2024-01-24
16:07
Hej @wisser01!
Jag ska göra mitt bästa för att svara på båda dina frågor om momsredovisning och försäljningen.
Momsredovisning:
Om momskontrollen flaggar för Avvikande datum innebär det att momsredovisningen du arbetar med innehåller verifikationer som borde ha redovisats i tidigare momsredovisning. Detta händer om du registrerar nya verifikationer i en period efter det att momsredovisningen för den perioden redan är avslutad och bokförd.
Kontrollera först verifikationerna för att bedöma om de har blivit registrerade på fel bokföringsdatum, eller om det är aktuellt att göra en rättning av förra periodens skattedeklaration hos Skatteverket. Gör du ingenting kommer verifikationen med när momsredovisningen bokförs.
Bokföra försäljningar som gjorts i december 2023 men som betalas i januari 2024:
Kontrollera att du har skapat ditt räkenskapsår för 2024 först. Lägg in alla fakturor som hör till räkenskapsåret innan. Det går att använda funktionen som Joachim nämner, Bokför kundfordringar och lev.skulder. Det går även bra att boka upp detta i samband med årets sista momsdeklaration. Systemet föreslår alltså att du ska boka upp skulderna i samband med att du klickar Bokför på momsdeklarationen.
Om du fortsatt inte får upp valet inne på ditt räkenskapsår, eller vid momsdeklarationen vill jag att du slår en signal till oss, så hjälper vi dig vidare i den kanalen istället.
Informationen ovan hittar du i våra hjälpavsnitt, har länkat till båda avsnitten i rubrikerna om du vill kika igenom dem.
Önskar dig en fin eftermiddag! /Tinne
... Visa mer
2024-01-24
15:48
Hej @mab527500!
Du ska kunna bocka i den gröna cirkeln för klarmarkering för Reskontror om du vet att det stämmer.
Om det inte går får du gärna ta en skärmdump och visa hur det ser ut.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-24
15:02
Hej @FredrikLundgren!
I dagsläget kan du inte lägga in en egen logotyp på lönebeskeden varken i Visma Lön Smart.
Det är dock ett registrerat önskemål som vi kikar på inför framtiden.
Återkom gärna om du har någon annan fundering.
Ha en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-24
11:10
Hej @Marmeladrygg!
Hur har du försökt lägga in detta i programmet? Har du ex. gjort en manuell verifikation eller har du gjort på något annat sätt?
Du kan lägga in beloppen på 1930 och 2010 under räkenskapsåret som Ingående balans under Inställningar - Räkenskapsår och IB. Detta förutsätter dock att det är ert första år då man endast kan lägga in ingående balans på det första året i programmet. När det första räkenskapsår är avslutat och det är dags att skapa ytterligare ett år, förs de utgående balanserna för det första året automatiskt över till nästa räkenskapsår som ingående balanser.
Om det inte är ert första räkenskapsåret så tänker jag att du gärna får ta kontakt med mina kollegor på supporten, då de har möjlighet att koppla upp sig och kika på detta tillsammans med dig i realtid.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-24
10:47
1Gilla
Hej @Leilama och varmt välkommen till forumet!
Jag tolkar det som att du vill att det ska vara 25% moms på kontot 3914 eftersom du vill redovisa moms på 2611? När jag kikar på kontot 3914 i mitt program har kontot ingen momskod ifylld, vilket jag tänker kan vara orsaken till att du får en avvikelse. Du kan ändra momskoden i kontoplanen permanent för att framöver få rätt momssats. Du ändrar det under Inställningar - Kontoplan - söker upp kontot - Redigera och ändra momskod. Observera dock att det inte ändras på redan bokförda verifikationer om du ändrar via kontot i kontoplanen.
För att korrigera momskoden på de bokförda verifikationerna kan du gå in på de felaktiga verifikationerna och ändra momskoden direkt, då tänker jag att din momsredovisning inte bör ge dig någon varning sen. Tänk på att när du ändrar du momskoden direkt på verifikationen så gäller det bara på just den verifikationen.
Jag passar även på att skicka med hjälpavsnittet för Moms där vi har massa bra tips och information om hur du jobbar med moms i programmet.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Önskar dig en fin onsdag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-24
10:12
Hej @Johan Ekman och tack för din fråga!
Jag funderar lite på vad du menar med att hyresersättningen kom in som en separat händelse som du matchade med - jag uppfattar det som att du tidigare har betalat ut hyresersättningen som en ersättning vid sidan av och inte via den anställdas lön?
När det gäller underlag och kvitto undrar jag också om det är utbetalningen av nettoersättningen du har missat eller är det bara själva underlaget för ersättningen som du inte lagt in?
Gällande frågan om du behöver redovisa kvitto/underlag för hyran månadsvis på lönebeskedet tänker jag att du i första hand ska kontrollera Skatteverket, så att allt blir rätt och riktigt för dig. Om du behöver lägga in underlag varje månad kan du gå in på verifikationen för löneutbetalningen under Bokföring - Verifikationer och lägga in bildunderlag i efterhand, vilket du också kan göra på de månader där du har missat att lägga in underlaget:
Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig med din fundering - återkom gärna om något känns oklart eller behöver hjälp med något mer.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-22
16:01
Hej @Anette Lind och varmt välkommen till forumet!
Om det inte finns slutat-datum och att den anställde har slutat så kan du hämta upp den anställde på en redan skapad lönekörning. Det gör du inne på lönekörningen och på knappen Lägg till lönebesked.
Hoppas att detta hjälpte dig, återkom gärna om du har någon fundering.
/Tinne
... Visa mer
2024-01-22
14:04
Hej @SvFVH-T!
Jag har bollat detta med mina kollegor och har försökt felsöka från vår sida, men skulle behöva titta tillsammans med dig i ditt program för att kunna reda ut vad som kan ha blivit fel vid artikelkonteringen. Gör så att du tar kontakt med mina duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig i fortsatt felsökning i den kanalen.
Hör gärna av dig i tråden när du har fått hjälp så vi ser att det löst sig för dig.
/Tinne
... Visa mer
2024-01-22
11:46
Hej @ABC___!
Jag uppfattar det som att du vill att fakturan ska skickas till en annan adress än den som skrivs in under Postadress i kundregistret?
Tittade på detta, men det är den adress som du skriver in under Postadress som fakturan skickas till när du skriver ut och skickar fakturan som brev.
Du får däremot väldigt gärna lägga in detta som ett önskemål till oss via knappen Feedback & Förslag på Startsidan.
Återkom om jag har missuppfattat din fråga eller om du funderar på något annat.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-22
10:36
Hej @Skåneadministratör!
Det finns i dagsläget ingen funktion för att makulera ordrar via massuppdateringen. Som det fungerar just nu behöver du gå in på dina ordrar separat för att markera dessa som Makulerad. Så länge ordern inte är fakturerad och levererad påverkas inte lagret.
Det jag skulle rekommendera är att du också lämnar detta till oss som ett önskemål via knappen Förbättringsförslag på Min sida, då kommer det direkt in till våra utvecklare för utvärdering.
Återkom gärna om du har någon annan fundering i ditt program.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-22
09:36
1Gilla
Hej @CayTid!
När du har en bankkoppling till Skattekontot kan du lägga upp och ta bort händelser precis som du vill, till skillnad från när du har en bankkoppling till företagskontot. Varningen som du får är alltså bara en upplysning just för att det är ett kassa och bankkonto.
Du kan bokföra händelsen som du saknar under Kassa och bank - Välj Skattekontot - Ny Skattehändelse så får du saldot på ditt skattekonto att stämma.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-22
09:25
1Gilla
Hej @V2023A!
Du kan koppla gamla underlag till en verifikation i ett låst år så länge verifikationen redan finns i det låsta året och du inte skapar upp en ny verifikation. När verifikationen är i ett låst år kan du inte göra några ändringar, vilket gör att underlaget du kopplar inte ska påverka din bokföring.
Återkom gärna om du har någon annan fundering.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-22
09:05
Hej @Camillaez och varmt välkommen som ny forummedlem!
Vid byte till Visma Administration från ett annat bokföringssystem kommer endast verifikationerna med via en SIE-fil, periodiseringarna följer inte med i överföringen. Jag har undersökt om det finns något sätt att få över dessa smidigare, men idag finns det tyvärr inget sätt att få över det per autmatik. Detta innebär tyvärr att du kommer behöva lägga upp periodiseringarna manuellt i programmet. Det är inte helt lätt att gå igenom steg för steg hur du lägger upp periodiseringarna via forumet, men jag tänker att jag lägger in hjälpavsnittet Skapa periodisering. Börja med att läsa igenom det och om du känner att du behöver mer hjälp kan du ta kontakt med mina kollegor på supporten så kan ni dela skärm och gå igenom detta tillsammans.
Återkom gärna om du har någon annan fundering.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-22
08:43
Hej @JOVAN SMK!
Tack för att du tar dig tid att ge oss feedback och förbättringsförslag. Vi tar emot alla önskemål direkt i programmet via knappen Feedback & förslag längst ner till vänster till ditt program. Lägg gärna in dina förbättringsförslag där så kommer det direkt in till vår utvecklingsavdelning för utvärdering.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-19
15:56
Hej @PeliPeter!
Om du behöver hjälp med avhysning/verkställighet så är det Kronofogden eller hyresnämnden som du behöver ta kontakt med.
Vi hjälper dig mer än gärna med frågor relaterade till ditt program, bokföring eller lön 🙂
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-19
15:21
Hej @AlmasE
Välkommen som ny forummedlem.
Skönt att rensa bort gamla poster. Fakturorna hamnar under fliken Försäljning - Kundfakturor. För att endast se dessa fakturor kan du gör urval på Reskontrabokad faktura uppe till höger vid Status. Här ligger de som obetalda och det går inte att radera eller ångra fakturorna då eEkonomi inte vet vad bokföringen för fakturorna var i ditt gamla program. För att lösa detta behöver du registrera alla obetalda kundfakturor från det gamla programmet som betalda.
Klicka upp den faktura du ska registrera som betald och välj Åtgärd - Inbetalning och välj exempelvis 1910 - Kassakontot. När du registrerar fakturorna som betalda så försvinner de från kundreskontran. Efter det får du göra en verifikation för att vända de verifikationer som skapats när du registrerade fakturorna som betalda. Du kan göra en korrigeringsverifikation på varje verifikation som skapats för varje faktura, men vi rekommenderar också att göra en verifikation som avser alla betalningar istället, så blir det inte så bökigt i din bokföring med alla verifikationer.
Hoppas detta hjälper dig och annars är du alltid välkommen att återkomma.
/Tinne
... Visa mer
2024-01-15
10:22
Hej @dansund och varmt välkommen som ny forummedlem!
Jag hittade den här tråden där en användare fick samma felmeddelande som du. Om det är ditt företags första år så tänker jag att lösningen i den tråden kan vara till hjälp för dig. Om lösningen inte fungerar för dig eller om jag har missuppfattat din fråga så får du gärna återkomma i tråden så kikar vi på det igen.
Ha en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-15
10:04
Hej @Malin kassör och välkommen till forumet, kul att du vill hänga här med oss!
Jag kikade lite på detta och ser att ni har aktiv bankkoppling. När ni har aktiv bankkoppling kan programmet "lära sig" vissa bokföringshändelser och bokföra dessa automatiskt åt er. De bankhändelser som programmet med säkerhet kan stämma av bokförs direkt och visas under fliken Periodens bankhändelser i Kassa- och bankhändelser. I hjälpavsnittet Matcha bankhändelser kan du läsa om kriterierna för när programmet kan matcha händelser automatiskt.
Jag tänker att detta är orsaken till att du ser vissa betalningar som färdiga verifikationer. Du kan börja med att stämma av det genom att jämföra det som blivit bokfört per automatik och se om det stämmer med de kriterierna som finns i hjälpavsnittet. Om du inte får ihop de fakturor som programmet automatiskt har matchat och bokfört så tänker jag att du kan slå en signal till supporten så kan vi hjälpa dig att dubbelkolla det tillsammans.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-15
09:43
Hej igen @Leif W och tack för att du återkopplar, hoppas att du har haft en fin helg!
Vi kan självklart hjälpa dig att lösa detta, men lösningen ser lite olika ut beroende på dina förutsättningar. Därför vill jag be dig att slå en signal till vår programsupport så undviker vi missförstånd och så hjälper vi dig gärna i den supportkanalen istället. När du fått kontakt kan du ange ditt ärendenummer 00425045 till mina kollegor så får de lite bakgrund till ärendet.
Återkom gärna till oss i tråden när du har fått hjälp så ser vi att det löst sig för dig.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-15
09:33
Hej @Malin kassör!
För att ändra artikelkonteringen går du in under Försäljning - Artiklar och klickar in dig på den artikel du vill redigera.
Under Försäljningsinformation - Artikelkontering ser du de olika artikelkonteringarna som finns. Vill bara skicka med att du behöver skapa nya fakturor efter att du har sparat ändringarna på artikeln för att den nya artikelkonteringen ska slå igenom, de gamla fakturorna som du gjorde innan ändringarna påverkas alltså inte.
Om du vill se vilka konton som är kopplade till en specifik artikelkontering hittar du det under Inställningar - Artikelkontering. Klicka upp den artikelkontering du vill se och välj Redigera, då ser du till höger vilka konton som är kopplade.
Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig med din fundering, återkom gärna i tråden om du har andra frågor eller om något kändes oklart.
Ha en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer