningen till dessa uppenbart krångliga mappnamn kan man verkligen fundera över och jag fick nu ännu ett argument till att behålla Byråstöd. Synd bara att det inte längre utvecklas då det tydligen är så att Advisor har låååångt kvar....
... Visa mer
2019-11-27
10:21
2 Gillar
Jag har börjat med Visma Sign, och det fungerar, tack för det! //Susanne
... Visa mer
2019-11-26
14:21
Hejsan, Ja, det stämmer. Korrigeringsverifikationen har "nollat" ut ursprungsverifikationen så du bör kunna skapa om verifikationen på nytt med korrekt datum och då få ett korrekt saldo på kontona. 🙂 Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2019-11-25
14:26
3 Gillar
Okej, då vet jag. Tack för ditt svar! Man kan tycka att felmeddelandet skulle vara ett annat då, till exempel "Arbetsschemat är använt i en låst lönekörning och därför ej raderas". Som det är nu förstår man ju inte varför man inte kan ta bort det, eftersom ingen längre är kopplad till det. Vänliga hälsningar Sara Borg
... Visa mer
2019-11-25
11:04
4 Gillar
Problemet med SL-kortet är att du även kan åka privat med det och då skall du med all säkerhet ha förmån för det också. Nu blir ju det ändå fördelaktigt om du åker med SL även privat då du helt plötsligt bara betalar skatteeffekten, d.v.s typ 30% av vad kortet kostar... Skillnaden mot hur det blir om du köper en bil är att du då kan skriva en körjournal och visa att bilen inte används privat. Så vitt jag vet är det inte möjligt att få en redovisning av alla resor som skett med SL-kortet men om det skulle gå så borde det rent teoretiskt kunna ses som en körjournal om du samtidigt kan uppge till vem du åkte och varför och alla resor då var i tjänsten. Men det är min egen lilla teori.. Lycka till!
... Visa mer
2019-11-25
08:10
3 Gillar
Rent spontant så bör patientavgiften vara en privat kostnad. Åtminstone om du gått till den vanliga sjukvården vilket jag tolkar detta som. Men du kan läsa lite om det här: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgivare/lonochersattning/formaner/halsoochsjukvard/privatvard.106.233f91f71260075abe880009828.html?q=l%C3%A4kemedel Läkemedel är nog även det privat. Fast att ha typ ipren eller alvedon på jobbet åt personal skulle jag nog tycka är ok... kan inte hitta något som reglerar det dock. Sjukgymnast bör vara ok enligt det här: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/halsoochsjukvard/forebyggandebehandling.4.7459477810df5bccdd4800014763.html?q=sjukgymnast Gym är ju ok både som friskvård (du betalar själv och får ersättning max 5 000 kr/år) men även som skattefri personalvårdsförmån. Finns lite matnyttigt här att läsa: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/personalvardmotionochfriskvard.4.7459477810df5bccdd4800014540.html Ortopedisk inlägg till sko är däremot med all säkerhet en privat kostnad. Om det nu inte är anpassat till en skyddsko som du måste ha i jobbet. D.v.s typ en med stålhätta... Lycka till!
... Visa mer
2019-11-22
15:00
Hej Ida___4! Det kan finnas olika lösningar gällande detta. Både rent manuellt men även genom programmet Visma Lön. Jag ger två exempel på lösning nedan. Har du använt dig utav våra snabbval och kalendariet i Visma Lön så kan du korrigera snabbvalet som blev fel där. Det gör du genom att gå till Lönearbete - Kalendarium - öppnar det aktuella snabbvalet - korrigera snabbval. Då stryks snabbvalet i kalendern och du kan registrera sjukfrånvaron på nytt med snabbvalet Sjuk. Glöm inte att ändra inställningen från 100% till 90% innan under Arkiv - inställningar - företagsinställningar - snabbval - markera snabbvalet sjuk - Ändra snabbvalsinställningar. På kommande lönekörning kommer detta att redovisas och sjukavdraget korrigeras så den anställde får tillbaka detta på sin utbetalning. Detta är en bra lösning om du inte har allt för många låsta