2023-10-13
10:50
Hej @Anna Thermo och tack för din fråga!
I det här fallet behöver du bokföra om konto 1613 i Visma Administration genom att skapa upp en manuell verifikation. Som standard bokförs 1305 mot 2970 så jag tänker att du kan göra en verifikation som ser ut enligt nedan: K1613 D2790 Dubbelkolla gärna att det stämmer i din bokföring. Om du i framtiden arbetar med förskottsbetalningar så vill jag skicka med en rekommendation att istället använda en löneart för förskott som bokförs mot konto 1610 - Kortfristiga fordringar hos anställda direkt på lönekörningen, exempelvis 1313 - Löneförskott, manuellt avdrag. Då blir det rätt från början och du slipper boka om det i Administration 🙂
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-09
10:54
Hej @MrTSwe och välkommen till oss - vad kul att du vill vara en del av vårt fina forum!
Jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan, men ska säga att jag inte är helt med på processen för medlemsavgifterna. Eftersom du importerar kontoutdraget så tänker jag att ni inte har någon bankkoppling? Jag har nedan försökt lägga upp steg för steg hur jag tolkar ert arbetssätt, återkoppla i tråden om jag missuppfattat det och visa gärna hur ni arbetar så kikar jag på det igen.
Såhär uppfattar jag ert arbetssätt:
1. Ni skickar en kundfaktura till era medlemmar från Visma eEkonomi på 275kr.
2. Medlemmen betalar via Svenskalag.
3. Svenskalag drar -7,54kr från medlemsavgiften.
4. Ni får då in 267,46 kr (medlemsavgiften-avgiften från Svenskalag) på ert företagskonto.
När du sedan försöker matcha kundfakturan i Kassa- och bankhändelser hittar du inte fakturan i listan. Vad får du för alternativ när du försöker matcha bankhändelsen?
Jag har försökt återskapa detta hos mig och har gjort en kundfaktura på 275kr. Jag har därefter lagt in en bankhändelse på 267,46kr som motsvarar medlemsavgiften-avgiften från Svenskalag inne i Kassa- och bankhändelser. Sedan väljer jag att Matcha bankhändelsen och väljer bokföringshändelse som Inbetalning från Kundfaktura - väljer upp kundfakturan som du skickade till medlemmen. Du kommer då få en differens där du kan välja Orsak till differens - välj Bankavgift:
Om du gör på det här sättet ska du kunna bokföra differensen som bankavgift.
Om ovan inte fungerar för dig får du gärna återkomma med hur det ser ut hos er och visa hur ni jobbar, så hjälps vi åt med att lösa detta.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-02
17:09
Hej @Mikeyman!
Programmet läser av informationen som finns på bilden, om underlaget innehåller olika typer av information som kan tolkas som exempelvis en annan valuta eller land så kan programmet helt enkelt läsa in fel. Tolkningen är tyvärr inte helt felfri i sin avläsning och kan därför generera avvikelser. I ditt fall kan det alltså handla om att programmet har tolkat någon del av underlaget som DKK istället för SEK.
Har du några följdfrågor eller funderingar kring detta så är du alltid välkommen att höra av dig.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-02
09:45
Hej @ann-sofie och tack för din fråga.
På den tomma raden anger du vilket försäljningskonto du använder.
Jag har hittat hjälpavsnittet Bokföra försäljning av anläggningstillgång som jag tror kan vara till hjälp, där visar vi steg för steg hur du gör för att sälja dina anläggningstillgångar beroende på om du har fakturerings- eller kontantmetoden.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering kring detta.
Hoppas att du får en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-29
14:56
1Gilla
Hej @Ulf Jonsson!
Du får gärna skicka in ditt önskemål till våra produktspecialister via knappen med tummar högst upp i menyn inne i Visma Ekonomiöversikt:
Vi uppskattar verkligen att få in feedback direkt från er kunder - tack för att du delar med dig!
Jag hoppas att du får en fin och solig helg,
TInne
... Visa mer
2023-09-29
10:39
Hej @Sir Thomas!
I vilket skede är det som påminnelseavgiften påverkar skattereduktionen i programmet? Är det ex. när du skapar påminnelsen eller när du matchar inbetalningen? Använder du påminnelsefunktionen?
Jag har försökt nysta i detta på mitt håll och har testat att skapa en kundfaktura med ROT/RUT-avdrag. När jag gör en påminnelse på fakturan med påminnelsefunktionen under Åtgärder - Påminnelse påverkar det inte skattereduktionen. Funderar på om det är i steget där du matchar inbetalningen från kundfakturan som det påverkas?
Såhär behöver du göra för att matcha inbetalningen rätt:
1. När du har fått betalt för fakturan och påminnelseavgiften går du in under Kassa- och bankhändelser och väljer Matcha.
2. Välj Inbetalning av kundfaktura och plocka upp fakturan. I rutan för Betalt belopp kommer hela kundfakturans belopp inklusive påminnelseavgift visas, men där ska du ändra till ursprungsfakturans belopp, dvs ta bort påminnelseavgiften. Orsak till differens ska ligga kvar som Delbetalning.
3. Nu har du ett belopp kvar att stämma av, vilket är påminnelseavgiften. Välj här Ny bokföringshändelse - Övrig insättning - Egen kontering och välj ett konto för påminnelseavgifter.
4. Bokför.
Om du gör enligt ovan ska du inte få någon ändrad skattereduktion.
Kvarstår problemet tänker jag att det är bäst att du tar kontakt med vår support, så att du kan visa hur du går tillväga. Det blir lättare att se var i arbetsgången det blir fel när vi kan se hur du gör från början till slut.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-29
09:54
Hej @AppTeam och varmt välkommen som ny medlem forumet - kul att du har hittat hit!
Det som kan vara bra att tänka på när du uppdaterar till nya versionen är att installationsökvägen ändras till Program istället för Program (x86). Om ni exempelvis har integrationsprogram kopplade till Visma Administration så kan du behöva ändra dessa sökvägar.
Gällande de två komponenterna så kan jag inte se att de finns installerade hos mig, så de ska inte behövas.
Återkom gärna om du har några fler funderingar så hjälps vi åt.
Önskar dig en fin fredag och helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-25
15:07
Hej @Lönejw, Vilken fin hjälp du har fått av vår grymma champion @CarinaEsp. Jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan med dina funderingar.
Om du vill att heltidslönen och tjänstledigheten ska visas på den anställdas lönebesked behöver du registrera tjänstledigheten i löneprogrammet. Antingen registrerar du precis så som den anställde faktiskt är tjänstledig, vilket innebär att du lägger in de olika timmarna på respektive dag som den anställde är tjänstledig. Ett alternativ är att du själv manuellt räknar ut ett snitt och lägger in detta istället med hjälp av lönearter.
Eftersom du registrerar tjänstledighet “del av dag” och i olika antal timmar t ex fredag och nästkommande måndag så blir det timavdrag. Det blir samma antal timavdrag som om du hade registrerat tjänstledig även över helgen. Det allra vanligaste är våra kunder byter tjänstledighetsprocenten en dag som den anställde skulle ha arbetat och inte på en helgdag.
