en timme sedan
Jag har inte koll på Lön Smart, men tycker att det borde uppdatera till rätt sysselsättningsgrad när datumet för ändringen kommer.
... Visa mer
en timme sedan
Ok, ja då behöver du ändra sysselsättningsgrad och schema. Du behöver även uppdatera lönen till 100 % om det rör sig om månadslön. Vad har du för lönesystem? Om den ändrade sysselsättningen inte har skett ännu så förändras inte sysselsättningsgraden i Visma lön 600 förrän efter det datumet (eller samma dag).
... Visa mer
2 timmar sedan
Hej, Under hur lång period ska personen jobba 100 % istället för 75 %? Gäller det bara enstaka dagar eller en kortare period så är det kanske lättare att använda Mertid för dessa timmar. //Carina
... Visa mer
3 timmar sedan
1Gilla
Hej, Om ni betalar pensionskostnader (Tjänstepension SAF/LO) till Fora så ska det redovisas till Fora varje månad och man får faktura löpande. Det finns alltså inte längre några preliminära premier till Fora när det gäller SAF/LO-kollektivet utan endast för de försäkringsdelar som berör tjänstemännen. Den F-skatt som ni betalar är för att täcka löneskatten som uppstår för tjänstepensionspremien till Fora. Fora har under 2024 inte varit supersnabba med fakturorna avseende månadsrapporterade löner, det gör att kostnaden släpar med upp till 2 månader, men den bör ändå bokas upp för samtliga löner under året i samband med bokslut. Vill man ha koll på underlaget för löneskatten så kan man bokföra den del av premien som ligger till grund för löneskatt på konto 741X och resterande som du gör idag på 7571. Till grund för löneskatt är premien för Tjänstepension SAF/LO och premiebefrielseförsäkringen. Du kan i samband med att du får fakturan boka upp 24,26 % av den premien i debet på 753X och i kredit på 2514. I samband med bokslut så bokar du upp kostnaderna för de månader där fakturan har kommit efter bokslutsdatum, kostnaden på respektive konto och skulden i kredit på 2950 samt löneskatten för de pensionspremier som ligger i skulden. När sen slutskattsedeln kommer så krediterar du 2510 med den inbetalda skatten och debiterar 2514 med den löneskatt som visas på slutskattsedeln. Mellanskillnaden läggs mot 1630. Om du betalar in restskatt så blir det en debitering mot 1630 och kredit 1930, får du utbetalt från skattekontot så gör du tvärtom. Glöm inte räntan på skattekontot. //Carina
... Visa mer
igår
1Gilla
Vad innebär skrivuppdraget som mäklaren har fakturerat för? Är det direkt knutet till fastighetsköpet så skulle jag lagt det på anskaffningsvärdet fördelat på byggnad och mark utifrån samma fördelning som taxeringsvärdet, dvs konto 1110 och 1130. Även kostnaden för lagfarten ska fördelas på samma sätt. //Carina
... Visa mer
igår
1Gilla
Hej, Konto 2420 stämmer om beloppet ska återbetalas till kunden. Om kunden inte vill ha pengarna i retur så hade jag bokat det som en ränteintäkt på 8313. //Carina
... Visa mer
2025-06-03
11:26
Hej, Är det kostnader i en kennel så borde det finnas djurkostnader kontogrupp 4. //Carina
... Visa mer
2025-05-26
15:42
Hej, Den här texten kommer från Redovisa Rätt. För att inte röra till det i kundreskontran så hade jag hoppat över steg 1, dvs flytta fordran från 1510 till 1513. Detta eftersom du ska pricka av fakturorna i kundreskontran vartefter Visma Finance redovisar kundens betalning. Hoppas det är till hjälp för dig 🙂 Löpande bokföring De belånade kundfordringarna ägs fortfarande av säljföretaget som även står risken om kunden inte betalar, faktura vid försäljning. Fakturan utgör endast en lämnad pant för det lån som kreditinstitutet/factoringföretaget beviljar. Sedan factoringavtalet ingåtts ska kunderna därefter betala direkt till kreditinstitutet/factoringföretaget. När en faktura skickas till kunden debiteras konto 1510 Kundfordringar med hela fakturabeloppet. Vid belåning av fakturan genom ett factoringavtal krediteras konto 1510 och konto 1513 Belånade kundfordringar, factoring debiteras med den kundfordran som belånas. Lånebeloppet krediteras konto 2810 Avräkning för factoring och belånade kontraktsfordringar, alternativt på underkontot 2811 Avräkning för factoring. Erhållet belopp debiteras det likvidkonto som tillgodoförs. De avgifter som kreditinstitutet/factoringföretaget tar ut för sina factoringtjänster kan debiteras konto 6064 Factoringavgifter, alternativt bokföras som liknande avgifter för finansiella tjänster. För lånet får företaget dessutom betala en räntekostnad som konteras i kontogrupp 85 Räntekostnader och liknande resultatposter. Konto 2810 Avräkning för factoring och belånade kontraktsfordringar krediteras med dessa avgifter respektive räntekostnader - saldot på konto 2810 visar säljföretagets skuld till kreditinstitutet/factoringföretaget. Konto 1513 Belånade kundfordringar, factoring, krediteras med de kundbetalningar som redovisas av kreditinstitutet/factoringföretaget. I takt med att kundinbetalningarna kommer kreditinstitutet/factoringföretaget till del ”amorterar” säljföretaget på factoringskulden och då debiteras konto 2810 Avräkning för factoring och belånade kontraktsfordringar.