avvikelser framför det felaktiga. Har du flera låsta avvikelser efter sjukfrånvaron så måste även dessa korrigeras först för att du ska kunna korrigera och rätta sjukfrånvaron via detta arbetssätt. Du kan också lägga in det manuellt på lönekörningen där sjuklönen ska betalas ut. Det gör du genom att hämta samma löneart som registrerats felaktigt för sjuklönen dag 15-90 men med kvantiteten i motsatt tecken så beloppet blir plus. Registrera sedan korrekt löneart för sjukfrånvaron 90%. Du kan fortfarande framåt använda snabbvalet för avvikelser då denna manuella hantering rekommenderas för rättningar liknande denna så glöm inte ändra snabbvalsinställningarna även här. Hör av dig om något känns oklart. Trevlig helg! 🙂 /My
... Visa mer
2019-11-22
13:43
Hejsan, Jag kikade bland annat på skatteverkets hemsida och hittade inlägget Så fyller du i arbetsgivardeklaration på individnivå - ruta för ruta. Där hittade jag fälkod 020 under kolumnen Kostnadsersättningar där jag kunde läsa att denna beloppen som berör denna fälkod är kostnadsersättningar du betalat ut som inte är en bilersättning eller traktamente. Hittade till exempel 1226 - kostnadserättning som en färdig löneart i Visma Lön, en nettoersättning som används och påverkar fältkod 020 på AGI. Du kan läsa mer om lönearten och om när den används om du går till lönearbete - lönearter - dubbelklicka på lönearten och kika på flik 3 Egna inställningar, finns en beskrivning till höger. Ha en trevlig helg! 🙂 /My
... Visa mer
2019-11-21
20:41
1Gilla
Hej tack för svar, jag tror det var något tekniskt strul , jag var i kontakt med supporten och de löste det 😀 😊
... Visa mer
2019-11-21
16:38
Hej igen! 🙂 Har full förståelse för att det inte är helt lätt att veta, skönt att det klarade upp det hela. Gällande filer i MSG-format så är detta som du kanske vet inget vi har stöd för idag och det är inte helt klart om detta är något som kommer komma framåt. Du får gärna skriva ett eget inlägg om ditt önskemål på vår flik idéer i forumet så kommer vi att utvärdera det och återkomma med beslut. Ha det fint! /My
... Visa mer
2019-11-20
14:36
Hej! Tack för informationen. Nu har jag tyvärr inte tid att jobba vidare med detta eftersom jag nu åker iväg på 14 dagars semester. Men jag hör av mig efter semestern om det blir något problem. Hälsningar Eva
... Visa mer
2019-11-18
16:13
Hejsan! Jag flyttade ditt inlägg till denna tråd för att samla frågan på samma ställe. Om jag har tolkat ovan korrekt så kan du korrigera det mot det ursprungliga inköpskonto du använt, tex 4000. Vilket datum denna korrigering ska utfärdas på bör vara samma dag som du fick avslag tänker jag men detta skulle jag dubbelkolla med skatteverket. Kanske eventuellt någon i denna tråd som kan svara på det om inte annat? 🙂 Ha en fin eftermiddag! /My
... Visa mer
2019-11-18
15:42
Hej! Precis som du säger så ser du inte fakturan under obetalda kundfakturor i fallet du valt Swish som betalningsmetod. Detta eftersom du faktiskt fått betalt och nu bara väntar på att få in betalningen på ditt kontoutdrag på banken, betalningsbekräftelsen du skapar bokförs alltså om från 1510 - kundfodringar till konto 1580 - Fordringar för kontokort och kuponger och du hittar dem därav under Alla Kundfakturor. Om jag förstått dig rätt så vill du kunna få fram en lista på kundfakturor/ Betalningsbekräftelse du skapat där kund betalat med Swish men du inte hunnit registrerat betalningen än? I dagsläget kan du under Rapporter välja rapporten Huvudbok och där göra ett urval på endast konto 1580. Kanske detta kan hjälpa dig på vägen? Vi kan såklart kika på det som en idé framåt men tar gärna emot lite mer info och feedback kring hur detta skulle hjälpa dig i ditt arbetssätt först så vi får fram vad du är ute efter mer exakt. 🙂 Ha en bra eftermiddag! /My
... Visa mer
2019-11-18
15:18
Hejsan, Om jag förstått det rätt så använder du Visma eEkonomi. När du ska bokföra betalning/ inbetalning för en leverantörs/kundfaktura i programmet så kan du välja vilket konto det ska gå emot. Du kan bokföra detta på två sätt men båda har en gemensam nämnare att kontot du vill bokföra mot finns upplagt under Inställningar - Kassa och bankkonton så börja med att lägg till ditt Kassa-eller bankkonto där, du får välja vilket bokföringskonto det ska vara. Tänk på att är det ett företagskonto du lägger upp så måste det vara valt som primärt företagskonto. Primärt företagskonto är det förvalda kontot för kundfakturor och leverantörsfakturor du skapar. Du kommer kunna välja kontot oavsett om du bockar i att detta är primärt eller ej. När du gjort detta kan du välja att bokföra betalningar och inbetalningar för fakturor på detta kontot. Går du via Kassa och bankhändelser så gör du det först i rullgardinen för Konto, väljer du ditt "nya" konto för 1958 där så kommer de händelser du matchar och bokför här efter detta bokföras mot detta. Du kan närsom byta tillbaka såklart på samma ställe. Bokför du direkt via fakturan genom att klicka på den Åtgärder - Registrera betalning/inbetalning så ändrar du kontot vid rullgardinen för betalt/inbetalt till konto. Hoppas detta ger svar på din fråga. 🙂 Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2019-11-15
16:49
Hejsan! Jag har funderat och försökt hitta info för att besvara din fråga men detta är inte helt lätt och går lite utanför min kompetens. Känner därav mig inte helt bekväm med att svara fullt ut måste jag erkänna. Jag har kikat på hur du kan bokföra dessa 50 000 kr som går ut i moderbolaget och då ska detta endast bokföras via balanskontona. Det är 50 000 kr som ska kreditera konto 1930 och debitera ett 16xx - konto. Jag har dock svårt att svara på hur du sköter detta i dotterbolaget. Möjligt att det finns någon av våra användare här i vårt forum som känner sig manad att svara på frågan? 🙂 Vi har annars en sida hos oss där du kan hitta redovisningsbyrå, du får gärna kika där om du inte har någon annan du kan vända dig till. Lycka till och hör av dig om det dyker upp något annat du funderar på. Ha en fin helg! /My
... Visa mer
2019-11-15
15:42
Hejsan!
Jag flyttade ditt inlägg från en tråd gällande personnummer på en ny kund i eEkonomi till ett eget inlägg då detta berör en annan del av programmet. Har du ett personnummer i kundregistret och skapar en offert för husarbete så ska personnummer komma med på denna automatiskt, jag får därav inte samma utfall som du har. Kvarstår problemet för dig så skulle jag rekommendera att du kontaktar oss på supporten så ska vi såklart kika på det. Ha en trevlig helg! /My
... Visa mer
2019-11-15
15:07
Hej Carola L, Ja, det bör ha kommit med i din resultaträkning om allt gått rätt till. Om jag förstår dig rätt så bokförde du detta under Kassa och Bankhändelser som en övrig insättning och egen kontering? Du kan under bokföring - Rapporter ta ut en resultaträkning, när du klickar på Skapa rapport så kan du bocka i Visa konton. På resultaträkningen ser du då summa per konto för en mer specifik rapport som kanske kan hjälpa dig. Jag testade detta och fick med intäkten under nettoomsättningar i min resultatrapport, använde ett 30-konto som försäljningskonto i min kontering som jag nu också ser på min mer specificerade resultaträkning. Om du fortfarande inte ser eller får med intäkten i din resultaträkning så behöver jag lite mer information utav dig 🙂 Vilka konton använde du? Beskriv gärna mer exakt hur verifikationen har blivit upplagd. Återkom gärna så kikar vi på det. Ha en trevlig helg! /My
... Visa mer
2019-11-13
20:41
Hehe, jo den har jag hittat till men då är vi tillbaka till fråga ett. Dvs hur bokför man återköpet/kvittningen av utfärdad option?
... Visa mer
2019-11-12
15:36
Hejsan! Jag kan se att du inte fått återkoppling hos oss, ber om ursäkt för det. Bytt plattform utav forumet nu mellan oktober och november så det ska vi se till blir bättre. Här ska vi nog dubbelkolla en gång till för att se till att jag har förstått allt korrekt så du får ett så bra svar som möjligt. Du beskriver verifikationerna för faktura 14370 och om jag förstått det rätt har du debiterat konto 1510 men sedan krediterat kontot med samma belopp, vilket då gör att beloppet nollas bort. Du har alltså en kreditering på konto 3231 och en debitering med samma summa på 1901 kvar. Kollar jag sedan på verifikationerna för kreditfakturan 14401 så har det hänt samma sak där men då tvärtom eftersom det är en kreditfaktura vad det gäller debet/kredit. Alltså i slutändan har du en debitering på konto 3231 och en kreditering på konto 1901 på samma summa. Jag är därav inte riktigt med på mellanskillnaden du beskriver ska ligga på 1510 🙂 Utifrån konteringarna så har du en mellanskillnad på summan 102 934 kr i kredit på 3231 i en debitering på 1901. Förstår jag dig korrekt om att du då vill flytta denna mellanskillnaden från kontona 3231 och 1901 till konto 1930 ändå? Är kanske inte riktigt med på konto 1901 som du använder? Tänker om det är en swish-betalning och att du använder detta konto som "mellanlandning"? Vi har isåfall en bra funktion för detta i eEkonomi om du har användning för det. Där sköts denna ombokning automatiskt när du på din upplagda kund i Visma eEKonomi väljer betalningsvillkoret Swish direktbetalning. Bara så du inte arbetar dubbelt eller gör en onödig ombokning manuellt tänker jag 🙂 Återkom gärna med lite mer info och återkoppling så ska vi nog kunna lösa det tillsammans! Ha en bra dag! /My
... Visa mer
2019-11-12
08:07
2 Gillar
Jag har skickat in min fråga till supporten - tack för hjälpen! 😊
... Visa mer
2019-11-09
16:10
Så, nu TROR jag att det blir rätt... Dina konteringar bör fungera, men endast med ett par tillägg: 1) En ny artikel måste skapas, baserad på standardkontona för 0% moms, som döps till t.ex. "Service with reverse charge" för att få med texten "reverse charge" på fakturan (vilket ju är ett krav) 2) Jag klickar ur rutan "Omvänd skattskyldighet" under kunden och lägger kundens VAT-nummer i fältet för Kundnr för att få med kundens VAT-nummer på fakturan (vilket ju också är ett krav) Jag tror att detta blir rätt, men hojtar till igen om jag stöter på problem. Jag tycker också ni ska se över hur systemet hanterar moms. Omvänd moms är ju huvudregeln inom EU, så man borde inte behöva krångla med work-arounds för att få det rätt 😕 Säg till om ni behöver input - jag kan självklart inte programmera er mjukvara, men kan absolut förklara logiken för era programmerare 🙂 / John
... Visa mer
2019-11-08
16:40
Hej Mickeys! Själva inköpet utav din vara bokför du först, detta kan du bokföra som enligt ditt exempel nedan: 1930 - Total kostnad 2641 - Moms 40-konto - belopp exkl moms Därefter bokför du över själva lagersaldot genom att välja kontot du använde vid bokföringen av inköpet och ett 14-konto. 40-konto Kredit 14-konto debet Vad det gäller inköp utanför Sveriges gränser så har vi en väldigt bra tråd skapad sedan innan som heter Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU. Jag rekommenderar att du kollar in denna så kommer det förhoppningsvis lösa din frågeställning. Ha en trevlig helg! /My
... Visa mer
2019-11-08
09:51
1Gilla
Hej larsruud! Jag skulle vilja slå ett slag för vår checklista när anställd slutar i den skrivna hjälpen för Visma Lön, möjligt att denna kan hjälpa dig på vägen för att få klarhet i varför felmeddelandet kommer upp. Skulle detta inte fungera så är du annars varm välkommen att återkomma och kontakta oss på supporten via telefon eller chatt för fortsatt felsökning. Ha en bra dag!
/My
... Visa mer
2019-11-07
18:05
1Gilla
Tack. Det var så jag gjorde :).