Sammanfattningsvis så om den anställde är 50 % tjänstledig måndag-fredag och nästkommande måndag ska den anställda vara 60 % tjänstledig så registrerar du 50% tjänstledighet även under lördag och söndag. Du kan inte “slå samman” snabbvalen om det blir olika antal frånvarotimmar eller %.
Så länge du inte ändrar schemat och månadslönen baseras allt på den 100% sysselsättningsgraden, genomsnittlig veckoarbetstid m.m.
Om det är korrekt eller inte enligt ditt företags regler behöver kontrolleras med ert kollektivavtal så vet vi att allt blir enligt de regler som gäller för just ditt företag. Här gör våra kunder lite olika och vi på Visma Spcs är måna om att det blir korrekt och därför behöver du ställa frågan till ert fackliga avtal.
Det kan vara bra att känna till att du i samband med semesterårsavslutet kan behöva räkna om sysselsättningsgraden när du har använt Ej semestergrundande deltidsfrånvaro. Har du intjänandeåret samma som semesteråret (sammanfallande semesterår) så får du under årets gång räkna om sysselsättningsgraden. Jag delar hjälpavsnittet Ej semestergrundande deltidsfrånvaro som jag tror kan vara ett bra stöd för dig.
Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig med din fundering. Om du känner att du behöver ytterligare hjälp med detta tänker jag att det är bäst att du tar kontakt med en lönekonsult, då det är ett något snårigt område som kan behöva lite experthjälp 🙂
Önskar dig en fortsatt fin dag! /Tinne
... Visa mer
2023-09-25
09:31
Hej @BNCABBNR och @Magnus_Malcolm!
Jag förstår att ni undrar över hur ni går vidare härifrån och jag har hört med våra produktspecialister om hur ni ska göra tills vidare. Rådet är att ni avvaktar och inte gör någonting just nu. Vi jobbar på detta och kommer att återkomma så fort vi har mer information om hur detta ska lösas.
Önskar er en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-22
16:17
Hej @Daavvan,
Jag läste nog lite snabbt.. Skyller på att det är fredag eftermiddag 🙂 Jag lägger vidare det som önskemål.
Trevlig helg!
... Visa mer
2023-09-22
16:08
Hej @Daavvan och tack för din fråga!
Vi har tittat på detta hos oss och testat att få fram en workaround, men dessvärre går det i dagsläget inte att separera artiklarna såsom du önskar.
Toppen att du redan har skickat in det som önskemål till våra produktutvecklare, de tar in alla önskemål och utvärderar dessa löpande.
Jag önskar dig en fin helg och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-22
13:21
Håller tummarna för att någon av våra användare har en finurlig lösning för detta att dela med sig av till dig @Andreas2 🙂
Annars kan du också göra som min kollega Tinna föreslog ovan och ta kontakt med våra kollegor på supporten för att höra om de har något tips.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-22
11:13
Hej @Anna Ekström!
Det är 15 000 rader som är gränsen för hur mycket som kan läsas in i samma fil. Har tittat på det en extra gång tillsammans med mina kollegor och det finns dessvärre inget sätt att komma runt detta, då det handlar om hur mycket programmet "orkar" läsa in samtidigt.
Vi rekommenderar att dela upp filerna så mycket som möjligt (exempelvis till en vecka i taget) för att optimera inläsningen. Jag förstår att det blir mer jobb för er, men när ni läser in mindre filer åt gången så minskar risken för att programmet stoppar inläsningen för att det blir för tungt.
Återkom gärna om du har någon mer fundering.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-22
08:34
1Gilla
Det var det lilla @LinnéaBäckström. Härligt att jag kunde hjälpa dig 🙂
Hoppas att du får en superfin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-22
08:32
1Gilla
Hej @LinnéaBäckström!
Jag ska självklart hjälpa dig med detta. I Visma Lön Smart finns en löneart som heter 1311 - Utmätning av lön. Lönearten använder du när Kronofogdemyndigheten skickar ett beslut om avdrag som du är skyldig att dra från den anställdas lön och sedan inbetala till Kronofogdemyndigheten.
En sak som är bra att känna till är att om inte avdrag kan göras på grund av för låg lön ska detta meddelas till kronofogdemyndigheten.
Hoppas detta hjälper dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig så hjälps vi åt.
Ha en fin helg! 🙂
/Tinne
... Visa mer
2023-09-18
10:52
Hej @Mathias17!
Det stämmer att blå punkt betyder att fakturan har skickats iväg utan problem. Om din kund mot förmodan inte har fått fakturan trots att det ser ok ut från ditt håll så rekommenderar även jag som min kollega ovan att du tar kontakt med vår support.
Jag tar med mig din input vidare internt till våra produktutvecklare, men du får gärna också skicka in det via Feedback och förslag längst ner till vänster på Startsidan i eEkonomi.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-18
10:24
Hej @Manuela !
Tack för att du hörde av dig. Tyvärr är det inte helt lätt att lösa den här typen av frågor via forumet och jag vill därför be dig att du tar kontakt med mina kunniga kollegor på supporten, så kan ni titta på hur det ser ut hos dig och felsöka vidare därifrån.
Önskar dig en fortsatt fin måndag! /Tinne
... Visa mer
2023-09-15
10:33
Hej @BNCABBNR och @Magnus_Malcolm!
Jag hoppar in här i tråden för att meddela att vi undersöker detta hos oss och återkopplar till er i tråden så fort vi har mer information.
Tack för ert tålamod.
Önskar er båda en fin fredag och helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-15
10:16
Hej @haddock11!
Jag håller med dig om att det är märkligt att de inte blev mottagna av banken, men det var bra att du kunde skicka om fakturorna igen och lösa det på den vägen.
Eftersom fakturorna har fått status Skickad i programmet så innebär det att de har kunnat skickas från programmet. Jag funderar på om det kan ha blivit stoppade via banken när de ska mottas/betalas. I ditt fall skulle jag därför råda dig att ta kontakt med din bank och höra om de kan se om det hände något med fakturona när du skickade dem första gången.
Återkom gärna när du har pratat med banken och om du behöver mer hjälp från vår sida i ärendet.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-13
16:17
Hej @Daniel S!
Har tittat på detta med mina kollegor och vi har dessvärre ingen insyn i synkroniseringen, då den sker från Northmills håll. Jag tänker att du kanske kan ta kontakt med Northmill och se om de kan hjälpa dig med att få till synkroniseringen på önskat datum.
Jag hoppas att det löser sig för dig - återkom gärna i tråden när du fått hjälp. 🙂
Trevlig kväll!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-07
17:00
Hej @ehalvord!
VAN-operatör är, precis som du är inne på, en tjänsteleverantör som agerar som en mellanhand för att kunna skicka och ta emot fakturor.
Vi har dessvärre ingen förteckning till vilka länder man kan skicka e-faktura till, men om du har använt dig av Kontrollera mottagare av e-fakturor inne på kunden och du får en träff så är det fritt fram att skicka fakturorna via e-faktura 🙂
Inne på hjälpavsnittet Skicka e-fakturor under flik 1. Kontrollera/lägg till mottagare av e-fakturor så kan du läsa mer om hur det fungerar.
Återkom gärna om du har fler funderingar.
Önskar dig en fin kväll!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-07
15:55
Hej @AnnnaL! Kul att du har hittat till forumet - varmt välkommen 🙂
Idag finns det inget annat sätt att byta den gemensamma faktura/offert/ordermallen som är vald, utan du behöver gå via Företagsinställningar. Däremot kan du välja en specifik mall inne på kunderna i kundregistret om du vill ha olika mallar till dina kunder.
Självklart får du gärna skicka in detta som ett önskemål till oss via Förbättringsförslag inne på Min Sida i ditt program.
Återkom gärna om du har någon annan fundering.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-07
14:43
Hej @Gelvås!
Just nu har vi ingen ny information att delge kring när tjänsten är igång igen, men så fort vi vet mer så uppdaterar vi i den här tråden. Kan tipsa om att prenumerera på tråden så får du en notis så fort vi skriver något nytt.
Jag vill tacka dig för ditt tålamod och önska dig en fortsatt fin dag.
/Tinne
... Visa mer
2023-09-07
13:43
Hej @Lassesaxnas och tack för din fråga!
I dagsläget har vi dessvärre ingen funktion för att föra över anställda mellan bolag, så du behöver lägga upp de anställda manuellt i det nya bolaget.
Återkom gärna om du har någon annan fundering.
Önskar dig en fortsatt fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-07
09:52
Hej @Anne-Lie3!
När du jobbar och läser in leverantörsfakturor via en integration så hamnar inte dessa i listläget för leverantörsfakturor. Du ser det endast inne på leverantörsfakturan och under fliken 6 Spårning under sökväg Dokument.
Du kan även höra med Ascendo om de kan lägga in en kommentar på leverantörsfakturan, då kan du nämligen lägga till en kolumn för kommentarer i listläget för leverantörsfakturorna.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Hoppas du får en fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
16:00
Hej @Pelpet! Jag förstår att det är mycket att ta in såhär i början 🙂
Har läst igenom din tråd, men ska säga att jag har lite svårt att se hur du har gått tillväga med de tidigare fakturorna. Jag ska försöka förklara så gott jag kan, men om jag har missuppfattat dig får du mer än gärna hojta till så kikar vi på det en vända till.
Jag uppfattar det som att du har fått en faktura från SJ, som SJ sedan krediterade och därefter skickade en ny faktura som du betalade? Om SJ har krediterat den första fakturan så kan du välja att kvitta kreditfakturan mot den första fakturan. Du kvittar en faktura genom att klicka upp kreditfakturan under Leverantörsfakturor. Välj Åtgärder - Kvitta - Välj upp den första fakturan och klicka sedan på Bokför. När du kvittar fakturor så tar de ut varandra. Tänker att detta bör fungera för dig då jag tolkar det som att du inte ska betala den första fakturan.
Återkom om det känns oklart eller om jag har missuppfattat något.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
13:17
Hej @Pacsac!
Problemet från igår ska vara löst - har du provat att rensa cache eller jobba i en annan webbläsare?
Ibland kan man behöva rensa cache för att "blåsa ur" programmet lite när det har varit ett fel. Prova detta och om problemet kvarstår så ta kontakt med mina kollegor på supporten så får ni felsöka vidare i din miljö för att se om felet kommer från något annat håll.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
12:04
Hej @Lisbeth10!
Baserat på hur det ser ut i ditt program så finns det lite olika lösningar du kan ta för att åtgärda detta, så jag tänker att i den här situationen så får du bäst hjälp från mina kollegor på supporten som kan visa dig direkt i programmet hur du ska göra.
Välkommen att kontakta supporten
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
09:45
Hej @kesch23!
Jag förstår det som att det har löst sig för dig, super! Vill bara flika in med att när du skapar upp en kundfaktura så hämtar programmet upp informationen på kunden som finns just då, om du uppdaterar kunduppgifterna behöver du göra som du gjorde nu och ändra i utkastet så att programmet kan ladda om kunduppgifterna. Du kan också tillfälligt ändra uppgifterna genom att klicka på kunden inne på fakturan:
Ändringarna påverkar dock endast den specifika fakturan, så för att permanent ändra kunduppgifter behöver du ändra uppgifterna inne på kunden.
Återkom gärna om du har några fler funderingar.
Hoppas du får en fin helg! 🙂
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
09:37
Hej @FK2023!
I detta fallet skapar du upp en leverantörsfaktura på enbart momsen som du konterar på 2440 kredit och 2641 debet. Sedan hanterar du det som en vanlig leverantörsfaktura. Hittade den här tråden där fler användare funderar över samma sak, så kika i den om du vill läsa mer!
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
09:34
Hej @akelun!
Under gårdagen hade vi problem med att det gick långsamt att arbeta i Visma eEkonomi, du kan se mer i inlägget som finns i Driftinformation. Det ska vara löst nu, men om du fortfarande upplever problem kan du först prova att rensa cache och byta webbläsare. Om det fortfarande går långsamt tycker jag att du tar kontakt med mina kollegor på supporten, så fortsätter ni felsökningen direkt i din miljö för att se om problemet finns på annat håll.
Vi publicerar information i Driftinfo och Kända fel där du kan kommentera inläggen, men det är bara anställda som kan skapa upp egna inlägg. Men vi uppskattar verkligen att du vill informera oss när du upplever driftstörningar i programmet, så det går fint att skriva här i Frågor och funderingar om det inte finns någon information under Driftinfo eller Kända fel 🙂
Jag hoppas att du får en fin fredag och helg.
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
09:21
Hej @Admin Gottskär Grundskola!
För att programmet ska kunna bokföra automatiskt så behöver OCR -nummer och belopp stämma med fakturauppgifterna. Om det inte stämmer till 100% föreslås en matchning som du får bekräfta eller ändra. Det är alltså inte möjligt att själv styra vad som ska bokföras automatiskt, utan programmet läser av referenserna ovan.
De transaktioner som är bokförda och har fått ett verifikationsnummer kan du se under Periodens bankhändelser.
Återkom gärna om du har någon mer fundering.
Trevlig helg! 🙂
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
09:14
Hej @slutsteg!
I dagsläget finns det ingen funktion för att filtrera ut bankhändelser som har kopplade bildunderlag, men jag förstår att det hade varit en smidig funktion för ditt arbetssätt. Du får gärna skicka in detta som ett önskemål till oss via knappen Feedback och förslag längst ner till vänster på startsidan i eEkonomi.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
09:05
Hej @Therese Hildorsson!
Jag ser att du även ställt din fråga i Bokföringsområdet, där har min kollega Joachim visat dig hur du bokför detta. Kika på det och se om det hjälper dig med din fundering, återkom annars. 🙂
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-28
13:27
Hej @AxelLinneroth!
Vad kul att du spanar in Visma eEkonomi som bokföringsprogram - det gillar vi!
Jag ser att du har provversionen av eEkonomi just nu, vilket är orsaken till att du inte kan koppla din bank till företagskontot riktigt ännu. 🙂 Om du själv ska bokföra och fakturera så rekommenderar vi Visma eEkonomi Smart. Där kan du bokföra, fakturera och koppla ditt företagskonto till din bank.
När du går över från demoversionen så är det bara att aktivera din bankkoppling. Aktiveringen ser olika ut beroende på vilken bank du har, du hittar instruktionerna för respektive bank i hjälpavsnittet Arbeta med bankkoppling där du kan kika på hur det ser ut för dig.
Om du inte riktigt har bestämt dig än så skickar jag också med vår film om Bankkoppling, där får du ett hum om hur det fungerar och hur du jobbar med det.
Om du har några frågor så finns vi såklart här för att hjälpa dig, det är bara att skriva här i forumet eller ta kontakt med mina kollegor på telefon.
Hoppas att du får en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-28
10:16
Hej @LinnéaBäckström!
Den anställdes uppgifter om skatteavdrag hämtas automatiskt från Skatteverket i samband med att du lägger in personnummer på fliken Personuppgifter. Du behöver alltså inte lägga in kyrkoavgiften själv, då programmet hämtar de uppgifterna direkt från Skatteverket.
Passar på att skicka med hjälpavsnittet Lägg till eller redigera uppgifter för anställd om du vill läsa mer om skattedelen. 🙂
Återkom gärna om du har någon annan fundering.
Hoppas att du får en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-28
10:10
Hej @Pia Jisbro!
I dagsläget går det bara att föra över obetalda fakturor till Visma eEkonomi. Verifikationerna för betalningarna ska du däremot kunna hitta när du för över bokföringsdata.
Återkom gärna om du har någon annan fundering kring överföring eller om vi kan hjälpa dig med något annat.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-28
10:06
Hej @Bector!
Tack för att du kommer med input till oss. Du får gärna lägga in detta som ett önskemål till oss via Feedback & förslag längst ner till vänster till ditt program. Vi kan tyvärr inte garantera att detta är något som kommer att implementeras, men alla önskemål som lämnas i produkterna tas emot och utvärderas av vår utvecklingsavdelning. Gällande att du inte kan scrolla så har vi kikat på detta i Edge, men får inte samma fel som du med scrollen. Här tycker jag att du gör så att du tar kontakt med mina kollegor på supporten när du har möjlighet, så får du hjälp med att undersöka detta vidare direkt.
Önskar dig en forsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-28
09:33
Hej @webtomten, så bra att det löste sig för dig!
Återkom om problemet uppstår igen eller om du har någon annan fundering vi kan hjälpa dig med 🙂
Ha en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-28
08:38
Hej @MatsEngström, bra att du förtydligade!
Den rapporten visar dina obetalda kundfakturor fram till det datum du valt, sorterade efter förfallodatum. Men du kan också sortera på fakturadatum:
Var det detta du funderade över? 🙂
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-25
11:29
Hej @Carina Wesenlund-Jonsson!
Vi har en partner som heter eKrav som tillhandahåller en liknande tjänst. När jag läser om tjänsten så hittar jag dock ingen specifik information om ROT/RUT, så jag tänker att det är bäst att du tar kontakt med dem och hör med dem hur det fungerar med ROT/RUT.
Hoppas detta kan vara en fungerande lösning för att slippa den manuella hanteringen.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-25
11:20
1Gilla
Hej @FannyA!
Det är en lite annorlunda arbetsgång i eEkonomi än i Administration med dessutom två helt olika utseenden, så jag förstår att det inte är helt lätt såhär i början 🙂 Jag ska göra mitt bästa för att förklara hur du jobbar med fakturor i eEkonomi.
I eEkonomi jobbar du inte med journaler så som du tidigare gjort i Administration, det sköter programmet automatiskt i bakgrunden när du bokför fakturan. Eftersom du har valt kontantmetoden så används inte konto 1510 (eller 1511). I det här fallet när ni använder kontantmetoden så lägger du in fakturan först när ni har fått betalt, då matchar du direkt fakturan mot inbetalningen. Om ni hade haft faktureringsmetoden så bokför programmet fakturan först på 1510 som en kundfordran när fakturan skapas upp, eftersom fakturan då skapas på det datum den är utställd. När man sedan får betalt matchas fakturan under Kassa- och bankhändelser och då bokför programmet automatiskt bort kundfodran.
Om du vill läsa mer om hur du använder Kassa- och bankhändelser och matchar dina fakturor så skickar jag med hjälpavsnittet Matcha inbetalningar manuellt.
Under Försäljning - Kundfakturor får du en överblick över alla kundfakturor, men det finns även en egen flik för obetalda kundfakturor. Om du vill sortera in kundfakturorna i en egen verifikationsserie för att lättare sortera bland verifikationer går det såklart bra att fortsätta göra det, men det räcker med att lägga upp fakturan under Försäljning - Kundfakturor.
Jag noterade att ni har en ideell förening - ni kan såklart lägga in artiklar med 0% moms!
När du lägger upp artikeln under Försäljning - Artiklar kan du under Försäljningsinformation välja vara eller tjänst med 0% moms:
Självklart kan du också lägga in en egen artikelkontering under Inställningar - Artikelkontering.
Jag vill också passa på att slå ett slag för vår grymma Kom igång-hjälp och hjälpsidan Jobba på bästa sätt i Visma eEkonomi som ger en riktigt fin start i programmet. Känner du att det är aktuellt så har vi också bra utbildningar att gå!
Du får självklart återkomma till oss i forumet om du har några funderingar eller om något känns oklart.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-25
10:25
Hej @Britt-Louise!
Jag har kikat på detta och vi har dessvärre ingen notisfunktion för detta i dagsläget. Om ni har en integration med Rekyl så tänker jag att ni kanske kan höra med dem om det går bygga en sådan lösning till er?
Du får mer än gärna också skicka in detta som ett önskemål till oss via Feedback & förslag längst ner till vänster på startsidan inne i Visma eEkonomi.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-25
09:45
Hej @in_golf!
Började undersöka detta på mitt håll, men såg att du tidigare har varit i kontakt med supporten. Jag fick information om att vi har tagit in ditt ärende för felsökning, så mina kollegor jobbar vidare med att undersöka detta åt dig. Du kommer få återkoppling via ärendet så snart de har tittat på det.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-25
09:24
Hej @MatsEngström!
Som standard visas förfallodatum som sorteringsordning i listan, men du själv byta sorteringsordning på kundfakturorna. Du kan utöver förfallodatum sortera på verifikationsnummer, fakturanummer, kundnummer, kundnamn, orderreferens, typ, kategori och fakturadatum. I vyn ser du de olika alternativen och byter ordning genom att klicka på någon av kolumnerna.
Nedan ser du hur det ser ut hos mig i mitt testbolag, där jag har förfallodatum inställt:
Återkom gärna om du funderar på något mer.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-23
16:48
1Gilla
Hej @HelenaJonsson!
Just den funktionaliteten finns inte i dagsläget, så det är ingenting som du har missat här. 🙂 Däremot tycker vi om idén och ser gärna att du skickar in detta som ett förbättringsförslag till våra produktspecialister via knappen Feedback & förslag på startsidan i eEkonomi.
Ha en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-21
10:54
Hej @Anki Nilsson!
Som första steg så vill jag be dig att kontrollera en extra gång att transaktionen på Skattekontot inte redan är matchad. Om den redan skulle vara matchad så ångrar du matchningen och matchar därefter om den mot händelsen som ligger på Företagskontot.
Om händelsen är omatchad så skulle vi behöva titta på detta tillsammans med dig i din miljö för att fortsätta felsökningen, så slå isåfall en signal till mina kollegor på supporten så hjälper vi dig vidare därifrån.
Ha en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-21
09:19
Hej @Kronqvist!
Jag funderar på vilken av Visma Tid-produkterna som du har? Vi har två olika varianter - en äldre variant, Visma Tid, som ligger som ett lokalt program på din dator. Sedan har vi också Visma Tid Smart/Pro, som ligger i molnet. För att kunna hjälpa dig på bästa sätt så behöver vi veta vilken av produkterna som du har.
Återkoppla med info så kikar vi på det!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-21
08:32
Godmorgon @Flodererconsulting, självklart kan du få hjälp med detta!
Eftersom du har fått klartecken från Nordea att allt ska vara i sin ordning så tänker jag att du får snabbast hjälp om du tar kontakt med mina kollegor på supporten, så kan ni titta på det tillsammans.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-11
10:29
Hej @Marie_8 och @Cantab!
Detta är en ändring som gjordes i version 2023.1 och påverkar när ni ska söka om skattereduktion och inte redan har hela personnumret.
Det är numera enbart 6 siffror av personnumret för privatpersoner som hämtas när ni söker upp kunden genom Hämta adress och inte har skrivit in något i fältet Orgnr/personnr. Om ni har skrivit in personnumret i fältet Orgnr/personnr och väljer Hämta adress får ni med hela. Detta är dock något vi jobbar på att åtgärda framöver.
Återkom gärna om ni har någon fundering.
Önskar er en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-11
09:59
Hej @Ellge_ och tack för din fråga.
När du gör en SIE-import från ett annat program kan det finnas konton i SIE-filen som inte kan användas i Visma eEkonomi Smart, då dessa används i den automatiska bokföringen, vilket i ditt fall är 1510 och 2440.
För att kunna importera bokföringen från sådana konton måste saldona på kontona flyttas till andra konton. Flytten görs inom BAS-kontoplanens grupperingar.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fundering, återkom gärna om något känns oklart.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-09
16:33
Hej @Carin Larsson2!
Har kikat på detta tillsammans med mina kollegor och det finns ingen satt ordning för hur det ska sorteras, det sker slumpmässigt. Däremot kan du manuellt ändra namnet på bilagorna om du önskar, men jag förstår att det inte är riktigt vad du önskar.
Jag förstår dock din tanke och rekommenderar att du lägger detta som ett förbättringsförslag till oss via knappen Förbättringsförslag som du hittar på Min Sida i din produkt. Det är också framfört internt, men du får väldigt gärna skicka in det direkt till våra produktspecialister också.
Hoppas att du får en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-09
12:46
Hej @Mikael22!
Tack för att du tar dig tid att ge oss feedback på våra produkter. Jag tog detta vidare internt och fick till mig att du har ett pågående ärende om detta hos oss. Vi tittar självklart på detta och kommer att återkoppla till dig per mejl.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-09
09:56
Hej @AutoAnders!
Om du har en aktiv bankkoppling till Visma eEkonomi kommer lönen att bokas upp mot konto 2910 när du bokför lönekörningen. När du sedan matchar bankhändelsen mot lönekörningen under Kassa- och bankhändelser kommer programmet boka bort 2910 mot företagskontot.
Om du inte har en aktiv bankkoppling kommer programmet att bokföra lönekörningen mot företagskontot direkt. Du kan då matcha bankhändelsen under Kassa- och bankhändelser mot lönekörningen - men då kommer det inte att skapas någon ny verifikation.
Hoppas att detta kunde hjälpa dig att visa hur det är tänkt att fungera. Återkom gärna om du har några funderingar.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-08
16:02
1Gilla
Hej igen @MikDac!
Jag vill bara hoppa in här och säga att vi håller på att ta fram information till dig, så du inte tror att vi har glömt dig.
Vi återkopplar här i tråden så snart vi har fått fram all info.
Ha en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-08
09:50
Hej @Anton_11!
Du kan läsa in Återrapporteringsfiler för utbetalningar med följande tjänster:
- CAMT.054 - Bankgirots återrapporteringsfil - DA1, Nordeas återrapporteringsfil
Har du skickat leverantörsbetalningar till banken i formatet XML/ISO20022 (pain 001.001.03) hanterar programmet återrapportering i formatet camt.054. Detta gäller både svenska och utländska betalningar. Läs mer om återrapportering av betalningar i vårt hjälpavsnitt Återrapportera leverantörsbetalningar.
Du kan läsa in återrapporteringsfiler för inbetalningar från följande tjänster:
- Camt.054 - BG Max (Bankgiro) - Total In Bas (PlusGiro) - Total In med utökad sökning, det finns inte stöd för Total In ej utökad sökning (PlusGiro)
Du hittar mer information om detta i hjälpavsnittet Återrapportera kundinbetalningar.
Jag hoppas att detta hjälpte dig med din fundering, återkom gärna om något känns oklart.
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-07
14:39
1Gilla
Hej igen @eva___32!
Vi vill självklart hjälpa dig så gott vi kan med att få ordning på detta, så en kollega till mig kommer att ta kontakt med dig per mejl under dagen.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-07
11:38
Hej @Ellge_, jag hoppar in här i tråden för att förklara hur det är tänkt att fungera.
Din slutkund har ansvar för sitt företag och bokföring även om de väljer att ta hjälp av en redovisningsbyrå, som @AnnicaL också beskriver ovan. De äger således sin egen data och måste själva bevilja att utomstående ska kunna komma åt datan. Samarbetsfunktionen innebär alltså att slutkunden godkänner att redovisningsbyrån får se datan och arbeta med den.
Återkom gärna om du har några fler funderingar om vad samarbetet innebär.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-07
11:16
Hej @MikDac!
Artikelnumret är det som syns för dig i programmet och används för att identifiera en specifik artikel. Streckkoden är främst kopplad till sökfunktionen för att lättare kunna söka upp artikeln smidigare med en streckkodsscanner, exempelvis när du gör in- och utleveranser eller gör en inventering.
Återkom gärna om det känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-07
10:16
Hej @eva___32!
Jag har kikat på detta tillsammans med mina kollegor och det ska inte krävas några speciella inställningar för att kunna ta emot e-fakturor från Pagero, det ska fungera som vanligt när ni tar emot e-fakturor. Vår rekommendation är att du tar kontakt med din leverantör för att se om de får något felmeddelande när de försöker skicka fakturan till er. Om de får ett felmeddelande så sparar ni ner det och kontaktar sedan vår duktiga support som har möjlighet att koppla upp sig och fortsätta felsökningen därifrån.
Du får gärna återkoppla här i tråden hur det går, det kan säkert vara till god hjälp för andra användare i samma sits framöver.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-07
09:51
Hej @Lina123 och tack för din återkoppling!
Jag skulle vilja be dig att testa att lägga in kontonumret utan clearingnummer och se om det fungerar för dig. Beroende på vilken bank ni har så behöver man i vissa fall inte skriva in clearingnumret, utan programmet hämtar upp ett generellt clearingnummer som bankerna tagit fram.
Prova detta och återkom om lösningen inte fungerar för dig.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-07
09:26
Hej @Adrian!
Här tänker jag att det är bäst att du tar kontakt med mina kollegor på supporten, så får du hjälp med att titta på din bankkoppling och kontonummer direkt.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-04
10:24
Hej @SCmaine!
Vi har försökt felsöka vad som kan ha hänt, men skulle behöva kika på detta tillsammans med dig. Hör av dig till mina duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig med fortsatt felsökning i den kanalen istället.
Jag hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-04
08:52
Hej @Johan Ekman!
Jag ser att du även ställt din fråga i bokföringsområdet och eftersom att dina frågor främst är bokföringsrelaterade så tänker jag att vi besvarar dina funderingar i den tråden 🙂
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-04
08:41
Hej @Lina123!
Under Inställningar - Kassa- och bankkonton fyller du i både clearingnummer och bankkontonummer i fältet Kontonummer.
Då ska alla uppgifter skrivas ut på fakturan.
Prova detta och återkom om det inte fungerar.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-03
10:25
Hej @Konsult-Anders!
Jag funderar på om det möjligen kan vara företagets första år? Om så är fallet ska du inte ange aktiekapitalet som ingående balans. Istället ska du skapa upp en verifikation med insättningen av aktiekapitalet, exempelvis 1930 mot 2081. I Deklaration/årsredovisning anger du Registreringsdatumet för företaget under Underhåll - Företagsuppgifter.
När du gör detta ska första raden på Förändring i eget kapital i årsredovisningen ändras. Klicka sedan på på Visa alla kolumner och ange Insatt kapital vid bolagets start, varningen ska då försvinna:
Om det är företagets första år bör den här lösningen fungera för dig. Om så inte är fallet eller om varningen kvarstår får du gärna återkomma så kikar vi vidare på det.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-03
09:42
Hej @rragnar!
Eftersom utbetalningsdatumet är rätt i programmet men inte på banken så skulle vi behöva koppla upp oss för att se hur det ser ut i din miljö . Gör så att du tar kontakt med mina duktiga kollegor på supporten vid tillfälle så får du hjälp med fortsatt felsökning därifrån.
Önskar dig en fortsatt fin torsdag! /Tinne
... Visa mer
2023-08-02
11:28
1Gilla
Hej @Rasa Bak!
I den här situationen kan du gå tillväga på två olika sätt. I och med att ni redan har korrigerat bokföringen kan ni lägga in den anställde som "Har slutat" och att slutlön är utbetald. Då kommer den anställde inte med på några listor m.m i löneprogrammet. Ska den anställde inte anställas på nytt tänker jag att den här lösningen smidigast.
Du kan också boka bort skulden genom att plocka upp den anställde på en ny lönekörning och boka bort skulden med 9330, det blir då som att "efterskänka" skulden. Du väljer själv vad du tycker känns lättast att göra, men båda sätten fungerar fint.
Återkom gärna om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fortsatt fin onsdag!
/Tinne
... Visa mer
2023-07-31
09:41
Hej @Pär Abrahamsson!
Precis som du märkt så är det den sökvägen som väljs som standard i version 2023.1. Men en härligare nyhet i versionen är att du även själv kan välja sökväg! Dessa inställningar gör du under Arkiv - Sökvägar/filnamn - Flik 3. Övriga filer:
Ovan har jag har ringat in var du hittar inställningarna och även var du gör inställningar specifikt för när du hämtar bilagor till dokument. Jag tänker att detta kan underlätta för dig i ditt arbete.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-07-07
09:22
Hej @Ann___41!
Det stämmer att det inte går att skicka kreditfakturor i betalfiler längre. Detta beror på att bankerna har bytt till nya filformat som vi behöver förhålla oss till i våra produkter. I det gamla filformatet kunde bankerna ha en bevakning av kreditfakturorna, men detta fungerar inte i de nya formaten ISO/XML och är orsaken till att fakturorna måste kvittas innan de skickas till banken.
Jag förstår att det påverkar ert arbetssätt och har försökt hitta en workaround för er, men eftersom det är en extern förändring som vi inte kan påverka så kan vi inte heller jobba runt det i programmet.
Återkom gärna om du har några andra funderingar.
Ha en fin sommar!
/Tinne
... Visa mer
2023-07-07
08:14
Hej @Eagle_!
Jag uppfattar dig som att du har två separata inbetalningar och inte en klumpsumma. Om du har fått det i en klumpsumma kan du kika på min kollega Marielles användartips Hantera överbetalning av fakturor i Visma eEkonomi som visar hur du gör. I kommentarerna visar hon även hur du hanterar betalningen på den kommande fakturan.
Jag tänker att jag visar dig steg för steg hur du bokför och utför detta i programmet 🙂
Inbetalningen registreras först som ett förskott på det datum inbetalningen kom in på ditt bankkonto:
1. Registrera inbetalningen via Kassa och bankhändelser.
2. Bokför som Övrig insättning/Egen kontering mot konto 2420 - Förskott från kunder.
3. Bokför!
När det är dags att fakturera din kund gör du enligt nedan:
1. Gå in under Kassa- och bankhändelser och leta upp inbetalningen.
2. Matcha sedan betalningen mot Inbetalning från kundfaktura som bokföringshändelse och välj upp kundfakturan i listan.
3. Välj Bokför.
Hoppas att detta kunde hjälpa dig vidare. Återkom gärna om något känns rörigt eller om vi kan hjälpa dig med något mer.
Ha en jättefin sommar!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-30
10:04
Hej @MonicaW!
Tack för att du delar med dig. Om du inte redan har skickat in ditt förbättringsförslag till oss så gör du det via knappen Feedback och förslag i Visma eEkonomi:
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-26
10:32
1Gilla
Kan skapa ny faktura på betalningsdagen iom att kund har kontantmetoden
Hej @Hafstrands IT-Support, hoppas att du hade en fin midsommar 🙂
Jag hittade den här tråden där vi går igenom hur du gör efter att kundfakturan är kvittad, men jag skriver även ut stegen här i tråden så ser du hur du ska gå tillväga:
1. Skapa en bankhändelse för beloppet som kund betalat in felaktigt
2. Matcha bankhändelsen mot Övrig insättning - Egen kontering och plocka upp konto 2420 - Förskott från kunder. Beloppet sparas då i eEkonomi och du kan använda det här vid ett senare tillfälle.
Efter detta avvaktar du tills att du ska skapa upp den nya fakturan till kunden. Eftersom du har kontantmetoden så skapar du upp den på dagen du fick betalt. Den ska vara på totalbeloppet och du ska inte dra av det som din kund råkat betala i förväg.
3. När den nya fakturan är skapad, lägger du upp en bankhändelse under Kassa-och bankhändelser på beloppet som din kund har betalat.
4. Matcha bankhändelsen mot Inbetalning från kundfaktura och plocka upp fakturan betalningen avser.
5. I rutan för Betalt belopp ändrar du beloppet från kundens inbetalning till det totala fakturabeloppet. Det kommer då att vara ett belopp kvar att stämma av nere till höger.
6. Klicka på Ny bokföringshändelse och välj Övrig insättning - Egen kontering.
7. Plocka upp kontot 2420 och bokför. Fakturan blir då registrerad som betald och du använder kundens förskott som en del av betalningen.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med hur du gör med din faktura - återkom gärna om du har några funderingar.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-22
11:18
Hej @Hafstrands IT-Support!
Jag vill bara meddela att vi kikar på din fråga och återkommer till dig under nästa vecka.
Tills vidare så önskar jag dig en fin midsommar!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-22
10:26
Hej @grimjack!
Tack för att du förtydligar, vi ska se om jag har förstått dig rätt nu:
Är det så att du vill att pengarna ska dras från olika bankkonton och att du ska kunna koppla ett bankkontonummer mot ett specifikt bokföringskontonummer?
Det är en funktion som vi inte har i dagsläget, men du får väldigt gärna skicka in det som förbättringsförslag till oss via Förbättringsförslag på Min Sida direkt i ditt program.
Jag hoppas att du får en jättefin midsommar!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-22
10:24
Hej @Anna F!
I hjälpavsnittet Gör bortskrivning så visar vi steg för steg hur du går tillväga i programmet samt hur du hanterar momsen.
Kika på detta och återkom om något känns oklart så hjälper vi dig vidare.
Jag hoppas att du får en fin midsommar och helg! 🙂
/Tinne
... Visa mer
2023-06-22
09:48
Hej @Hafstrands IT-Support!
Jag tänker att du kan gå efter instruktionerna i det här hjälpavsnittet, under rubriken Jag har en betald kundfaktura med ett felaktigt datum/artikel/belopp.
Återkom gärna om något känns oklart.
Önskar dig en fin midsommar! 🙂
/Tinne
... Visa mer
2023-06-21
21:18
Godkväll @BetongPehr!
Eftersom du upplever liknande problem som ovan så tycker jag att du gör så att du tar kontakt med mina kollegor på supporten imorgon, så kan ni kika på det tillsammans. 🙂
Ha en fin kväll!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-21
13:42
Hej @hygge_1!
Jag har undersökt detta lite djupare och bollat med våra produktspecialister för att få en bild av hur det är tänkt att fungera.
Anledningen att det fungerat tidigare för dig är för att vi hade en annan modell för automatiska förslag. Den gamla modellen kom ihåg förslagen föralltid när man väl hade lärt programmet de olika förslagen tillräckligt många gånger. I höstas uppdaterades modellen, vilket innebär att programmet lättare kommer ihåg det du har bokfört, men den "glömmer" också förslagen om du inte har bokfört på samma sätt efter 90 dagar. Dvs, om du inte gör samma bokning inom 90 dagar har programmet glömt bort det, vilket är orsaken till att du inte får upp förslagen på dina skattehändelser.
Tack för din input, vi kommer se över hanteringen framåt och utvärdera detta löpande. Vi vill såklart att det ska fungera så bra som möjligt för er kunder. 🙂
Jag hoppas att detta kunde ge dig en bild av hur modellen numera fungerar och varför det inte fungerar som det tidigare har gjort.
Önskar dig en fortsatt bra dag och en fin midsommar!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-21
11:32
1Gilla
Hej @Lindabjo!
Min grymma kollega Pamela har besvarat din fråga i den här tråden, så kika in där!
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-21
10:56
Hej @Norell!
Du anger om det ska vara ROT/RUT först när du har skapat projektet. Orsaken till att det inte kan anges direkt på kunden är för att man ska kunna ha fler fastighetsbeteckningar i programmet.
När du skapar projektet i appen går du in på Pris & Fakturering, där kan du aktivera ROT/RUT och sedan skriva in fastighetsbeteckningen:
Återkom gärna om något känns oklart eller om vi kan hjälpa dig med något mer.
Ha en fin onsdag!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-21
10:48
Hej @Jan Taxi!
Det är troligtvis en av löneutbetalningarna som inte har gått iväg som den ska, då felmeddelandet inte specificerar vilken anställd som det gäller. Kika in på banken och kontrollera löneutbetalningarna därifrån först. När du ser vilken lön som har blivit stoppad kan du manuellt betala ut den på banken.
Därefter rekommenderar jag att se över uppgifterna på den anställda och rätta till det som kan ha blivit fel. Det som du själv kan titta på är:
- Kontrollera om det hoppat in något mellanslag. Om du har kopierat in kontonumret så kan det ibland komma in ett mellanslag som inte ska vara där 🙂 - Har den anställda en adress inlagd? - I rutan för land är de viktigt att du skriver in tex Sverige istället för SE, då detta kan påverka löneutbetalningen. - Har bankkontonumret och clearingnumret tillräckligt många siffror?
Om du inte får bukt med det efter att du stämt av ovanstående så tycker jag att du tar kontakt med supporten som kan koppla upp sig för vidare felsökning.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-21
09:41
Hej @Erik Sjödin!
Om du har aktiverat ett Start-samarbete med din kund, dvs ett samarbete där din kund inte är inne i programmet, så går fakturan till dig. Det är i detta fallet du som därefter fakturerar din kund.
Om du inte har ett Start-samarbete så kan du redigera samarbetet från Visma Advisor och där ändra fakturamottagare.
Återkom gärna om något känns oklart.
Önskar dig en fin dag! /Tinne
... Visa mer
2023-06-21
08:07
Hej @grimjack och tack för din fråga!
Kontonumret hämtas, precis som du skriver, i Företagsinställningar - Kontonummer. Vill du använda ett annat utbetalningskonto när du skickar en betalfil kan du ändra konto i utbetalningsdialogrutan under Betalningar - Utbetalningar - Skicka betalfil. Kontot som du väljer vid den specifika betalningen gäller endast den betalfilen.
Önskar dig en fin onsdag!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-20
11:03
2 Gillar
Hej @asastrahlemo!
Jag förstår att det kan kännas lite rörigt i början - men det här har en relativt enkel lösning som tur är 🙂
Instruktionen du har följt gäller om man har haft vinst eller förlust föregående år, men eftersom att ditt företag är nystartat så ska inte någon föregående års vinst/förlust bokas om. Du ska alltså hoppa över det steget ditt första år.
För att förtydliga din fråga om bokföringen av 8999 och 2099 så gäller det för när du bokför årets resultat, dvs för ditt första räkenskapsår.
Om 8999 hamnar i kredit och 2099 i Debet betyder det att du gått med förlust.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig på vägen, återkom gärna om du har några följdfrågor eller om något känns oklart.
Hoppas att du får en fortsatt fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-20
10:56
Hej @Assson!
Semesterlönen är enligt lag 12% och grundar sig på en semesterrätt på 25 dagar, vilket är det vi följer för semestervillkor 20.
Om den anställda har rätt till fler än 25 dagars semester, måste man öka semesterlönen med 0,48% för varje extra semesterdag.
Genom att öka semesterlönen med 0,48% (12 % / 25) kommer de extra semesterdagarna bli lika mycket värda som de som utgår enligt lag.
Är det kanske detta du menar? Annars tänker jag att det är bäst att du vänder dig till ditt kollektivavtal och bollar detta med dem i första hand, så att allt blir rätt och riktigt.
Önskar dig en fortsatt fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-20
10:35
Hej @Jonasx!
Vi ska självklart hjälpa dig med detta, men jag ser att du redan har ett pågående ärende om detta hos oss. Vi kommer att besvara dig i det ärendet så fort vi har mer information.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-19
14:11
Hej @Rasmus E!
Jag förstår att det kan bli förvirrande när du inte får samma alternativ när du hanterar fler fakturor som när du arbetar med dem separat.
I dagsläget är det en begränsning som finns i programmet, så när du vill hantera påminneser via brev eller Kivra behöver du arbeta med en faktura i taget.
Det finns en plan för att förbättra funktionen, men just nu har vi ingen tidsplan för när det kommer. Håll utkik i nyhetsfliken i forumet!
Har du några fler funderingar är du alltid varmt välkommen tillbaka till oss i forumet!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-19
12:38
Hej @KMAB19!
Enligt Bokföringsnämnden är god redovisningssed att fel som avser ett eller flera tidigare räkenskapsår rättas i det årsbokslut som upprättas närmast efter att felet upptäckts. Rättslig vägledning om rättelse av fel finns att läsa på Skatteverket.
I ditt fall behöver du ta reda på exakt vad som felkonterats i tidigare år och kontakta Skatteverket och/eller en redovisningskonsult för vidare hjälp med rättningen.
Jag hoppas att detta kan hjälpa dig med hur du går tillväga, återkom gärna om något känns oklart.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-19
10:42
Hej @Skåneadministratör !
Du kan använda tråden som @Göran A hjälpte dig med ovan, men vill också tillägga att det också kan vara bra att dubbelkolla med Skatteverket vad som gäller för det enskilda fallet. Huvudregeln är att försäljning av överskottsel ska redovisas som momspliktig försäljning, vilket du kan läsa mer om här.
Jag utgår dock från att den här försäljningen inte tillhör din huvudverksamhet, så ett bra konto att använda till detta är 3990 - Övriga ersättningar och intäkter alternativt 3690 - Övriga sidointäkter.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig, återkom gärna om något känns oklart.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-19
10:31
Hej @SaraGryt!
Du har helt rätt i att du bör ha fått in bankhändelsen i Visma eEkonomi, du ska inte behöva lägga in bankhändelsen manuellt. Vi har inte haft något fel med banköverföringar den dagen, så jag bollade detta med mina kollegor och kom fram till att vi behöver felsöka direkt i din miljö. Ta kontakt med mina kollegor på supporten så hjälper vi dig med felsökning därifrån.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-19
10:22
Hej @Stefan L553 !
Orsaken till att filerna som skapas i datorn får (1) och (2) i namnet är för att det redan finns filer med samma namn i mappen för Nedladdade filer på din dator.
För att filerna inte ska få (1) och (2) i filnamnet måste de tidigare skapade filerna som heter INFO.SRU och BLANKETTER.SRU raderas från datorn innan du skapar dem igen i Visma eEkonomi. Detta bör hjälpa dig vidare, så prova att göra enligt ovan och försök sedan att ladda upp på Skatteverket.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du inte får det att funka.
Ha en fin dag! /Tinne
... Visa mer
2023-06-19
10:05
Hej @Christel9 !
Det går inte att göra det helt automatiserat med hjälp av snabbvalen i det här fallet. Du kan använda snabbval i 45 dagar på de anställda som bara har 45 dagar, därefter behöver du manuellt använda lönearterna för sjukskrivining. Eftersom att det inte kan göras helt automatiserat så behöver du själv ha koll på när sjukperioden ändras och lägga in andra lönearter.
Återkom gärna om du har några funderingar.
Hoppas att du får en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-19
09:29
Hej @hygge_1 !
Eftersom att du inte får det att fungera tänker jag att vi härifrån bäst hjälper dig via supporten, då vi har möjlighet att koppla upp oss och titta på detta tillsammans med dig. Ta kontakt med mina kollegor på supporten och hänvisa gärna till din forumtråd, så ser ni vad vi har gått igenom här.
Återkoppla gärna till oss i tråden sen, så jag ser att du har fått hjälp.
Jag hoppas att du får en fin vecka!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-12
09:29
Hej @Dalmoplåt !
Det kan vara så att du har nått gränsen för hur många sålda och obetalda fakturor du kan ha. Mitt råd är att du tar kontakt med Visma Finance, de kan hjälpa dig att kika på detta. Längst ner på sidan finns ett kontaktformulär som du fyller i för att få hjälp.
Återkom gärna om något känns oklart.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-09
15:50
Hej @Frédéric! Jag hoppar in här i tråden för att meddela att vi undersöker din fråga och återkommer i tråden så fort vi vet mer.
Tills vi hörs igen önskar jag dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-09
10:46
Hej @itsemilie!
När du importerar CSV-filer under Kassa- och bankhändelser behöver filen vara korrekt uppställd för att programmet ska kunna tolka innehållet. Hur CSV-filen ska vara uppställd hittar du i hjälpavsnittet Importera kontoutdrag under fliken Att spara data i CSV-format. Kika igenom det och jämför med filen från Etsy och se om det hjälper dig.
Önskar dig en fortsatt fin fredag och en härlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-06-09
09:58
Hej @BCL___ !
Jag förstår att detta är en efterlängtad funktion 🙂 I nuläget har vi ingen information om när arbetstidsförkortning kan komma att implementeras, så tills vidare är detta något som hanteras manuellt utanför programmet.
Varmt välkommen tillbaka till forumet och jag hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-05-05
09:13
Hej @Katarina3!
I första hand rekommenderar vi att du ångrar matchningarna mot bankhändelserna och istället matchar mot leverantörsfakturorna.
En annan lösning för att få dem betalda är att du går in på leverantörsfakturorna under Inköp - Leverantörsfakturor och väljer Åtgärder - Betala. Har du bankkoppling väljer du att betala mot Kassakontot. Därefter bokar du bort utbetalningarna från kassakontot, dvs du vänder på verifikationen som skapats från utbetalningen för att få den "nollad".
Den första lösningen är som sagt bäst i ditt fall för att göra det mindre rörigt i bokföringen, men du kan såklart använda den andra lösningen också 🙂
Återkom gärna om du har några funderingar eller om du behöver hjälp med något mer.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-04-27
10:27
Hej @Viveka_daura!
Programmet ska importera in det belopp som finns hos banken, så om beloppet är på 1340 i kontoutdraget så är det också det beloppet som ska synas under Kassa- och bankhändelser. Jag funderar på om det eventuellt kan ligga någon dold bankavgift eller liknande?
Här skulle vi gärna vilja se hur det ser ut i ditt program och jämföra med hur det ser ut hos banken, så ta gärna kontakt med mina kollegor på supporten vid möjlighet så hjälper vi dig därifrån med vidare felsökning 🙂
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer