2025-01-17
13:54
1Gilla
Hej, Den delen som ska gå som pensionspremie kan du lägga så direkt som en upplupen post och boka upp löneskatten i bokslutet. Premien är avdragsgill i deklarationen under förutsättning att den är betald när deklarationen lämnas, vilket den ju bör vara om justeringen sker i januari. Om du inte gör så så måste du ju boka upp det som en upplupen lön och boka sociala avgifter. Kostnaden bör ju bli densamma eftersom premien på pensionsförsäkringen ska/bör kompenseras med att löneskatten är lägre än arbetsgivaravgiften. //Carina
... Visa mer
2025-01-10
11:03
Om kunden är inställd på månadslön så tror jag inte systemet fattar om du gör två utbetalningar på samma månad. Därmed så blir skatten enligt månadslön på båda utbetalningarna vilket då ger för låg skatt eftersom man måste ta den totala månadslönen när man tittar i skattetabellen. Jag anser att det bara är att neka den anställdes önskemål om olika utbetalningar eftersom man inte får göra lägre skatteavdrag än skattetabellen visar.
... Visa mer
2025-01-10
10:26
Som gammal redovisningskonsult så tycker jag att din kontering är korrekt, men att man kan dela de olika pensionskostnaderna på två konton för att lättare kunna stämma av de olika posterna vid beräkning av den slutliga löneskatten vid bokslut. Kolla gärna upp vad det är revisorn anser vara fel, alltid intressant att ta del av.
... Visa mer
2025-01-10
08:41
1Gilla
Hej, Man har inte rätt att göra mindre skatteavdrag än den skattetabell som den anställde har. Ska det dras mindre skatt så ska det finnas ett jämkningsbeslut på detta. Det finns alltså ingen anledning att dela lönen i två separata utbetalningar eftersom den totala skatten för månaden ska bli densamma. Vad du kan göra är att kontrollera så att det är tabellskatt på den löneart som du använder för den rörliga delen. Är det en rörlig lönedel som betalas ut kontinuerligt så ska det vara tabellskatt och inte engångsskatt på den. Du har säkerligen redan rätt på det, men det kan vara bra att göra en extra koll 🙂 //Carina
... Visa mer
2025-01-09
13:33
1Gilla
Hej, Kostnadskonton har normalt inte någon momskod. Endast de kostnadskonton som används vid omvänd beskattning och där själva inköpskostnaden ska komma med på momsrapporten ska ha momskod.
... Visa mer
2025-01-09
13:29
1Gilla
Hej, Jag tycker din kontering ser bra ut. Det är bra att få med kostnaden för löneskatten löpande under året eftersom den ofta är betydande och därmed superdum att endast boka upp till bokslut. När året är slut och det är dags för bokslut så gör man en definitiv beräkning av löneskatten vilket innebär att den kan komma att justeras mot det som man löpande har bokat upp. Det viktigaste är att få med alla kostnader under året för att ha ett rättvisande resultat att luta sina beslut mot. Använder du konto 7410 till fler pensionskostnader än Fora? Jag har ett konto för pensionsdelen i Fora och sen ett annat konto för Collectum och ytterligare ett för vd:s tjänstepension (7410, 7411 och 7412). Om revisorn anser att din bokning är fel så tycker jag att hen även får komma med ett förslag på hur du bör göra istället, men jag gör som du gör. //Carina
... Visa mer
2024-12-17
16:33
Hej, Jag tänker mig att det är en kostnad som kunden i slutänden ska betala och i så fall ska du bokföra det på ett konto som börjar på 4. Du kan skapa egna konton i den kontogruppen. Gå gärna in på www.bas.se och ladda ner en baskontoplan och läs lite om kontoplanen där. //Carina
... Visa mer
2024-12-04
09:39
1Gilla
Debet 7410 (eller annat 74-konto): 61 777,54 Löneskatt beräknas på ovan D7530/K2943 (14 987 kr) Resterande belopp på fakturan exkl moms inkl öresdifferens i debet på 7570 //Carina
... Visa mer
2024-12-03
11:34
Tyvärr kan jag inte se de olika posterna på fakturan. När jag förstorar så blir det jättesuddigt. De avgifter på Fora som inte ligger till grund för löneskatten kan du ha kvar på konto 7570. Det du ska beräkna löneskatt på är det som är Tjänstepension SAF/LO och premiebefrielseförsäkringen, beloppen där kan du bokföra på 7410 så blir det lättare när du ska stämma av löneskatten. Vissa avtal har även en tilläggspension, har du en sån så ska även den ligga med i löneskatteunderlaget och bokföras på 7410. Har du även tjänstemän så kan det vara bra att ha ett separat konto för tjänstemännens pensionsförsäkring. Använder du 7410 till dessa så kan du lägga upp ett nytt konto, t ex 7411, och döpa det till pensionsdel Fora. Hoppas du är med på hur jag menar. //Carina
... Visa mer
2024-12-03
11:01
För att lättare kunna avgöra vad som är rätt och fel så får du gärna berätta hur du gör idag. //Carina
... Visa mer
2024-12-02
16:54
Plockar du ut någon lön från ditt bolag? I så fall kan du göra utbetalning av traktamente i samband med löneutbetalningen. Alltid bra med tydliga underlag, så gör en reseräkning. Tror att det finns mall för detta hos Visma. Du kan använda konto 7320 för kostnaden, alternativt dela upp den enligt nedan bild. Tar du bara ut den skattefria delen så behöver du inte blanda in arbetsgivaravgifter.