... Visa mer
2019-11-07
13:49
Hej EllenS1! Jag ser att du inte fått svar på din fråga. Jag hoppas att du kunnat lösa det men om inte så kommer en lösning nu 🙂 När du registrerat och bokfört fakturan samt bokfört betalningen från din kund så går det inte att redigera dessa uppgifter, därav så är det bättre i ditt fall att kreditera kundfakturan och sedan skapa om den. 1. Gå till Kassa och Bankhändelser - leta upp bankhändelsen som står för betalningen från kunden och markera den - ångra matchning. Det skapas nu en korrigeringsverifikation som vänder betalningen från den felaktiga kundfakturan och kundfakturan hamnar under Obetalda kundfakturor igen. 2. Gå till Försäljning - Kundfakturor - leta upp kundfakturan du ska kreditera och klicka på den - åtgärder - Ångra faktura. Det skapas nu en kreditfaktura automatiskt som kvittas mot den felaktiga debetfakturan så bokföringen korrigeras. 3. Skapa fakturan på nytt med den andra personens personnummer. Du kan sedan gå tillbaka till kassa och bankhändelser för att matcha betalningen från din kund mot korrekt kundfaktura så du sedan kan skapa filen till skatteverket och skicka iväg din ansökan på nytt. Ha en toppendag! /My
... Visa mer
2019-11-06
14:30
Hi, As you wrote the blue circle means that the invoice has been sent successfully from eAccounting. An invoice via e-mail can be sent and not delivered but that is unfortunately nothing we can check and notify for you. When the email has been sent successfully but not recived by the customer everything has been checked, such as if the e-mail adress is correct and that the e-mail doesnt bounce back to us for various reasons. I understand that it would be useful for us and for you to be able to check "all the way" but in this case it can't be done. In this case when the customer doesn't receive the e-mail it means that the customer often has some sort of filter in their inbox that won't accept the invoice or place it in the junkmail. I hope this will give you some answers 🙂 Have a nice day! /My
... Visa mer
2019-11-06
13:43
Hej Rose-Marie Watson! En anledning skulle kunna vara att din anställde finns upplagd med sin e-postadress på två olika företag som båda använder Vismas internettjänster eller produkter och har det andra företaget angivet som standardföretag när hen loggar in i appen eller på mina tjänster. Be din anställde testa logga in på vismaspscs.se - mina tjänster - klicka på sitt namn uppe i högra hörnet - klicka på den blå ikonen i rutan välj företag - Välj standardföretag. Här kan hen bocka ur stjärnmarkeringen på företaget och spara. Skulle det vara detta som gör att hen får meddelandet i appen så ska detta vara löst nu. Hjälper inte detta eller om alternativen ovan inte fungerar så är ni varmt välkomna att kontakta oss på supporten då vi kan behöva ta del av kundnummer, e-postadresser och andra känsliga uppgifter jag inte vill att du delar här i vårt forum 🙂 Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2019-11-05
20:40
tack så mycket för hjälpen!
... Visa mer
2019-11-05
16:54
Hej Eddie_D! Tack för din fråga gällande iZettle. Förstår att det kan uppstå frågor kring integrationen samt hur det fungerar men kontering m.m så därav har vi skapat en youtubefilm Arbeta med iZettle och Visma eEkonomi. Där svara vi på dina frågor ovan, tex hur du ska tänka om du vill bokföra din försäljning månad för månad istället för dagliga transaktioner. För att förtydliga din sista fundering så ska du precis som du nämner kontera mellan ditt företagskonto och kontot du valt för fodran mot kortutgivare i dina inställningar. Summan ska då vara det belopp du har som transaktion på ditt företagskonto på ditt kontoutdrag på banken. Har du fortsatta funderingar så är du välkommen att återkomma till oss. Ha en fin eftermiddag! 🙂 /My
... Visa mer
2019-11-05
16:02
Hej! Detta ska vi såklart reda ut tillsammans. 1. Nej, du ska inte använda samma Visma eEkonomi till din Enskilda Firma som till ditt Aktiebolag utan här ska du ha två olika licenser. Detta för att du inte ska blanda din bokföring mellan de olika bolagsformerna eftersom det är två olika organisationsnummer. Vill du ha hjälp med dina licenser så är du varmt välkommen att kontakta oss på supporten. 2. Om jag förstår dig rätt så vill du exportera dina artiklar (varor) från din Enskilda firma i eEkonomi och importera dem till ditt Aktiebolag. Detta gör du genom att exportera ett artikelregister från Inställningar - Import och export - Export av artikelregister. Filen kommer sparas på din dator och du kan importera den i ditt Aktiebolag. Tänkte du använda Visma eEkonomi till ditt nya aktiebolag också så gör du importen på samma ställe som exporten ovan. 3. Vad du ska tänka på när det gäller ett byte från din Enskilda Firma till Aktiebolaget har jag hittat mycket bra och nyttig info om hos Verksamt.se i inlägget Enskild näringsverksamhet till aktiebolag. Ett annat tips är även att stämma av hos skatteverket, även där hittade jag inlägget Ombilda enskild näringsverksamhet till aktiebolag. Hoppas detta hjälper dig på vägen i ditt bolagsbyte.