... Visa mer
2025-05-26
14:18
Hej, Om pengarna ska sparas för framtiden så är det bästa att öppna ett konto till på banken och föra över pengarna till det kontot under året. Det är ju inget som har någon resultatpåverkan utan pengarna flyttas bara från 1930 till exempelvis 1940. //Carina
... Visa mer
2025-05-26
14:15
1Gilla
Hej, Har den anställde tagit ut semester under sjukskrivning och föräldraledighet 2024 och 2025? Om inte så borde det ju finnas semesterlön att kvitta mot. //Carina
... Visa mer
2025-05-14
10:47
Har du varit i kontakt med er arbetsgivarorganisation? Ibland kan det vara bra att bolla problemet med dem för att se om det finns andra sätt att gå åt det. Har ni något lokalt avtal som tillägg till kollektivavtalet? Skulle kanske vara möjligt att lägga in något angående detta i det lokala avtalet för att underlätta framöver.
... Visa mer
2025-05-14
10:16
1Gilla
Har du Visma lön 600? Du kan då lägga in den rörliga semesterlönen på respektive anställd under flik 5 i anställdaregistret, men du måste lägga bruttobeloppet (semesterlön per dag x antal semesterdagar). Hur gör du med utbetalning av semesterlönen på de rörliga lönedelarna? Om de betalas ut i en klump till alla på t ex junilönen så är det enkelt, men om det ska betalas ut vid varje uttagstillfälle så är det möjligen ett större problem eftersom det strular jättemycket om de sparar semester för då ska även rörliga lönedelar sparas. Vad bra det hade varit om de som förhandlar avtal även hade tänkt på oss som ska jobba aktivt med dessa 🙄
... Visa mer
2025-05-14
08:53
Gjorde ett litet räknetest: Om man räknar med att antal arbetade timmar på ett år är 1880. Detta varierar så klart mellan åren, men skillnaden brukar vara marginell. Nu vet inte jag hur mycket det brukar vara i rörliga lönedelar, men jag gjorde en beräkning med 50 000 kr och 1880 tim. 50 000 / 1880 x 8 x 1,042 x 1,22 = 270,48 kr/dag 50 000 x 13,53 % / 25 = 270,60 kr/dag - Tar man 13,52 % så blir det 270,40 kr/dag Som jag ser det så bör du kunna räkna fram en %-sats att lägga i rutan.
... Visa mer
2025-05-14
08:39
Hej, Kommer inte åt länken då det krävs inloggning. Kan du lägga med beskrivningen som finns under sista meningen i bilden du lagt ut?
... Visa mer
2025-05-14
08:20
Jag skulle nog behöva se avtalstexten innan jag kan ge dig ett svar. Som du har inställt nu så beräknas ingen semesterlön på rörliga delar eftersom det är tomt i det fältet på inställningarna. Gränsvärden för semesterdaglön gäller endast de med timlön eftersom de med månadslön får sin månadslön + ett tillägg på 0,8 % per semesterdag. Enligt originalinställningen på semestervillkoret 40 - Teknikavtalet så ska det stå 13 % i fältet för semesterlön rörligt och då beräknas det på samma sätt som för timanställda eftersom man använder samma %-sats för timanställda, men att man för dessa även måste se till att de inte hamnar under lägsta semesterdaglön, vilket systemet brukar fixa om bara beloppet finns.
... Visa mer
2025-05-13
16:18
1Gilla
Hej, Har lite svårt att se på vilket sätt systemet inte klarar av att plocka fram rätt semesterlön/-tillägg + rörliga lönedelar. På vilket sätt ska semesterersättningen beräknas? Gäller det månadslön eller timlön? Vilket kollektivavtal använder ni?
... Visa mer
2025-05-13
13:34
1Gilla
Toppen @Tinna Gunnarsson då har man ett program att ladda ner ikväll 🙂
... Visa mer
2025-05-13
12:58
Om du har konto 4600 i kontoplanen kan du använda det, annars lägger du upp ett nytt konto med namn Legoarbeten, underentreprenader. Det ska inte vara någon momskod då det är ett kostnadskonto. På www.bas.se kan du ladda ner kontoplan i pdf- eller excelformat.
... Visa mer
2025-05-13
12:00
Kredit 2440 med fakturans totalbelopp Debet 2641 med fakturans momsbelopp Debet 4610 med fakturans nettobelopp, dvs belopp exkl moms. Den läggs alltså in som en vanlig leverantörsfaktura och du bokför kostnaden på konto 4610.
... Visa mer
2025-05-13
10:53
Hej, Det blir en underentreprenör och bokas på ett konto som börjar på 46, t ex 4610 //Carina
... Visa mer
2025-05-12
08:45
När det gäller hyreskostnader så har du rätt att dra av momsen antingen när hyresperioden startar eller när hyra betalas, dvs det som kommer först. I det här fallet så kan du alltså göra avdraget på fakturadatumet eftersom perioden då har börjat.