... Visa mer
2024-12-02
16:43
Visst kan du ta ut traktamente enligt riktlinjerna för utlandstraktamente hos Skatteverket. Tänk på att göra avdrag på traktamentet för lunch/middag om du tagit det som representation. Även för frukost om det ingår i hotellet. Det finns information hos Skv angående vilken %-sats som respektive måltid ska minska utlandstraktamentet.
... Visa mer
2024-12-02
14:23
2 Gillar
Ja du väntar tills transaktionen sker på skattekontot, dvs mars 25. När du bokför inbetalningen till Skattekontot, vilket du kan göra när som helst före förfallodatum, bokför du debet 1630 och kredit 1930. Sen reglerar du skatteskulden på förfallodatum enligt informationen på kontoutdraget från Skattekontot. //Carina
... Visa mer
2024-11-18
12:16
1Gilla
En länk till, men den är likvärdig med information på Skatteverket Vinstmarginalbeskattning, vad är VMB? Vi förklarar
... Visa mer
2024-11-18
12:15
1Gilla
Det här kan vara väldigt olika hantering och går därför att lägga upp på olika sätt. Du kan inte ta ut moms som inte är din och jag tänker att det kommer röra sig om begagnade varor. I de fallen så är det ju ingen moms om kunden som lämnar in till försäljning är privatperson. Tänker att du bokar upp 90 % av försäljningsbeloppet som en skuld till den som lämnat in sadeln till försäljning och att resterande 10 % bokas upp som provisionsintäkt och moms. Hanterar du det inte som ovan så är alternativet att bokföra enligt VMB (vinstmarginalsbeskattning). Då får du ett varuinköp på 90 % av försäljningsvärdet och ska redovisa enligt VMB-reglerna. Här hänvisar jag till information hos Skatteverket Vinstmarginalbeskattning av begagnade varor med mera | Skatteverket Du kan även söka i forumet på ämnet.
... Visa mer
2024-11-18
10:18
Hej, Är det hyresrätt eller bostadsrätt du har betalat för? Om du köpt lokalen och därmed har ett innehav som medlem i bostadsrättsföreningen så gäller följande: Löpande bokföring Ett företags innehav av andelar i en bostadsrättsförening debiteras vanligtvis konto 1353 Andelar i bostadsrättsföreningar. De särskilda upplåtelse- och inträdesavgifter som företaget betalar till bostadsrättsföreningen i samband med förvärvet ingår vanligen i anskaffningsvärdet. Företagets års-, kvartals- eller månadsavgifter till bostadsrättsföreningen kan debiteras konto 5010 Lokalhyra. Övriga löpande utgifter för bostadsrätten kan bokföras på samma konton som vid vanliga lokalkostnader eller fastighetskostnader. Vid försäljning av andelarna debiteras erhållet försäljningsbelopp efter avdrag för eventuell mäklarprovision det likvidkonto som tillgodoförs pengarna, t.ex. konto 1940 Bank och krediteras konto 8220 Resultat vid försäljning av värdepapper i och långfristiga fordringar hos andra företag. Samtidigt krediteras konto 1353 Andelar i bostadsrättsföreningar och debiteras konto 8220 med anskaffningsvärdet för den sålda bostadsrätten. Därefter kommer konto 8220 att visa resultatet av försäljningen. Om det är ett hyreskontrakt som du betalat för så gäller det som @Henrik A skriver ovan. //Carina
... Visa mer
2024-11-18
10:09
Hej, Du ska redovisa moms på provisionen. Så om provisionen på försäljningen är 10 % så ska du räkna så att din intäkt är 80 % av beloppet och resterande 20 % är moms. //Carina
... Visa mer
2024-11-18
10:01
Hej, Tycker att det är lättare att hantera och stämma av skulden om man lägger det på olika konton. Du kan använda 2390 Övriga långfristiga skulder avseende det nya lånet. Tänk på att samfällighetsföreningen troligtvis ska skicka kontrolluppgift på utbetald ränta om lånet är från en privatperson. Detta kan du kolla med Skatteverket för säkerhets skull. //Carina
... Visa mer
2024-11-18
09:43
Hej, Om det är en ren kapitalförsäkring så är det inget som man ska betala löneskatt på. Om det är deklarerat som underlag för löneskatt i deklarationerna så ska ni absolut lämna in nya inkomstdeklarationer och begära omtaxering så att ni får tillbaka löneskatten som är betald. Kapitalförsäkringar är lite annorlunda hantering på i bokföringen och kan variera beroende på om det endast ska vara en ren kapitalförsäkring eller om den ska vara för framtida pensioner. Önskar dig en fin vecka @Monica_T //Carina
... Visa mer