Ha en bra dag! 🙂 /My
... Visa mer
2019-11-04
15:43
Hej HelenaHO! Precis som ni skrivit ovan så har korrigeringsverifikationerna gjorts i en annan period än den ursprungliga verifikationen vilket gör att felaktig period har påverkats. För att rätta upp detta så kan du skapa korrigeringsverifikationer som vänder dina korrigeringsverifikationer i perioden 190501-200430 så dessa nollas ut igen. Viktigt här är då att du gör verifikationen i samma period som den du ska korrigera, du kan utgå från samma datum. Ex: Ser verifikationen du ska vända ut som nedan: 1910 Debet 6570 Kredit Så ska korrigeringen se ut som följande: 1910 Kredit 6570 Debet. Nu kan du rätta din ursprungsverifikation och du ska tänka precis på samma sätt här som ovan. Alltså att du har tvärtom i debet/kredit och ser till att den ingår i samma period. Hör av dig om något är oklart. Ha en bra fortsatt dag! /My
... Visa mer
2019-10-02
12:27
Hej My, Har olika datum, så jag gör så här, är det korrekt? 1630 K 1000kr 1630 K 250kr 2611 D 1250 kr (har haft försäljning inom Sverige med 25% moms) Ha en bra dag! //Hocke
... Visa mer
2019-07-05
14:03
Hejsan,
Du kan gå till Försäljning - Artiklar - Ny artikel. Här lägger du upp artikeln med all info som krävs. Vid
Artikelkontering väljer du hur denna artikeln ska konteras vid bokföring av fakturan, hittar du ingen som passar så kan du välja Ny artikelkontering och själv lägga upp aktuella konton som ska användas.
Du kan läsa mer om det i dokumentet Lägg till ny artikelkontering och klickar du på fältförklaringar så ser du vad varje fält innebär. När du sparat artikeln så kommer du kunna välja denna på kunden och fakturera.
Hoppas detta hjälper dig på vägen, återkom om funderingar uppstår.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2019-07-04
12:49
Hej Folo, Jag har kikat på din bild ovan och tycker bokföringen ser korrekt ut så vi hade nog behövt mer information kring vad du menar blir felaktigt? 1. Du skapade leverantörsfakturan vilket skapade en skuld på 2440 - Leverantörsskulder. 2. Du bokförde betalning på denna leverantörsfaktura så beloppet omfördes från 2440 till 1910 - Kassakonto. 3. Du gjorde en korrigeringsverifikation på samma datum som vände betalningen för leverantörsfakturan så saldot lämnade 1910 och återkom till 2440 igen. 4. Du bokförde betalningen på nytt men på rätt konto så beloppet omfördes från 2440 till 1930 - Företagskonto men i Januari 2019 som jag tolkar faktiskt är korrekt datum då ingen betalning skedde 2018. Återkom gärna så kikar vi på det närmre. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2019-07-03
13:36
Hej, Det låter märkligt att det skiljer sig från eEkonomi även när du har hämtat nya bokföringsuppgifter tycker jag. Om du skulle hämta bokföringsuppgifter igen så kommer däremot programmet bokföra om den tidigare skapade verifikationen och den kommer att vändas och bokas om i Visma eEkonomi automatiskt så det ej blir dubbelt. Skulle inte detta hjälpa ändå så är det lättare om du kontaktar oss på supporten via telefon eller chatt, då kan vi kika på det närmre. Ha en fin dag!
... Visa mer
2019-06-28
13:55
Hej RN, Vill du flytta över hela differensen på 24 062 kr från 1511 till 1510 så kan du gå till Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. 1511 - 24 062 i Kredit. 1510 - 24 062 i Debet. Ha en fin helg! /My
... Visa mer
2018-12-07
14:37
Vår revisor skulle slå ned på det direkt. Vi skulle bara göra avdrag för december månad 2018.
... Visa mer
2018-12-06
14:22
Tack My. Jag testar detta. Skönt att veta att det ska gå. Trevlig helg!
... Visa mer
2018-12-11
14:53
1Gilla
Tack!
... Visa mer
2018-11-28
14:21
Hej Eva, Det går inte att göra en personalexport från programmet riktigt, det beror iochförsig på vad du är ute efter. Du kan under Utskrifter Och Spårning - Utskrifter ta ut en utskrift på personalkortet, på den utskriften så ser du all information om de anställda som finns inlagt under Personal - Anställda och eftersom det endast är en utskrift/pdf-fil så försvinner inget från programmet och du kan fortsätta arbeta som vanligt. Då jag inte vet vilket program du ska föra över denna information till så vet jag inte vilken typ av fil du behöver men är det en excel-fil så kanske du kan kopiera den informationen från Pdf-filen till ett excel-dokument. Hoppas detta hjälper dig på vägen. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-28
14:13
Hej Janne, Utifrån informationen ovan så tänker jag att du lägger upp detta som en leverantörsfaktura. Tänk då på att ändra till Kortbetalning under Betalningsuppgifter när du lägger upp din nya leverantör så det blir korrekt. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-26
13:13
Hej Charlotte, Det går inte att importera anställningsregister själv från Kontek till Visma Lön men jag ser till att du blir kontaktad av vår support via e-post så kan vi hjälpa dig med detta. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-12-03
10:38
1Gilla
Inköp från EU med omvänd beskattning skall redovisas i den period dom gjordes, detta även oavsett om du har kontant- eller faktureringsmetoden. Att det är krångligt att ändra i eEkonomi är mer ett programtekniskt problem än Skatteverkets. Även låsningen av perioder ställer ju till det för den som är duktig och gör sånt. Där blir bokningen i en period men rättelsen i en annan. Om dom någonsin upptäcker detta och om det skulle få några följder är däremot en helt annan fråga. Lycka till!
... Visa mer
2018-11-23
10:17
Hej KG-Nkpg, Jag är inte helt med på vad du tycker är fel enligt bilden ovan. Att du inte är ansluten till Google analytics betyder att du inte för tillfället kan se statistik över hur många besökare du har på din sida . Detta ska inte hindra dig från att kunna börja arbeta i din website/webshop. Skulle du kunna förtydliga lite vad som är fel? Är det kunder som inte kommer åt din website/Webshop? Kommer du inte vidare från denna ruta i bilden ovan? Får du något felmeddelande? Återkom gärna så kikar vi på det. /My
... Visa mer
2018-12-14
14:10
Hej, Enligt redovisa rätt K2 - regler så får jag denna information: Avskrivningar ska påbörjas det år som tillgången tas i bruk, dvs. företaget behöver inte börja avskrivning den dag eller månad som tillgången tas i bruk. Hoppas detta hjälper dig på vägen. Ha en fin helg! /My
... Visa mer
2018-11-15
15:07
Hej CM, Precis som du skriver så skapar du en kundfaktura baserat på avräkningen under Försäljning - Kundfakturor. När du ska bokföra betalningen så kan du lägga in en Ny bankhändelse under Kassa- och bankhändelser och matchar mot kundfakturan. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-13
16:08
Hej osven, Om jag har förstått dig rätt så har du skapat en manuell verifikation som avser den andra betalningen på 1689 samt en delbetalning av en faktura du har skapat under Inköp - Leverantörsfakturor? Om så är fallet så får du på samma sätt du skapade den manuella verifikationen under Bokföring - Verifikationer, skapa en ny som är motsatt (debet till kredit och tvärtom). För att få bort den delbetalda leverantörsfakturan så kan du skapa en Kreditfaktura. Du skapar en ny leverantörsfaktura, uppe till höger bockar du kreditfaktura och tänk på att ändra datumet så den skapas på samma datum som leverantörsfakturan. När denna är bokförd så kan du välja att delbetala denna också, klicka på fakturan - Åtgärder - Betalning och ange samma summa och datum som den andra delbetalningen på leverantörsfakturan - Bokför. Du ska då ha en leverantörsfaktura på samma belopp som en kreditfaktura när du står på fliken Obetalda leverantörsfakturor, klicka på kreditfakturan - Åtgärder - Kvitta och välj leverantörsfakturan att kvitta mot. Bokföringen för betalningen samt leverantörsskulden ska nu vara noll för denna leverantörsfaktura, likaså betalningen på konto 1689. Jag tolkar det som att du vill kunna bokföra betalningar av fakturor direkt mot konto 1689 och det går bra om du har Faktureringsmetoden som bokföringsmetod. Du får aktivera inställningen under Inställningar - Företagsuppgifter - Bokföringsuppgifter genom att bocka i Använd manuell betalning av fakturor. Skapar du efter det en manuell verifikation så kan du hämta upp konto 2440 som fakturan är bokförd mot när den är obetald och på raden hämta fakturan, då kan du kontera betalningen mot vilka konton du vill. Har du däremot Kontantmetoden så får du bokföra fakturan som betald via Kassa och bankhändelser eller via Åtgärder - Betalning på fakturan och sedan göra en manuell ombokning till kontot du vill ha. Är något oklart så får du gärna återkomma. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-13
16:55
Hej My! Tack för ditt svar, men tyvärr syns inte någon transaktion alls under Kassa och Bankhändelser. Jag använder inte den funktionen alls (men borde börja med den, det förstår jag). Så än så länge kvarstår problemet. Mvh, Katarina
... Visa mer
2018-11-16
07:22
En upplysning och fundering; ett EU-VAT nummer gäller bara för elektroniska tjänster till privatpersoner, och här har alltså betalts AU$ 3.- som blir en kostnad
... Visa mer
2018-11-26
11:22
1Gilla
Hej igen Fanny! Allt fungerade perfekt. Tack.
