2025-04-08
13:39
@Per_son Intressant reflektion. Jag hoppas verkligen att det fungerar när jag drar igång med deklarationsarbetet nästa vecka. Måste köra samtliga kunder via Advisor Connect då det saknas bra verktyg i den webbaserade versionen för "mina" lantbrukare och skogsägare...
... Visa mer
2025-03-31
14:18
Hej, Du ska skriva hela det momsbeloppet som står på fakturan som moms på konto 2641. Programmet varnar för att göra dig uppmärksam på att det är en onormalt hög moms för totalen på fakturan, men det är bara att godkänna när du har säkerställt beloppet mot underlaget. Bedriver man en momspliktig verksamhet så tar försäkringsbolaget aldrig momsen på en reparation utan den faktureras ägaren till bilen. //Carina
... Visa mer
2025-03-21
11:07
1Gilla
Det ser ut som din anställde har timlön, då finns det ju ingen lön att göra avdrag. Frånvaron registreras och sjuklönen + karensavdrag. Har den anställde månadslön så har du en rad med månadslön som sen korrigeras med avdrag för sjukfrånvaro och tillägg för sjuklön.
... Visa mer
2025-03-19
16:53
1Gilla
Hej, Det normala är att månadslönen avser innevarande månad och justeringar föregående månad. Om hen fortfarande jobbar kvar på 20 % så ska månadslönen ligga kvar. //Carina
... Visa mer
2025-03-03
13:57
Hej, Som Joachim skriver så ska sjukpenningen inte bokföras i verksamheten, men när man deklarerar så ska den anges i ruta R44 på sidan 2 i NE-bilagan. Dvs sjukpenningen ska räknas in i den enskilda näringens resultat när man deklarerar. //Carina
... Visa mer
2025-02-27
15:46
Hej, Du kanske redan har googlat, men om inte så hittade jag den här https://www.sverigesallmannytta.se/trycksaker/fastbas-2017-kontoplan-med-anvisningar/ Under Länkar och filer finns en kontotabell till FastBAS 2017 att ladda ner i excelformat. Lycka till! //Carina
... Visa mer
2025-02-26
17:06
1Gilla
Hej, Det finns branschkontoplaner för bl a fastighetsbranschen. Jag har inte tillgång till någon, men du kanske kan googla eller kolla med en branschorganisation. I branschkontoplanen så ligger huvudintäkterna som t ex hyra på ett 30-konto och kostnader för underhåll av fastigheten, sophantering, el o vatten mm ligger i kontogrupp 40. //Carina
... Visa mer
2025-02-26
08:00
1Gilla
Hej, Jag skapade en löneart för veckovila genom att kopiera löneart 3370 Permission. //Carina
... Visa mer
2025-02-24
10:02
Hej, Tänk på att du även måste periodisera momsen när det gäller hyresavier. Du har inte rätt att göra avdrag för momsen förrän fakturan betalas eller hyresperioden börjar. @Joachim E har du möjlighet att visa med bild hur detta görs i systemet? //Carina
... Visa mer
2025-02-24
10:00
1Gilla
Hej, Den första förhöjda leasingavgiften ska periodseras/kostnadsföras löpande över leasingperioden. Det innebär att din tanke är helt rätt, men när du periodiserar beloppet på 5615 ska du låta kostnaden ligga kvar på 5615 för delen av leasingperioden som redan har passerat. Kontrollera för säkerhets skull att det inte är draget moms på leasingavgiften på den faktura där första förhöjda avgiften ligger med. //Carina
... Visa mer
2025-02-17
09:43
Hej, Kan det vara fakturor med fakturadatum 2024 som det gäller? I så fall är det rätt för de fakturorna ska gått mot intäkt och moms i samband med årsbokslut. //Carina
... Visa mer
2025-02-12
13:37
Hej, Som jag ser det så ska det inte vara någon momskod på konto 3973. När man säljer inventarier så får man en differens mellan momspliktig omsättning ruta 5 och utgående moms i ruta 10. Man kontrollerar differensen och om det inte är någon annan differens än det som avser den sålda inventarien så låter man differensen vara kvar och förklarar i informationsrutan till Skatteverket att differens beror på såld inventarie för xxxx kr + moms. //Carina
... Visa mer
2025-02-06
10:20
1Gilla
Du ska ju inte göra något löneavdrag på helgen (arbetsfria dagar), därmed så registrerar du frånvaron för måndag och tisdag. Skulle det komma någon fråga från Försäkringskassan så får man ju hänvisa till deras regler om föräldraledighet.
... Visa mer
2025-01-24
10:06
3 Gillar
Sitter också med detta nu. Är ju dags att rapportera siffrorna för 2024 nu. Med 10 anställda så går det ju ganska lätt att ta ut siffrorna manuellt, men är ju inte någon speciellt lysande idé om man har fler anställda. Jag har tagit ut listan "Löner i en period" tyvärr så går det inte att välja personalkategori när man ska ta ut listan utan man måste välja personnamn så det gäller att ha koll på vilka anställda som ligger under vilken kategori (arbetare/tjänsteman) för att få fram rätt löner att rapportera till Svenskt Näringsliv. //Carina
... Visa mer
2025-01-24
09:51
En kreditfaktura som görs i januari minskar inte automatiskt intäkten föregående år. Det får man man justera i bokslutet genom att boka upp en interim skuld som minskar intäkten. //Carina
... Visa mer
2025-01-24
09:38
3 Gillar
Hej, VAB och FL ska registreras även på timanställda för annars blir det fel i semesterberäkningen. Om du endast ska registrera frånvarotiden utan löneavdrag så finns löneart 3354 för VAB och 3350 och 3352 för FL, den ena är semesterlönegrundande och den andra är inte det. Om du har rätt inställningar i systemet så ska du kunna använda snabbval även för timanställda. //Carina
... Visa mer
2025-01-17
14:26
Hej, Ersättningen som du har fått är ett skadestånd, konto 3992 Erhållna skadestånd. Det ska inte vara någon momskod på kontot eftersom det inte är en omsättning. //Carina
... Visa mer
2025-01-17
13:54
1Gilla
Hej, Den delen som ska gå som pensionspremie kan du lägga så direkt som en upplupen post och boka upp löneskatten i bokslutet. Premien är avdragsgill i deklarationen under förutsättning att den är betald när deklarationen lämnas, vilket den ju bör vara om justeringen sker i januari. Om du inte gör så så måste du ju boka upp det som en upplupen lön och boka sociala avgifter. Kostnaden bör ju bli densamma eftersom premien på pensionsförsäkringen ska/bör kompenseras med att löneskatten är lägre än arbetsgivaravgiften. //Carina
... Visa mer
2025-01-10
11:03
Om kunden är inställd på månadslön så tror jag inte systemet fattar om du gör två utbetalningar på samma månad. Därmed så blir skatten enligt månadslön på båda utbetalningarna vilket då ger för låg skatt eftersom man måste ta den totala månadslönen när man tittar i skattetabellen. Jag anser att det bara är att neka den anställdes önskemål om olika utbetalningar eftersom man inte får göra lägre skatteavdrag än skattetabellen visar.
... Visa mer
2025-01-10
10:26
Som gammal redovisningskonsult så tycker jag att din kontering är korrekt, men att man kan dela de olika pensionskostnaderna på två konton för att lättare kunna stämma av de olika posterna vid beräkning av den slutliga löneskatten vid bokslut. Kolla gärna upp vad det är revisorn anser vara fel, alltid intressant att ta del av.
... Visa mer
2025-01-10
08:41
1Gilla
Hej, Man har inte rätt att göra mindre skatteavdrag än den skattetabell som den anställde har. Ska det dras mindre skatt så ska det finnas ett jämkningsbeslut på detta. Det finns alltså ingen anledning att dela lönen i två separata utbetalningar eftersom den totala skatten för månaden ska bli densamma. Vad du kan göra är att kontrollera så att det är tabellskatt på den löneart som du använder för den rörliga delen. Är det en rörlig lönedel som betalas ut kontinuerligt så ska det vara tabellskatt och inte engångsskatt på den. Du har säkerligen redan rätt på det, men det kan vara bra att göra en extra koll 🙂 //Carina
... Visa mer
2025-01-09
13:33
1Gilla
Hej, Kostnadskonton har normalt inte någon momskod. Endast de kostnadskonton som används vid omvänd beskattning och där själva inköpskostnaden ska komma med på momsrapporten ska ha momskod.
... Visa mer
2025-01-09
13:29
1Gilla
Hej, Jag tycker din kontering ser bra ut. Det är bra att få med kostnaden för löneskatten löpande under året eftersom den ofta är betydande och därmed superdum att endast boka upp till bokslut. När året är slut och det är dags för bokslut så gör man en definitiv beräkning av löneskatten vilket innebär att den kan komma att justeras mot det som man löpande har bokat upp. Det viktigaste är att få med alla kostnader under året för att ha ett rättvisande resultat att luta sina beslut mot. Använder du konto 7410 till fler pensionskostnader än Fora? Jag har ett konto för pensionsdelen i Fora och sen ett annat konto för Collectum och ytterligare ett för vd:s tjänstepension (7410, 7411 och 7412). Om revisorn anser att din bokning är fel så tycker jag att hen även får komma med ett förslag på hur du bör göra istället, men jag gör som du gör. //Carina
... Visa mer
2024-12-17
16:33
Hej, Jag tänker mig att det är en kostnad som kunden i slutänden ska betala och i så fall ska du bokföra det på ett konto som börjar på 4. Du kan skapa egna konton i den kontogruppen. Gå gärna in på www.bas.se och ladda ner en baskontoplan och läs lite om kontoplanen där. //Carina
... Visa mer
2024-12-04
09:39
1Gilla
Debet 7410 (eller annat 74-konto): 61 777,54 Löneskatt beräknas på ovan D7530/K2943 (14 987 kr) Resterande belopp på fakturan exkl moms inkl öresdifferens i debet på 7570 //Carina
... Visa mer
2024-12-03
11:34
Tyvärr kan jag inte se de olika posterna på fakturan. När jag förstorar så blir det jättesuddigt. De avgifter på Fora som inte ligger till grund för löneskatten kan du ha kvar på konto 7570. Det du ska beräkna löneskatt på är det som är Tjänstepension SAF/LO och premiebefrielseförsäkringen, beloppen där kan du bokföra på 7410 så blir det lättare när du ska stämma av löneskatten. Vissa avtal har även en tilläggspension, har du en sån så ska även den ligga med i löneskatteunderlaget och bokföras på 7410. Har du även tjänstemän så kan det vara bra att ha ett separat konto för tjänstemännens pensionsförsäkring. Använder du 7410 till dessa så kan du lägga upp ett nytt konto, t ex 7411, och döpa det till pensionsdel Fora. Hoppas du är med på hur jag menar. //Carina
... Visa mer
2024-12-03
11:01
För att lättare kunna avgöra vad som är rätt och fel så får du gärna berätta hur du gör idag. //Carina
... Visa mer
2024-12-02
16:54
Plockar du ut någon lön från ditt bolag? I så fall kan du göra utbetalning av traktamente i samband med löneutbetalningen. Alltid bra med tydliga underlag, så gör en reseräkning. Tror att det finns mall för detta hos Visma. Du kan använda konto 7320 för kostnaden, alternativt dela upp den enligt nedan bild. Tar du bara ut den skattefria delen så behöver du inte blanda in arbetsgivaravgifter.
... Visa mer
2024-12-02
16:43
Visst kan du ta ut traktamente enligt riktlinjerna för utlandstraktamente hos Skatteverket. Tänk på att göra avdrag på traktamentet för lunch/middag om du tagit det som representation. Även för frukost om det ingår i hotellet. Det finns information hos Skv angående vilken %-sats som respektive måltid ska minska utlandstraktamentet.
... Visa mer
2024-12-02
14:23
2 Gillar
Ja du väntar tills transaktionen sker på skattekontot, dvs mars 25. När du bokför inbetalningen till Skattekontot, vilket du kan göra när som helst före förfallodatum, bokför du debet 1630 och kredit 1930. Sen reglerar du skatteskulden på förfallodatum enligt informationen på kontoutdraget från Skattekontot. //Carina
... Visa mer
2024-11-18
12:16
1Gilla
En länk till, men den är likvärdig med information på Skatteverket Vinstmarginalbeskattning, vad är VMB? Vi förklarar
... Visa mer
2024-11-18
12:15
1Gilla
Det här kan vara väldigt olika hantering och går därför att lägga upp på olika sätt. Du kan inte ta ut moms som inte är din och jag tänker att det kommer röra sig om begagnade varor. I de fallen så är det ju ingen moms om kunden som lämnar in till försäljning är privatperson. Tänker att du bokar upp 90 % av försäljningsbeloppet som en skuld till den som lämnat in sadeln till försäljning och att resterande 10 % bokas upp som provisionsintäkt och moms. Hanterar du det inte som ovan så är alternativet att bokföra enligt VMB (vinstmarginalsbeskattning). Då får du ett varuinköp på 90 % av försäljningsvärdet och ska redovisa enligt VMB-reglerna. Här hänvisar jag till information hos Skatteverket Vinstmarginalbeskattning av begagnade varor med mera | Skatteverket Du kan även söka i forumet på ämnet.
... Visa mer
2024-11-18
10:18
Hej, Är det hyresrätt eller bostadsrätt du har betalat för? Om du köpt lokalen och därmed har ett innehav som medlem i bostadsrättsföreningen så gäller följande: Löpande bokföring Ett företags innehav av andelar i en bostadsrättsförening debiteras vanligtvis konto 1353 Andelar i bostadsrättsföreningar. De särskilda upplåtelse- och inträdesavgifter som företaget betalar till bostadsrättsföreningen i samband med förvärvet ingår vanligen i anskaffningsvärdet. Företagets års-, kvartals- eller månadsavgifter till bostadsrättsföreningen kan debiteras konto 5010 Lokalhyra. Övriga löpande utgifter för bostadsrätten kan bokföras på samma konton som vid vanliga lokalkostnader eller fastighetskostnader. Vid försäljning av andelarna debiteras erhållet försäljningsbelopp efter avdrag för eventuell mäklarprovision det likvidkonto som tillgodoförs pengarna, t.ex. konto 1940 Bank och krediteras konto 8220 Resultat vid försäljning av värdepapper i och långfristiga fordringar hos andra företag. Samtidigt krediteras konto 1353 Andelar i bostadsrättsföreningar och debiteras konto 8220 med anskaffningsvärdet för den sålda bostadsrätten. Därefter kommer konto 8220 att visa resultatet av försäljningen. Om det är ett hyreskontrakt som du betalat för så gäller det som @Henrik A skriver ovan. //Carina
... Visa mer
2024-11-18
10:09
Hej, Du ska redovisa moms på provisionen. Så om provisionen på försäljningen är 10 % så ska du räkna så att din intäkt är 80 % av beloppet och resterande 20 % är moms. //Carina
... Visa mer
2024-11-18
10:01
Hej, Tycker att det är lättare att hantera och stämma av skulden om man lägger det på olika konton. Du kan använda 2390 Övriga långfristiga skulder avseende det nya lånet. Tänk på att samfällighetsföreningen troligtvis ska skicka kontrolluppgift på utbetald ränta om lånet är från en privatperson. Detta kan du kolla med Skatteverket för säkerhets skull. //Carina
... Visa mer
2024-11-18
09:43
Hej, Om det är en ren kapitalförsäkring så är det inget som man ska betala löneskatt på. Om det är deklarerat som underlag för löneskatt i deklarationerna så ska ni absolut lämna in nya inkomstdeklarationer och begära omtaxering så att ni får tillbaka löneskatten som är betald. Kapitalförsäkringar är lite annorlunda hantering på i bokföringen och kan variera beroende på om det endast ska vara en ren kapitalförsäkring eller om den ska vara för framtida pensioner. Önskar dig en fin vecka @Monica_T //Carina
... Visa mer
2024-11-15
11:38
Hej igen Monica, Nu satte du igång min hjärna 😉, svårt att släppa. Om det rör sig om en kapitalförsäkring som ska vara till framtida pension så ska man inte redovisa löneskatt på det i samband med avsättning utan det ska först hanteras när pensionen betalas ut, om jag nu tolkar texten rätt (har läst lite på FAR Online). Det verkar ju som du har redovisat underlag för löneskatt i deklarationen. //Carina
... Visa mer
2024-11-15
11:25
1Gilla
Monica, Det är svårt att svara på utan att se hur det ser ut i din redovisning och även hur avtalet ser ut med Handelsbankens tjänstepension. Så som du förklarar så känns det i alla fall väldigt konstigt hanterat. Börja med ett samtal till Handelsbanken för att säkerställa vad det är för premier som betalas och vem som ska ansvara för utbetalningen av själva pensionen. Kapitalförsäkringar är väldigt ovanligt att man har, men jag har snubblat över någon enstaka sådan under min tid. //Carina
... Visa mer
2024-11-15
11:17
Hej, Tycker du ska kontakta Handelsbanken Tjänstepension och fråga dem, men det är ytterst ovanligt att man tecknar något annat än en ren tjänstepensionsförsäkring. Att personen är ägare i bolaget har ingen betydelse, det är fortfarande en tjänstepensionsförsäkring. Kan redovisningskonsulten förväxlat tjänstepensionsförsäkringen med en kapitalförsäkring? //Carina
... Visa mer
2024-11-15
10:58
Hej, Håller med dig om att det verkar vara en väldigt konstig bokning. Inbetalning till tjänstepension är ju en premie och själva pensionen ska sedan betalas ut av det företag där tjänstepensionen är tecknad. Det ska därför inte ligga som en fordran i bokslutet utan är rakt av en kostnad i företaget och därmed också påverka resultat och skatt. Det finns ju regler för hur mycket man kan betala in i pensionspremie i förhållande till företagarens uttagna lön. Har för mig att man kan utgå från årets lön eller fg års lön. I de fall man betalat in för hög premie så ska i så fall den delen som överstiger inte vara avdragsgill i skatteberäkning, men ändå en kostnad i företag. Hade varit väldigt intressant att höra tanken bakom den bokningen. Har du ställt frågan till den som hjälpt dig med bokslutet? Kan det vara aktuellt att rätta i tidigare inlämnade inkomstdeklarationer för bolaget? //Carina
... Visa mer
2024-11-12
11:05
Hej, Du borde kunna backa den som är gjord och göra en ny, men tyvärr är jag inte hemma på Lön smart. Tror att du kan få snabb och bra hjälp om du kontaktar supporten. //Carina
... Visa mer
2024-11-08
08:19
Hej, När det gäller löneutbetalning och arbetsgivaravgifter så har det ingen betydelse för vilken period lönen avser utan det är utbetalningsdatum som styr. Lönen du betalat ut den 2 okt och den 30 okt ska deklareras till Skv på arbetsgivardeklarationen i nov. Eftersom du inte betalat ut någon lön i september så ska den deklarationen redovisas med noll kr i utbetald lön och avdragen skatt. //Carina
... Visa mer
2024-11-06
10:45
Hej @LAnder Om det är en kostnad som är direkt knuten till dina intäkter så borde du kunna lägga det i kontogrupp 4. Du kan skapa ett nytt konto i den gruppen som du döper till den typ av inköp som är lämpligt för din verksamhet. Annars är alternativet att lägga det på konto 6090 - Övriga försäljningskostnader. Lycka till 🙂 //Carina
... Visa mer
2024-11-04
16:42
Hej, Förstår inte riktigt vad du menar med att du deltog i loppet för att göra "innehåll" till ditt företag... Är det autokorrekt som varit framme? Normalt så räknas startavgift för lopp som en personalkostnad, antingen som friskvårdsbidrag eller som annan personalvård. Tyvärr så finns inte motsvarande för ägaren av en enskild firma. Frågan är därför vad för slags reklam du kan ha gjort för ditt bolag i och med att du deltog i loppet. Går det kanske att klassa som någon typ av annonsering/reklam? I så fall kanske det kan klassas som en kostnad under kontogrupp 59 eller en försäljningskostnad under kontogrupp 60, men är osäker på om Skatteverket är av samma åsikt. //Carina
... Visa mer
2024-11-01
15:49
1Gilla
Hej, Det finns ett konto enligt baskontoplanen som är 6993 Lämnade bidrag och gåvor. Viktigt att tänka på är att kostnaden för detta inte är avdragsgillt, dvs det du skänker minskar inte ditt resultat när skatten ska beräknas. //Carina
... Visa mer
2024-10-31
13:08
1Gilla
Hej, Jag bokar försäkringen som ingår i hyres-/leasingavtalet på samma konto som hyran/leasingen. Tycker inte att man behöver separera det på olika konton. //Carina
... Visa mer
2024-10-25
08:59
Hej, Du skapa ett konto i grupp 4 och sen delar du fakturan på två konton. Halva kostnaden på det kostnadskonto som avser din egen verksamhet och halva kostnaden på konto 4XXX som avser den delen som du ska fakturera vidare. //Carina
... Visa mer
2024-10-17
08:10
Hej, Den första transaktionen bokar du i debet på 2013 - eget uttag och den andra transaktionen i kredit på 2018 - egen insättning. //Carina
... Visa mer
2024-10-14
16:25
Ja, helt rätt. Alltid viktigt att ha rätt historik, men också för att det är olika med hur många dagar som är semesterlönegrundande. Kolla med supporten hos Visma så hjälper dig de säkerligen med korrekt frånvarokod.
... Visa mer
2024-10-14
16:04
Hej, Har ni kollektivavtal så att du kan vända dig till en arbetsgivarorganisation och få hjälp? Tänker att föräldraledighet är ju en typ av tjänstledighet och då finns det ju inget arbete att bli sjuk ifrån och därmed ingen sjuklön, men den kan finnas andra regler vid föräldraledighet. Därför är mitt råd att kontakta arbetsgivarorganisationen och en arbetsrättsjurist. //Carina
... Visa mer
2024-10-14
15:42
Hej, Redovisningsprincipen ska finnas angiven i årsredovisningen, den första noten. Sen om det är den principen som verkligen tillämpas kan man nog ifrågasätta i vissa fall, men det är i alla fall där man ska ange det regelverk som man har tillämpat när man upprättat bokslut och årsredovisning. //Carina
... Visa mer
2024-10-14
13:20
Hej, Tipsar om Skatteverkets räknesnurra för representation, du hittar den här Representation - moms och avdrag | Skatteverket Skrolla ner på sidan, fyll i uppgifterna från kvitto/faktura och tryck på beräkna (Skrollar du längre ner så kan du läsa om vilka regler som gäller för representation). Du får då fram hur mycket moms du får göra avdrag för. Resterande del som inte är moms bokar du i debet på konto 6072 om det är en extern representation och på konto 7632 om det är en intern representation. //Carina
... Visa mer
2024-10-11
08:10
Hej, Vad menar du med avdrag? Amortering påverkar endast balanskonton och har därmed ingen resultatpåverkan. //Carina
... Visa mer
2024-10-10
13:17
Hej, Om det är provision du ska debitera till den andra bilfirman så ska det vara 25 % moms på det. //Carina
... Visa mer
2024-10-07
07:40
1Gilla
Hej, Din kontering är korrekt, dvs debet 2350 och debet 8410. Om du registrerar låneavin som en leverantörsfaktura så ska du inte använda konto 1930 förrän du betalar, dvs kredit ska då vara 2440 och när betalning sker så bokar du debet 2440 och kredit 1930. //Carina
... Visa mer
2024-09-30
08:15
2 Gillar
Hej, Du kan bokföra det som ett förskott mot konto 1680 i debet. När du sedan har kvittot så bokför du kostnader och moms i debet och krediterar konto 1680. //Carina
... Visa mer
2024-09-26
15:48
2 Gillar
Hej, Den ska inte vara med i rapporteringen till Fora eftersom det är en kostnadsersättning. Så även om den är skattepliktig och hanteras som lön när det gäller aga så är det ändå inte en ersättning för utfört arbete, dvs inte lön. //Carina
... Visa mer
2024-09-13
11:19
Jag var in och kollade i mitt system. Det enda som finns under rapportering och Collectum är avdelning. Skumt, för när man ska skapa filen så kan man ju ange avtalsid efter respektive ITP... Mitt förslag är att du kontaktar supporten och får hjälp den vägen. Återkom gärna med svaret, är alltid bra att lära sig något nytt 🙂
... Visa mer
2024-09-13
11:01
Vilket lönesystem har du?
... Visa mer
2024-09-13
10:29
Hej Christel, Har Collectum informerat om att de måste märkas upp? Tänker att du redovisar månadens aktuella bruttolön i filen eftersom alla har ITP1 och sen styr Collectum det på respektive person och beräknar premien utifrån deras inställningar om pensionsplan på respektive person. //Carina
... Visa mer
2024-09-13
08:07
När det gäller hanteringen i systemet så är jag inte rätt person att svara. @Tinna Gunnarsson är det något som du kan hjälpa till med?
... Visa mer
2024-09-12
16:12
Mitt tips är att du tar bort alla rader och sen gör du nya och tar kvitto för kvitto. Dvs ingen sammanräkning av totaler utan verkligen bokför kvitto för kvitto (i debet), men i samma verifikation eftersom det är så du har börjat. Bry dig inte om raderna på kontokortsfakturan, förutom att stämma av att beloppen stämmer och lägga till faktureringsavgiften.
... Visa mer
2024-09-12
16:01
Ja, om du makulerar raderna ovanför de som du la till. Du får alldeles för många konteringsrader annars.
... Visa mer
2024-09-12
14:13
När det gäller köp med kreditkort så ska det inte spela någon roll. Köpet mot butiken/företaget räknas som betalt i och med att du dragit kortet.
... Visa mer
2024-09-12
14:12
Förslag på bokning D4056 - 465,36 D2645 - 116,34 K2614 - 116,34 D6570 - 19,00 D2013 - 49,12
... Visa mer
2024-09-12
14:09
Men 533,48 stämmer ju inte med 568,51 heller?! Var kommer 533,48 kr från som du har lagt i kredit på 2440?
... Visa mer
2024-09-12
14:06
Hej, Varje kvitto är en egen transaktion. Det innebär att du bör bokföra varje kvitto för sig på det datum som inköpen gjorts. Därmed bör du lägga upp ett konto för själva kreditkortet, jag använder konto 2495 för det kreditkort som vi använder i företaget. Det innebär att man bokför köpet utifrån kvittot och som kreditpost lägger man saldot som man betalat mot konto 2495, när sedan fakturan/avräkningen kommer som bokar man beloppet att betala i debet mot 2495 och krediterar banken. Jag brukar ta rad för rad mot konto 2495 för att säkerställa att samtliga poster på 2495 blir nollade eftersom det inte ska ligga kvar något förutom de köp som tillkommit efter. Faktureringsavgiften kan du boka mot 6991.
... Visa mer
2024-09-12
13:15
1Gilla
Hej, På den övre bilden har du angett fel momsbelopp på konto 2645 o 2614. Om inköpet på konto 5460 är ett inköp från EU så ska du beräkna moms med 25 % på det beloppet och därmed bokföra D2645 / K2614 med 230,20 kr. Därutöver har du felaktiga momskoder: Konto 2641 ska ha momskod 48 Konto 2614 ska ha momskod 30 Konto 1930 ska INTE ha någon momskod På den nedre bilden så har du angett ett belopp på konto 2440 som är högre än beloppet du har angett på konto 4056, varför? Om hela köpet är ett inköp från EU så ska hela fakturabeloppet bokföras med omvänd moms, se ovan. Därutöver har du lagt väldigt många momsrader. För att förstå hur konteringen ska vara så behöver man se underlaget. //Carina
... Visa mer
2024-09-12
09:45
1Gilla
Hej, Det är alltid knepigt med underhållskostnader på fastigheter. Eftersom garaget idag har ett tak så rör det sig ju om reparation/underhåll, men om du har komponentavskrivning och har taket som en egen komponent i anläggningsregistret så utrangerar du det gamla taket och lägger upp ett nytt som anläggningstillgång. Har du inget att plocka bort så blir det en ren kostnad. Jag hade använt konto 5170 eftersom det inte rör sig om en hyrd byggnad utan en byggnad som ägs av bostadsrättsföreningen. Nu vet jag att vissa ändå lägger upp ett nytt tak på avskrivning även om de inte plockar bort något från befintlig tillgång, men du får ju inte ytterligare ett tak utan ersätter det gamla taket så utan att göra någon utrangering så är det inte rätt att lägga upp en ny tillgång för avskrivning. //Carina
... Visa mer
2024-09-10
16:04
2 Gillar
Hej, Om du får fler arbetsuppgifter så är det väl inget som ska specificeras på lönespecen, borde istället vara så att din tjänst ändras och du får en ny lön i förhållande till detta. //Carina
... Visa mer
2024-08-29
10:55
Är bolaget inte registrerat för moms så får det inte anges moms på fakturorna. All moms som anges på fakturor ska betalas in till Skatteverket. För att säkerställa att man hanterar försäljning och moms på korrekt sätt så börja med att kontakt Skatteverket, men kan även vara så att ni behöver kontakta en skattejurist med expertkunskap inom momsområdet. Finns knappt något område som är knepigare allra helst när det rör sig om tjänster som kan vara både momsbefriade och beläggas med moms eftersom vissa tjänster som läkare utför är klassade som momsade tjänster. Lycka till!
... Visa mer
2024-08-27
08:53
Vad skönt att du hittade felet 🙂
... Visa mer
2024-08-26
16:14
Hej, Kom på en annan sak som kan göra att du har differens. Hur är åldern på dina anställda? Kan det vara så att du har anställda med lägre arbetsgivaravgift? //Carina
... Visa mer
2024-08-26
13:46
1Gilla
Ja, det ska vara tabellskatt. Det är ofta så att som man frågar får man svar. Skatten blir ju så hög eftersom den inställning du har är engångsskatt, sen kan man ju tycka att du borde fått upplysning om att inställningen borde vara tabellskatt.
... Visa mer
2024-08-26
13:35
Jag kikade på inställningen på lönearten i övningsföretaget. Här är inställningen tabellskatt vilket känns rätt, det är samma inställning på löneart 3216, kolla vad du har för inställning i ditt system.
... Visa mer
2024-08-26
13:22
Ja, det känns helt fel. Använder du rätt lönearter? Man ska ju inte få en straffskatt den månaden man har semester. Vi använder Visma Lön 600 och snabbvalen för semester. Har aldrig varit med om att det blir så tokigt med skatten den månaden man har semester.
... Visa mer
2024-08-26
11:27
Ja, det känns inte rätt om man drar engångsskatt på den delen som är semesterlön på en med månadslön eftersom differensen på semesterlönen och den ordinarie månadslönen endast är det tillägg som man får (normalt 0,8 % per dag). Anser att det borde vara tabellskatt på hela beloppet, men att undantag kan göras på semestertillägget och att man drar engångsskatt på det. Har för mig att man normalt inte gör det utan endast drar engångsskatt om man betalar ut semesterlönen utan att den anställde varit ledig. Dvs när den anställde får normal månadslön plus semesterlön vilket normalt sker vid slutlön eller om den anställde har för många semesterdagar kvar vid semesterårsavslut.
... Visa mer
2024-08-26
11:12
1Gilla
Hej, Skatten ser väldigt hög ut. Tabellskatt ska dras på månadslön och förmånsbeloppet. Enligt tabell 35 är skatten 13 246 kr Om det ska vara engångsskatt på semesterersättningen så är skatten på den delen 4 083 kr vilket ger en bruttoskatt på 17 259 kr. Så skattebeloppet på 25 671 kr känns väldigt högt. //Carina
... Visa mer
2024-08-26
10:43
1Gilla
Hej, Börja med att kolla flik 4 Skatt och arbetsgivaravgifter i personalregistret på samtliga anställda. Ovan bild är klippt från Övningsföretaget i Visma lön 600. Har du några anställda som har fått ersättning som är under 1 000 kr? Gränsen för att betala arbetsgivaravgifter är 1 000 kr så om du har anställda som fått en ersättning som är lägre så blir det en differens när man sammanställer årets löner och gör avstämning mot bokförda arbetsgivaravgifter. //Carina
... Visa mer
2024-08-26
10:20
2 Gillar
Hej, Med våra anställda har jag brytdatum den 5:e månaden efter. Så det material som inte har inkommit för lönerna, t ex utlägg och körning får komma på nästa månads lön. Jag skulle inte göra en extra lönekörning. //Carina
... Visa mer
2024-08-21
15:55
1Gilla
Hej, Ett alternativ kan vara att inte ändra anställningsdatum. Istället lägger du in tjänstledighet under den perioden som han inte varit anställd under sommaren. Det är inte rätt, men hanteringen av semestern fungerar nog bäst om du gör så. Det kan innebära att du behöver göra lönekörningar på honom för de månader som han inte har jobbat, annars blir det nog strul med historiken. Lönekörningarna som du gör kan du skapa med endast den personen och INTE skicka ut någon lönespec eller liknande. För säkerhets skull ska du kanske kolla med supporten, de har kanske ett bättre sätt att lösa det. //Carina
... Visa mer
2024-08-21
09:25
1Gilla
Hej, Du borde kunna få en säkerhetskopia från nuvarande lönekonsult och läsa in den i din lön 600. //Carina
... Visa mer
2024-08-19
13:57
1Gilla
Hej, Intjänade semesterdagar räknas ut på följande sätt: Antal semesterdagar / 365 x antal dagar T ex intjänad semester t o m 2024-07-31 (om man har semesterår enligt semesterlagen) 30 / 365 x 122 = 10,03 dgr, dvs 11 dgr eftersom avrundning alltid ska göras uppåt oavsett hur liten decimalen är. //Carina
... Visa mer
2024-08-13
12:15
1Gilla
Ja, det bör bli rätt så. Bra om du stämmer av skuldsaldot enligt låneavin med bokföringen med jämna mellanrum så att du har samma skuld i bokföringen som det är på låneavin. //Carina
... Visa mer
2024-08-13
12:09
Hej, Som jag tolkar din fråga så har du bokfört följande: Debet 1930 - 64 500 kr Kredit 2390 - 64 500 kr Då har du rätt saldo i bokföringen på banken eftersom du fått in 64 500 kr i samban med överföringen av lånet. Det innebär att din skuld på konto 2390 är 500 kr för låg. Du ska då lägga till en bokning enligt följande: Debet 6570 - 500 kr Kredit 2390 - 500 kr När den bokningen är gjord så har det inte hänt något på bankkontot, men din skuld på konto 2390 stämmer överens med den skuld du har hos Almi. Hoppas att min förklaring hjälper dig. //Carina
... Visa mer
2024-08-13
11:37
Hej, Visma har tidigare haft branschkontoplaner att ladda ner som pdf-fil, men tyvärr hittar jag bara Bas-96 nu, vilket är en mycket gammal kontoplan. När det gäller frakten vid inköp av djurfoder så använder du samma konto som du har för inköp av foder, det är ju en kostnad direkt relaterad till foderkostnaden. Analys av djurfoder är ju en omkostnad för djurhållning och hänger ju samman med inköp av foder. Om du vill separera det från själva inköpet så kan du skapa ett nytt konto för den kostnaden på ett konto i samma grupp som inköp av foder. Hoppas att detta var till hjälp för dig @Antonia E //Carina
... Visa mer
2024-08-13
11:24
Hej, Uppläggningsavgiften kan du lägga mot bankkostnader konto 6570 alternativt ett finansieringskonto t ex 8490 Övriga skuldrelaterade poster. Du kan antingen göra ett ändringsverifikat eller så gör du ett separat verifikat med debet 500 kr på något av ovan konto och krediterar skuldkontot så att du har en skuld på 65 000 kr som sedan amorteras av. //Carina
... Visa mer
2024-07-30
08:05
Hej, Är du ensam ägare i AB:et? Om man är flera ägare kan det vara bra att döpa kontona efter ägarna. Är du ensam ägare kan du använda konto 2393 utan att göra någon namnändring. Finns även möjlighet att använda 2893. 23-konto är långfristig skuld och 28-konto är kortfristig skuld. De bolag bolag där jag varit involverad genom åren har vi använt 2393 som avräkningskonto mot ägaren. //Carina
... Visa mer
2024-07-25
10:10
1Gilla
Hej, Bokför du enligt faktureringsmetoden så bokförs intäkten när du skapar fakturan. Tillhör intäkten den perioden som fakturan skapades så ska du inte göra någon periodisering. //Carina
... Visa mer
2024-07-23
16:01
1Gilla
På bilden för den anställde så har du under skatteavdraget, lite längre ner på sidan, information om arbetsgivaravgift. Den slocknar inte när du väljer ingen skatt. Som jag har tolkat det så ska systemet justera arbetsgivaravgiften den månade som den anställdes ackumulerade inkomst överstiger 1 000 kr. Du ska därmed inte behöva göra någon manuell justering. Efter att ha läst i hjälpen för Visma lön 600 så tolkar jag det som att man inte ska lägga in ingen skatt utan istället välja tabellskatt och i rullgardinen där det i standard står 1000 kr-regeln så ändrar du till Skolungdom och studerande. Då ska systemet inte börja dra någon skatt förrän man har fått en ackumulerad bruttolön som överstiger gränsbeloppet.
... Visa mer
2024-07-22
10:01
1Gilla
Hej, Det finns inget krav på att ta ut ränta. Man bestämmer det själv. Att tänka på är att den räntan du tar ut blir en kostnad i AB och du själv skattar 30 % på ränteintäkten. När det gäller återbetalning så är det samma där, du väljer själv hur ofta och hur mycket som ska återbetalas. Mycket viktigt att ha koll på det avräkningskonto du använder för inlånade pengar eftersom saldot på kontot ALDRIG får ligga i debet. Finns inga krav på att de pengar som aktieägaren lånar ut till sitt bolaget måste vara återbetalt inom 12 månader. //Carina
... Visa mer
2024-07-22
09:53
Hej, När du skapade fakturan så krediterades något intäktskonto samtidigt som 1510 debiterades, borde vara 300 000 kr i intäkt på det kontot. Du debiterar samma kontot med summan eftersom det inte ska ligga något på intäktskontot är du säljer en inventarie. När du skapar momsrapporten för perioden kommer du få en differens på omsättningen på 300 000 kr. Du låter den differensen ligga kvar och skriver i textrutan på momsdeklarationen att differensen mellan omsättning och utgående moms beror på att du sålt en inventarie för 300 000 kr + moms. //Carina
... Visa mer
2024-07-22
09:48
1Gilla
Hej, Försök att få tag på verifikationerna för 2019 för att se ett underlag på vad det är som är bokat på kontot. Kan vara så att deklarationerna för tidigare år kan behöver rättas om det visar sig att konteringen är tokfel redan från början. //Carina
... Visa mer
2024-07-18
14:49
Hej, Du måste ju fått en diff vid själva utbetalningen också eftersom det är mer draget från banken än vad bokföringsunderlaget på lönen visar. Mitt förslag är att du bokför den första diffen i debet på 1610 och när den anställde betalar tillbaka så krediterar du 1610 och debiterar banken. //Carina
... Visa mer
2024-07-05
08:41
Hej, Systemet gör rätt, men det ser konstigt ut i schemat/kalendariet/tidrapporten och det beror på att en semesterdag är 8 timmar. Om du istället tittar på själva lönespecen eller i kontrollistan så ser du att löneavdraget som är gjort på semesterdagen överensstämmer med 75 % av dagslönen (4,6 % av månadslönen). Tillägget för semesterlön ska sedan vara 8 timmar eftersom det gäller en hel semesterdag, dvs full ersättning. //Carina
... Visa mer
2024-07-02
12:37
Hade du nedskrivningen och anskaffningen på samma konto? Om ja så stämmer ovan. När det gäller förlusten så måste du kontrollera hur den ska hanteras skattemässigt. Kan vara något som ska sparas i en aktiefålla och kvittas mot vinster längre fram. Är inte helt hemma på detta, så mitt råd är att kolla med någon kunnig på skatt.
... Visa mer