... Visa mer
2025-05-12
08:15
Hej, Du kan lägga dubbelbetalningen i kredit på 2420 (debet 1930), när du sen återbetalar så använder du samma konton igen, men tvärtom. //Carina
... Visa mer
2025-05-09
14:38
1Gilla
Hej, Jag kollade på lönearterna för fri kost, det finns bara ruta 132 att välja på. Det verkar som Visma har missat att kostförmån ska redovisas i egen ruta på individuppgifterna fr o m 2025. @Tinna Gunnarsson kan du be något kika på detta? Trevlig helg! //Carina
... Visa mer
2025-04-15
08:59
1Gilla
Hej Vilket löneprogram har du? På lönespecifikationerna från Visma Lön 600 står det "Prel kvarv semesterdagar" på lönebeskeden för april innan man gjort semesterårsavslutet, dvs inte definitivt antal dagar.
... Visa mer
2025-04-08
13:39
@Per_son Intressant reflektion. Jag hoppas verkligen att det fungerar när jag drar igång med deklarationsarbetet nästa vecka. Måste köra samtliga kunder via Advisor Connect då det saknas bra verktyg i den webbaserade versionen för "mina" lantbrukare och skogsägare...
... Visa mer
2025-03-31
14:18
Hej, Du ska skriva hela det momsbeloppet som står på fakturan som moms på konto 2641. Programmet varnar för att göra dig uppmärksam på att det är en onormalt hög moms för totalen på fakturan, men det är bara att godkänna när du har säkerställt beloppet mot underlaget. Bedriver man en momspliktig verksamhet så tar försäkringsbolaget aldrig momsen på en reparation utan den faktureras ägaren till bilen. //Carina
... Visa mer
2025-03-21
11:07
1Gilla
Det ser ut som din anställde har timlön, då finns det ju ingen lön att göra avdrag. Frånvaron registreras och sjuklönen + karensavdrag. Har den anställde månadslön så har du en rad med månadslön som sen korrigeras med avdrag för sjukfrånvaro och tillägg för sjuklön.
... Visa mer
2025-03-19
16:53
1Gilla
Hej, Det normala är att månadslönen avser innevarande månad och justeringar föregående månad. Om hen fortfarande jobbar kvar på 20 % så ska månadslönen ligga kvar. //Carina
... Visa mer
2025-03-03
13:57
Hej, Som Joachim skriver så ska sjukpenningen inte bokföras i verksamheten, men när man deklarerar så ska den anges i ruta R44 på sidan 2 i NE-bilagan. Dvs sjukpenningen ska räknas in i den enskilda näringens resultat när man deklarerar. //Carina
... Visa mer
2025-02-27
15:46
Hej, Du kanske redan har googlat, men om inte så hittade jag den här https://www.sverigesallmannytta.se/trycksaker/fastbas-2017-kontoplan-med-anvisningar/ Under Länkar och filer finns en kontotabell till FastBAS 2017 att ladda ner i excelformat. Lycka till! //Carina
... Visa mer
2025-02-26
17:06
1Gilla
Hej, Det finns branschkontoplaner för bl a fastighetsbranschen. Jag har inte tillgång till någon, men du kanske kan googla eller kolla med en branschorganisation. I branschkontoplanen så ligger huvudintäkterna som t ex hyra på ett 30-konto och kostnader för underhåll av fastigheten, sophantering, el o vatten mm ligger i kontogrupp 40. //Carina
... Visa mer
2025-02-26
08:00
1Gilla
Hej, Jag skapade en löneart för veckovila genom att kopiera löneart 3370 Permission. //Carina
... Visa mer
2025-02-24
10:02
Hej, Tänk på att du även måste periodisera momsen när det gäller hyresavier. Du har inte rätt att göra avdrag för momsen förrän fakturan betalas eller hyresperioden börjar. @Joachim E har du möjlighet att visa med bild hur detta görs i systemet? //Carina
... Visa mer
2025-02-24
10:00
1Gilla
Hej, Den första förhöjda leasingavgiften ska periodseras/kostnadsföras löpande över leasingperioden. Det innebär att din tanke är helt rätt, men när du periodiserar beloppet på 5615 ska du låta kostnaden ligga kvar på 5615 för delen av leasingperioden som redan har passerat. Kontrollera för säkerhets skull att det inte är draget moms på leasingavgiften på den faktura där första förhöjda avgiften ligger med. //Carina
... Visa mer
2025-02-17
09:43
Hej, Kan det vara fakturor med fakturadatum 2024 som det gäller? I så fall är det rätt för de fakturorna ska gått mot intäkt och moms i samband med årsbokslut. //Carina
... Visa mer
2025-02-12
13:37
Hej, Som jag ser det så ska det inte vara någon momskod på konto 3973. När man säljer inventarier så får man en differens mellan momspliktig omsättning ruta 5 och utgående moms i ruta 10. Man kontrollerar differensen och om det inte är någon annan differens än det som avser den sålda inventarien så låter man differensen vara kvar och förklarar i informationsrutan till Skatteverket att differens beror på såld inventarie för xxxx kr + moms. //Carina
... Visa mer
2025-02-06
10:20
1Gilla
Du ska ju inte göra något löneavdrag på helgen (arbetsfria dagar), därmed så registrerar du frånvaron för måndag och tisdag. Skulle det komma någon fråga från Försäkringskassan så får man ju hänvisa till deras regler om föräldraledighet.
... Visa mer
2025-01-24
10:06
3 Gillar
Sitter också med detta nu. Är ju dags att rapportera siffrorna för 2024 nu. Med 10 anställda så går det ju ganska lätt att ta ut siffrorna manuellt, men är ju inte någon speciellt lysande idé om man har fler anställda. Jag har tagit ut listan "Löner i en period" tyvärr så går det inte att välja personalkategori när man ska ta ut listan utan man måste välja personnamn så det gäller att ha koll på vilka anställda som ligger under vilken kategori (arbetare/tjänsteman) för att få fram rätt löner att rapportera till Svenskt Näringsliv. //Carina
... Visa mer
2025-01-24
09:51
En kreditfaktura som görs i januari minskar inte automatiskt intäkten föregående år. Det får man man justera i bokslutet genom att boka upp en interim skuld som minskar intäkten. //Carina
... Visa mer
2025-01-24
09:38
3 Gillar
Hej, VAB och FL ska registreras även på timanställda för annars blir det fel i semesterberäkningen. Om du endast ska registrera frånvarotiden utan löneavdrag så finns löneart 3354 för VAB och 3350 och 3352 för FL, den ena är semesterlönegrundande och den andra är inte det. Om du har rätt inställningar i systemet så ska du kunna använda snabbval även för timanställda. //Carina
... Visa mer
2025-01-17
14:26
Hej, Ersättningen som du har fått är ett skadestånd, konto 3992 Erhållna skadestånd. Det ska inte vara någon momskod på kontot eftersom det inte är en omsättning. //Carina
... Visa mer
2025-01-17
13:54
1Gilla
Hej, Den delen som ska gå som pensionspremie kan du lägga så direkt som en upplupen post och boka upp löneskatten i bokslutet. Premien är avdragsgill i deklarationen under förutsättning att den är betald när deklarationen lämnas, vilket den ju bör vara om justeringen sker i januari. Om du inte gör så så måste du ju boka upp det som en upplupen lön och boka sociala avgifter. Kostnaden bör ju bli densamma eftersom premien på pensionsförsäkringen ska/bör kompenseras med att löneskatten är lägre än arbetsgivaravgiften. //Carina
... Visa mer
2025-01-10
11:03
Om kunden är inställd på månadslön så tror jag inte systemet fattar om du gör två utbetalningar på samma månad. Därmed så blir skatten enligt månadslön på båda utbetalningarna vilket då ger för låg skatt eftersom man måste ta den totala månadslönen när man tittar i skattetabellen. Jag anser att det bara är att neka den anställdes önskemål om olika utbetalningar eftersom man inte får göra lägre skatteavdrag än skattetabellen visar.
... Visa mer
2025-01-10
10:26
Som gammal redovisningskonsult så tycker jag att din kontering är korrekt, men att man kan dela de olika pensionskostnaderna på två konton för att lättare kunna stämma av de olika posterna vid beräkning av den slutliga löneskatten vid bokslut. Kolla gärna upp vad det är revisorn anser vara fel, alltid intressant att ta del av.
... Visa mer
2025-01-10
08:41
1Gilla
Hej, Man har inte rätt att göra mindre skatteavdrag än den skattetabell som den anställde har. Ska det dras mindre skatt så ska det finnas ett jämkningsbeslut på detta. Det finns alltså ingen anledning att dela lönen i två separata utbetalningar eftersom den totala skatten för månaden ska bli densamma. Vad du kan göra är att kontrollera så att det är tabellskatt på den löneart som du använder för den rörliga delen. Är det en rörlig lönedel som betalas ut kontinuerligt så ska det vara tabellskatt och inte engångsskatt på den. Du har säkerligen redan rätt på det, men det kan vara bra att göra en extra koll 🙂 //Carina
... Visa mer
2025-01-09
13:33
1Gilla
Hej, Kostnadskonton har normalt inte någon momskod. Endast de kostnadskonton som används vid omvänd beskattning och där själva inköpskostnaden ska komma med på momsrapporten ska ha momskod.
... Visa mer
2025-01-09
13:29
1Gilla
Hej, Jag tycker din kontering ser bra ut. Det är bra att få med kostnaden för löneskatten löpande under året eftersom den ofta är betydande och därmed superdum att endast boka upp till bokslut. När året är slut och det är dags för bokslut så gör man en definitiv beräkning av löneskatten vilket innebär att den kan komma att justeras mot det som man löpande har bokat upp. Det viktigaste är att få med alla kostnader under året för att ha ett rättvisande resultat att luta sina beslut mot. Använder du konto 7410 till fler pensionskostnader än Fora? Jag har ett konto för pensionsdelen i Fora och sen ett annat konto för Collectum och ytterligare ett för vd:s tjänstepension (7410, 7411 och 7412). Om revisorn anser att din bokning är fel så tycker jag att hen även får komma med ett förslag på hur du bör göra istället, men jag gör som du gör. //Carina
... Visa mer
2024-12-17
16:33
Hej, Jag tänker mig att det är en kostnad som kunden i slutänden ska betala och i så fall ska du bokföra det på ett konto som börjar på 4. Du kan skapa egna konton i den kontogruppen. Gå gärna in på www.bas.se och ladda ner en baskontoplan och läs lite om kontoplanen där. //Carina
... Visa mer
2024-12-04
09:39
1Gilla
Debet 7410 (eller annat 74-konto): 61 777,54 Löneskatt beräknas på ovan D7530/K2943 (14 987 kr) Resterande belopp på fakturan exkl moms inkl öresdifferens i debet på 7570 //Carina
... Visa mer
2024-12-03
11:34
Tyvärr kan jag inte se de olika posterna på fakturan. När jag förstorar så blir det jättesuddigt. De avgifter på Fora som inte ligger till grund för löneskatten kan du ha kvar på konto 7570. Det du ska beräkna löneskatt på är det som är Tjänstepension SAF/LO och premiebefrielseförsäkringen, beloppen där kan du bokföra på 7410 så blir det lättare när du ska stämma av löneskatten. Vissa avtal har även en tilläggspension, har du en sån så ska även den ligga med i löneskatteunderlaget och bokföras på 7410. Har du även tjänstemän så kan det vara bra att ha ett separat konto för tjänstemännens pensionsförsäkring. Använder du 7410 till dessa så kan du lägga upp ett nytt konto, t ex 7411, och döpa det till pensionsdel Fora. Hoppas du är med på hur jag menar. //Carina
... Visa mer
2024-12-03
11:01
För att lättare kunna avgöra vad som är rätt och fel så får du gärna berätta hur du gör idag. //Carina
... Visa mer
2024-12-02
16:54
Plockar du ut någon lön från ditt bolag? I så fall kan du göra utbetalning av traktamente i samband med löneutbetalningen. Alltid bra med tydliga underlag, så gör en reseräkning. Tror att det finns mall för detta hos Visma. Du kan använda konto 7320 för kostnaden, alternativt dela upp den enligt nedan bild. Tar du bara ut den skattefria delen så behöver du inte blanda in arbetsgivaravgifter.
... Visa mer
2024-12-02
16:43
Visst kan du ta ut traktamente enligt riktlinjerna för utlandstraktamente hos Skatteverket. Tänk på att göra avdrag på traktamentet för lunch/middag om du tagit det som representation. Även för frukost om det ingår i hotellet. Det finns information hos Skv angående vilken %-sats som respektive måltid ska minska utlandstraktamentet.
... Visa mer
2024-12-02
14:23
2 Gillar
Ja du väntar tills transaktionen sker på skattekontot, dvs mars 25. När du bokför inbetalningen till Skattekontot, vilket du kan göra när som helst före förfallodatum, bokför du debet 1630 och kredit 1930. Sen reglerar du skatteskulden på förfallodatum enligt informationen på kontoutdraget från Skattekontot. //Carina
... Visa mer
2024-11-18
12:16
1Gilla
En länk till, men den är likvärdig med information på Skatteverket Vinstmarginalbeskattning, vad är VMB? Vi förklarar
... Visa mer
2024-11-18
12:15
1Gilla
Det här kan vara väldigt olika hantering och går därför att lägga upp på olika sätt. Du kan inte ta ut moms som inte är din och jag tänker att det kommer röra sig om begagnade varor. I de fallen så är det ju ingen moms om kunden som lämnar in till försäljning är privatperson. Tänker att du bokar upp 90 % av försäljningsbeloppet som en skuld till den som lämnat in sadeln till försäljning och att resterande 10 % bokas upp som provisionsintäkt och moms. Hanterar du det inte som ovan så är alternativet att bokföra enligt VMB (vinstmarginalsbeskattning). Då får du ett varuinköp på 90 % av försäljningsvärdet och ska redovisa enligt VMB-reglerna. Här hänvisar jag till information hos Skatteverket Vinstmarginalbeskattning av begagnade varor med mera | Skatteverket Du kan även söka i forumet på ämnet.
... Visa mer
2024-11-18
10:18
Hej, Är det hyresrätt eller bostadsrätt du har betalat för? Om du köpt lokalen och därmed har ett innehav som medlem i bostadsrättsföreningen så gäller följande: Löpande bokföring Ett företags innehav av andelar i en bostadsrättsförening debiteras vanligtvis konto 1353 Andelar i bostadsrättsföreningar. De särskilda upplåtelse- och inträdesavgifter som företaget betalar till bostadsrättsföreningen i samband med förvärvet ingår vanligen i anskaffningsvärdet. Företagets års-, kvartals- eller månadsavgifter till bostadsrättsföreningen kan debiteras konto 5010 Lokalhyra. Övriga löpande utgifter för bostadsrätten kan bokföras på samma konton som vid vanliga lokalkostnader eller fastighetskostnader. Vid försäljning av andelarna debiteras erhållet försäljningsbelopp efter avdrag för eventuell mäklarprovision det likvidkonto som tillgodoförs pengarna, t.ex. konto 1940 Bank och krediteras konto 8220 Resultat vid försäljning av värdepapper i och långfristiga fordringar hos andra företag. Samtidigt krediteras konto 1353 Andelar i bostadsrättsföreningar och debiteras konto 8220 med anskaffningsvärdet för den sålda bostadsrätten. Därefter kommer konto 8220 att visa resultatet av försäljningen. Om det är ett hyreskontrakt som du betalat för så gäller det som @Henrik A skriver ovan. //Carina
... Visa mer
2024-11-18
10:09
Hej, Du ska redovisa moms på provisionen. Så om provisionen på försäljningen är 10 % så ska du räkna så att din intäkt är 80 % av beloppet och resterande 20 % är moms. //Carina
... Visa mer
2024-11-18
10:01
Hej, Tycker att det är lättare att hantera och stämma av skulden om man lägger det på olika konton. Du kan använda 2390 Övriga långfristiga skulder avseende det nya lånet. Tänk på att samfällighetsföreningen troligtvis ska skicka kontrolluppgift på utbetald ränta om lånet är från en privatperson. Detta kan du kolla med Skatteverket för säkerhets skull. //Carina
... Visa mer
2024-11-18
09:43
Hej, Om det är en ren kapitalförsäkring så är det inget som man ska betala löneskatt på. Om det är deklarerat som underlag för löneskatt i deklarationerna så ska ni absolut lämna in nya inkomstdeklarationer och begära omtaxering så att ni får tillbaka löneskatten som är betald. Kapitalförsäkringar är lite annorlunda hantering på i bokföringen och kan variera beroende på om det endast ska vara en ren kapitalförsäkring eller om den ska vara för framtida pensioner. Önskar dig en fin vecka @Monica_T //Carina
... Visa mer
2024-11-15
11:38
Hej igen Monica, Nu satte du igång min hjärna 😉, svårt att släppa. Om det rör sig om en kapitalförsäkring som ska vara till framtida pension så ska man inte redovisa löneskatt på det i samband med avsättning utan det ska först hanteras när pensionen betalas ut, om jag nu tolkar texten rätt (har läst lite på FAR Online). Det verkar ju som du har redovisat underlag för löneskatt i deklarationen. //Carina
... Visa mer
2024-11-15
11:25
1Gilla
Monica, Det är svårt att svara på utan att se hur det ser ut i din redovisning och även hur avtalet ser ut med Handelsbankens tjänstepension. Så som du förklarar så känns det i alla fall väldigt konstigt hanterat. Börja med ett samtal till Handelsbanken för att säkerställa vad det är för premier som betalas och vem som ska ansvara för utbetalningen av själva pensionen. Kapitalförsäkringar är väldigt ovanligt att man har, men jag har snubblat över någon enstaka sådan under min tid. //Carina
... Visa mer
2024-11-15
11:17
Hej, Tycker du ska kontakta Handelsbanken Tjänstepension och fråga dem, men det är ytterst ovanligt att man tecknar något annat än en ren tjänstepensionsförsäkring. Att personen är ägare i bolaget har ingen betydelse, det är fortfarande en tjänstepensionsförsäkring. Kan redovisningskonsulten förväxlat tjänstepensionsförsäkringen med en kapitalförsäkring? //Carina
... Visa mer
2024-11-15
10:58
Hej, Håller med dig om att det verkar vara en väldigt konstig bokning. Inbetalning till tjänstepension är ju en premie och själva pensionen ska sedan betalas ut av det företag där tjänstepensionen är tecknad. Det ska därför inte ligga som en fordran i bokslutet utan är rakt av en kostnad i företaget och därmed också påverka resultat och skatt. Det finns ju regler för hur mycket man kan betala in i pensionspremie i förhållande till företagarens uttagna lön. Har för mig att man kan utgå från årets lön eller fg års lön. I de fall man betalat in för hög premie så ska i så fall den delen som överstiger inte vara avdragsgill i skatteberäkning, men ändå en kostnad i företag. Hade varit väldigt intressant att höra tanken bakom den bokningen. Har du ställt frågan till den som hjälpt dig med bokslutet? Kan det vara aktuellt att rätta i tidigare inlämnade inkomstdeklarationer för bolaget? //Carina
... Visa mer
2024-11-12
11:05
Hej, Du borde kunna backa den som är gjord och göra en ny, men tyvärr är jag inte hemma på Lön smart. Tror att du kan få snabb och bra hjälp om du kontaktar supporten. //Carina
... Visa mer
2024-11-08
08:19
Hej, När det gäller löneutbetalning och arbetsgivaravgifter så har det ingen betydelse för vilken period lönen avser utan det är utbetalningsdatum som styr. Lönen du betalat ut den 2 okt och den 30 okt ska deklareras till Skv på arbetsgivardeklarationen i nov. Eftersom du inte betalat ut någon lön i september så ska den deklarationen redovisas med noll kr i utbetald lön och avdragen skatt. //Carina
... Visa mer
2024-11-06
10:45
Hej @LAnder Om det är en kostnad som är direkt knuten till dina intäkter så borde du kunna lägga det i kontogrupp 4. Du kan skapa ett nytt konto i den gruppen som du döper till den typ av inköp som är lämpligt för din verksamhet. Annars är alternativet att lägga det på konto 6090 - Övriga försäljningskostnader. Lycka till 🙂 //Carina
... Visa mer
2024-11-04
16:42
Hej, Förstår inte riktigt vad du menar med att du deltog i loppet för att göra "innehåll" till ditt företag... Är det autokorrekt som varit framme? Normalt så räknas startavgift för lopp som en personalkostnad, antingen som friskvårdsbidrag eller som annan personalvård. Tyvärr så finns inte motsvarande för ägaren av en enskild firma. Frågan är därför vad för slags reklam du kan ha gjort för ditt bolag i och med att du deltog i loppet. Går det kanske att klassa som någon typ av annonsering/reklam? I så fall kanske det kan klassas som en kostnad under kontogrupp 59 eller en försäljningskostnad under kontogrupp 60, men är osäker på om Skatteverket är av samma åsikt. //Carina
... Visa mer
2024-11-01
15:49
1Gilla
Hej, Det finns ett konto enligt baskontoplanen som är 6993 Lämnade bidrag och gåvor. Viktigt att tänka på är att kostnaden för detta inte är avdragsgillt, dvs det du skänker minskar inte ditt resultat när skatten ska beräknas. //Carina
... Visa mer
2024-10-31
13:08
1Gilla
Hej, Jag bokar försäkringen som ingår i hyres-/leasingavtalet på samma konto som hyran/leasingen. Tycker inte att man behöver separera det på olika konton. //Carina
... Visa mer
2024-10-25
08:59
Hej, Du skapa ett konto i grupp 4 och sen delar du fakturan på två konton. Halva kostnaden på det kostnadskonto som avser din egen verksamhet och halva kostnaden på konto 4XXX som avser den delen som du ska fakturera vidare. //Carina
... Visa mer
2024-10-17
08:10
Hej, Den första transaktionen bokar du i debet på 2013 - eget uttag och den andra transaktionen i kredit på 2018 - egen insättning. //Carina
... Visa mer
2024-10-14
16:25
Ja, helt rätt. Alltid viktigt att ha rätt historik, men också för att det är olika med hur många dagar som är semesterlönegrundande. Kolla med supporten hos Visma så hjälper dig de säkerligen med korrekt frånvarokod.
... Visa mer
2024-10-14
16:04
Hej, Har ni kollektivavtal så att du kan vända dig till en arbetsgivarorganisation och få hjälp? Tänker att föräldraledighet är ju en typ av tjänstledighet och då finns det ju inget arbete att bli sjuk ifrån och därmed ingen sjuklön, men den kan finnas andra regler vid föräldraledighet. Därför är mitt råd att kontakta arbetsgivarorganisationen och en arbetsrättsjurist. //Carina
... Visa mer
2024-10-14
15:42
Hej, Redovisningsprincipen ska finnas angiven i årsredovisningen, den första noten. Sen om det är den principen som verkligen tillämpas kan man nog ifrågasätta i vissa fall, men det är i alla fall där man ska ange det regelverk som man har tillämpat när man upprättat bokslut och årsredovisning. //Carina
... Visa mer
2024-10-14
13:20
Hej, Tipsar om Skatteverkets räknesnurra för representation, du hittar den här Representation - moms och avdrag | Skatteverket Skrolla ner på sidan, fyll i uppgifterna från kvitto/faktura och tryck på beräkna (Skrollar du längre ner så kan du läsa om vilka regler som gäller för representation). Du får då fram hur mycket moms du får göra avdrag för. Resterande del som inte är moms bokar du i debet på konto 6072 om det är en extern representation och på konto 7632 om det är en intern representation. //Carina
... Visa mer
2024-10-11
08:10
Hej, Vad menar du med avdrag? Amortering påverkar endast balanskonton och har därmed ingen resultatpåverkan. //Carina
... Visa mer
2024-10-10
13:17
Hej, Om det är provision du ska debitera till den andra bilfirman så ska det vara 25 % moms på det. //Carina
... Visa mer
2024-10-07
07:40
1Gilla
Hej, Din kontering är korrekt, dvs debet 2350 och debet 8410. Om du registrerar låneavin som en leverantörsfaktura så ska du inte använda konto 1930 förrän du betalar, dvs kredit ska då vara 2440 och när betalning sker så bokar du debet 2440 och kredit 1930. //Carina
... Visa mer
2024-09-30
08:15
2 Gillar
Hej, Du kan bokföra det som ett förskott mot konto 1680 i debet. När du sedan har kvittot så bokför du kostnader och moms i debet och krediterar konto 1680. //Carina
... Visa mer
2024-09-26
15:48
2 Gillar
Hej, Den ska inte vara med i rapporteringen till Fora eftersom det är en kostnadsersättning. Så även om den är skattepliktig och hanteras som lön när det gäller aga så är det ändå inte en ersättning för utfört arbete, dvs inte lön. //Carina
... Visa mer
2024-09-13
11:19
Jag var in och kollade i mitt system. Det enda som finns under rapportering och Collectum är avdelning. Skumt, för när man ska skapa filen så kan man ju ange avtalsid efter respektive ITP... Mitt förslag är att du kontaktar supporten och får hjälp den vägen. Återkom gärna med svaret, är alltid bra att lära sig något nytt 🙂
... Visa mer
2024-09-13
11:01
Vilket lönesystem har du?
... Visa mer
2024-09-13
10:29
Hej Christel, Har Collectum informerat om att de måste märkas upp? Tänker att du redovisar månadens aktuella bruttolön i filen eftersom alla har ITP1 och sen styr Collectum det på respektive person och beräknar premien utifrån deras inställningar om pensionsplan på respektive person. //Carina
... Visa mer
2024-09-13
08:07
När det gäller hanteringen i systemet så är jag inte rätt person att svara. @Tinna Gunnarsson är det något som du kan hjälpa till med?
... Visa mer
2024-09-12
16:12
Mitt tips är att du tar bort alla rader och sen gör du nya och tar kvitto för kvitto. Dvs ingen sammanräkning av totaler utan verkligen bokför kvitto för kvitto (i debet), men i samma verifikation eftersom det är så du har börjat. Bry dig inte om raderna på kontokortsfakturan, förutom att stämma av att beloppen stämmer och lägga till faktureringsavgiften.
... Visa mer
2024-09-12
16:01
Ja, om du makulerar raderna ovanför de som du la till. Du får alldeles för många konteringsrader annars.
... Visa mer
2024-09-12
14:13
När det gäller köp med kreditkort så ska det inte spela någon roll. Köpet mot butiken/företaget räknas som betalt i och med att du dragit kortet.
... Visa mer
2024-09-12
14:12
Förslag på bokning D4056 - 465,36 D2645 - 116,34 K2614 - 116,34 D6570 - 19,00 D2013 - 49,12
... Visa mer
2024-09-12
14:09
Men 533,48 stämmer ju inte med 568,51 heller?! Var kommer 533,48 kr från som du har lagt i kredit på 2440?
... Visa mer
2024-09-12
14:06
Hej, Varje kvitto är en egen transaktion. Det innebär att du bör bokföra varje kvitto för sig på det datum som inköpen gjorts. Därmed bör du lägga upp ett konto för själva kreditkortet, jag använder konto 2495 för det kreditkort som vi använder i företaget. Det innebär att man bokför köpet utifrån kvittot och som kreditpost lägger man saldot som man betalat mot konto 2495, när sedan fakturan/avräkningen kommer som bokar man beloppet att betala i debet mot 2495 och krediterar banken. Jag brukar ta rad för rad mot konto 2495 för att säkerställa att samtliga poster på 2495 blir nollade eftersom det inte ska ligga kvar något förutom de köp som tillkommit efter. Faktureringsavgiften kan du boka mot 6991.
... Visa mer
2024-09-12
13:15
1Gilla
Hej, På den övre bilden har du angett fel momsbelopp på konto 2645 o 2614. Om inköpet på konto 5460 är ett inköp från EU så ska du beräkna moms med 25 % på det beloppet och därmed bokföra D2645 / K2614 med 230,20 kr. Därutöver har du felaktiga momskoder: Konto 2641 ska ha momskod 48 Konto 2614 ska ha momskod 30 Konto 1930 ska INTE ha någon momskod På den nedre bilden så har du angett ett belopp på konto 2440 som är högre än beloppet du har angett på konto 4056, varför? Om hela köpet är ett inköp från EU så ska hela fakturabeloppet bokföras med omvänd moms, se ovan. Därutöver har du lagt väldigt många momsrader. För att förstå hur konteringen ska vara så behöver man se underlaget. //Carina
... Visa mer
2024-09-12
09:45
1Gilla
Hej, Det är alltid knepigt med underhållskostnader på fastigheter. Eftersom garaget idag har ett tak så rör det sig ju om reparation/underhåll, men om du har komponentavskrivning och har taket som en egen komponent i anläggningsregistret så utrangerar du det gamla taket och lägger upp ett nytt som anläggningstillgång. Har du inget att plocka bort så blir det en ren kostnad. Jag hade använt konto 5170 eftersom det inte rör sig om en hyrd byggnad utan en byggnad som ägs av bostadsrättsföreningen. Nu vet jag att vissa ändå lägger upp ett nytt tak på avskrivning även om de inte plockar bort något från befintlig tillgång, men du får ju inte ytterligare ett tak utan ersätter det gamla taket så utan att göra någon utrangering så är det inte rätt att lägga upp en ny tillgång för avskrivning. //Carina
... Visa mer
2024-09-10
16:04
2 Gillar
Hej, Om du får fler arbetsuppgifter så är det väl inget som ska specificeras på lönespecen, borde istället vara så att din tjänst ändras och du får en ny lön i förhållande till detta. //Carina
... Visa mer
2024-08-29
10:55
Är bolaget inte registrerat för moms så får det inte anges moms på fakturorna. All moms som anges på fakturor ska betalas in till Skatteverket. För att säkerställa att man hanterar försäljning och moms på korrekt sätt så börja med att kontakt Skatteverket, men kan även vara så att ni behöver kontakta en skattejurist med expertkunskap inom momsområdet. Finns knappt något område som är knepigare allra helst när det rör sig om tjänster som kan vara både momsbefriade och beläggas med moms eftersom vissa tjänster som läkare utför är klassade som momsade tjänster. Lycka till!
... Visa mer
2024-08-27
08:53
Vad skönt att du hittade felet 🙂
... Visa mer