... Visa mer
2018-11-02
11:03
1Gilla
Hej Max, Om jag jämför med vårt renodlade löneprogram Lön 300/600 så kan du använda förmån tabellskatt i eEkonomi. Förmån, tabellskatt är den du ska använda vid förmån för trängselskatt men jag kanske inte är helt med dig på varför du känner att det kan bli fel med skatten? Jag tar gärna en titt på det men utifrån den lönearten är det korrekt upplagt. Återkom gärna om något känns oklart. Ha en fin helg! /My
... Visa mer
2018-10-26
12:22
Hej Karin, Om du loggar in på vismaspcs.se - Mina tjänster - klickar på företagsnamnet uppe till höger - Välj företag - Välj standardföretag - ta bort stjärnmarkeringen. När du nu loggar in via appen så kommer du varje gång du loggar in få välja vilket utav företagen du vill se lönebeskedet för. Hoppas detta löser ditt problem 🙂 Ha en fin helg! /My
... Visa mer
2018-10-26
12:09
Hej Sanna, Jag behöver dubbelkolla lite information för att vi ska kunna felsöka i detta. Är det anställda som inte kommer med i utskriften? Om du kollar på Utskrift/ Utbetalning när du står på en lönekörning, vad står det under Skicka till Mitt lönebesked? Är det fel antal i den kolumnen? Är det just utskrifterna som blir fel antal? Har du lagt in på de anställdas personalkort att lönebeskeden ska skickas med Mitt lönebesked? Du ser det på Flik3 Lön i anställnignsregistret. Återkom med infon ovan och beskriv lite mer angående din situation så kikar vi på det 🙂 Ha en trevlig helg! /My
... Visa mer
2018-11-06
07:28
Hej phlippis, Precis som du skriver så är det absolut bästa om du hör av dig till skatteverket angående detta. Eget uttag är ett bra sätt att bokföra det på som Lovisa nämnde ovan, däremot så ska då skattverket ha godkännt detta först. Vad det gäller moms och förmånsbeskattning så vill jag att du kollar även detta med dem, borde inte vara helt ovanligt att dem kan berätta hur det ska redovisas. Lycka till, hör av dig om något annat är oklart. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-10-26
08:24
Hej Carlan, Det ska gå att registrera minutrar, kvartar och halvtimmar i appen. Jag tolkar det som att du ska skapa en tidregistrering och jag har försökt återskapa detta hos mig. Jag klickar på Tidsregistrering - väljer vilket datum i kalendern och klickar på pluset uppe till höger - fyller i alla uppgifter och startar tidtagning - stoppar denna efter 41 minuter och sparar. Då får jag en tidregistrering på 0,71. Samma sak även om jag skriver in 0.71 i kolumnen för arbetad tid och sparar. Om jag förstår dig rätt så kan du inte spara detta utan att det blir 0/tomt i fältet? Om så är fallet så kan du prova att ta bort appen och ladda ner den igen, löser inte detta ditt problem så får du gärna återkomma. Ta en bild på problemet och förklara mer ingående hur du har gjort. På Webben kan du själv skriva 8,50 om du tycker det är enklare, om du skriver 8:30 så omvandlas det ändå till 8,50 🙂 Det finns ingen knapp för : i eEkonomi tid utan du skriver in en åtta och håller in shift & : för att skapa tecknet precis som du gjorde ovan. Hoppas detta löser dina funderingar, annars så får du återkomma somsagt! Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2019-10-25
06:06
1Gilla
Det här har varit uppe i flera olika trådar för olika utskrifter, är väldigt besvärligt och tidsödande att sitta och manuellt plocka bort rader ut Excel-dokumenten bara för att de blir så många extra rader. Mer funktionellt och användarfokuserat tack!
... Visa mer
2018-11-05
07:32
Hej Fanny. Jag har gått denna vägen. Har du gått via Försäljning - Kundfakturor - tryckt på kundfakturan - Åtgärder - Inbetalning? Jag har också verifikations numret på slutbetalningen. Mvh Jakob
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »