igår
Hej igen! Vi har inte en sån funktion som du nämner men vi har ett flöde för att rensa företaget vid överlåtelse, som jag tänker skulle kunna funka för er. Vid denna rensning så kommer inställningar på företaget och uppgifter om de anställda att finnas kvar, men ingångsvärden, lönekörningar, statistik m m kommer att raderas. Koppling mot Spiris funktioner kommer också att tas bort. Då tänker jag att det ska gå att radera anställda som är inaktuella eftersom lönedatan är borta. För att göra denna rensning: Arkiv - Företagsunderhåll - Rensa företag vid överlåtelse. Tänk på att säkerhetskopiera innan ifall man vill ha datan sparat och om något går fel. Hoppas att det ska gå smidigt för er! 😀 /Ebba
... Visa mer
igår
Hej Jonas! E-fakturor kommer fortsatt att kosta 3,50kr/mottagen e-faktura, och du debiteras inte igen när fakturan bokförs. Totalt blir du debiterad 3,50 kr e-faktura, och inte 7kr. Hör gärna av dig om fler funderingar dyker upp. Annars önskar jag dig en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
igår
Hej Tack för återkoppling, jag har som du skriver nu även fått svar från supporten. Lösningen var ju tyvärr att använda Timmar/år istället för vad avtalet säger, Minuter/vecka. Jag måste ändå tycka att detär fel när lösningen från er för att inte bryta avtalet är att använda en inställning som i sin tur bryter mot avtalet. Allt ovan kräver manuell handpåläggning vilket påverkar lönehanteringen enormt.
... Visa mer
igår
Hejsan @byggspektra! Jag förstår nog inte riktigt vad som har hänt. Skiljer sig datumen på verifikationen och faktiska bankhändelsen i programmet? Skulle du kunna beskriva lite mer så hjälper jag eller någon annan medlem gärna till. /Ebba
... Visa mer
tisdag
Hej @Marjan! Du kan lösa detta genom att använda löneförskott för att "flytta" skulden till ett senare tillfälle. Använd löneart 1142 – Löneförskott, skatteavdrag 30% - motsvarande det belopp som den anställde är skyldig. Du kan läsa mer här.
Såhär kan du göra:
1. Betala ut semestern som vanligt. 2. Lägg till löneart 1142 på samma körning för att registrera skulden/förskottet. Vid nästa ordinarie lönekörning dras förskottet automatiskt via lönearten 9101 – Löneförskott från föregående lön. Hoppas att detta var hjälpsamt. Återkom om du har några följdfrågor. Ha en fin dag! /Ebba
... Visa mer
tisdag
Hej @Annica12! Detta ser ju heltokigt ut! 😅 Jag får be om ursäkt om det inte har löst sig i tidigare kontakter med oss men självklart ska du inte behöva ha det såhär. Jag känner faktiskt igen att jag har varit med om liknande på andra webbplatser också och då är det att man har automatisk översättning igång i webbäsaren. Kolla detta och stäng av, så tror jag att du ska se att det ordnar till sig! Skulle det mot förmodan inte hjälpa hör du av dig till oss via telefon på 0470- 706 000 istället. Då kan en kollega till mig koppla upp sig mot din dator och felsöka den vägen istället. Lycka till och återkoppla gärna. /Ebba
... Visa mer
tisdag
Hej @AnnaLJ! Jag tror inte att det kommer gå att ändra i snabbvalet eller beloppen där. Jag tänker att det bästa här att betala ut mellanskillnaden med löneart 3232 istället, som är en manuell löneart. Alltså använda snabbvalet för att nolla semestern men också använda 3232 för mellanskillnaden. Om du fortfarande känner dig osäker på uträkningarna eller vill utreda vad som kan ha blivit fel, finns möjlighet att boka en specialisttimme med någon av våra duktiga lönespecialister. Ha en fin tisdag! /Ebba
... Visa mer
tisdag
Hej Monica! Oj, det låter verkligen tidskrävande – så ska det ju inte behöva vara! Tyvärr kan vi inte avgöra här i forumet vad det beror på, så det är bäst att du ringer oss när det passar dig. Du når oss på 0470‑706 000. Ha en fin tisdag så håller jag tummarna att det löser sig. /Ebba
... Visa mer
tisdag
Hej @weconnectnordic! Ledsen att svaret har dröjt. Jag har nu fått återkoppling från vår produktutveckling, och vi har ännu inte hittat en lösning som fungerar på ett bra sätt. Fram tills vi hittar en lösning går det att skicka e-fakturor direkt från programmet (fungerar även om mottagaren inte kan ta emot e‑faktura). Samt att det går att kopiera mejladress och använda sin egna mejlklient manuellt.
Vi vet att det inte är optimalt och vi undersöker fortfarande olika alternativ, men det kommer troligen inte in i programmet under det här året. Hör gärna av dig om du har några funderingar just nu.
/Ebba
... Visa mer
2025-08-19
08:23
1Gilla
Tack båda två för era ord – det betyder mycket att ni lyfter både det positiva om vår kundtjänst och samtidigt är tydliga med vad som inte fungerar. Jag håller med om att bra bemötande i sig inte alltid räcker. Vi har pratat om det här internt nu och jag hoppas verkligen att vi kan förbättra detta framöver! /Ebba
... Visa mer
2025-08-18
17:17
Tack för ditt svar Ebba! Det jag vill förmedla är att avsaknaden av tydliga felmeddelanden borde få era larmklockor att ringa. Jag vet inte om ni har en egen utvecklingsavdelning eller lägger ut programmeringen till Indien (m.fl.) eller AI. Oavsett vilket är felmeddelanden något som produktägaren ska inkludera i kravspecifikationen för produkten och dess underhåll. Vissa försöker spara pengar på att ta genvägar. Likaså är det viktigt att produkten (beta)testas ordentligt innan den släpps i skarp version. Det räcker inte att prata om det, detta är hygienfaktorer som måste fungera i kommersiella affärssystem.
... Visa mer
2025-08-18
09:55
Tack för återkopplingen och jag kan inte annat än att hålla med. Jag tar vidare den! /Ebba
... Visa mer
2025-08-18
09:49
Hej @Hanna Berg! Nej tyvärr, vi har inte den funktionen i programmet. Hör gärna av dig om du har andra funderingar. Trevlig måndag! /Ebba
... Visa mer
2025-08-15
15:56
Hej Samuel! Jag hoppar in här och instämmer med Khedrons svar ovan. Testbolaget nollställs efter 48 timmar men ska gå att kicka igång igen om du behöver. Här skickar jag en skriven kom-igång guide. Har du fler frågor är du varmt välkommen tillbaka. Trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2025-08-15
12:59
Det var en bra fråga. Låser sig programmet helt då? Jag hade testat att låta den stå och tugga en stund. Märker du att den slutar svara helt kan du prova att starta om datorn/servern och köra om på nytt. Hjälper inte det så är det bäst om du ringer in till oss på 0470-706 000 så hjälper vi gärna till. Jag håller tummarna att det går smidigt. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-08-15
09:24
2 Gillar
Hej Anna!
Det där felmeddelandet kan ibland dyka upp efter byte av kontoplan, och oftast försvinner det om du kör en reparation av installationsfilen. Så här gör du:
1. Ladda ner installationsfilen för Visma Administration från vår nedladdningssida här. 2. När filen är nedladdad – kör igång den. 3. I guiden som startar kommer du få upp alternativet "Reparera". 4. Välj Reparera och klicka på Nästa. 5. Programmet repareras då och layout-filerna återställs, vilket brukar lösa problemet.
Testa gärna detta och återkom om det fortfarande strular. Skulle du vilja ha vår hjälp från start är det självklart bara att ringa in så är vi med. Ha en fin fredag och helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-08-15
09:03
Hejsan! Det går tyvärr inte att lägga in det kontot som förvalt i rullistan. Det är de konton som finns under Kassa och bankkonton som kommer med i rullistan, och där går det bara att ha 19-konton som bokföringskonton. Jag tycker det låter som att du har hittat smidigaste vägen för er. Hör gärna av dig om du har fler funderingar. Ha en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2025-08-14
15:47
1Gilla
Hej Hanna! Jag förstår att det blir lite missvisande och förvirrande för dig. Om du som anställd råkat klarmarkera fel månad så kommer följande upp: Jag tar det vidare som ett önskemål att programmet kan vara ännu tydligare om en anställd råkat göra fel! Har du andra funderingar är du varmt välkommen tillbaka. /Ebba
... Visa mer
2025-08-14
15:42
Hej Anna!
Jag tolkar dig som att du menar att om du till exempel har 15 min OB så ska det automatiskt avrundas uppåt och betalas som en hel halvtimme.
Om det är så du menar, så finns tyvärr ingen funktion i vare sig Visma Lön 600 eller i Spiris Anställd som gör den avrundningen automatiskt. OB räknas alltid utifrån den exakta tid som registrerats.
För att komma runt det så får du ändra manuellt vid registreringen i Anställd eller direkt i lönekörningen i Lön 600. Hör gärna av dig om du har fler funderingar eller om jag har missförstått din fråga! /Ebba
... Visa mer
2025-08-14
14:45
2 Gillar
Hej Konstigt nu fungerar det för oss... tog ett test konto som vi har... och la in Avvikande leveransadress och då kom det ut på båda ställena.. Återkommer om det händer igen..
... Visa mer