igår
Har connectat mig m dig enligt länken och sitter nu och försöker få min kära dator att samarbeta. Nu är det sent på dagen. Vill du vi tar ett teamsmöte i morgon istället? Då får du vila också från skattekonto lite. Vad tror du? Jag ska se ifall jag kan maila dig via LinkedIn.
... Visa mer
2025-06-13
09:35
Hej @Frida-lönekonsult
Precis, du har förstått det rätt! Om den anställda har ett oregelbundet schema behöver du antingen:
Registrera faktiskt arbetade timmar varje månad – då får systemet korrekta underlag för semesterberäkningen.
Alternativt - Ändra till ett regelbundet schema i personalkortet med angiven veckoarbetstid, så att det finns tydliga schemarader på alla arbetsdagar. Då behöver du bara registrera frånvaro de dagar det är aktuellt.
Att systemet ska kunna räkna rätt på semestergrundande tid förutsätter att det finns ett schema eller att alla arbetade timmar är rapporterade, annars blir snittlönen fel eftersom den baseras på registrerade timmar.
Hoppas det klargör alternativen!
... Visa mer
2025-06-12
15:51
Hej! Tack för att du delar med dig och beskriver hur det här påverkar dig. Det ger oss bra insikter. Jag har stämt av nu med produktutvecklingsteamet och de känner till problemet med filnamnen. Just nu finns det dock tyvärr inga planer på att fixa det här inom den närmsta tiden.
Tack igen för din feedback och ha en fin eftermiddag. ☀️ /Ebba
... Visa mer
2025-06-12
15:44
Hej @Tony Lindgren!
Tack för att du hör av dig och berättar vad som hänt.
Vi har inte gjort några ändringar nyligen och har inte heller fått in liknande problem just nu. Vi vill gärna hjälpa dig att reda ut det här och det bästa är om vi tar det över telefon. Hör av dig när det passar så kikar vi på det tillsammans!
Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-11
09:48
Nu har jag suttit i telefonkö till "supporten " i 40 minuter, ganska irriterande att sitta vid datorn och vänta, jag jobbar ute så att ni ringer upp mig är inte aktuellt. Har ej datorn med mig då. Finns det verkligen inget annat sätt att komma i kontakt med support för webbshopen?? vi har haft mailkontakt förut med någon i supporten angående ett fel i webbshopen som orsakades av en uppdatering hos er, kan vi kontakta någon i den gruppen? Väldigt dålig support det här tycker jag. vår mail är info@granna-vaxter.se
... Visa mer
2025-06-05
13:01
Hej @CarinaM_! Tack för att du tagit dig tid att ge oss feedback. Jag är verkligen ledsen över den upplevelse du haft med både systemet och vår support. Jag tar dina synpunkter vidare, och vår ambition är att kunna förändra din uppfattning till det bättre.
Med detaljerna du skickade har vi testat flödet flera gånger, men lyckas tyvärr inte återskapa felet och har heller inga liknande rapporter just nu.
Jag förstår att du inte har tid eller ork att felsöka mer med oss på telefon, men det är tyvärr nästa steg om vi ska kunna gå vidare. Om din workaround funkar för dig är det helt okej att köra på så länge. Men vill du att vi tittar närmare på det kan jag ordna så att du blir uppringd. Då mejlar jag dig så tar vi kontakten den vägen istället. /Ebba
... Visa mer
2025-06-03
10:58
Jag hoppar in här i tråden och fyller på lite efter Jenna.
Jag förstår verkligen att det blir förvirrande, Lena, eftersom det faktiskt finns två olika tjänster med samma namn. Det beror på att Visma är en stor koncern och att två olika företag inom koncernen som levererar samma tjänst, men med olika villkor och priser.
Det du behöver tänka på är att det är vår tjänst från (numera) Spiris du ska hålla koll på – det är också den som Jenna syftar på. Du behöver alltså inte oroa dig för att den på något sätt skulle blandas ihop med den andra varianten som inte levereras av Spiris. Ha det fint! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2025-06-02
08:13
Hej @Gunilla65
När du vill läsa in en leverantörs prislista i en annan valuta än SEK, fungerar det så att priserna i själva filen används som grund. Du väljer sedan din leverantör, och om den leverantören har sin valuta i DKK, kommer alla artiklar och priser att omräknas enligt DKKs kurs.
För prislistor som är i SEK, görs en omräkning baserad på leverantörens pris, och denna omräkning använder den valutakurs som du har ställt in under Arkiv - Inställningar - Valutakurser i företagsinställningarna.
Så nej, det är inte nödvändigt att leverantörers prislistor är i SEK för att kunna läsa in dem. Systemet hanterar automatiskt omräkningar baserat på den valuta som är angiven för leverantören.
Hoppas detta hjälper! Om du har fler frågor rekommenderar jag att du ringer vår kunniga support
... Visa mer
2025-05-30
11:56
Hej! Jag förstår att det är frustrerande! Vad jag kan se har vi inte haft några andra som har hört av sig om detta. Du har säkert testat att rensa din cache också men om inte så gör gärna det. Skulle du ha fortsatt problem efter detta är det bäst att du ringer till oss så vi får kika tillsammans vad som blir fel. Ha en fin fredag och helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-05-30
11:14
1Gilla
Hej @Aaltonen! Prova gärna att avinstallera appen och installera på nytt igen. Jag tror att detta kan lösa problemet men skulle det inte göra det hjälper vi dig gärna via telefon istället. Ha en fin fredag och helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-05-23
13:06
Vi har delat in forumet i olika områden och från startsidan navigerar du in dig till det området där du vill hitta hjälp eller hjälpa andra användare.
Testa gärna att söka först
Med tusentals inlägg är chansen stor att någon annan redan har undrat samma sak som du, och svaret kan mycket väl finnas här redan. Använd sökrutan på forumets framsida eller inne i en kategori.
Hur ställer jag en fråga?
Välj kategorin som passar din frågeställning bäst. Klicka dig vidare till fliken Frågor och funderingar. Här kan du påbörja ett nytt ämne och sedan välja att publicera. Du behöver vara inloggad och ha ett aktivt avtal hos oss för att kunna posta i forumet.
Olika typer av inlägg
I forumets områden finns olika flikar för olika typer av inlägg.
Översikt - här samlas senaste inlägg från de olika flikarna i kategorin
Frågor & funderingar - här kan du ställa dina frågor och hitta intressanta diskussioner
Användartips - tips från oss hur du exempelvis jobbar mer effektivt i ditt program
Nyheter - programuppdateringar och kommande nyheter
Hjälp en användare i nöd
För att hjälpa användare med deras funderingar klickar du på svara-knappen i användarens inlägg och sedan publicera.
Följ/prenumerera på innehåll
Du kan enkelt följa en specifik kategori, tråd eller artikel. Klicka på Följknappen där du står och välj Följ. Väljer du att följa en kategori får du mejluppdateringar varje gång det postas något nytt. Ett hett tips är att följa användartips i den kategori du är intresserad av - för att få uppdateringar om hur du arbetar smartast i ditt program!
Byt profilbild
Vill du byta till en egen profilbild kan du göra det via din profil. Gå in på din profil och klicka på den lilla pennan till höger om den grå gubben för att ändra bild. Leta upp en bild från exempelvis din dator.
Spara ett inlägg
Har du läst ett intressant inlägg som du inte vill tappa bort i mängden av alla foruminlägg? Tryck på följ-knappen och välj Bokmärke så sparas inlägget i din profil. Går du in på din profil så hittar du alla dina bokmärken nere till höger.
Snabbnavigering till dina produkter och områden
Dina produkter och områden är alltid tillgängliga via den svarta fyrkanten uppe till höger i menyn. Här kan du välja Hantera mina områden och ta bort/ lägga till beroende på hur du vill ha det.
Redigera ett svar i ett inlägg
Om något har blivit fel i ditt svar kan du redigera texten. Gå till inlägget och klicka på de tre prickarna uppe till höger om svaret. Välj Redigera, Ändra texten och klicka på Publicera inlägg.
För att besvara en specifik användare i en lång tråd
Skriv @ i ditt svar för att se aktiva användare i tråden, eller skriv @ följt av användarnamnet direkt.
Användaren får en notifiering via mejl och i forumet (megafonen uppe till höger).
Ta bort din användare från forumet
Om det är mejlhanteringen du vill förändra kan du läsa avsnittet om det istället. För att ta bort din användare från forumet klickar du på din profilbild och väljer Mina inställningar. Välj sedan stäng konto. Ångrar du dig är du välkommen att registrera en ny användare.
Hantera ditt informationsflöde
Du kan välja hur vi skickar information gällande forumet till dig. Klicka på din profilbild och mina prenumerationer. Välj Inställningar för informationsmeddelanden.
Hantera dina prenumerationer/inlägg du följer
Du kan ändra dina prenumerationer via din profilbild - Mina prenumerationer. Här kan du markera inläggen du inte längre vill följa och klicka på Alternativ för mejlprenumeration - Ta bort valda prenumerationer.
Följ våra nyheter!
Visste du att du kan få information kring nyheter som rör ditt program, lagändringar och marknaden i övrigt via forumet? Välj den kategori du är intresserad av - Nyheter och Följ. Nu får du mejl nästa gång vi har en nyhet att dela med oss av.
Varmt välkommen till forumet! Vi hoppas att du ska trivas här. /Forumgänget.
... Visa mer
2025-04-29
15:32
Hej! I dagsläget går det ej att skapa xml-fil för löneutbetalning om vald bank är Swedbank/Sparbankerna. Tjänsten erbjuder istället LB och det nyligen tillagda SUS-formatet. Dessa två är valbara under delen Inställningar - Löneinställningar.
... Visa mer
2025-04-28
08:58
Hej!
För närvarande är detta inte inkluderat i den planerade funktionaliteten för Visma Lön 600. Vi uppskattar er feedback och kommer att ta det vidare framåt.
Ett förslag på hantering är att lägga in till exempel tjänstemännens värde på dagtidsarbete och sedan arbetarnas värde på tvåskiftsarbete. På det sättet kan ni ha 2 olika "minuter/vecka" när avsättningen görs. Vilket skiftesform den anställda använder ställer ni på flik 2 anställning för respektive anställd.
Jag vill även informera er om att möjligheten att specificera avsättningen per personalkategori inte finns tillgänglig i Visma Lön Smart.
Ha en fortsatt bra dag! /Elias
... Visa mer
2025-04-25
15:00
Hejsan och stort tack för all din feedback, @Erik_NN! Vi vet att det tar tid att skriva så utförligt, och det betyder mycket för oss – även om det du lyfter är sånt vi inte kan förändra direkt.
eEkonomi är byggt för att funka för så många som möjligt. Det gör tyvärr att vissa inställningar är lite “one size fits all”, just för att många önskar detta. Men vi tar till oss alla förslag och tankar – det är så vi kan bli bättre. Fortsätt gärna lämna önskemål via Feedback i programmet också, det hamnar direkt hos våra produktutvecklare.
En sak jag kan förtydliga: “Vår referens” sparas per kund och följer alltså med till nästa gång du fakturerar samma kund. Ändrar du till någon annan så minns programmet det till nästa gång.
Angående enhet på fakturarad: Du kan gå in och ändra enhet på artikeln själv – klicka bara på blå texten i “Artikel”-kolumnen på fakturan och justera där. Det du ändrar sparas och används framåt. Du kan även styra enhet när du skapar eller redigerar artiklar i artikelregistret.
Angående Lön: När du fyller i “Utbetald bruttolön” som ingångsvärde är det alltså för att den anställde ska kunna se hur mycket bruttolön (alltså lönen före skatt) som betalats ut hittills i år på sitt lönebesked. Nettolön är det som blir kvar efter skatt.
Logotype: Vi hade gärna haft med den funktionen redan, speciellt när det funkar på fakturan. Det finns dock tyvärr vissa anledningar till att det i dagsläget inte finns, men det är en funktion vi hoppas kunna ha i framtiden.
Jag förstår verkligen att det är frustrerande med långa telefonköer. Vår ambition är givetvis att svara snabbt varje gång, men ibland blir det tyvärr väntetider – särskilt vissa tider på månaden. Tips: Ring direkt på morgonen om du kan, då brukar det gå snabbare. Och skulle det ändå vara kö, kan du välja att bli uppringd istället för att slippa vänta kvar i luren.
Funkar inte telefon just då, så finns ju forumet här – vi och andra användare hjälper så gärna vi kan, dygnet runt.
Lyfter såklart alla dina synpunkter internt! Tack igen för att du hörde av dig. /Ebba
... Visa mer
2025-04-11
09:53
Hejsan @AccountantfromHell_singland! Vi har svårt att avgöra via forumet vad som har blivit fel just i det här fallet. Slå gärna oss en signal så kikar vi på det den vägen istället! Jag önskar dig en fin fredag och trevlig helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-04-11
07:50
Tack @stabac för att du delar med dig av din lösning. Jag önskar dig en fin helg! /Ebba
... Visa mer
2025-04-11
07:48
Jag förstår inte om du menar att filen kommer från Tradera eller din internetbank. I vårt program kan du importera/klistra in kontoutdrag från din bank. Om det inte funkar för dig att importera ditt kontoutdrag via CSV går det bra att kopiera och klistra in det istället. Det är väldigt smidigt. Jag vill också slå ett stag för att aktivera bankkoppling för att jobba på det absolut smidigaste och snabbaste sättet. Då läses dina transaktioner från banken in automatiskt i ditt program (och bokförs!). Här kan du läsa mer om att importera kontoutdrag och just CSV format men jag ska försöka lyfta de två viktigaste punkterna här.
CSV-filen måste vara i rätt format (kommaseparerad/kommaavgränsad)
Filen måste åtminstone inkludera en kolumn med datum i någon av standardformaten, exempelvis ÅÅÅÅ-MM-DD, en kolumn med belopp samt en kolumn med referenser. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
15:43
Hejsan! Kan det varit så att du inte har låst din lönekörning än? Det bör i så fall lösa ditt problem att du gör det. Om det inte är fallet, är det bästa att du ringer in till oss så hjälper vi dig den vägen istället! Jag håller tummarna att det löste ditt problem. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
11:20
Yes, jag lämnade förbättringsförslaget igår, ihop med en eller två förslag till förutom SIE-hanteringen 😀
... Visa mer